hvordan tjekker man en Brugt RF900 ?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-04-01 09:01

Hejsa,
jeg skal se på en Suzuki RF900 her i påsken.
Den er fra 1995 og har gået 34000 km.

Er der nogle der har nogle tips til hvordan jeg kan tjekke om den er ok.
Jeg havde tænkt mig, at prøve at lade den sejtrække for at se om motoren
"sætter" ud en gang i mellem, og for at se om den har et jævnt træk.
Grunden til min skepsis er, at den har haft Jetkit på, så det kan være den
er blevet kørt ekstra hårdt ?

Andre gode råd ?

Thomas Jensen
XJ 600s div ´96

"(De fleste) Motorcyklister er sgu mere fornuftige ! "

Fra : Kasper

Dato : 11-04-01 09:36

> [...]
> "sætter" ud en gang i mellem, og for at se om den har et jævnt træk.
> Grunden til min skepsis er, at den har haft Jetkit på, så det kan være den

At der er monteret jet-kit på den behøver ikke at betyde, at den har været kørt hårdt. Fabrikanterne dyser typisk cyklernes karburatorer til også at opfylde forurening/støjkrav ved de ca. 5.000 RPM (vistnok) hvor de testes.

En motorcykelmodel kan derfor føles "død" i mellemområdet, og det kan et jet-kit bl.a. være en af måderne at råde bod på. Jet-kittet kan (hvis monteret korrekt) udjævne momentkurven, således at motorcyklen accelererer jævnere, og måske endda således at den ligefrem bliver kørt blidere og kører længere på literen (i hvert fald i teorien).

Ved køb af en nyere brugt er der ikke mange råd jeg kan give dig, desværre. Gå den igennem (også under kåben) - stoler du på det sælgeren siger??? - hvor lang tid har han haft den - hvor har han opbevaret den- hvordan ser dækkene ud (kan sige en del om kørestilen)- hvem har serviceret den - hvorfor sælger han den osv. osv.

Kig dog som minimum efter styrtridser (kåbe og greb), buler o. lign. og led efter slør i lejer m.v. Tal evt. med værksted/mekaniker (hvis han har brugt et/en).

Med mindre du er mekaniker (men så ville du nok ikke spørge her), så er det nemt at blive snydt, ved køb af nyere brugt. Hvis sælger virker som om han har holdt af cyklen, og cyklen også ser ud derefter - og det kan dokumenteres, at den er serviceret, så overvej det. Hvis ikke, så glem alt om den - der kommer snart en anden.

med venlig hilsen,

Kasper Fuglsang

http://www.kandu.dk/

Fra : Armand

Dato : 11-04-01 13:04

Thomas Jensen <oelhunden@yahoo.com> skrev i en

> jeg skal se på en Suzuki RF900 her i påsken.
> Er der nogle der har nogle tips til hvordan jeg kan tjekke om den er
ok.

Alt andet lige kan en RF 900 ikke være kørt så råt som en given 400'er,
så det er ikke der at din frygt skal ligge!

For alle Suzuki'er gælde det at ladesystemet er råddent og dyrt at
reparere!Vær derfor sikker på at RF'eren lader tilstrækkeligt:
Umiddelbart skal forlyset stige i intensitet ved gasgivning; men at måle
med
et volt-meter over batteri-polerne imens vil give dig det bedste varsel:
Den må ikke lade med under 14 Volt når den får nogle omdrejninger!!!

På DMC's site er der yderligere en FAQ med en beskrivelse af en simpel
"på stedet -kompressionstest"!

Link:
www.dmc-org.dk -> FAQ

--
Armand.

Fra : H@ns Erik :)

Dato : 11-04-01 22:15

Hej Thomas.

Tillykke, du har stillet sanserne ind på en alle tiders MC!
(Kim er og har altid været for negativ overfor Suzierne!? Måske
skulle alle Suzier bare have knaster fra en Honda eller en Yamaha,
så tror jeg såmænd også han ville ha' en. (F.eks. GSX1000R? )).

Kører selv på 2. år RF900R, og er mere end tilfreds. Min er
fra 99´, og selvfølgelig dermed forholdsvis ny. Jeg har heller ikke
(overhovedet) haft nogle problemer, og tror heller ikke jeg får det.
Jeg vil undlade alle de specifikke tekniske udredninger og
fortolkninger. Det lader vi eksperterne om. Har i øvrigt selv overvejet
Jet Kit og KN for mere moment i mellemområdet. Skulle efter sigende
være rigtig godt, men det har du jo...

Det du får er en dejlig kraftfuld og solid maskine, med en god trækkraft
og power til f.eks. langture etc., som du ellers kun finder på langt dyrere
maskiner.
Godt nok stammer RF'erens motor fra den 'gamle' GSX1100, men den
var jo heller ikke at kimse af. Indrømmet, den er ikke ny, men det ved du
jo.

Mit gode råd ved privat handel er altid, at hvis man er i tvivl om en
maskine
har været vedligeholdt ordentlig, ergo at den ikke fejler sønderligt, kan
man
med fordel konstatere ved f.eks. at aftale med sælgeren, at maskinen skal
undergå et serviceeftersyn, som hver part betaler ½-delen af. Få f.eks. en
autoriseret forhandlers syn på cyklen inden du siger ja. De penge er godt
givet ud, og kan måske spare dig for langt størrere ærgelse og det vigtigste
dine efter-skattekroner!

Held og lykke til.

Med AROS hilsen
H@ns Erik :)