/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bekymringer bekymringer.
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-10-03 09:17


Svigerfar skulle prøve en tur en tur i den nye bil og efter et stykke tid
begyndte han at brokke sig over gearskiftet. Jeg havde lige kørt godt 100km i
den i den indre by og havde ikke bemærket noget. Lige som for at demostrere
børstede han lige tænderne på kassen med 90km/t, hvilket jeg ikke syntes
specielt om i betragtning af at jeg kun har haft den en uge.

Den gamle Opel havde et gearskifte som en traktor, man kunne ligefrem se
tandhjulene for sig og der skulle godt med armbevægelser til.
Carinaen's gearskifte er nærmest som en lyskontakt, klik op i første klik ned i
anden osv ikke meget vandring og ingen tvivl om hvor hvilke gear er.

Nu ved jeg godt at Ford'en han kører i har et gearskifte som en pind i en pakke
smør (på den gode måde), men alligevel (jeg kunne ligefrem tro han gjorde der
fordi han var harm over at jeg ikke købte en Ford).

Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?

Mvh

Roberto Saldo (formodentlig bekymret uden grund)


 
 
Max[dk] (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Max[dk]


Dato : 10-10-03 09:23

> Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
> Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?

Hmmm...ikke fordi jeg vil sige noget skidt om din svigerfar...men jeg synes
at det lyder s.....!

Nå men, har du sagt til ham at jappere ofte har et strammere gearskift? det
er jo smag og behag hvad man kan lide

/Max
Som holder af en japanere



Roberto Saldo (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-10-03 09:29

Max[dk] wrote:
>>Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
>>Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
>
>
> Hmmm...ikke fordi jeg vil sige noget skidt om din svigerfar...men jeg synes
> at det lyder s.....!

Skidt?
Søgt?
Snobbet?

Hvad!, hvad!

> Nå men, har du sagt til ham at jappere ofte har et strammere gearskift? det
> er jo smag og behag hvad man kan lide

Jeg sagde han bare skulle træde koblingen ordentligt i bund og talte til 20
indvendig :)

> /Max
> Som holder af en japanere

Jeg er på vej.


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Max[dk] (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Max[dk]


Dato : 10-10-03 09:50

> Skidt?
> Søgt?
> Snobbet?
>
> Hvad!, hvad!

svinsk, man er jo øm når man lige har fået bilen

> Jeg sagde han bare skulle træde koblingen ordentligt i bund og talte til
20
> indvendig :)

hmm...kunne jo godt være lidt trætte synkromesse. men der er jo forskel på
om man kører den som en sportsvogn eller bare ganske alm. og roligt
(jeg kan mærke stor forskel på om jeg har travlt/er sur/træt)

> Jeg er på vej.

Jeg har haft 2 jappere og en "pizza-spiser" og jeg har svært ved at få mig
selv til at købe andet en japaner



Roberto Saldo (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-10-03 10:34

Max[dk] wrote:
>>Skidt?
>>Søgt?
>>Snobbet?
>>
>>Hvad!, hvad!
>
> svinsk, man er jo øm når man lige har fået bilen

Joe tak!

>>Jeg sagde han bare skulle træde koblingen ordentligt i bund og talte til
>>20 indvendig :)
>
> hmm...kunne jo godt være lidt trætte synkromesse. men der er jo forskel på
> om man kører den som en sportsvogn eller bare ganske alm. og roligt
> (jeg kan mærke stor forskel på om jeg har travlt/er sur/træt)

Det plejer at være 1. måske 2. gear der har fået bank men det her var i 3.

>>Jeg er på vej.
>
> Jeg har haft 2 jappere og en "pizza-spiser" og jeg har svært ved at få mig
> selv til at købe andet en japaner

:)

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Andreas M. Hansen (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 10-10-03 09:26

Øhhh Roberto...
Det er vel ikke sådan at du er bare en lille smule paranoid, og med en lille
smule hypokondriske tendenser??

mvh

Andreas M. Hansen



Roberto Saldo (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-10-03 09:27

Andreas M. Hansen wrote:
> Øhhh Roberto...
> Det er vel ikke sådan at du er bare en lille smule paranoid, og med en lille
> smule hypokondriske tendenser??

I udpræget grad!!

Den mindste mislyd fra maskineriet og jeg ligger og roder på asfalten i timer!!!



--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Jan W Nielsen (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-10-03 09:29

Roberto Saldo wrote:

> Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?

Jeg vil mene, der er generel træghed eller slaphed i gearskiftet, hvis det
er kulissen, den er gal med.

Jeg ved ikke, om sådan en Carina har stænger eller kabeltræk..?

Kører hans Ford godt nok bedre i gearet end din Toyota..? Jeg ville have
troet, det var umuligt...

--
Jan W Nielsen




Roberto Saldo (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-10-03 09:31

Jan W Nielsen wrote:
> Roberto Saldo wrote:
>
>
>>Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
>
>
> Jeg vil mene, der er generel træghed eller slaphed i gearskiftet, hvis det
> er kulissen, den er gal med.
>
> Jeg ved ikke, om sådan en Carina har stænger eller kabeltræk..?

Dunno, kabel vil jeg gætte på.

> Kører hans Ford godt nok bedre i gearet end din Toyota..? Jeg ville have
> troet, det var umuligt...

Jeg ved ikke om det er bedre, men anderledes, mindre direkte.
Han har haft den (forden) i 7 år og runder snart de store 6-0, måske er han
bare sat :)


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Jan W Nielsen (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-10-03 09:39

Roberto Saldo wrote:

> Jeg ved ikke om det er bedre, men anderledes, mindre direkte.
> Han har haft den (forden) i 7 år og runder snart de store 6-0, måske
> er han bare sat :)

Toyota har efter min mening et fuldstændig kanon gearskifte.

Jeg sukker ofte efter min tidligere Carina, når jeg starter den grove kværn
op i vectra´en og trækker i det "gammeldaws" gearskifte. Jeg ville ønske,
der istedet var ilagt en Toyota-maskine med transmission, der havde samme
effektforløb og udveksling som min 2NE-motor.

Jeg holder nemlig stadig af de over 180 Nm ved 2500 o/min og det ekstremt
lange 5. gear..

--
Jan W Nielsen




Peter Weis (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 10-10-03 11:57


"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote:

> Jeg ved ikke om det er bedre, men anderledes, mindre direkte.
> Han har haft den (forden) i 7 år og runder snart de store 6-0, måske
er han
> bare sat :)

Min II-er havde kabel. For så vidt fungerede det fint, men nogle gange
børstede den tænder når jeg havde for travlt til at træde koblingen
helt i bund. Det har ikke været et problem med mine andre biler, men
jeg tror det hæng sammen med at 2.0 maskinen lagde mere op til sjov
end hvad jeg ellers har kørt i.

Kun to problemer:

1. Nogle unge mennesker havde lånt den (uden at spørge om lov) og
formodentlig kørt den lidt hårdt. Den kom i hvert fald tilbage med en
smadret rude, en bulet fælg, en ordentlig bule i vognbunden og et
ødelagt gearskifte. Det var noget med en føringsgaffel som var blevet
bøjet. Ny kasse i.

2. 5te gearet begyndte pludseligt at hoppe ud af greb ved neutral gas.
"Noget" var slidt, men lige præcist 5te gearet kunne reparares gennem
en luge i kassen.

mvh
Peter



Roberto Saldo (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-10-03 14:29

Peter Weis wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote:
>
>
>>Jeg ved ikke om det er bedre, men anderledes, mindre direkte.
>>Han har haft den (forden) i 7 år og runder snart de store 6-0, måske
>
> er han
>
>>bare sat :)
>
>
> Min II-er havde kabel. For så vidt fungerede det fint, men nogle gange
> børstede den tænder når jeg havde for travlt til at træde koblingen
> helt i bund. Det har ikke været et problem med mine andre biler, men
> jeg tror det hæng sammen med at 2.0 maskinen lagde mere op til sjov
> end hvad jeg ellers har kørt i.

:)

> Kun to problemer:
>
> 1. Nogle unge mennesker havde lånt den (uden at spørge om lov) og
> formodentlig kørt den lidt hårdt. Den kom i hvert fald tilbage med en
> smadret rude, en bulet fælg, en ordentlig bule i vognbunden og et
> ødelagt gearskifte. Det var noget med en føringsgaffel som var blevet
> bøjet. Ny kasse i.

Ja det kunne lige passe, jeg er ikke superelite noget steder :(

De sagde i radioen imorges at politiet skulle til at gøre noget ved såkaldte utryghedsøgende
forbrydelser, dvs vold, indbrud hærværk osv. Vi kan jo kun håbe det bedste.

> 2. 5te gearet begyndte pludseligt at hoppe ud af greb ved neutral gas.
> "Noget" var slidt, men lige præcist 5te gearet kunne reparares gennem
> en luge i kassen.

Sådan noget er der heldigvis lang tid til.

Gearet går fint og jeg nyder bare hvert øjeblik.

Mvh
Roberto (man skal trods alt ikke ta' sorgerne på forskud :)


TDN (10-10-2003)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 10-10-03 16:19


"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev i en meddelelse
news:bm5pt7$20s$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Svigerfar skulle prøve en tur en tur i den nye bil og efter et stykke tid
> begyndte han at brokke sig over gearskiftet. Jeg havde lige kørt godt
100km i
> den i den indre by og havde ikke bemærket noget. Lige som for at
demostrere
> børstede han lige tænderne på kassen med 90km/t, hvilket jeg ikke syntes
> specielt om i betragtning af at jeg kun har haft den en uge.
>
> Den gamle Opel havde et gearskifte som en traktor, man kunne ligefrem se
> tandhjulene for sig og der skulle godt med armbevægelser til.
> Carinaen's gearskifte er nærmest som en lyskontakt, klik op i første klik
ned i
> anden osv ikke meget vandring og ingen tvivl om hvor hvilke gear er.
>
> Nu ved jeg godt at Ford'en han kører i har et gearskifte som en pind i en
pakke
> smør (på den gode måde), men alligevel (jeg kunne ligefrem tro han gjorde
der
> fordi han var harm over at jeg ikke købte en Ford).
>
> Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
> Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
>
> Mvh
>
> Roberto Saldo (formodentlig bekymret uden grund)
>
Hej !

Mon ikke Toyota'en bare er sådan. Jeg har i nyere tid prøvet to Avensis'er
(brugte fra ca. 1998-99), den ene en 1.8'er og den anden en 2.0'er. Begge
børstede tænder ved et frisk skift fra 2-3 gear under kraftig accelleration.
Men måske er det noget med koblingspunktet der ligger anderledes end man er
vant til det i den bil man kører i til daglig.

Mvh
Thomas




Tom (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 10-10-03 16:43



> Nu ved jeg godt at Ford'en han kører i har et gearskifte som en pind i en
pakke
> smør (på den gode måde), men alligevel (jeg kunne ligefrem tro han gjorde
der
> fordi han var harm over at jeg ikke købte en Ford).
>
> Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
> Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?

Hmm hvis en bil ikke skulle kunne tåle at man pudser tænder (bevidst eller
ubevidst) så er den ikke værd at samle på. De fleste biler er konstureret
til at kunne tåle lidt fejlbetjening uden at tænderne flyver ud af kassen.
Hvis han kører mondeo II som har kabelskifte så fungerer det ganske
fortrinligt (som i smør), men hvordan det er på din riskoger sammenlignet
med skal jeg ikke kunne sige.

Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Jan W Nielsen (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-10-03 16:46

Tom wrote:

> Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur

*LOL*

Ja, gør det, Roberto..

(Mindes engang vhor jeg ved et uheld smed en Astra i anden gear ved 140
km/t. Dét kunne den ikke lide..

(Knækkede en ventil)

--
Jan W Nielsen




Roberto Saldo (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-10-03 17:00

Tom wrote:
...
>>Hvad kan man checke for at tilbagevise hans latterlige påstande ;)??
>>Hvad er tegnene på en slidt skiftekulisse?
>
>
> Hmm hvis en bil ikke skulle kunne tåle at man pudser tænder (bevidst eller
> ubevidst) så er den ikke værd at samle på. De fleste biler er konstureret
> til at kunne tåle lidt fejlbetjening uden at tænderne flyver ud af kassen.
> Hvis han kører mondeo II som har kabelskifte så fungerer det ganske

Mondeo V1 med de triste lygter.

> fortrinligt (som i smør), men hvordan det er på din riskoger sammenlignet
> med skal jeg ikke kunne sige.

Jeg har som sagt ikke haft problemer, men jeg kommer jo osse fra en gammel Opel hvor sjusk med
gearskiftet betales kontant ved kasse 1.

Man kan jo heller ikke bare sætte sig ind i en ukendt bil og forvente at kunne det hele med det samme.

> Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur

Jeg kunne aldrig finde på at tæske en bil jeg har lånt, ikke engang en lejet, men tanken er da
interessant :))

Mvh
Roberto


Andreas M. Hansen (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 10-10-03 18:16

> Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur


Hvis du er tilfreds med den kone han har begavet dig med, er det måske for
familiefredens skyld bedst at lade være

mvh

Andreas M. Hansen



Roberto Saldo (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 11-10-03 10:11

Andreas M. Hansen wrote:
>>Du må ud og prøve hans Ford og give den samme tur
>
> Hvis du er tilfreds med den kone han har begavet dig med, er det måske for

Hun er både sød og klog. Til tider klogere end mig :)
Desværre kører hun bil som en italiener på speed ;)

> familiefredens skyld bedst at lade være

Præcis.

Mvh
Roberto


Peter Weis (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 11-10-03 18:40


"Roberto Saldo" <rs@home.dk> wrote:

> Mondeo V1 med de triste lygter.

Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?

mvh
Peter



Tom (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 11-10-03 20:19



> > Mondeo V1 med de triste lygter.
>
> Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?

V1 = Version 1 (93-96) nogen kalder det Mk1
V2 = version 2 (96-99) i danmark - 2000 Mk 2
V3 = version 3 (2000-2005) i danmark til 2006 Mk 3

V4 = Ford bankerot

--
Tom



Andreas M. Hansen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 11-10-03 21:09


"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
news:3f885788$0$94886$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > > Mondeo V1 med de triste lygter.
> >
> > Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?
>
> V1 = Version 1 (93-96) nogen kalder det Mk1
> V2 = version 2 (96-99) i danmark - 2000 Mk 2
> V3 = version 3 (2000-2005) i danmark til 2006 Mk 3
>
> V4 = Ford bankerot
>

Oh ! - og salig mig som troede at V1 var en flyvende bombe som Adolf
forgæves prøvede at få ram på England med under 2. verdenskrig....

mvh

Andreas M. Hansen



Roberto Saldo (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 12-10-03 05:09

Andreas M. Hansen wrote:
> "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
> news:3f885788$0$94886$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>
>>>>Mondeo V1 med de triste lygter.
>>>
>>>Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?
>>
>>V1 = Version 1 (93-96) nogen kalder det Mk1
>>V2 = version 2 (96-99) i danmark - 2000 Mk 2
>>V3 = version 3 (2000-2005) i danmark til 2006 Mk 3
>>
>>V4 = Ford bankerot
>>
>
>
> Oh ! - og salig mig som troede at V1 var en flyvende bombe som Adolf
> forgæves prøvede at få ram på England med under 2. verdenskrig....

ROTFLMAO!

Mvh
Roberto


Roberto Saldo (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 12-10-03 05:11

Tom wrote:
>>>Mondeo V1 med de triste lygter.
>>
>>Hvordan kan én cylinder anbriges i V ?
>
>
> V1 = Version 1 (93-96) nogen kalder det Mk1

Jeg skulle have skrevet Mk1, V1 så osse så forkert ud, men nu er jeg jo Ingeniør :)

> V2 = version 2 (96-99) i danmark - 2000 Mk 2
> V3 = version 3 (2000-2005) i danmark til 2006 Mk 3
>
> V4 = Ford bankerot

Hvorfor nu det?

Mvh
Roberto


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408699
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste