Olieskift på en 300 D ?
Fra : Lars UNGDOMSSKOLEN

Dato : 05-10-03 00:50

Jeg fik i sommers købt en mercedes 300 Diesel fra 1983. Jeg har lige
rundet de første 10.000 km i den, og skal nu til at skifte olie på den
for første gang. Hvilken type olie skal jeg bruge. Motoren har gået
ca. 250 kilo.
M.v.h
Lars

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-10-03 08:10

Lars UNGDOMSSKOLEN wrote:
> [...]
> rundet de første 10.000 km i den, og skal nu til at skifte olie på den
> for første gang. Hvilken type olie skal jeg bruge. Motoren har gået

Så er den jo dårligt kørt til endnu :)
Check din manual og vælg så noget fuldsyntetisk kvalitetsolie godkendt til dieselbrug der passer.
Jeg skulle være meget galt i byen hvis ikke en 5w40 skulle gøre tricket.
Det er om muligt et religionsspørgsmål, men jeg ville ikke vælge en viskositet der ikke er
anbefalet af producenten, og ja nu kommer der nok en km-lang tråd.
Grunden er at jeg mener en for tynd olie, fex 0w30 på en 83'er virker mere som skylleolie end som
smøreolie, og oliepumpen måske er dimensioneret til federe varer.
Ring evt til Mercedes.

Mvh
Roberto

Fra : Mathias

Dato : 05-10-03 08:54

Roberto Saldo wrote:
> Check din manual og vælg så noget fuldsyntetisk kvalitetsolie
> godkendt til dieselbrug der passer.
> Jeg skulle være meget galt i byen hvis ikke en 5w40 skulle gøre
> tricket.

Jeg kører på en 5w40 fuldsynt. fra Havoline. Det sjove er, at leder jeg
efter en olie, der er mærket med det godkendte bladnummer fra Mercedes,
finder jeg noget billigt, mineralsk sprøjt...
F.eks. er Rally Collection 15W40 (mineralsk), 8L for 130,- godkendt til min
bil...!...men det kan jeg altså ikke få mig til at hælde på den

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : rosenkilde

Dato : 05-10-03 08:59

"Lars UNGDOMSSKOLEN" skrev d. 05-10-03 00:50 dette indlæg :
> [...]
> rundet de første 10.000 km i den, og skal nu til at skifte olie på den
> for første gang. Hvilken type olie skal jeg bruge. Motoren har gået

Hej Lars jeg ville vælge en olie der er beregnet til ældre dieselmotere
det vil sige ikke en olie der er for tynd. Jeg bruger selv duchams på
min gamle diesel .

Henrik

http://www.kandu.dk/

Fra : Rene´

Dato : 05-10-03 09:44

Jeg tror ikke du kan købe en olie der ikke kan bruges på en 300 D, køb du
bare en 10w40 i bilka eller biltema det er en god olie der kan bruges året
rund. hvis du har mange koldstarter vil jeg anbefale en 5w40, køb kun en tyk
olie (w50)hvis den bruger meget olie dvs mere end 1 liter på 1000 km. jeg
havde også en 300D engang den fik olie fra aldi til 10 kr-literen, 15w40, og
den har nu rundet 600.000 km men da olie priserne er så lave nu så betyder
det jo ikke så meget.