Fastspænding af børn
Fra : Gunnar007

Dato : 03-10-03 22:33

Jeg har et mindre problem.
Når jeg kører Junior i vuggestuen, møder jeg hver morgen en afsindig sindsyg
kvinde.
Historie er som følger :

Hun kommer ræsende i sin pegot405, det er på en mindre vej i et rækkehus
kvarter.
Problemet er ikke hun ræser.
På passager forsædet ser jeg til mn gru, en purk på ca 4 år side UDEN sele.
Nå tænker jeg, han er nok bare besværlig. Men værre bliver det da hun stiger
ud, en endnu mindre purk (ca 8-10 md) sidder hun fandme med foran sig,
mellem hende og rattet.. Jeg tror hun kommer fra et sted i nærheden, men
alligevel kører hun mindst 6-700 meter på denne måde.
Hvordan fortæller man kvinden at det hun gør er livsfarligt, og ulovligt..
På en pæn måde ??

Folk kører generelt jo pænt dernede, meeen det gør biltyven ikke onsdag
morgen kl. 0700 som bare skal væk i en helvedes fart..

Hjælp ønskes, jeg tænker måske noget med billeder.

Hilsen G

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-10-03 22:36

Gunnar007 wrote:

> Hvordan fortæller man kvinden at det hun gør er livsfarligt, og
> ulovligt.. På en pæn måde ??

Det lader du politiet om. Det er de ret gode til.

Og du gør det for den lilles skyld - siden barnet endnu ikke selv kan sige
fra.

Just my opinion.

--
Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 03-10-03 22:47

Jan W Nielsen wrote:
> Det lader du politiet om. Det er de ret gode til.

Jeg kan nu ikke se problemet i lige at tage en hurtig lille
snak med den unge dame om konsekvensen af hendes
tankeløshed. På en pæn måde (Du behøver sikkert ikke
spærre vejen for hende)

Hvis det ikke hjælper kan du tale med politiet om det.

> Og du gør det for den lilles skyld - siden barnet endnu ikke selv kan
> sige fra.

Netop!

> Just my opinion.

Jeg er ret enig i det meste..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-03 23:32

Gunnar007 wrote:
[...]

Du fortæller hende at: "Hvis der kører én ud foran dig på vej herhen, så ved
du godt at du maser dit eget barn til døde. Og den store vil få svære
kvæstelser".

M.v.h.

Fra : Søren Blom

Dato : 04-10-03 02:18

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev

> Du fortæller hende at: "Hvis der kører én ud foran dig på vej herhen, så
ved
> du godt at du maser dit eget barn til døde. Og den store vil få svære
> kvæstelser".

Hun kan vel bare ikke lide sine børn, sådan er der jo mange forældre der har
det

Men jeg vil nok også som andre forslår, prøve at forslå hende, at hun måske
stod 15 minutter op før om morgen, så hun har knap så travlt, så hun kan få
spændt sine børn ordentligt fast inden hun køre nogen stedet med dem
--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 04-10-03 08:10

Gunnar007 skriver:

> Hvordan fortæller man kvinden at det hun gør er livsfarligt, og ulovligt..
> På en pæn måde ??

Hvorfor ikke vise tumben hvad der kan ske i stedet?

Find en printer og et par ægle billeder fra nette af kvæstede børn.
Print det ud og vedlæg teksten:
--->
Jeg har ved flere lejligheder set dig køre bla bla bla.............

Jeg syntes det ville være rigtig kedeligt at se at dine højt elskede børn i
samme situation, og håber at du efter at have læst dette vil give dig selv og
dine børn den chanche, selv at kunne vælge livet eller den sure ting at skulle
tænke på at 2 minutter af deres og dit liv med at spænde ungerne forsvarligt
fast betyder, at du kun kan se dine børn på kirkegården eller på et hjem for
grønsager der ligger i coma herfra og til evigheden....

Kærlig hilsen en far der er meget bekymret for din måde at befordre dine små
poder på.
<---

Smid det under hendes viskerblade på et tidspunkt hvor hun (eller andre) ikke
ser det. Pak det ind i en kuvert så der ikke er andre uskyldige der ser det!!!

Jeg ved godt at nogle vil sige at det er den mest bisare måde at handle på. Men
uanset dette så er det sgu noget der virkelig virker effektivt på mange
mennesker. Vi mennesker kan ikke rigtigt opfatte hvor farligt det er at leve før
vi får visuelle billeder af det ene eller det andet, klasket direkte i hovedet.
Tænk evt. på den reklame som færdselsstyrrelsen kører på tv pt. Den handler også
om en ulykke som oven i købet starter bagfra. Det hele handler om at spille på
den ubevidste frygt vi alle har for den dag hvor det går galt....

Min største oplevelse i den retning var da falck i folkeskolen (vi snakker
omkring 15 år tilbage) lavet en times praktisk undervisning i reaktionstid,
bræmselængder mm. Til at slutte hele showet blev man ledt ind i et mørkelagt
rum. Der blev fra en båndoptager sagt at man skulle forlade rummet hvis man fik
det dårligt. Man hører nogle motorlyde, får fortalt en kort historie om en mand
der skal ned og hente morgenbrød ca. 500 metervæk. Han vælger at tage
motorcyklen uden styrthjælm, og så........ BANG
Det går galt og man hører nogle ambulancer. Lidt senere i forløbet så toner der
nogle baggrundsbelyste billeder op i måske 3 X 5 meter af hvordan manden ser ud
når han ligger på skadestuen, smurt ind i blod, næsen siddende ude på kinden osv
osv...
Man får 2-3 historier mere med nogle ret heftige billeder af kød, ben, knogler,
muskler........... I baggrunden hører man et hjerte pumpe langsommere og
langsommere...
Til sidst hører man om hvordan de har det i dag. Nogle ligger med regnorme ud af
næsen, nogle har et rigtigt spændende liv med et fjæs som sikkert kan bruget i
en film om aliens.

Ved godt at jeg er lidt off topic, man tro mig. Når jeg er ude og kører lidt
stærkere end man bør, så popper de her billeder sgu op en gang imellem. Du kan
jo selv gætte hvad jeg ser

//Beach

Fra : Claus Petersen

Dato : 04-10-03 11:37

"Gunnar007" <oo7@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel kører hun mindst 6-700 meter på denne måde.
> Hvordan fortæller man kvinden at det hun gør er livsfarligt, og ulovligt..

Opsøg kvinden i "gerningsøjeblikket" og spørg hende pænt om hun er klar over
konsekvenserne hvis hun kører galt med børnene.

Jeg har i to tilfælde været ud for noget lignende ved knægtens skole, en mor
til tre kommer i en Pajero på Gule plade, trods de sorte rude i baggarummet
kan man tydeligt se at de to mindste står i lastrummet. Da jeg havde set på
det nogle gange, gik jeg over til hende og i en venlig tone spurgte om ikke
hun var klar over at det var ulovligt at køre med passagere i baggarummet og
livsfarligt for børnene hvis hun kørte galt. Hun kom med en masse
forklaringer om at mande kørt tidligt og han skulle køre i den "fine" bil på
jobbet og bla. bla. bla. Jeg sagde til hende at så var det jo en forkert
konebil hun var udstyret med. Jeg sagde til hende at hvis jeg så det igen
ville jeg melde hende, så kunne hun tænke lidt over det.
Og f..... få dage efter så jeg kvinden komme kørende i en gammel Golf 2 med
siddepladser og seler til alle.

I det andet tilfælde var det en kvinde (og hun var mildest talt ikke den
hurtigste knallert på havnen), men hun mente at jeg kunne passe mig selv og
holde min kæft, hvilket jeg så gjorde. Men hun kommer hver morgen i en Hiace
fra et rengøringselskab med tre unger i lastrummet og en babystol på
forsædet, og aflevere børenene ved skolen.
Men hun blev heldigvis hapset af en motorcykkelbetjent der havde gemt sig i
en hæk ved skolen. Jeg håber hendes arbejdsgiver hørte om det.

Normalt går jeg ikke og leger Laurits Betjent. Men jeg kan simpelthen ikke
se passivt til at folk kører rundt med deres børn på den måde.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Gunnar007

Dato : 05-10-03 08:57

Tak for alle forslag.
Jeg prøver en venlig samtale..
Så skriver jeg gerne hvad som sker.

Hilsen G.

Fra : T. Hartung

Dato : 06-10-03 21:23

> Tak for alle forslag.
> Jeg prøver en venlig samtale..
> Så skriver jeg gerne hvad som sker.
>
> Hilsen G.

du vil ikke få andet en et ubehøvlet svar tilbage med beskeden om at "
...... det rager sq. ikke dig!!!"

En person der ikke selv kan se problemet i det hun gør tager næppe mod dine
gode råd, desværre - Policen du !!

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 11:50

"T. Hartung" wrote:

> du vil ikke få andet en et ubehøvlet svar tilbage med beskeden om at "
> ..... det rager sq. ikke dig!!!"

Det gør det jo heller ikke.. Det er jo heller ikke din opgave at
besøge folk og sikre at skuffen med brødkniven ikke er i
børnehøjde, at ingen har glemt en saks på bordet, at der ikke står
en spand med maling på gulvet i det uaflåste skur osv. osv.

> En person der ikke selv kan se problemet i det hun gør tager næppe mod dine
> gode råd, desværre - Policen du !!

Din og hendes definition af "problem" kan være forskellig. Jeg
kender fx. folk der opdrager deres børn mere "restriktivt" end jeg
ønsker at opdrage mine (når jeg når så vidt), det betyder jo ikke
at jeg skal "se fornuften" i deres "gode råd" eller omvendt, blot
at vi har forskellige præferencer. Lad være med at trække dine
standarder ned over hovedet på andre, det kommer der aldrig noget
godt ud af.

Jeg forudser at du fortæller mig at det ikke er dine standarder
der siger at børn skal spændes fast, men loven - betyder det at du
villle have det helt okay hvis jeg kom kørende med løse børn på
bagsædet af min gamle Volvo? Den har ikke seler bagi så det er
ikke ulovligt at befinde sig seleløs på bagsædet. Hvis du
alligevel ville give mig den løftede pegefinger så er det dine
standarder og ikke lovens du håndhæver..

Jeg mener også det er blødt at køre med løse børn i bilen, men det
er ikke det samme som at jeg har ret til at blande mig i hvordan
andre prioriterer deres tilværelse.

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 07-10-03 12:02

Thomas Strandtoft wrote:
> Jeg mener også det er blødt at køre med løse børn i bilen, men det
> er ikke det samme som at jeg har ret til at blande mig i hvordan
> andre prioriterer deres tilværelse.

Så i det store og hele siger du, med tingene sat på spidsen,
at om naboens børn får tæsk eller sexmishandles er ikke dit
problem.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 13:03

John Sahl wrote:

> Så i det store og hele siger du, med tingene sat på spidsen,
> at om naboens børn får tæsk eller sexmishandles er ikke dit
> problem.

Aah, den velkendte debatteknik med at trække modpartens
synspunkter helt ud på overdrevet og stille vedkommende ansvarlig
for disse..

Jeg beklager meget, men jeg kan ikke danne koblingen mellem vold
og sexmisbrug og det at køre uden sele.

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 07-10-03 13:43

Thomas Strandtoft wrote:
> Jeg beklager meget, men jeg kan ikke danne koblingen mellem vold
> og sexmisbrug og det at køre uden sele.

Når ungen kastes rundt i bilen og smadrer hovedet ind i
moderens? ,-)

Flyveskalle!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 17:50

John Sahl wrote:

> Når ungen kastes rundt i bilen og smadrer hovedet ind i
> moderens? ,-)

Aha, så hvis jeg lader min knægt klatre i træer og han falder ned
og lander med hovedet først, så er det at ligestille med at jeg
selv giver ham en på bærret?? Det giver stadig ikke mening..

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 07-10-03 18:09

Thomas Strandtoft wrote:

> Aha, så hvis jeg lader min knægt klatre i træer og han falder ned
> og lander med hovedet først, så er det at ligestille med at jeg
> selv giver ham en på bærret?? Det giver stadig ikke mening..

Næh, men du vælger at se bort i nogen situationer, hvor er din
bagatelgrænse?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 18:56

John Sahl wrote:

> Næh, men du vælger at se bort i nogen situationer, hvor er din
> bagatelgrænse?

Den er ihvertfald ikke der hvor jeg går rundt og blander mig i om
folk lader deres børn klatre i træer.. Jeg blander mig heller ikke
i om folk dyrker ekstremsport der potentielt kan slå dem ihjel.
Der er folk der bruger at give en endefuld når de opdrager børn,
selv om jeg ikke er enig med dem i det, er det ikke noget jeg
blander mig i.

Voldelige overgreb, fx. de tæsk og den sexmishandling du snakker
om er en anden sag, men jeg kan stadig ikke se det fornuftige i at
sidestille at køre uden sele med rå vold.

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 07-10-03 21:59

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> Der er folk der bruger at give en endefuld når de opdrager børn,
> selv om jeg ikke er enig med dem i det, er det ikke noget jeg

Enig.

> Voldelige overgreb, fx. de tæsk og den sexmishandling du snakker
> om er en anden sag, men jeg kan stadig ikke se det fornuftige i at
> sidestille at køre uden sele med rå vold.

Når der er uskyldige børn involveret ser jeg så bare lidt
anderledes på det.

Fra : T. Hartung

Dato : 07-10-03 18:14

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> børnehøjde, at ingen har glemt en saks på bordet, at der ikke står
> en spand med maling på gulvet i det uaflåste skur osv. osv.

............æhhhhhh har du svaret på den rigtige tråd?? jeg syntes ikke lige
jeg kan kende mig selv??? men "hygget" dig det har du da gjort - hehe.

Min eneste bemærkning var at gætte på vedkommendes reaktion på baggrund af
Gunner007's beslutning. Prøv lige og gå lidt baglænds igen.

Her tilkendegiver jeg en vis forståelse for Gunners bekymring - men siger
faktisk indirekte at jeg ikke er enig i hans beslutning - eller er det helt
forkert læst??

Herfra leger jeg så Gunner007 (og måske lidt mig selv)- men Gunnar007 kan
så have en helt andet opfattelse en det jeg fremlægger, han kan endda måske
blive vred - husk det - "forvirret??" så er der mere - det er heller ikke
sikkert at det er min mening der kommer til udtryk nedenfor !! men, hehe, nu
skal der "hygges" )))) - lad spillet begynde )

> Din og hendes definition af "problem" kan være forskellig.

ja for ellers var der jo ikke nogen uenighed!

Jeg
> kender fx. folk der opdrager deres børn mere "restriktivt" end jeg
> ønsker at opdrage mine (når jeg når så vidt)

her er du OT men tilkendegiver at du ikke har erfaringer på det felt
overhovedet og derfor ikke nære de samme følelser overfor børn som dem der
har dem - og tro det - det gør en stor forskel - mange holdninger ændres når
man får børn - også i forholdt til alt det ens forældre gjorde og forbød en.

, det betyder jo ikke
> at jeg skal "se fornuften" i deres "gode råd" eller omvendt, blot
> at vi har forskellige præferencer.

ja men det vil altså ændre sig med din debut som far med egne børn )))
her lyder du som en trossig teenager.

Lad være med at trække dine
> standarder ned over hovedet på andre, det kommer der aldrig noget
> godt ud af.

Mine standarder ....ja ska'..... ?? - nå ja det kommer nu .... ))

> Jeg forudser at du fortæller mig at det ikke er dine standarder
> der siger at børn skal spændes fast, men loven -

jo det er mine.... og ja .. . (her er jeg ærlig !!) men du skal tilbage igen
og se i de tidligere indlæg - der var/er 2 børn i bilen - hvor er nummer 2
lige placeret henne??

betyder det at du
> villle have det helt okay hvis jeg kom kørende med løse børn på
> bagsædet af min gamle Volvo? Den har ikke seler bagi

nej - og det vil du heller ikke når du får børn bare vendt.

så det er
> ikke ulovligt at befinde sig seleløs på bagsædet.

Nej og det er der heller ingen der har påstået - men nu er det jo ikke lige
dét tråden går på - disse børn sidder jo ikke på bagsædet - tværtimod - så
lad os kravle om foran igen - hvor det er forbudt for børn )) - seler på
bagsædet eller ej.

Hvis du
> alligevel ville give mig den løftede pegefinger så er det dine
> standarder og ikke lovens du håndhæver..

Det behøver jeg næppe. Jeg er ret sikker på at du selv kommer med
pegefingeren ellers gør din kone/kæreste det når I får børn - det kaldes
forældreinstinkt - og den er bom stærk - spørg bare Gunnar007.

> Jeg mener også det er blødt at køre med løse børn i bilen, men det
> er ikke det samme som at jeg har ret til at blande mig i hvordan
> andre prioriterer deres tilværelse.

Det første er der desværre noget tvivl om, som du forsvare handlingen,
næstefter er jeg helt enig med henvisning til min indledning

> Hygge..

hehe.........og det gør jeg )) håber også du gør

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 19:12

"T. Hartung" wrote:

> ...........æhhhhhh har du svaret på den rigtige tråd?? jeg syntes ikke lige
> jeg kan kende mig selv??? men "hygget" dig det har du da gjort - hehe.

Jeg mener jeg har svaret på den rigtige tråd, ja, men det ser ud
til at du misforstår min hensigt med svaret.

> Min eneste bemærkning var at gætte på vedkommendes reaktion på baggrund af
> Gunner007's beslutning. Prøv lige og gå lidt baglænds igen.

Og min bemærkning gik på at hun har ret når hun ikke mener det
vedrører dig, Gunner eller andre.

[snip en masse om at jeg får andre prioriteter når jeg får børn]

> Det første er der desværre noget tvivl om, som du forsvare handlingen,
> næstefter er jeg helt enig med henvisning til min indledning

Jeg forsvarer ikke handlingen at køre med løse børn, jeg forsvarer
kvindens ret til selv at træffe sine valg, også selv om du, jeg,
Gunner og alle mulige andre måske synes hun burde vælge
anderledes.

Hvad jeg helt konkret mener om hendes situation er inderligt
ligegyldigt for hende, pointen er at jeg ikke har ret til at
pådutte andre mine holdninger. Det er *det* jeg prøver at
kommunikere ud.

> hehe.........og det gør jeg )) håber også du gør

Det gør jeg da, og hvem ved, måske hygger hun sig også ved at lade
børnene være med på forsædet på en tur som hun mener er relativt
kort og ufarlig??

--
Hygge..
Thomas

Fra : T. Hartung

Dato : 07-10-03 19:29

> Jeg forsvarer ikke handlingen at køre med løse børn, jeg forsvarer
> kvindens ret til selv at træffe sine valg,

ja og andre forsvare børnenes manglende ret til at være spændt sikkert fast.

hvor er børnene ret så henne her? hvem skal beskytte dem efter din mening?
skal de selv sige det til deres mor?

> Hvad jeg helt konkret mener om hendes situation er inderligt
> ligegyldigt for hende, pointen er at jeg ikke har ret til at
> pådutte andre mine holdninger. Det er *det* jeg prøver at
> kommunikere ud.

lidt ekstremt nu ved det godt - men hvis en kvinde er ved at blive voldtaget
så mener du, med baggrund i ovenstående, ikke at du skal hjælpe hende da du
ikke vil pådutte manden dine holdninger til sådan noget - det kunne også
have været et knivoverfald som eksempel - hvor er grænsen henne??

> en tur som hun mener er relativt
> kort og ufarlig??

hmmmmm ???

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 22:22

"T. Hartung" wrote:

> hvor er børnene ret så henne her? hvem skal beskytte dem efter din mening?
> skal de selv sige det til deres mor?

Det er forældrenes opgave at beskytte deres børns ret. Børnene er
forældrenes ansvar og de ligger derfor under for de valg
forældrene træffer på deres vegne. Jeg mener ikke børneopdragelse
er en "ekstern opgave", med mindre der er tale om regulær misrøgt.
Jeg mener ikke at det at køre uden seler er misrøgt.

> [...]
> ikke vil pådutte manden dine holdninger til sådan noget - det kunne også
> have været et knivoverfald som eksempel - hvor er grænsen henne??

Check mit svar fra kl. 19:55 til John Sahl, så er du sød..

> hmmmmm ???

Min nevø og niece bor for enden af en blind villavej. Når jeg
besøger dem hænder det at de er løbet mig i møde. Det sker
indimellem at en af dem får lov til at sidde på skødet af mig og
styre bilen de sidste 50 meter mens jeg lader bilen trille med en
15-20 km/t og foden klar på bremsepedalen. Både forældrene og jeg
mener det er en forholdsvis kort og ufarlig tur, skal jeg nu også
sidestilles med de voldtægtsforbrydere, voldmænd og
børnemisbrugere som du og John har hevet op af hatten?

--
Hygge..
Thomas

Fra : T. Hartung

Dato : 08-10-03 17:30

> [...]
> er en "ekstern opgave", med mindre der er tale om regulær misrøgt.
> Jeg mener ikke at det at køre uden seler er misrøgt.

her er jeg helt enig med dig - men ser dog igen desværre netop det problem
som tråden jo handler om - at det ikke er altid forældrene kan se de ikke
beskytter deres børn og nogen så måske bør anmærke det - men nu er vi jo
tilbage ved start igen ))).

> Check mit svar fra kl. 19:55 til John Sahl, så er du sød..

OK er sket.

> --
> Hygge..

ILM !

- jeg tror meningerne og forskellene er klare og vil derfor samle kræfter
til en "ny duel" )

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 08-10-03 10:17

Thomas Strandtoft skriver:

> [...]
> børnehøjde, at ingen har glemt en saks på bordet, at der ikke står
> en spand med maling på gulvet i det uaflåste skur osv. osv.

Nej, det er ikke vores job at "besøge" folk, men alm. anstendighed over for vores
medmennesker er nu stadig velkommen både her (hvis jeg selv laver noget dumt som
jeg ikke er opmærksom på) og hos andre.

Eks---> Du ser en ven af naboen der er ved at bakke ind i XXX i naboens
indkørsel. Ville du ikke her hurtigst muligt råbe højt og advare (til gode for
din nabo og naboens ven) om at der er ved at gå xxx galt???????

Eks---> Du er på besøg hos xxx (du ellers ikke kender personligt) som har små
børn i pille-alderen. Du ser en heftig kniv liggende i børnehøjde samtidig med at
Rudolf() kravler rund og kan nå omtallte kniv.... Er du ikke uansvarlig ved ikke
at sige noget her?????

Eks---> Du parkere din bil på en parkeringsplads i et lille boligkvater og ser at
der ved den lokale kontainer står en tønde med opløsningsmidler som står åben.
Klods op af parkeringspladsen ligger der en børnehave & en vuggestue til venstre,
en offentlig legeplads til højre. Er du en af de mennesker der er kold over for
hvad disse stakkels børn bliver udsat for (og oven i købet kan begynde at lege
med) selv om du med sikkerhed ved at disse opløsningsmidler er skadelige for
mennesker (både børn og voksne)?????

Hvis du er total ligeglad med alt ovenstående så må jeg sige 3 ting til dig:
1/ Ville aldrig kunne acceptere dig som en bekendt eller ven i min
bekendtskabskreds. At være ligeglad med mennesker (og børn i særdeleshed) er så
langt væk fra (min) vores verden at jeg hellere ville ville give dig en
skideballe (tag ikke den personligt, ej heller som et mål i denne diskution. Så
drop her den måde jeg ville reagere på) end at lade dig gå rundt med tanker om
dig selv og ikke andre mennesker.
2/ Børnehøjde... Hvor går din egen grænse hvis du overhovedet har en??? Et barn
der kravler rundt på motorvejen.... Kører du forbi fordi det ikke lige er dig der
har ansvaret for barnet?
3/ Vent med at komme med kommentarere (det gør du jo nok ikke, hvilket er OK med
mig) til du selv sætter børn i verdenen. Vend den med børn til din søster, mor
eller far, kæreste eller hvad du nu sætter pris på! (sorry, nu kommer der sgu
lige en mere......) Eller har du bare ikke nogle i livet du sætter mere pris på
end dig selv?

> [...]
> ønsker at opdrage mine (når jeg når så vidt), det betyder jo ikke
> at jeg skal "se fornuften" i deres "gode råd" eller omvendt, blot

Opdragelse af børn er som du selv skriver "restriktivt" og det er jo alm.
accepteret at alle har deres måde at gøre det på. Men hvis vi nu laver et par
eks. lidt i tråd med dem jeg tidligere er kommet med.......

Du ser dit eget barn (eller andre mennesker du har en tæt tilknytning til) i en
film lige inden de omkommer af..........BANG!!!!

Eks. 1/ Du ser dine XXX blive most i en bil selv om du var klar over at denne
ulykke måske kunne være forhændret hvis du havde advaret xxx om at det kunne være
farligt at kører uden sele!
Eks. 2/ Du ser din vens nabos barn ude på parkeringspladsen med næsen halvt nede
i en 50L tønde med opløsningsmidler. Du er klar over at denne handling kan være
dødlig. Han bliver svimmel og dør nogle få minutter senere!
Eks. 3/ Du ser en gammel dame (det er måske din mor) gå over for rød i en
fodgængerovergang. Hun vakler en del og ser ikke ud som om hun er klar over hvor
hun befinder sig. Du skider på den gamle, kører videre da du ikke skal samme vej!

Eks. 4/ Du ser din nabo på vej på ferie. Han har sine egne 3 børn med i bilen. De
skal på langfart og ungerne er ikke spændt fast. Du ved at nabo kører "skide
godt, og med mindst 180 på landevejenn" og har aldrig lavet en bule i dytten. Du
acceptere din nabo´s måde at køre på da det jo ikke er dig og din fammilie det
går du over...!
Eks. 5/ Du ser din nabo på vej på ferie. Han har sine egne 3 børn med i bilen. 2
af disse børn er dine! De skal på langfart og ungerne er ikke spændt fast. Du ved
> [...]

> Lad være med at trække dine
> standarder ned over hovedet på andre, det kommer der aldrig noget

Det ved jeg nu ikke. Vil meget gerne tilbyde dig at kører en tur med min egen søn
på 7 år. Tør du tage ansvaret for det????

> [...]
>
> Jeg mener også det er blødt at køre med løse børn i bilen, men det
> er ikke det samme som at jeg har ret til at blande mig i hvordan

Det lader lidt til at du godt kan se at det ikke se så skide smart at kører uden
fornuften, det jeg prøver på med alt det her er at få også dig til at tage for en
del af det ansvar der følger med i at være ansvarsfuld over ikke kun sig selv,
men også de mennesker man omgås.

Ansvar over for en selv og ens omgangskreds er en ting som de fleste sætter på
dagsordenen, det jeg er lidt ked af at læse er at du ikke sætter andres (spec.
børn som ikke selv kan vælge) liv og førlighed højere end hvad du selv kalder
fornuft.

//Beach

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-10-03 13:14

Allan Beach Jensen wrote:

Jeg tillader mig lige at snippe dine eksempler, bare rolig, jeg
har læst dem.

> Hvis du er total ligeglad med alt ovenstående så må jeg sige 3 ting til dig:

Jeg prædiker ikke ligegyldighed, jeg snakker om at påtvinge andre
sine egne holdninger. Jeg har allerede tidligere sagt at jeg ikke
har noget problem med at folk udviser omtanke, hjælpsomhed eller
kommer med gode råd, det gør jeg da også selv. Der kører to tråde
om børn og seler, i den anden har en person blokeret vejen for en
person med løse børn og skældt vedkommende ud. I tråden her er det
noget mildere og effektiviseret i form af en, som jeg opfatter
det, rolig samtale med forælderen. Jeg siger ikke "lad være med at
blande dig", jeg siger at situationen er en sag mellem barnet og
forælderen og at hvis man blander sig bør det foregå i form af et
høfligt forslag og man må acceptere hvis forslaget ikke bliver vel
modtaget.

Hvis jeg skal bruge et af dine eksempler, så vil jeg flytte kniven
der ligger i pille-højde, måske sige til forældrene "hey, jeg
flytter lige den her, det er ikke så heldigt hvis purken får fat i
den", men hvis forældrene insisterer på at deres barn er modent
nok til at omgås en kniv og de forlanger den lagt tilbage, så er
det ikke min opgave at gå ind i den debat.

Samme deal med de løse børn. Jeg har lov til at gøre folk
opmærksomme på det usmarte i at køre med løse børn, men hvis de
alligevel insisterer er det ikke min plads at blande mig i det.
Hvis de siger "det rager ikke dig", må jeg acceptere det og sige
"godt så"..

> [...]
> acceptere din nabo´s måde at køre på da det jo ikke er dig og din fammilie det

Jeg vil sige "ville det ikke være en ide at bruge selerne, det gør
sgu ondt at få en unge i nakken hvis du får brug for at bremse
hårdt". Hvis han så siger "Nah, det gider jeg ikke, det fungerer
fint når de kan lege på bagsædet", så vil jeg ikke forfølge emnet
yderligere, det er trods alt hans eget valg hvilke risici han vil
løbe.

> [...]
> at nabo kører "skide godt, og med mindst 180 på landevejenn" og har aldrig lavet
> en bule i dytten. Du acceptere din nabo´s måde at køre på ???

Næh, så vil jeg sige "Jeg ved ikke med dine børn, men mine skal
sidde i sele eller også skal de blive hjemme". Mine børn, mit
ansvar, mit valg.

Det springende punkt er at jeg kan godt insistere på at alle
bruger sele når de sidder i min bil. Jeg kan også insistere på at
jeg og mine børn bruger sele når vi sidder i en fremmed bil. Jeg
kan ikke insistere på at andre bruger sele når de sidder i deres
bil. Jeg har mine standarder, de har deres, det er ikke min opgave
at påtvinge andre mine standarder, heller ikke selv om jeg mener
deres er forkerte. Jeg kan oplyse dem om mine standarder, men det
er også det hele.

> Det ved jeg nu ikke. Vil meget gerne tilbyde dig at kører en tur med min egen søn
> på 7 år. Tør du tage ansvaret for det????

Ja, hvorfor skulle jeg ikke turde det?

> [...]
> del af det ansvar der følger med i at være ansvarsfuld over ikke kun sig selv,

_Ansvarsfuld_ overfor andre, ikke autoritær.

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 08-10-03 13:40

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> forælderen og at hvis man blander sig bør det foregå i form af et
> høfligt forslag og man må acceptere hvis forslaget ikke bliver vel

Jamen Thomas, så viser det sig, at vi jo alligevel er enige langt
hen af vejen.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-10-03 15:55

John Sahl wrote:

> Jamen Thomas, så viser det sig, at vi jo alligevel er enige langt
> hen af vejen.

Det mener jeg vi har været hele tiden, bortset fra at jeg ikke
bryde mig om din "hands on" metode med at blokere samt skælde ud.

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 08-10-03 16:00

Thomas Strandtoft wrote:
> Det mener jeg vi har været hele tiden, bortset fra at jeg ikke
> bryde mig om din "hands on" metode med at blokere samt skælde ud.

Det er så ok, det overlever jeg nok. Jeg har heller ikke
nogen intentioner on at hive hovederne af folk i situationen.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-10-03 15:29

Allan Beach Jensen <admin@freestyle.dk> skrev :

>... det jeg er lidt ked af at læse er at du ikke sætter andres (spec.
>børn som ikke selv kan vælge) liv og førlighed højere end hvad du selv kalder
>fornuft.

Det er da en underlig måde at tyde hvad Thomas skriver - det samme
kan vidst også siges om John Sahls måde at argumentere i denne tråd

Hvorfor pokker skal i begge dreje ansvaret for andres børn over på
vildt fremmede menneskers skuldre ?

Primært er det sgu' ungernes forældre der bærer ansvaret, og
udelukkende dem.

Andre kan da kommentere hvad de vil, men ligefrem at bebrejde folk at
de ikke vil overtage andres ansvar er sgu' for langt ude.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-03 03:04

jan@stevns.net wrote:
:: Hvorfor pokker skal i begge dreje ansvaret for andres børn over på
:: vildt fremmede menneskers skuldre ?
::
:: Primært er det sgu' ungernes forældre der bærer ansvaret, og
:: udelukkende dem.

Lige netop i denne situation mener jeg at i er helt galt på den. For det
første er børnene ikke selv klar over, hvilken farlig situation de befinder
sig i, og er altså ikke i stand til selv at sige fra. For det andet, når det
drejer sig om andre folks liv og førlighed, så mener jeg at jeg har et
ansvar, og en pligt, til at blande mig.

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-10-03 06:35

> [...]

>første er børnene ikke selv klar over, hvilken farlig situation de befinder
>sig i, og er altså ikke i stand til selv at sige fra.

Så langt er vi ret enige.

>For det andet, når det drejer sig om andre folks liv og førlighed, så mener
>jeg at jeg har et ansvar, og en pligt, til at blande mig.

Jeg mener ikke *du* har et ansvar.

Anyway - jeg synes da det er helt fint at nogen bekymrer sig på andres
vegne, men det var nu ikke helt det jeg havde i tankerne. Det er
mere det at nogen bebrejder andre, at de ikke blander sig.

Hvis man ser noget, man bliver stødt på knapperne over, kan man vælge
at blande sig , eller lade være : Men det er sgu' folk egen opgave at
tage *det* valg

Fra : John Sahl

Dato : 09-10-03 11:38

jan@stevns.net wrote:
> Jeg mener ikke *du* har et ansvar.

Det er jo så op til den enkelte at bestemme for sig selv.

> Anyway - jeg synes da det er helt fint at nogen bekymrer sig på andres
> vegne, men det var nu ikke helt det jeg havde i tankerne. Det er
> mere det at nogen bebrejder andre, at de ikke blander sig.

Det har du ret i og jeg vil gerne give Thomas en undskyldning
for at have gået lidt hårdt til ham. Det var ikke min intention!

> Hvis man ser noget, man bliver stødt på knapperne over, kan man vælge
> at blande sig , eller lade være : Men det er sgu' folk egen opgave at
> tage *det* valg

Netop.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-10-03 17:57

John Sahl wrote:

> Det har du ret i og jeg vil gerne give Thomas en undskyldning
> for at have gået lidt hårdt til ham. Det var ikke min intention!

Det skal du ikke spekulere på, jeg har en bred ryg.. (den skal jo
matche bagdelen.. )

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 09-10-03 20:54

Thomas Strandtoft wrote:
> Det skal du ikke spekulere på, jeg har en bred ryg.. (den skal jo
> matche bagdelen.. )

Selv om man godt ved du kan tåle det, går der jo
heller ikke skår af én for at give en undskyldning
når det er på sin plads

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-10-03 17:55

"Henrik B." wrote:

> [...]
> første er børnene ikke selv klar over, hvilken farlig situation de befinder
> sig i, og er altså ikke i stand til selv at sige fra.

Ja, og netop af denne grund mener både Jan og jeg at det er
forældrenes opgave at definere et regelsæt for dem.

> For det andet, når det
> drejer sig om andre folks liv og førlighed, så mener jeg at jeg har et
> ansvar, og en pligt, til at blande mig.

Så når din letskræmte nabo mener det er livsfarligt at du lader
dine unger klatre i træer de kan falde ned fra, sove i et telt de
kan blive kvalt i, have for lange snørebånd der kan vikle sig om
halsen på andre børn osv. osv., så lægger du gerne øre til alle
hans/hendes forslag om sikkerhed for dine børn??

Det er heller ikke sikkert du og din nabo er enige om det
forsvarlige i at lade din 6 årige søn gå de 500 meter til skolen
på egen hånd og så er vi tilbage ved mit oprindelige udgangspunkt,
at det må være dit ansvar hvad knægten får lov til også selv om
din nabo mener det er dybt uansvarligt og hamrende farligt.

--
Hygge..
Thomas