Tandrem skift... er det til at gøre selv ?
Fra : Brian

Dato : 05-10-03 15:08

Hejsa

Jeg har købt en brugt Ford Escort 1,6 fra '89 .
Jeg er lidt bekymret for, hvornår tandremmen er skiftet sidst... sælger
vidste det ikke!
Er det til at gøre selv, eller skal der en fagmand til ?
Kan man forøvrigt nemt se på en tandrem, om den er skifte moden ?

/Brian

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 05-10-03 15:17

> Er det til at gøre selv, eller skal der en fagmand til ?

Jeg vil mene det er til at gøre selv, såfremt man kender fremgangsmåden

> Kan man forøvrigt nemt se på en tandrem, om den er skifte moden ?

Den kan være begyndt at blive porøs, eller endda have revner - og SÅ er det
alarmerende.!

// Troels

Fra : Brian

Dato : 05-10-03 15:32

Hejsa

Troels [around 9000] wrote:

> Jeg vil mene det er til at gøre selv, såfremt man kender
> fremgangsmåden

Alt er nemt, når man kan
Jeg har en Haynes at forholde mig lidt til... de nævner noget om at der skal
specialværktøj til.
Noget med at remmen hverken må gå for stramt eller løst.....
Samtidig er der også en større smørre om at man skal holde alle mulige hjul
på et
bestemt punkt.... men det skal måske bare læses igennem en gang til ;)

> Den kan være begyndt at blive porøs, eller endda have revner - og SÅ
> er det alarmerende.!

Må hellere smutte ud og få dækpladen af til remmen... den skulle helst ikke
knække :(

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-10-03 15:35

Hej!

Brian wrote:

> Samtidig er der også en større smørre om at man skal holde alle mulige hjul
> på et bestemt punkt.... men det skal måske bare læses igennem en gang til ;)

Jeg synes generelt tingene i Haynes-bibelen (har en Escort '96) bliver en del
nemmere at gennemskue når man kigger i motorrummet samtidigt. Så ud og se hvad
der sker :)

Regner iøvrigt også med at ville forsøge et tandremsskift næste gang det bliver
nødvendigt.... Hvorfor betale Ford 3500,- for indgrebet når man kan spare de
penge?

Fra : Brian

Dato : 05-10-03 15:45

Hejsa

Kim Voss Schrader wrote:

> Jeg synes generelt tingene i Haynes-bibelen (har en Escort '96)
> bliver en del nemmere at gennemskue når man kigger i motorrummet
> samtidigt. Så ud og se hvad der sker :)

Måske... har endnu ikke nænnet at fedte bogen til... men den skal vel
indvides på et tidspunkt :-9

> Regner iøvrigt også med at ville forsøge et tandremsskift næste gang
> det bliver nødvendigt.... Hvorfor betale Ford 3500,- for indgrebet
> når man kan spare de penge?

Tager de virkelig 3500,- for det ? Selve remmen koster vel ikke mere end
200,- !
Måske er det bare mig, jeg har aldrig brugt aut. værksteder.. kun hvis det
har været en garanti sag

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-10-03 15:55

Hej!

Brian wrote:

> Tager de virkelig 3500,- for det ? Selve remmen koster vel ikke mere end
> 200,- !

Der er stumper for ca. 1300,- til min Escort (rem, to remstrammere m.v.). Men
det er jo også en DOHC... Ved ikke hvor mange kroner stumper du skal bruge.

> Måske er det bare mig, jeg har aldrig brugt aut. værksteder.. kun hvis det
> har været en garanti sag

Jeg er også gået væk fra dem. Mest fordi jeg har kunnet lave tingene selv
istedet :)

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 08-10-03 11:18

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3F802C00.E352277F@tdcadsl.dk...
| |
| Regner iøvrigt også med at ville forsøge et tandremsskift næste gang det bliver
| nødvendigt.... Hvorfor betale Ford 3500,- for indgrebet når man kan spare de
| penge?
Ja hvorfor betale så meget til Ford DK?

Vedrørende min Ford Escort med Zetec-E motor fik jeg følgende
svar-mail-tilbud på min forespørgsel hos Ford (Nehrkorn) i Flensburg:

Udskiftning af tandrem------------------------Euro 270 = ca. kr. 2050.-
Udskiftning af triangelbærearme i begge sider--Euro 150 = ca. kr. 1140.-

Tilbuddet var med alt inklusive (reservedele+arbejdsløn+moms osv.)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-10-03 11:32

Hej!

Bjarne Hansen wrote:

> [...]
> Udskiftning af triangelbærearme i begge sider--Euro 150 = ca. kr. 1140.-
>
> Tilbuddet var med alt inklusive (reservedele+arbejdsløn+moms osv.)

Det er skisme billigt. Men nu kommer jeg sjældent til Flensborg, da jeg bor i
Birkerød.

Sidstnævnte pris lyder dog lidt "vild". Er det ikke "kun" en udskiftning af
bærearmsbøsninger du mener?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-10-03 20:30

Brian wrote:

> Alt er nemt, når man kan

Escort'en med CVH motor, er nok en af de nemmeste biler at skifte tandrem
på.
Det kan gøres på under en halv time (hvis man har prøvet det før).

> Jeg har en Haynes at forholde mig lidt til... de nævner noget om at
> der skal specialværktøj til.
> Noget med at remmen hverken må gå for stramt eller løst.....

Der behøves ikke special værktøj, du skal bare sørge for at remmen maks kan
drejes/vrides en kvart omgang på det længste stykke, så er det OK.

> Samtidig er der også en større smørre om at man skal holde alle
> mulige hjul på et
> bestemt punkt....

Der er "kun" 2 hjul, der skal stå på mærkerne.
Knasthjulet og det nederste remhjul (på krumtappen).
Du starter med at dreje maskinen rundt ved håndkraft, og sætte den på mærket
på det nederste remhjul, herefter tjekker du om den også passer på mærket på
det øverste hjul. Hvis ikke, skal maskinen tørnes en omgang mere.
Herefter skifter du "bare" remmen, og sørger for at du ikke for drejet på
nogen af de 2 hjul undervejs.

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Brian

Dato : 05-10-03 21:30

Hejsa

Per Beer Hansen wrote:
> Escort'en med CVH motor, er nok en af de nemmeste biler at skifte
> tandrem på.
> Det kan gøres på under en halv time (hvis man har prøvet det før).

Well... jeg er ganske jomfruelig på det område, men hvis det ikke er
værre... :)

> Der behøves ikke special værktøj, du skal bare sørge for at remmen
> maks kan drejes/vrides en kvart omgang på det længste stykke, så er
> det OK.

Den skal jeg lige have skåret ud i pap.
Når remmen sidder på hjulet, må man maks kunne dreje selve remmen så
meget, at hakkerne på remmen lige slipper hakkerne på hjulet ?
Altså så man vrider remmen "ud" af hjulet ?

Håber det er forståeligt ;)

> [...]
> mærket på det nederste remhjul, herefter tjekker du om den også
> passer på mærket på det øverste hjul. Hvis ikke, skal maskinen tørnes

Okay... det står også beskrevet i Haynes med billeder, så det kan vel ikke
gå helt galt
De 2 hjul kører vel samtidig, når jeg drejer på det øverste ?

> Herefter skifter du "bare" remmen, og sørger for at du ikke for
> drejet på nogen af de 2 hjul undervejs.

Skal der løsnes noget, eller er remmen bare til at "tvinge" ned over hjulene
?

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-10-03 21:38

"Brian" <brian@NOSPAMpost5.tele.dk> skrev :

>Den skal jeg lige have skåret ud i pap.

Klip ........

>Når remmen sidder på hjulet, må man maks kunne dreje selve remmen så
>meget, at hakkerne på remmen lige slipper hakkerne på hjulet ?
>Altså så man vrider remmen "ud" af hjulet ?

Nej - du tager fat i tandremmen et sted mellem remhjulene og vrider i
den - så er ca en kvart omgang det maksimale du bør kunne vride den

>De 2 hjul kører vel samtidig, når jeg drejer på det øverste ?

Hvis ikke remmen er knækket , skal de dreje samtidigt

PS, jeg ville dreje på det nederste , det har kun den halve diameter

>Skal der løsnes noget, eller er remmen bare til at "tvinge" ned over hjulene

Plejer at være lige til at "luske" ind over remhjulene

Når du har remmen af, så kontroller lige at der ikke sidder noget nams
i rillerne på hjulene ;)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Brian

Dato : 06-10-03 06:01

Hejsa

jan@stevns.net wrote:

> Nej - du tager fat i tandremmen et sted mellem remhjulene og vrider i
> den - så er ca en kvart omgang det maksimale du bør kunne vride den

Klart nok, når man bruger den lille fedtede....

> Hvis ikke remmen er knækket , skal de dreje samtidigt

Endnu mere åbenlys, det burde jeg have set uden at bruge den lille
fedtede....

> PS, jeg ville dreje på det nederste , det har kun den halve diameter

Noteret :)

> Når du har remmen af, så kontroller lige at der ikke sidder noget nams
> i rillerne på hjulene ;)

Jeg tjekker for nams :)
Takker for svaret!

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-10-03 21:39

Brian wrote:

> Well... jeg er ganske jomfruelig på det område, men hvis det ikke er
> værre... :)

Det er det ikke

> Den skal jeg lige have skåret ud i pap.
> Når remmen sidder på hjulet, må man maks kunne dreje selve remmen så
> meget, at hakkerne på remmen lige slipper hakkerne på hjulet ?
> Altså så man vrider remmen "ud" af hjulet ?

Du skal tage fat i remmen på det stykke hvor den "hænger frit" i mellem 2
hjul (det er det stykke der vender fremad mod bilens front).
Hvis du tager fat midt i mellem de 2 hjul, så skal du kunne vride remmen en
kvart omgang (i fri luft), så er den korrekt justeret.

> Håber det er forståeligt ;)

Ja, det skal bare være der hvor remmen "hænger frit".

> Okay... det står også beskrevet i Haynes med billeder, så det kan vel
> ikke gå helt galt
> De 2 hjul kører vel samtidig, når jeg drejer på det øverste ?

Jeps (medmindre remmen er knækket

> Skal der løsnes noget, eller er remmen bare til at "tvinge" ned over
> hjulene ?

Der sidder en remstrammer lige over vandpumpen (som også er trukket af
remmen).
Remstrammeren skal bare løsnes (2 stk 8mm bolte) og kan så skydes fra side
til side.
Tjek remstrammeren for lejestøj når remmen er afmonteret, siger den noget
skal den skiftes.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-10-03 22:14

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev :

>Jeps (medmindre remmen er knækket

Du *må* simpelthen være tankelæser ;)

Fra : Brian

Dato : 06-10-03 05:58

Hejsa

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Hvis du tager fat midt i mellem de 2 hjul, så skal du kunne vride
> remmen en kvart omgang (i fri luft), så er den korrekt justeret.

Okay... det siger vel også sig selv at den ikke skal vrides på hjulet når
den først sidder hvor den skal :)

> Jeps (medmindre remmen er knækket

Hmmm... den tanketorsk vil jeg næsten ikke engang kommentere.....

> [...]
> side til side.
> Tjek remstrammeren for lejestøj når remmen er afmonteret, siger den

Okay... så skulle der være tjek på det hele!
Takker mange for den udførlige beskrivelse :)

/Brian

Fra : Hit

Dato : 06-10-03 12:05

> [...]
>det øverste hjul. Hvis ikke, skal maskinen tørnes en omgang mere.
>Herefter skifter du "bare" remmen, og sørger for at du ikke for drejet på

Hvis remmen ikke er knækket, og motoren kan køre, så står de 2 hjul
korrekt i forhold til hinanden, og det er ikke absolut nødvendig at
sætte dem over for deres respektive mærker, men blot gammel rem af, og
ny rem på.

Hilsen

Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-10-03 14:29

Hit wrote:

> Hvis remmen ikke er knækket, og motoren kan køre, så står de 2 hjul
> korrekt i forhold til hinanden,

Ja med mindre at den er sat en tand forkert sidste gang den blev skiftet
eller er hoppet en gang.

> og det er ikke absolut nødvendig at
> sætte dem over for deres respektive mærker, men blot gammel rem af, og
> ny rem på.

Jeg vil nu stadig råde Brian til at sætte den på mærkerne, da det er første
gang han skal skifte en rem.
Det er væsentligt nemmere at "styr på" det hele, hvis man er sikker på at
hjulene står som de skal.

Jeg selv, som har været mekanikker i snart 25 år, sætter den også altid på
mærkerne, da det er noget mere "overskueligt".

Fra : alexbo

Dato : 05-10-03 15:34

"Brian" skrev

> Jeg er lidt bekymret for, hvornår tandremmen er skiftet sidst...
> Er det til at gøre selv,

Tja, det kommer an på evnerne, værktøjet og mulighederne.

På en skala fra 1 til 10 er en tandrem 5
olieskift 1
bremseklods/bakker 3
kobling 7
stempel 9

så kan du selv vurdere hvor du ligger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 05-10-03 16:19

Hejsa

alexbo wrote:

> Tja, det kommer an på evnerne, værktøjet og mulighederne.
>
> På en skala fra 1 til 10 er en tandrem 5
> [...]

Well... Olie kan jeg skifte, det samme med klodserne foran.
Så næste trin er vel at forsøge sig med tandremmen :)

Evnerne er måske ikke de største, men viljen er stor... lyder lidt for
Thomas Mygind'sk ;)

/Brian

Fra : A. K.

Dato : 05-10-03 17:36

"Brian" <brian@NOSPAMpost5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Well... Olie kan jeg skifte, det samme med klodserne foran.
> Så næste trin er vel at forsøge sig med tandremmen :)

Det er ikke særlig svær på den gamle Escort, hvis man har lidt teknisk
snilde, og sætter sig ind i det på forhånd kan man sagtens skifte remmen,
det største problem er nok værktøjet, for nogle gange kræver det lidt
specielle nøgler at komme til dæksler og strammere, samt luftnøgle til
remhjul (det kan lade sig gøre uden) og så lidt tålmodighed, for nogle bolte
kan kun drejes 1/6 eller 1/12 omgang ad gangen, det er irriterende. Det er i
de fleste tilfælde ikke at skifte remmen der er problemet, men alle de ting
der skal af for at komme der ind.