Årlige udgifter til sejlbåd?
Fra : Herman Persson

Dato : 04-10-03 05:35

Jeg overvejer at købe en Maxi 68 eller lignende til en pris omkring 50.000
kr. og har aldrig selv haft båd før.

Hvad skal jeg regne med at de årlige driftsomkostninger løber op i?

Altså havneplads, op- og nedtagning, vinteropbevaring, forsikring,
småreparationer, små og store udskiftninger (hvor længe holder sejlene?),
påhængsmotorservice mm, kontingenter og afgifter.

Vi ser bort fra kapitalomkostninger.

Det forventes at båden vil blive brugt 60-80 dage pr. sæson.

Hilsen Herman.

Fra : Steffen Skov

Dato : 04-10-03 09:49

Hej Herman

For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
For det andet, koster forsikringen (helårs) 1500kr med 66000kr kasko.
Havneplads er afhængig af hvilken havn man vælger, men oftest er der en
optagning og en søsætning inkluderet i prisen. Bundmaling burde kunne gøres
for ca. 1200kr årligt. Almindelig vedligehold er afhængig af eget
temperament. Passer man sine sejl ordentligt og ikke er kapsejladsfreak kan
de nemt holde over 10 år.
Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-10-03 10:29

Det afhænger *meget* af hvilket ambitionsniveau man har, som Steffen
skriver:

Du skal have forsikring, plads, op/nedtagning og vedligehold/reparationer.

Forsikring:
koster mellem 2 og 3% af bådens værdi, afhængig af hvor god en aftale du har
med dit forsikringsselskab. det er altså mellem 1000 og 1500 kr. for den
nævnte både.

Pladser og optagningsafgifter:
varierer *meget* fra egn til egn og fra havn til havn. Eksempler fra Køge
Bugt:
Hundige Havn Hejren: 5000 kr. årligt plus 850 i optagning/ilægning
Hundige Havn Mågen: (500 meter fra den anden, men lidt lavere
"serviceniveau"): 3100 kr. årligt plus 600-700 i optagning/ilægning
(I begge havne kan man *købe* en andel og nøjes med at betale
fællesudgifter, men det skal man vente med til man er sikker på man vil
sejle i mange år ....)

Vedligehold:
Jeg mener ikke det koster 1200 at bundmale. En 68'er kan nøjes med to bøtter
af Hempels den normale og køber du det gennem Maxi klubben (*annonce*,
glimrende klub !!) kan det fås for under 6-900 kr. afhængig af typen.

Herudover er det som Steffen skriver meget afhængigt af ambitionsniveau. Jeg
er lidt "per nitten" med mine ting, så jeg kan godt finde på at bruge 10.000
på en sæson i tovværk, blokke, klamper og mindre forbedringer (i år har jeg
købt ny log/lod og ny navigator (totalt 7-8000 kr.); næste år står den på ny
teakdørk, nye søgelænder og ny trappe/køleskab som sikkert også løber op i
6-8000 kr.). Regn med mellem 3 og 10.000 kr. pr år afhængig af dine
ambitioner og "lyster" i den retning.

Hertil komme jo "afskrivninger" på sejl. Et stel koster godt og vel 10.000
kr. og passer du på dem, kan de holde i 10 år.

Som du kan se kan det ende under 10.000 kr/år eller helt op mod 20.000 kr/år

Håber det vejleder lidt, men husk, Du bliver ikke alene skipper i båden. Du
bliver også skipper over økonomien. Det er dig der bestemmer ....

Check out www.maximalt.dk inden du køber en Maxi !! (det er også en slags
annonce for klubbens aktiviteter, nu bliver jeg muligvis overfaldet af
fundats præster; men husk lige, at Maxi klubben er skabt at frivillige
kræfter og arbejder for at gøre Maxi ejere glade .....)

/Bjarke
Maxi Magic

Fra : Herman Persson

Dato : 06-10-03 16:50

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blm3s4$m0a$1@news.cybercity.dk...
> [...]
har
> med dit forsikringsselskab. det er altså mellem 1000 og 1500 kr. for den

Jeg har ikke dulighedsbevis og regner ikke med at bruge en ugentlig aften en
hel vinter på noget,
som jeg kan. Har det betydning for præmien?

> [...]
> (I begge havne kan man *købe* en andel og nøjes med at betale
> fællesudgifter, men det skal man vente med til man er sikker på man vil

Er der en site, hvor man kan se ledige havnpladser / ventetid? Jeg vil helst
have plads i
Roskilde Fjord - Lynæs, Frederiksværk, Frederikssund/Marbæk.

> [...]
> af Hempels den normale og køber du det gennem Maxi klubben (*annonce*,
> glimrende klub !!) kan det fås for under 6-900 kr. afhængig af typen.

Maxiklubben ser ud til at være et særdeles hyggeligt sted.

> [...]
> teakdørk, nye søgelænder og ny trappe/køleskab som sikkert også løber op i
> 6-8000 kr.). Regn med mellem 3 og 10.000 kr. pr år afhængig af dine

Vel nærmere de 10.000 kr.

> [...]

Du
> bliver også skipper over økonomien. Det er dig der bestemmer ....

Jeg aner ikke, hvordan jeg bliver som skipper. Måske helt hysterisk, og
måske noget
tilbagelænet - uden dog at gå på kompromis med sikkerheden.

> [...]
> fundats præster; men husk lige, at Maxi klubben er skabt at frivillige
> kræfter og arbejder for at gøre Maxi ejere glade .....)

Det er til at blive glad allerede inden, man er ejer

Hilsen Herman.

Fra : Calle.

Dato : 06-10-03 16:54

Herman Persson wrote:
> Jeg har ikke dulighedsbevis og regner ikke med at bruge en ugentlig
> aften en hel vinter på noget,
> som jeg kan. Har det betydning for præmien?

Nej men det har betydning, om du i det hele taget må sejle
--
Calle

Fra : Herman Persson

Dato : 06-10-03 18:58

"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse

> Nej men det har betydning, om du i det hele taget må sejle

Ikke forstået!

Hilsen Herman.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-10-03 20:58

Ja, det er forkert det Calle skriver. Du må gerne sejle en 68'er uden papir.
Det påvirker forsikringen lidt, men ikke meget. Ca 100-200 kr pr år, så det
tager mange år at tjene kursusafgift og bøger ind ...

- Men derfor skal man selvfølgelig have et duelighedsbevis alligevel. - for
ens egen skyld ...

Forsikringen på 2-3 % består at 1% statsafgift og 1-2 % til
forsikringsselskabet ....

/Bjarke

Fra : Herman Persson

Dato : 07-10-03 15:44

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blshh9$rpe$1@news.cybercity.dk...
> [...]
det
> tager mange år at tjene kursusafgift og bøger ind ...

Jeg sidder over.....

> - Men derfor skal man selvfølgelig have et duelighedsbevis alligevel. -
for
> ens egen skyld ...

Næh, det mener jeg ikke. Jeg kan reglerne og har mange års erfaring
på havet.

> Forsikringen på 2-3 % består at 1% statsafgift og 1-2 % til
> forsikringsselskabet ....

Ok, så var der en afgift. Synes nok at jeg kunne huske skriverier
om det.

Hilsen Herman.

Fra : Calle.

Dato : 07-10-03 15:58

Herman Persson wrote:
> [...]
>
> Jeg sidder over.....

> Næh, det mener jeg ikke. Jeg kan reglerne og har mange års erfaring

Jeg kender også færdselsreglerne, og har mange års erfaring på vejene som
fodgænger/cyklist, alligevel skal jeg have kørekort for at må køre bil
--
Calle

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-10-03 18:03

> Jeg kender også færdselsreglerne, og har mange års erfaring på vejene som
> fodgænger/cyklist, alligevel skal jeg have kørekort for at må køre bil

Ja, for det siger loven!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-10-03 20:23

Ja, det er jo en vurdering du selv må gøre dig. Jeg kan godt lide at gøre
tingene ordentligt, så jeg har en duelighedsprøve og en Y3 eksamen. Det
skader i hvert fald ikke ....

/Bjarke

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> wrote in message

KLIP

> for
>
> Næh, det mener jeg ikke. Jeg kan reglerne og har mange års erfaring
> på havet.

KLIP

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-10-03 01:22

"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse

> Nej men det har betydning, om du i det hele taget må sejle

Vrøvl, alle må sejle båd under 15mtr/20t....

Claus

Fra : Calle.

Dato : 07-10-03 15:56

Claus Tersgov wrote:
> "Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse

> Vrøvl, alle må sejle båd under 15mtr/20t....

nix, jeg skal f.eks have kort til min 4,5 meters efter de nye regler fordi
der er motor på.

--
Calle

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-10-03 18:06

> nix, jeg skal f.eks have kort til min 4,5 meters efter de nye regler fordi
> der er motor på.

Er det virkelig smuttet for dig, at der ifølge "emne" er tale om en sejlbåd?

Hvorfor blander du bevidst tingene sammen?

Claus

Fra : Calle.

Dato : 07-10-03 19:42

Claus Tersgov wrote:
> "Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse

> Er det virkelig smuttet for dig, at der ifølge "emne" er tale om en
> sejlbåd?

nej der blev skrevet "alle" må sejle op til 15m/20t uden kort, det er jo så
ikke helt korrekt, derfor kommenterede jeg det.

--
Calle

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-10-03 08:43

> nej der blev skrevet "alle" må sejle op til 15m/20t uden kort, det er jo så
> ikke helt korrekt, derfor kommenterede jeg det.

Jo, det er da absolut korrekt. *Alle* må sejle sejlbåde op til 15mtr/20bt.

Det er da klart, at jeg intet nævner om speedbåde, fordi det er fuldstændig
uinteressant i denne tråds sammenhæng. Tråden omhandler sejlbåde og der er
ingen her, der taler om speedbåde - bortset fra dig. Det er vel ikke for
meget forlangt, at du læser det, du kommentere på..

Claus

Fra : Calle.

Dato : 08-10-03 14:29

Claus Tersgov wrote:
> "Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse

> Jo, det er da absolut korrekt. *Alle* må sejle sejlbåde op til
> 15mtr/20bt.

ordet sejlbåd var ikke med i hans sætning, så derfor bemærkningen.
Og du skal overhovedet ikke blande dig i hvad jeg kommenterer, du kan jo
bare lade være med at læse det, istedet for at tærske langhalm på et indlæg
der ikke lige passer dig.

--
Calle

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-10-03 18:12

Det hedder ikke ordkløver !!

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 18:15

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bm1ggd$dtf$1@news.cybercity.dk...
> Det hedder ikke ordkløver !!

Tjaee .... se evt. emnelinien for helt konkret bådtypebetegnelse.

Á tror ikke, den type er planende...

Hr. Bjørn

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 08-10-03 18:16

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:bm1ggd$dtf$1@news.cybercity.dk...
>
> Tjaee .... se evt. emnelinien for helt konkret bådtypebetegnelse.

Tjahhh - de kan de faktisk godt være - med lad os nu ikke tærske langhalm på
den.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 18:18

"Martin Rise Christensen" <martinsletdette@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:bm1gpa$jsd$1@sunsite.dk...

KLIP

> Tjahhh - de kan de faktisk godt være - med lad os nu ikke tærske
langhalm på
> den.

Havde der så ikke stået 'jolle'..?...

Hr. Bjørn

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 08-10-03 18:23

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Nej - en trimaran er jo ikke en jolle men kan bestemt plane - spørg bare hr.
Børge Quorning i Skærbæk.....

Hi - der er nu ikke noget som en lille rask gang ordkløvning - nærmende sig
insektsex

Fortsat god dag til alle - og undskyld for de par ekstra bytes vi har brugt
af jeres tid.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 18:28

"Martin Rise Christensen" <martinsletdette@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:bm1h6g$58j$1@sunsite.dk...

KLIP

> Nej - en trimaran er jo ikke en jolle men kan bestemt plane - spørg
bare hr.
> Børge Quorning i Skærbæk.....

Hmmm .... jeg vil ikke anerkende en kølbåd/sværd som værende
planende....hverken enkelt- eller flerskrogs sejlbåde..

En planende båd rider på det bageste af agterstavnen uden andet i
vandet...

> Hi - der er nu ikke noget som en lille rask gang ordkløvning -
nærmende sig
> insektsex

Nope.

> Fortsat god dag til alle - og undskyld for de par ekstra bytes vi har
brugt
> af jeres tid.

Det er båre hyggeligt.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-10-03 04:35

> Hmmm .... jeg vil ikke anerkende en kølbåd/sværd som værende
> planende....hverken enkelt- eller flerskrogs sejlbåde..

Jeg var til et foredrag om Nokia dengang de lige havde vundet Sidney-Hobart.

Morten Lorentzen oplyste dengang, at båden havde planet over en længere
distance med en fart på ca. 32 knob (hvis jeg husker farten korrekt)

Jeg var sgu sprunget af for længst!

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-03 11:27

"Claus Tersgov" <xxtc342ANTISPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Morten Lorentzen oplyste dengang, at båden havde planet over en
længere
> distance med en fart på ca. 32 knob (hvis jeg husker farten korrekt)

Der sandelig fart på de racere.

Det lyder blot så morsomt at en kølbåd planer med så meget under
vandlinien...

> Jeg var sgu sprunget af for længst!

Nej da ... det var magsfart i min speedbåd.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-10-03 17:49

> Der sandelig fart på de racere.

Mon ikke det var derfor de vandt

> Det lyder blot så morsomt at en kølbåd planer med så meget under
> vandlinien...

Det rette ordvalg var vist osse "surfede". Det skal naturligvis ses i
sammenhæng med, at der vist var det, man kunne kalde kæmpe bølger...

Jeg kan ikke huske de nærmere omstændigheder, men når Nokiafolkene siger det
var vildt, så er det nok det vi andre ville kalde sindsygt...

> Nej da ... det var magsfart i min speedbåd.

Ja, men ikke dernede i storm/kuling og gigantiske bølger samt med et par
rigtig store sejl!

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 18:50

"Claus Tersgov" <xxtc342ANTISPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mon ikke det var derfor de vandt

Det giver jo mening...

Jeg kun gæstet Stofanet og synes det er en ganske imponerende bådtype.

> Det rette ordvalg var vist osse "surfede". Det skal naturligvis ses i
> sammenhæng med, at der vist var det, man kunne kalde kæmpe bølger...

Det ord brugte vi som unge først senere. I stanten kaldte vi det "at
ride på bølgerne".

Bortset fra det, er det jo ganske fornøjeligt, men kræver at rorgængeren
holder tungen lige i munden, når ført "ridtet" tager rigtig fart.

> Jeg kan ikke huske de nærmere omstændigheder, men når Nokiafolkene
siger det
> var vildt, så er det nok det vi andre ville kalde sindsygt...

Det har du ganske ret i.

> Ja, men ikke dernede i storm/kuling og gigantiske bølger samt med et
par
> rigtig store sejl!

Det er ikke ligefrem *det* vejr, mine tidligere speedbåde har været ude
i..

Det vildeste var nok, da knægten og jeg fløj ud af vandet efter, vi
havde krydset en motorbåds hækbølge med den ydmyge fart af ca. 60 knob.

Man bliver aldeles ydmyg efter sådan en oplevelse/erfaring.

Hr. Bjørn

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 09-10-03 09:43

> Hmmm .... jeg vil ikke anerkende en kølbåd/sværd som værende
> planende....hverken enkelt- eller flerskrogs sejlbåde..
>
> En planende båd rider på det bageste af agterstavnen uden andet i
> vandet...

Når vi nu er i gang med insektformeringen...

Du må vist til at revidere din opfattelse. Planing er almindeligvis
betegnelsen for det der sker når vandliniehastigheden overskrides, kan ikke
lige huske formlen.

Hvis du nogenside har sejlet en planende sejljolle vil du ikke være i tvivl
om forskellen.

mvh

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-03 11:30

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@VEDget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f85201d$0$22641$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Du må vist til at revidere din opfattelse. Planing er almindeligvis
> betegnelsen for det der sker når vandliniehastigheden overskrides, kan
ikke
> lige huske formlen.

Det er blot mit princip som ejer af en planende motorbåd (og en ditto
tidligere speedbåd)...

> Hvis du nogenside har sejlet en planende sejljolle vil du ikke være i
tvivl
> om forskellen.

Det har jeg. I mine unge dage var det OK samt Pirat jolle og hvem husker
ikke Laser jollen, da den kom frem.

Du har ganske ret, man kan sagtens mærke når det hele glider som var det
i smør.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-10-03 04:31

> [...]

> bare lade være med at læse det, istedet for at tærske langhalm på et indlæg

For det første er dette et offentligt forum, så jeg blander mig i hvad som
helst, der passe mig!

Problemet er, at du begyndte at give urigtige informationer, blot fordi, du
ikke havde fulgt ordentlig med. Det er sørme ikke videre begavet!

Claus

Fra : Tine Andersen

Dato : 04-10-03 11:19

"Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Herman
>
> For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
> http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
> For det andet, koster forsikringen (helårs) 1500kr med 66000kr kasko.

Mener du det - det er mere end bådens værdi (kaskoen, altså)?

Eller er det en ansvarsforsikring med 66000 kr i selvrisiko?

Tine

Fra : Steffen Skov

Dato : 04-10-03 17:01

Kasko er noget man får udbetalt.
Og ja, den er sat højere pgr.a selvrissiko, men premien er stadig den samme.
Og båden er reelt mere værd, men sådan er det med brugte både.
Hilsen
Steffen

Fra : Herman Persson

Dato : 06-10-03 16:40

> [...]
> http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
> For det andet, koster forsikringen (helårs) 1500kr med 66000kr kasko.

Tak for svarene, dejligt med så meget hjælpsomhed.

Er forsikringen inkl. statsafgift?

Almindelig vedligehold er afhængig af eget
> temperament. Passer man sine sejl ordentligt og ikke er kapsejladsfreak
kan
> de nemt holde over 10 år.

Det bliver min første båd, og selv om jeg er meget rutineret på havet efter
mange år i motorbåd, en smule gastning i kølbåde og en del jolle sejlads,
regner jeg med at det kun bliver til hyggesejlads.

Hilsen Herman.

Fra : Herman Persson

Dato : 06-10-03 16:58

"Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Herman
>
> For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
> http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm

Den ser interessant ud, men først vil jeg lige gå i realitetsforhandlinger
med en bekendt, som har en til salg.
Hvor kan jeg finde en uvildig ekspert, som kan gennemgå båden?

Hilsen Herman.

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-10-03 18:12

> [...]
> med en bekendt, som har en til salg.
> Hvor kan jeg finde en uvildig ekspert, som kan gennemgå båden?

Få en bådebygger eller agent med ned til båden og betal dem for at være
uvildig. Oftest kan man få en kammerat med sejler/båd erfaring med og se på
herlighederne.
Hilsen
Steffen

Fra : Herman Persson

Dato : 06-10-03 18:59

> Få en bådebygger eller agent med ned til båden og betal dem for at være
> uvildig. Oftest kan man få en kammerat med sejler/båd erfaring med og se

> herlighederne.

Måske kan Maxi-klubben med fordel kontaktes.

Hilsen Herman.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-10-03 21:04

Du kan få et opslag på vores meget aktive opslagstavle. Så er der muligvis
en 68 ejer (eller 77 eller lign) der vil hjælpe for et par flasker vin eller
en kasse blå cola'er ...

Da jeg købte min første båd gav jeg en fra sejlklubben 500 kr for at
gennemgå båden. Med de observationer han gjorde fik jeg presset prisen
yderligere 900 ned (længere ned end det jeg selv havde forhandlet), så det
var jo en fin forretning der gav mig en sikkerhed uden nogle omkostninger.

Fra : Herman Persson

Dato : 07-10-03 15:42

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blshsa$s2p$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> var jo en fin forretning der gav mig en sikkerhed uden nogle omkostninger.

Lige så snart jeg nærmer mig en beslutning, vil jeg kontakte klubben og
søge en rutineret mand til atr undersøge båden.
Ja, de penge er nok givet godt ud.

Hilsen Herman.

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-10-03 21:49

Jeg vil gerne gennemgå min til salg Maxi 68 for kun 2 flasker rødvin. Du
spare oppropningen, det ka´a´sel´
Hilsen
Steffen
'

Fra : Kurt Becher

Dato : 07-10-03 22:05

Bjarke Christensen wrote:

> [...]
> yderligere 900 ned (længere ned end det jeg selv havde forhandlet),
> så det var jo en fin forretning der gav mig en sikkerhed uden nogle

Hejsa

Jeg synes, det vigtigste ved at have en fagmand med er trygheden ved at købe
en båd i ordentlig stand.

Kan han påpege nogle småfejl og få prisen presset lidt ned, er det helt
fint, men det er peanuts i forhold til at man selv opdager f.eks. alvorlig
osmoseangreb 2 år efter man købte båden på egen hånd.

Summa summarum: Pengene er givet godt ud, uanset om han opdager noget eller
ej!

MVH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-10-03 15:14

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3f7e4e11$0$13204

> Hvad skal jeg regne med at de årlige driftsomkostninger løber op i?

Gennemsnitligt kr. 500-800 pr. måned uden havneplads og forsikring. Noget mere
hvis du hvis du regner større slidtage og afskrivninger med.

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 06-10-03 16:56

> Gennemsnitligt kr. 500-800 pr. måned uden havneplads og forsikring. Noget
mere
> hvis du hvis du regner større slidtage og afskrivninger med.

Jeg regner ikke med afskrivning og forrentning og forventer ikke det helt
store tab, hvis det efter
nogle år viser sig at jeg alligevel ikke vil være bådejer.

Hilsen Herman.