trafikken er farligst i jylland - det blev~
Fra : bme

Dato : 13-10-03 19:57

skal lige have luft for min vrede.

I mange år har der været et farligt kryds i hjørring med meget vanskelige
oversigtsforhold. Krydset har været en såkaldt sort plet i flere år, men der
er aldrig gjort noget ved det. Talrige gange har folk kørt sammen, de fleste
gange heldigvis med ringe eller ingen tilskadekomst.

Det bliver der forhåbentligt efter i eftermiddag, 3 dræbte, heraf et 1 år
gammelt barn, og yderligere tre kvæstet, heraf et 11 mdr gl barn med
alvorlige kvæstelser (kraniebrud mm.).

http://www.tv2regionerne.dk/Default.asp?r=4&Id=165863

og

http://tinyurl.com/qrpm

Ta' så og få fingeren ud hjørring, inden der kommer flere tilskade.

/bo

Fra : Thomas H.

Dato : 13-10-03 20:21

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> og
>
> http://tinyurl.com/qrpm
>
> Ta' så og få fingeren ud hjørring, inden der kommer flere tilskade.

Helt enig i at der skal gøres noget, men helt uenig i hvordan! Jeg synes
de vender det hele lidt på hovedet en gang i mellem. I Jylland findes
mange flere lange og lige landevejsstrækninger ind i resten af landet,
og man ved at folk kører hurtigere end andre steder! Hvad skal vi
gøre? Jo, lad os intensivere overvågningen, så folk får flere bøder !!
Hvorfor ikke indse, at den gamle regel med, at 80 km per time, er
max., og derfor indretter vi vejene efter det, er dum og ufleksibel?
Byg da for helvede de store landeveje om, så alle forhold passer
til at køre hurtigere, i stedet for at ignorere facts, og tro at alle steder
hvor der er asfalt i landet, er der også samme forhold gældende.

Den nævnte ulykke er også et tragisk eksempel på, at man har et
kryds med dårlige oversigtsforhold, som man åbenbart har vidst i
mange år, uden at gøre noget ved det. Men vi kan jo håbe på, at
bilerne forinden har fået taget et fotovognsbillede , som de efterladte
så får tilsendt om et par uger ... eller hvordan idéen nu er med dem?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 13-10-03 20:23

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

> http://tinyurl.com/qrpm

"Årsagen til ulykken er fortsat ukendt"

Øøh nej, manglende orientering, ligesom de fleste andre uheld
der sker i kryds, som stadig er den klart største dræber i trafikken.

Fra : bme

Dato : 13-10-03 20:33

> "Årsagen til ulykken er fortsat ukendt"
>
> Øøh nej, manglende orientering, ligesom de fleste andre uheld
> der sker i kryds, som stadig er den klart største dræber i trafikken.

Efter hvad jeg kunne se da jeg kom forbi en halv times tide efter ulykken,
var det den bil hvor de tre blev dræbt, der ikke havde overholdt sin
vigepligt, hvorefter den blev ramt i siden. Det er nok også sidekollisionens
skyld at det gik så galt som det gik, det er trods alt sjældent at der sker
så voldsomme dødsulykker inde midt i byen. Bilen var forøvrigt vist nok en
daewoo matiz, kunne ikke rigtigt se det, den vej jeg kom fra.

/bo

Fra : Thomas H.

Dato : 13-10-03 20:51

> Efter hvad jeg kunne se da jeg kom forbi en halv times tide efter ulykken,
> var det den bil hvor de tre blev dræbt, der ikke havde overholdt sin
> vigepligt, hvorefter den blev ramt i siden.

Præcis som de fleste andre uheld, men hvor mange kampagner, og millioner
af kroner ser man de smider i det? Og hvor tit ser man Rene Duracell LaCour
stå og tordne over det?

Det er nok også sidekollisionens
> skyld at det gik så galt som det gik, det er trods alt sjældent at der
sker
> så voldsomme dødsulykker inde midt i byen.

Jeg læste engang, at 85% af alle uheld i byer, skete i kryds, så det undrer
mig at man ikke gør mere her, fremfor at sidde i fotovogne og glo der hvor
det går ligeud.

Bilen var forøvrigt vist nok en
> daewoo matiz, kunne ikke rigtigt se det, den vej jeg kom fra.

Nok heller ikke i den sikre klasse sådan en!

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 21:35

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> Jeg læste engang, at 85% af alle uheld i byer, skete i kryds, så det
undrer
> mig at man ikke gør mere her, fremfor at sidde i fotovogne og glo der hvor
> det går ligeud.

Ud med lyskryds og ind med rundkørsler.

> Nok heller ikke i den sikre klasse sådan en!

Nej, og slet ikke hvis de ikke har brugt seler.

Nicolai

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-10-03 21:17

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

trafikken.

Enig - mange sidder og snorksover bag rattet.

> [...]
nok en
> daewoo matiz, kunne ikke rigtigt se det, den vej jeg kom fra.

Iflg. Nordjyske var de dræbte uden skyld i uheldet, en tredje bil
overholdt ikke sin vigepligt, pga. solblænding, og skubbede dem over i
bybussen.
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.

Fra : bme

Dato : 13-10-03 21:34

> Iflg. Nordjyske var de dræbte uden skyld i uheldet, en tredje bil
> overholdt ikke sin vigepligt, pga. solblænding, og skubbede dem over i
> bybussen.

Tjae, men hvad nordjyske skriver, passer ikke helt med den måde bilerne
holdt på, for solen står da ikke i nord om eftermiddagen.
Umiddelbart ville jeg beskrive forløbet således. (for kort, henvises til
krak, krydset idræts allé/tørholmsvej)

Daewoo'en kommer fra idræts allé og skal krydse tørholmsvej (har vigepligt),
dette passer med at føreren får solen i øjnene på det tidspunkt. Den sorte
focus kommer ad tørholmsvej og kører mod nord, rammer daewoo'en i siden,
daewoo'en vender rundt og bliver ramt af bybussen. Men som der bliver sagt
på tv2nord, er årsagen ikke endeligt faastlagt.

/bo

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 21:43

"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in message

> [...]
> holdt på, for solen står da ikke i nord om eftermiddagen.
> Umiddelbart ville jeg beskrive forløbet således. (for kort, henvises til

Du ved det sikkert bedre end jeg.

> [...]
> daewoo'en vender rundt og bliver ramt af bybussen. Men som der bliver sagt
> på tv2nord, er årsagen ikke endeligt faastlagt.

Ja, de skriver godt nok, at det er den sorte focus der skal krydse
tørholmsvej. Men uanset hvad, er det jo frygtelig tragisk. Men det er
dødsulykker jo altid.

> /bo

Nicolai

Fra : bme

Dato : 13-10-03 21:44

> Iflg. Nordjyske var de dræbte uden skyld i uheldet, en tredje bil
> overholdt ikke sin vigepligt, pga. solblænding, og skubbede dem over i
> bybussen.

Jeps, ser nu at nordjyske er blevet opdateret, det undrer mig bare at den
sorte focus holdt som om den kom ad tørholmsvej inde fra byen, men den kan
jo selvfølgelig være blevet skubbet adskillige meter af bussen og daewoo'en.

/bo

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 21:58

> [...]
> sorte focus holdt som om den kom ad tørholmsvej inde fra byen, men den kan
> jo selvfølgelig være blevet skubbet adskillige meter af bussen og

Ja, for når jeg sammenligner det du fortæller med sol osv, med oplysningerne
i artiklen, så passer hændelsesforløbet som beskrevet i avisen. Gad i øvrigt
vide, hvordan føreren af focus'en vil klare sig ud af sådan en situation,
sådan rent psykisk.

Og med hensyn til at skubbe bilen, så ved vi alle at der er stærke kræfter
på spil når vi snakker om bil og fart, men hvor stærke kræfter vi snakker
om, vil overraske de fleste. Jeg har selv prøvet at køre af vejen i vådt
føre og troede i de splitsekunder man når at tænke, at jeg kunne rette op og
så bremse ned. Nej, jeg mistede kontrollen og kørte ind i nogle stålpæle til
noget støjværn. Først troede jeg, udfra hvordan bilen holdte, at jeg havde
kørt 45 grader skråt ind i pælen. Men tilfældet var, at jeg havde først
kuret siden af bilen hen ad 2 pæle, for at ramme den 3. med fronten, som fik
bilen til at hoppe op og udaf, så den holdte 45 grader på pælen. Det
forklarer også, at jeg smadrede forruden med siden af mit hoved. Tænk at i
de sekunder, bilen rammer pælen og kaster mig op mod ruden, når bilen at
dreje sig 45 grader udaf, før jeg rammer ruden. Kraften for mig til at
fortsætte "ligeud" og derfor rammer jeg forruden med siden af hovedet. Det
er sgu vildt nok og lærte mig at bruge sele, også på de korte ture som denne
her var.

> /bo

Nicolai

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 21:33

> [...]

> var det den bil hvor de tre blev dræbt, der ikke havde overholdt sin
> vigepligt, hvorefter den blev ramt i siden.

Det er ikke hvad de skriver.

> [...]
> så voldsomme dødsulykker inde midt i byen. Bilen var forøvrigt vist nok en
> daewoo matiz, kunne ikke rigtigt se det, den vej jeg kom fra.

Man kan jo spørge sig selv om de dræbte var fastspændt i bilen. 2 af dem
ryger ud af bilen og at de andre blev så hårdt kvæstet at de dør, tyder vel
også på at de måske ikke var fastspændt. Det er så tragisk, men har de ikke
været spændt fast, bliver man også harm. De voksne har et valg, men det har
børn på henholdsvis 1 år og og 11 mdr. altså ikke.

> /bo

Nicolai

Fra : bme

Dato : 13-10-03 21:42

> Det er ikke hvad de skriver.

jeps, ser nu at nordjyske har opdateret artiklen.

> [...]
har
> børn på henholdsvis 1 år og og 11 mdr. altså ikke.

Hvorvidt den voksne var fastspændt vil jeg ikke tage stilling til, men et
barn kan godt blive kastet ud af en autostol, selv om de er korrekt
fastspændt, især hvis det er en af de mindre sikre.

Har selv en britax i bilen, virker umiddelbar solid og sikker, scorer gode
karakterer i testene, men den bette kan sagtens vride sig ud af selerne,
selvom de bliver strammet så hun bliver gasblå i hovedet, så jeg gætter på
at hun også ville kunne blive slynget ud, hvis der kommer en vldsom
sidekollision.

/bo

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 21:46

> [...]
> selvom de bliver strammet så hun bliver gasblå i hovedet, så jeg gætter på
> at hun også ville kunne blive slynget ud, hvis der kommer en vldsom

Ja, det giver jo stof til eftertanke, om hvorvidt selve selerne på
børnesæderne er gode nok.

> /bo

Nicolai

Fra : bme

Dato : 13-10-03 21:54

> Ja, det giver jo stof til eftertanke, om hvorvidt selve selerne på
> børnesæderne er gode nok.

Tjae, man kan vel ikke sikre bedre. Selen er hæftet fem steder i stolen, ved
skuldrene, mellem benene og ved siden af benene, men små børn er, som Sørup
skriver andetsteds, meget fleksible i deres led og kan vrides det helt
utrolige, og så skal man lige tænke på at daewoo'em først blev ramt i siden,
vendte rundt og blev ramt bagfra af bussen. Noget af en kraftpåvirkning at
blive ramt af 10-15 tons bybus siddende i en maks. 1 tons tung koreansk
blikspand (no offense, men det er sgu noget tyndt blik)

/bo

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 22:04

> [...]
Sørup
> skriver andetsteds, meget fleksible i deres led og kan vrides det helt

Ja. Jeg tænker på, at man kunne sætte et spænde, som forbinder de 2 seler
som kommer ned fra skulderen, således at der bliver en samling ved
brystkassen også. Jeg synes det er her, midt på brystkassen at det virker
som om der er mest "luft".

> [...]
> blive ramt af 10-15 tons bybus siddende i en maks. 1 tons tung koreansk
> blikspand (no offense, men det er sgu noget tyndt blik)

Ja, vi skal jo nok tilbage til volvo'en.

> /bo

Nicolai

Fra : bme

Dato : 13-10-03 22:14

> [...]
> som kommer ned fra skulderen, således at der bliver en samling ved
> brystkassen også. Jeg synes det er her, midt på brystkassen at det virker

På min britax bliver skulderselen og hofte/benselen netop samlet midt på
brystet, men hvis bare den ene skulder kommer fri, bliver det hele så løst
at jeg sagtens kunne forestille mig at hun blev kastet løs. Men igen,
trepunktselen som vi andre sidder i, er måske god nok ved
frontalkollisioner, men ikke den bedste ved sidekollisioner.

> Ja, vi skal jo nok tilbage til volvo'en.

Var det ikke dem hvor folk brækkede nakken fordi bilen var for stiv og ikke
kunne optage kræfterne fra kollisionerne??

Spøg til side, det er vægten der tæller (jeg vil sgu også hellere køre galt
i min laguna, end i min tidligere fiat uno)

/bo

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 22:58

> [...]
> trepunktselen som vi andre sidder i, er måske god nok ved
> frontalkollisioner, men ikke den bedste ved sidekollisioner.

Ok. Jeg synes at ved vores, der mødes selerne sådan lidt mere på maven af
knægten. Men måske jeg bare husker lidt forkert. Det må jeg lige tjekke. Den
var ellers en af de dyre, selvom det ikke er ensbetydende med at den er den
bedste. Men vi har det jo med, at vi tænker "dyrt er lig med kvalitet og vi
skal ikke spare på barnets sikkerhed".

> [...]
galt
> i min laguna, end i min tidligere fiat uno)

Ældre amerikanske borgere, sværgede til store, tunge biler, netop for at de
aldrig kom til skade i dem.

> /bo

Nicolai

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-10-03 21:43

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@fjernmigsol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det har
> børn på henholdsvis 1 år og og 11 mdr. altså ikke.

Ikke for at forsvare nogens handlinger, eller mangel på samme, men et
barn på 11mdr er *meget_elastisk* og kan snildt ryge ud af en
barnestol - tænk på hvor mange G der trækkes i sådan en kollision !

Jeg har selv en datter der bliver 11mdr om 11 dage, og hun er
*altid_spændt_fast_i_bilen* - også selvom vi kun kører de 200m der er
hen til "mormor".....

Det er altid tragisk når en eller flere familier bliver ramt af denne
slags ulykker.

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 22:02

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message

> Ikke for at forsvare nogens handlinger, eller mangel på samme, men et
> barn på 11mdr er *meget_elastisk* og kan snildt ryge ud af en
> barnestol - tænk på hvor mange G der trækkes i sådan en kollision !

Ja, du har sikkert ret. Også fordi det kan være lidt svært, lige at mærke
hvor stram selen er, specielt her når det bliver koldt, og der er
vinterjakke på og lign.

> Jeg har selv en datter der bliver 11mdr om 11 dage, og hun er
> *altid_spændt_fast_i_bilen* - også selvom vi kun kører de 200m der er
> hen til "mormor".....

Ja. Jeg tænkte det bare, udfra at i hvert fald en voksen sandsynligvis ikke
var spændt fast og at man stadig hører om folk, som ikke spænder de små
fast.

> Det er altid tragisk når en eller flere familier bliver ramt af denne
> slags ulykker.

Ja, hvordan kommer man videre, som efterladt. I dette tilfælde, er det jo
nok faren, som stadig ikke ved om han har mistet både kone og 2 børn, eller
om det ene barn overlever.

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 15-10-03 20:36

> "Årsagen til ulykken er fortsat ukendt"
>
> Øøh nej, manglende orientering, ligesom de fleste andre uheld
> der sker i kryds, som stadig er den klart største dræber i trafikken.

Næeh hov kammerat. Nu har vi en perfekt årsag som vi kan henføre alle uheld
til og som alle kan forstå. Kom nu ikke her med nuancerede syn på hvad
årsagen til uheld er. Hvis farten blev sat ned til 55 km/t på alle landeveje
ville trafikken kunne afvikles med stor sikkerhed - det er et faktum!

Fra : bme

Dato : 15-10-03 21:05

> [...]
landeveje
> ville trafikken kunne afvikles med stor sikkerhed - det er et faktum!

Bemærk venligst at farten var under 50 km/t i det pågældende uheld..... vi
lader den lige stå lidt......

/bo

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 15-10-03 22:20

> Bemærk venligst at farten var under 50 km/t i det pågældende uheld..... vi
> lader den lige stå lidt......

Og i lokalnyhederne sagde de, at det barn og den voksne som røg ud, ikke var
fastspændt. Det vi snakkede om. Så kan vi også lade den stå lidt. Det er jo
sørgeligt.

> /bo

Nicolai

Fra : Jess V. Gade

Dato : 16-10-03 16:32

On Wed, 15 Oct 2003 22:05:08 +0200, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

>uheld
>landeveje
>>

>Bemærk venligst at farten var under 50 km/t i det pågældende uheld..... vi
>lader den lige stå lidt......

hmmm ... Tjah endnu et eksempel på at ironi ER svært at udtrykke på
skrift

/Jess
--
Email:
jga snabela jga.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-10-03 22:20

> [...]
>
> Det bliver der forhåbentligt efter i eftermiddag, 3 dræbte, heraf et 1 år
> gammelt barn, og yderligere tre kvæstet, heraf et 11 mdr gl barn med

Så også udsendelsen.
Dog er jeg meget skuffet over statistikken.
Der var i Vejle Amt 29 / 10000 indbyggere (skriver på denne måde da jeg ikke
husker om det var døde eller blot uheld)
København 17 / 10000 indbyggere.

Hvor er det lige at antal biler / indbygger kommer ind i statistikken ?
Dette forhold mangler for at få et samlet billede af hvad der er tale om.
Jeg vil æde min gamle hat på at biler / indbygger er højere i jylland end i
København.
Derfor er dette tal meget intressant, for at få det reelle billede.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (jyde)

Fra : anders majland

Dato : 14-10-03 06:22

> [...]
> i jylland end i København.
> Derfor er dette tal meget intressant, for at få det reelle billede.

Fuldsændig enig - Hvis den slags stat. skal have mening skal den gøres
op som uheld/dødfalf per 1 million kilometre eller lignende. For der er
flere biler jo længere man kommer ud på landet, der er jo ikke andre
offenlig transport udover skolebussen og et par rutebiler dagligt....

Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : bme

Dato : 14-10-03 19:09

> [...]
> flere biler jo længere man kommer ud på landet, der er jo ikke andre
> offenlig transport udover skolebussen og et par rutebiler dagligt....

Det er det lige blevet gjort på tv2-nyhederne.

sjælland 0.25 tilskadekomne/mil.km
nordjylland 0.20

/bo

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 15-10-03 20:38

> Det er det lige blevet gjort på tv2-nyhederne.
>
> sjælland 0.25 tilskadekomne/mil.km
> nordjylland 0.20
>
> /bo

Må vi frabede os den slags undergravende nuancering af debatten. FART
DRÆBER! Basta bum!

Fra : bme

Dato : 15-10-03 21:07

> Må vi frabede os den slags undergravende nuancering af debatten. FART
> DRÆBER! Basta bum!

det er nok snarere forskellen i hastigheden der er dræbende......

/bo