BMW E30 - jeres mening?
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 13-10-03 17:10

Hejsa,

Jeg står jo og bliver 18 snarligt. Har fået læreplads, osv. - og har derfor
beregnet fået råd til at holde mig en BMW E30 320i/323i ved lige (Måske en
325i/327eta) benzinmæssigt, forsikringsmæssigt, osv. (kan nu godt være de
gamle bliver smidt på forsikringen til at starte med) - så nu vil jeg høre
Jer, hvad i har erfaret om bilen på asfalt, om det er en gyngehest osv. Jeg
har kørt en masse i en 320i'er - men 99,999% af distancen på grus. Det giver
jo ingen idé om bilen på asfalt.

Så hvad synes I - er 320i'eren allerede en lille racer på asfalt, eller skal
man op i en 325i'er / 327eta med 320i/323i-topstykke før det bliver sjovt?
Er der gode køreegenskaber i en sådan - er den nem at håndtere?

Kan man få lidt af gokart-oplevelsen i den, med lidt hårdere undervogn, og
måske en smule lavere (40/40-sænkning, alt lavere ser tåbeligt ud IMO).

// Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 13-10-03 17:53

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske en smule lavere (40/40-sænkning, alt lavere ser tåbeligt ud IMO).

Godt nok er jeg BMW-freak hele vejen i gennem, men den første E30 kom
altså i 1983, dvs. at det er en 20 år gammel bil efterhånden! Hvilke får mig
til at tænke på, at jeg ikke kunne drømme om, at købe en bil fra 1971
dengang
jeg blev 18 ! Godt nok er den stadig ret moderne, af en bil fra 1983, hvis
du
sammenligner med, hvad der ellers blev lavet af skrot dengang, og finder du
en af de aller sidste 325'ere, er det stadig en rigtig fed øse, der sparker
røv
på mange 2003 model-low-budget-junk, mht. acceleration, men faktisk også
støjniveau, komfort og kvalitetsindtryk.
Men indse det, forsikringen hader BMW'er, og jeg nægter at tro på, at du
kan få forsikret en 325i som 18-årig nogle steder. Hvordan indvandrerne
gør det ved jeg ikke, men den der med at forsikre i moars navn, er altså
også gået hen og blevet en farlig ting, straffen er ret stor hvis det bliver
opdaget !

Held og lykke med at finde en bil, og held og lykke med at skulle betale
13-15.000 i ansvar alene, fordi du er ung

Thomas H. - www.the.dk

Fra : ///JJ

Dato : 13-10-03 20:24

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> man op i en 325i'er / 327eta med 320i/323i-topstykke før det bliver sjovt?
> Er der gode køreegenskaber i en sådan - er den nem at håndtere?

Jeg har selv en 320'er (målt 125 hk), og jeg må indrømme at jeg af og til
ønskede det var en 325.
Men det er meget sjældent jeg kører dørtræk. Mod en Golf GTI eller 206'er
taber jeg klart - 0-100 hedder 10-10.5s og det er ikke nok til at give røv
til de blik-dåser! .

Men derimod er det en suveræn kvalitet og fornemmelse at køre den (normalt).
Motor-lyden er fænomenal og findes IMHO ikke andre steder (ikke engang i
E36, E46). Når motoren får omdrejninger kan man høre den, ved normal kørsel
er det (ca. næsten) som at køre i en dyr taxa = stille!

Den tager ca. 210 på toppen (speedometer-tal). Den er lidt tung i by-kørsel,
fordi den helst skal have omdrejninger for at komme afsted, men på landevej
80-90, samt motorvej 140-160 flyder den bare derudaf (flyder må ikke
misforstås med "flyder" som 5- og 7-serien), men der er et godt flow.
Styringen er præcis, bremserne gode (specielt med skivebremser bagpå IMHO).
Benzin-økonomisk er den forældet, min går 7-8 km/l v. blandet kørsel. Max.
jeg har kørt på en tank er 11,5.

Men skal du have sjov og ballade og gokart-feeling, skal du enten sigte
efter en 325+ eller en helt anden type bil.

Som Thomas rigtig nok skriver er det bare rigtig svært at få forsikret en
BMW som ung. Jeg købte min som 25 årig og startede på 13.000 kr. m. kasko
(dog med 0 års anciennitet). Vægtafgift ligger på ca. 2600/år.

> måske en smule lavere (40/40-sænkning, alt lavere ser tåbeligt ud IMO).
Ahh - det ved jeg nu ikke :)
Hvis du kigger på afstanden mellem dæk og skærmkasser er der faktisk noget
mere luft foran, hvorfor man sagtens kan sænke den 60/40 for/bag.

mvh
///JJ

Fra : René Lønstrup

Dato : 13-10-03 20:53

Troels [around 9000] wrote:
> Så hvad synes I - er 320i'eren allerede en lille racer på asfalt,

Min ærlige mening er at en 320i'er dødkedelig.. Den har rimelig bundtræk
(sammenlignet med min bil ;) ) og kører for så vidt udmærket, hvis man
bruger den som familiebil - men nogen racer er den sq'tte... Går vi op i en
323i begynder det at se fornuftigt ud, kraftmæssigt (men den kan stadig ikke
følge med min bil ;-P ).

> eller skal man op i en 325i'er / 327eta med 320i/323i-topstykke før
> det bliver sjovt?

Det skader ikke (men det kan være udgifterne til forsikring/benzin gør)

> Er der gode køreegenskaber i en sådan - er den nem at håndtere?

Tjoh, den opfører sig rimeligt forudsigeligt så længe der er tørt (lettere
understyrende), men i glat føre kan den godt være lidt (nogle gange for
meget) tail-happy, så et par sandsække i bagagerummet og nogle gode
vinterdæk under den kan godt anbefales når den hvide årstid sætter ind..

> Kan man få lidt af gokart-oplevelsen i den, med lidt hårdere
> undervogn, og måske en smule lavere (40/40-sænkning, alt lavere ser
> tåbeligt ud IMO).

Hård undervogn er et must, IMO (men mit referencepunkt er måske også lidt
uretfærdigt). Af brormands E30'ere var det kun 323i'ere der havde stram nok
undervogn til at jeg kunne li' at køre i den, - de to 320i'ere var noget
sejlende i det (den ene var endda sænket - så husk nye dæmpere sammen med
sænkningsfjedrene!)..

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 00:01

On Mon, 13 Oct 2003 18:09:42 +0200, "Troels [around 9000]"
<puttitat@adslhome.dk> wrote:

>Så hvad synes I - er 320i'eren allerede en lille racer på asfalt, eller skal
>man op i en 325i'er / 327eta med 320i/323i-topstykke før det bliver sjovt?
>Er der gode køreegenskaber i en sådan - er den nem at håndtere?

Du får det hele hér:
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111126402022&top=11&

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-11-03 00:07

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Du får det hele hér:
>www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111126402022&top=11&

Man tør næsten ikke tænke på forsikringspræmien ;(
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 07:13

On Wed, 05 Nov 2003 00:07:04 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Man tør næsten ikke tænke på forsikringspræmien ;(

Eller afgift - T&S tror, de skal ha' 120.000 kr.........

/Mogens