Bremselængde
Fra : Tom

Dato : 03-10-03 16:50

Hej

Nogen som har nogle tal for hvor meget bremselængden bliver reduceret når
bredden på dækket også øges?
Jeg tænker både på tør, våd og glat vej, med samme type dæk(profil) og
gummiblanding osv.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-10-03 17:16

Tom wrote:
> [...]
> bredden på dækket også øges?
> Jeg tænker både på tør, våd og glat vej, med samme type dæk(profil) og

Hmm ikke direkte.
Jeg ved at bremselængden er proportional med kvadratet på hastigheden og omvendt proportional med
friktionen dæk og vej imellem.

Gummiblandingerne osv er vist lidt for avanceret til den alm offentlighed.

Mvh
Roberto

Fra : alexbo

Dato : 03-10-03 17:32

"Tom" skrev

> Nogen som har nogle tal for hvor meget bremselængden bliver reduceret når
> bredden på dækket også øges?

"Også øges"?
Det var nok ikke det du mente.
Men ellers er det rigtigt, bremselængden øges med brede dæk.
I princippet er det uden betydning, akseltrykket er det samme, det brede dæk
har mindre tryk pr cm2, men til gengæld et større areal at gøre godt med, så
den teoretiske friktion er den samme.

Men i glat føre skøjter det brede dæk ovenpå vand/sne hvor et smalt dæk
trænger ned til underlaget.

Men du kan jo lave et forsøg, bor 2 huller på tværs i et viskelæder, sæt en
snor i, læg viskelæderet på bordet læg en vægt på, hæng et lod i snoren ud
over bordkanten, se om du kan bedømme nogen forskel i om læderet ligger på
den brede flade eller den smalle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 04-10-03 19:41

> [...]
dæk
> har mindre tryk pr cm2, men til gengæld et større areal at gøre godt med,

Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
forskel skulle være.

Fra : alexbo

Dato : 04-10-03 20:15

"Tom" skrev i

> Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
> forskel skulle være.

Nu er der nok meget andet end bremseegenskaberne, der har betydning for
dækvalget i motorsport.

Men nu kommer årstiden, hvor man kan se Brian med de brede dæk, kure
op i røven på bilen foran.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-10-03 17:38

alexbo wrote:

> Men nu kommer årstiden, hvor man kan se Brian med de brede dæk, kure
> op i røven på bilen foran.

Hmm... stort set alle de Brian'er jeg kender, de nægter at køre på andet en
vinterdæk når denne årstid nærmer sig...

--
Martin Johansen
Gør en god handel på http://tux3do.com/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-10-03 07:58

Tom wrote:

> Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
> forskel skulle være.

Nu er der jo ret stor forskel på prof. motorsport og så den daglige tur frem og tilbage til jobbet.

Det ville ellers være godt hvis vejdirektoratet stod klar med koste, drys, gule og røde flag når
problemer opstod :)

Mvh
Roberto

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-10-03 09:08

Tom wrote:

> Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
> forskel skulle være.

Frit fra hukommelsen er det noget med at det brede dæk er bedre
til at transportere/fordele varmen end det smalle dæk er. Dækkenes
gummiblanding har en given friktion som falder ganske betydeligt
når dækkene når en høj temperatur. De brede dæk har en større
flade at fordele varmen på og er derfor længere tid om at opnå den
høje temperatur og som følge deraf længere tid om at give slip i
asfalten.

Når en bil bremser er der en mængde energi der skal bortledes. Den
mest normale måde er at bruge bremserne. Under opbremsningen
stiger temperaturen i dækkene. Fra motorsporten ved vi at varme i
dækkene er en god ting da det gør dækkene klæbrige, så i første
omgang har de smalle dæk en fordel over de brede, da de hurtigere
bliver varme. Problemet opstår hvis bilen ikke er stoppet inden
dækkene bliver *for* varme, så mister dækkene vedhængsevne og man
er nødt til at slække på bremsen for at lade dem køle af.. Her har
de brede dæk den fordel at man kan bremse i længere tid inden de
bliver for varme..

Set herfra er vi ude i noget med at smalle dæk er en fordel ved
opbremsning fra lave hastigheder, mens brede er en fordel ved
højere udgangshastigheder..

--
Hygge..
Thomas

Fra : T. Hartung

Dato : 05-10-03 18:29

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> dæk
> så
>
> Lyder underligt når man i motorsport sværger til brede dæk at der så ingen
> forskel skulle være.

men han har ret - de fysiske love siger at horisontalkraften (H) =
friktionskoefficienten (my) ganget med normalkraften (N) -regner man i
SI-enheder fåes resultatet i Newton - den gamle gut - tænk hvis han aldrig
havde lavede de dersens love - så kunne vi spare badevægten væk allesammen
HEHE !!!
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 19:10

> [...]
> havde lavede de dersens love - så kunne vi spare badevægten væk allesammen

Formelen kender jeg godt men jeg tvivler på at det er SÅ enkelt. Formlen
tager i højde for noget så kompliceret som en vejs ujævnheder, ruhed,
dækkenes stigende temp osv osv.

Fra : T. Hartung

Dato : 05-10-03 19:28

> [...]
>

> Formelen kender jeg godt men jeg tvivler på at det er SÅ enkelt. Formlen
> tager i højde for noget så kompliceret som en vejs ujævnheder, ruhed,

jo faktisk gør den - idet alt det du der nævner skal omsættes til
friktionskoefficenten "my" som er den dimensionsløse faktor - at den så er
H....... svær at fastlægge er noget andet ))

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-10-03 20:43

T. Hartung wrote:

> alt det du der nævner skal omsættes til
> friktionskoefficenten "my" som er den dimensionsløse faktor - at den
> så er H....... svær at fastlægge er noget andet ))

Mener du, at en alm familiebil bremser bedre på smalle dæk - end på brede..?

--
Jan W Nielsen

Fra : T. Hartung

Dato : 07-10-03 21:39

> Mener du, at en alm familiebil bremser bedre på smalle dæk - end på
brede..?

hehe - nej jeg mener ud fra den statiske formel og "alt andet lige" som det
blev nævnt i begyndelsen af tråden at ... det er det samme - idet den
horisontale bremsevektor alene er afhængig af vægten på hjulet ganget med
vejens friktionskoefficient.

HVIS der er en klæbende egenskab (kohæssion - eller "tyggegummieffekt")
mellem dæk og vej - SÅ forholder det sig enderledes, der er det nemlig
kontaktarealet der alene har betydning for den horisontale bremsevektors
størrelse.

PYHA er bange for det bliver lidt teknisk - ved ikke om jeg kan forklare det
bedre.

Den fulde formel hedder: H = m*N + c*A [kN]

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-10-03 11:28

Hej

Tom wrote:
> Nogen som har nogle tal for hvor meget bremselængden bliver reduceret når
> bredden på dækket også øges?
> Jeg tænker både på tør, våd og glat vej, med samme type dæk(profil) og
> gummiblanding osv.

Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil. Så snart
du ændrer bredden udover det anbefalede kan bremselængden gå i begge
retninger. Sansynligvis vil bremselængden forlænges idet de ændrede
bremseegenskaber kan være svært for dit ABS system at håndtere.

På visse biler kan bremsesystemets egenskaber ændres via bilens computer.

Men påtænker du bredere dæk, bør du nok afprøve det på en lukket vej og
se hvordan bremsekarakteristikken ændrer sig.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Mogens K

Dato : 04-10-03 11:59

Er du mekaniker?
Ovenstående tror jeg ikke på.

/Mogens

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-10-03 15:00

Hej

Mogens K wrote:
> Er du mekaniker?

Nej, men det var hvad mit Ford-værksted oplyste det da jeg spurgte efter
bredere dæk udover de i manualen nævnte (205/45-16). I princippet lyder
det også meget fornuftigt i mine egne ører. I (næsten) samme øjeblik
hjulene blokerer slippes grebet om bremsen. Alle ved, at en blokering
skaber længere bremsevej end en "lige før" blokering. Da kontaktfladen
mellem dækket og vejen ændres ved forskellige bredder og tryk vil
antallet af skift mellem blokering og ikke blokering variere, grundet
forskellen mellem hvor hurtigt bremserne blokerer igen. For mig at se
vil et variende antal skift betyde variende bremselængde.

> Ovenstående tror jeg ikke på.

Søger man på google på tyske sider kommer der begge påstande frem.
Generelt siger dækproducenterne at bredere dæk er sikrere, men de lever
selvfølgelig også bedre af at sælge brede dæk fremfor smalle.

Et eksempel på en test som faktisk viser begge dele er følgende:
http://www.dunlop.de/de/data/news/12news.html

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 12:37

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> skrev :

>Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil.

Hvor har du den ide fra ?

>Så snart du ændrer bredden udover det anbefalede kan bremselængden gå i begge
>retninger. Sansynligvis vil bremselængden forlænges idet de ændrede
>bremseegenskaber kan være svært for dit ABS system at håndtere.

Hvorfor skulle det det - ABS er baseret på hjulnav følere der måler
om hjulet roterer eller ej , det er sgisme ligeglad med om dækkets
bredde er det ene eller det andet.

>På visse biler kan bremsesystemets egenskaber ændres via bilens computer.

Det du siger vil svare til at en forhandler skal ind og justere i
bilens elektronik, hvis en kunde vil have sin bil leveret med en anden
størrelse dæk, end hvad er standard - tror du selv på det ?

>Men påtænker du bredere dæk, bør du nok afprøve det på en lukket vej og
>se hvordan bremsekarakteristikken ændrer sig.

Se - det er en god ide, og gælder alle biler , at sætte sig ind i
hvordan bilen reagerer
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-10-03 16:36

Hej

jan@stevns.net wrote:

> Hvor har du den ide fra ?

Fra min mekaniker, men ellers er der lidt læsning her:
http://www.albertweb.de/Fahrzeughandel/Aufgemotztes%20Risiko.htm

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 17:02

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> skrev :

>Fra min mekaniker, men ellers er der lidt læsning her:
>http://www.albertweb.de/Fahrzeughandel/Aufgemotztes%20Risiko.htm

Jeg kan ikke hitte ret meget relevant på den side (om ABS)

Fra : alexbo

Dato : 04-10-03 12:41

"Karsten Feddersen" skrev

> Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil.

Selvfølgelig er de ikke det, de er fuldstændig ligeglade med dæk, vej,
hastighed og alt muligt andet.
Det er netop det geniale ved ABSén, den sørger for at alle hjul bremser med
størst mulig effekt, uanset forskellen i friktion ved de enkelte hjul.

mvh
Alex Christensen

Fra : E.A.

Dato : 04-10-03 13:11

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
> se hvordan bremsekarakteristikken ændrer sig.
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Kun en kort kommentar:

Ammestuesnak.
Håber ikke det er standard for den nye trend i gruppen.
EAM

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-03 14:09

Karsten Feddersen wrote:

> Dit ABS bremsesystem er afstemt de anbefalede dæk til din bil.

Hej Karsten

Det var vist et i tågen det der.

ABS´en forholder sig til forskellen på hjulenes omdrejningshastighed. Intet
andet.

I øvrigt er moderne ABS´er bedre på den måde, at de opdaterer flere gange
over tid end de gamle.

--
Jan W Nielsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-10-03 14:15

Jan W Nielsen wrote:

> Det var vist et i tågen det der.

Det er vi enige om. Men at:

> ABS´en forholder sig til forskellen på hjulenes omdrejningshastighed.
> Intet andet.

- er vi ikke ubetinget enige om. Det er nærmere hvis vi taler noger antispin
eller lignende. ABS registrerer hvor vidt et hjul blokerer eller ej.
Blokerer et hjul mens andre kører så vil bremsetrykket til det blokerede
blive lettet indtil det igen roterer (meget simplificeret).

> I øvrigt er moderne ABS´er bedre på den måde, at de opdaterer flere
> gange over tid end de gamle.

Rigtigt.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-03 14:51

Carsten Stage wrote:

> ABS registrerer hvor vidt et hjul blokerer
> eller ej. Blokerer et hjul mens andre kører så vil bremsetrykket til
> det blokerede blive lettet indtil det igen roterer (meget
> simplificeret).

Er det ikke praktisk talt det samme..? (under de givne præmisser som enhver
er enig om - blandt andet at det er under nedbremsning)

Er du virkelig sikker på, at ABS´en ikke registrerer hvis det ene hjul
pludselig kun kører rundt med 50% af de andre hjuls hastighed, fordi det er
på skridgrænsen. I så fald er der jo ikke tale om at "ABS (blot, red.)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 16:00

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Er du virkelig sikker på, at ABS´en ikke registrerer hvis det ene hjul
>pludselig kun kører rundt med 50% af de andre hjuls hastighed, fordi det er
>på skridgrænsen.

Hvad skulle det gavne - altså at se på hjulenes indbyrdes hastighed ?

ABS (*anti* *blockier* *Systeme*) forhindrer at et givent hjul
blokerer, da man derved opnår tilnærmelsesvis maksimal bremseevne

Altså en elektromaskimekanisk version af det gamle stødbremse princip
næsten bloker, slæk, næsten bloker, slæk ......

Det du ser ud til at snakke om er noget antispin/Esp agtigt noget

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-10-03 16:29

Hej

jan@stevns.net wrote:
> ABS (*anti* *blockier* *Systeme*) forhindrer at et givent hjul
> blokerer, da man derved opnår tilnærmelsesvis maksimal bremseevne

ABS forhindrer ikke blokade, men løsner grebet på bremsen når hjulene
blokerer. Så jo, hjulene blokerer. Ganske vist kun kort tid af gangen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-03 20:42

jan@stevns.net wrote:

> Hvad skulle det gavne - altså at se på hjulenes indbyrdes hastighed ?

At nappe blokeringen i dens begyndelse.

> ABS (*anti* *blockier* *Systeme*) forhindrer at et givent hjul
> blokerer, da man derved opnår tilnærmelsesvis maksimal bremseevne.

Men er en blokering det samme som en absolut stilstand? Min opfattelse er
stadig, at systemet reducerer bremsekraften allerede før det ene hjul opnår
total stilstand. Ydermere er det min opfattelse, at specielt moderne
systemer ikke behøver at have et hjul der står helt stille, før de
aktiveres.

> Det du ser ud til at snakke om er noget antispin/Esp agtigt noget

Er du hélt sikker på, at jeg ikke har ret..?

--
Jan W Nielsen

Fra : T. Hartung

Dato : 05-10-03 19:16

> jan@stevns.net wrote:
>
> At nappe blokeringen i dens begyndelse.

I princippet er systemet ret "dumt" der sider 4 små fyrer og og spørger
hver deres hjul "drejer du rundt - for det skal du !!"

hvis hjulet svare nej - råber fyren "slip mine klodser !!!" altså bremse
klodser ))

> Men er en blokering det samme som en absolut stilstand?

ja det er det - ved blokering står hjulene stille og du kan ikke dreje - det
er vel netop det ABS skal modvirke.

> stadig, at systemet reducerer bremsekraften allerede før det ene hjul
opnår
> total stilstand.

den mangler referencepunktet - "blokaden" for at kan bestemme at nu skal der
slækkes

> systemer ikke behøver at have et hjul der står helt stille, før de
> aktiveres.

I går skulle jeg "skinne maj" op på Føtex's P-dæk der er belagt med epoxy -
det regnede og jeg kørte lidt frisk til, jeg ville dreje ind i en af de
mange tomme p-båse mens jeg bremsede - ABS blev straks aktiveret og jeg
kunne tydligt mærke at bilen skiftevis gled/drejede/gled/drejede til farten
var nede til friktionen igen var god nok - så min blokere thihverthifald
)))

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 19:26

> [...]
> hver deres hjul "drejer du rundt - for det skal du !!"
>
> hvis hjulet svare nej - råber fyren "slip mine klodser !!!" altså bremse

Det er en lidt simpel forklaring for der er ikke tale om en blokring men om
at dækket roterer med lavere hastighed end hastigheden på bilen. Dækket når
ikke at stå stille på de moderne ABS systemer. ABS ventilerne nedsætter
bremsekraften når et af hjulene ikke følger de andre samt der er tale om en
(kraftig) deacceleration af hjulet/hjulene i forhold til bilens hastighed.
Dette hvad jeg har fået forklaret af Bosch dengang jeg skulle lave noget
test af deres ABS ventiler i forbindelse med mit arbejde.

Fra : T. Hartung

Dato : 05-10-03 19:40

> [...]
> Dette hvad jeg har fået forklaret af Bosch dengang jeg skulle lave noget
> test af deres ABS ventiler i forbindelse med mit arbejde.

Det du skriver virker på mig som om at "bilens hjerne" må koge over hvis du
laver hjulspin uden at bilen har antispin, da den så ikke kan finde ud af om
du nu er ved at blokere 3 hjul da hjulene ikke følges ad - og da bilens
hastighed måles på gearkassen stiger dit speedo og dermed følger det
spindende hjul - men nu er der vel så en stoplysledning ind i putteren??
)

Nej - mine hjul blokere altså kortvarigt sådan mærkede jeg det tydeligt i
går ved Føtex.

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 19:53

> Nej - mine hjul blokere altså kortvarigt sådan mærkede jeg det tydeligt i
> går ved Føtex.

Så er det et spørgsmål hvad man lægger i ordet blokering, det står ikke
stille på moderne biler men det lyder sådan fordi dækket brænder gummi af.
Men bevares jeg kan ikke udtale mig om alle verden ABS bremser, men Bosch
som leverer til den tyske bilindustri skulle ikke blokere (stoppe hjulene
HELT).

De første ABS anlæg blokerede HELT (hjulet stod stille) men i nyerere anlæg
er softwaren blevet forfinet så det ikke er nødvendig med en stilstand i
hjulet før ABS griber ind.

Fra : Møller

Dato : 05-10-03 20:05

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
anlæg
> er softwaren blevet forfinet så det ikke er nødvendig med en stilstand i

når I nu er færdig med at diskuterer insekternes seksualliv, kan I begynde
at fundere over følgende:
Hvordan kan politiet, efter indførelse af ABS-bremser, bruge bremsesporets
længde til at skønne et køretøjs hastig ved påbegyndt bremsning.??

Hastigheden i selve uheldsøjeblikket kan i dag fastslås ret nøjagtig ved
hjælp af nogle programmer der bruges i forbindelse med de forskellige
deformationer af køretøjerne (der er for nyligt vist i TV på et eller andet
tysk motorprogram, og det virkede ret overbevisende) om man har noget
tilsvarende herhjemme aner jeg ikke, men hvis politiet skulle få brug for
det kan de vel få hjælp fra kollegaer i D.
--
Møller

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 21:39

> Hvordan kan politiet, efter indførelse af ABS-bremser, bruge bremsesporets
> længde til at skønne et køretøjs hastig ved påbegyndt bremsning.??

Kan de da det?

Det er vel under forudsætning af at bilen rammer et eller andet objekt?

Fra : Hit

Dato : 06-10-03 12:53

On Sun, 5 Oct 2003 20:52:49 +0200, "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>er softwaren blevet forfinet så det ikke er nødvendig med en stilstand i

Den største friktion opnåes når dækker roterer med en hastighed der
svarer til ca. 70 % ( ca. 30 % SKID) af hastigheden uden bremsning. Så
aktiveres bremserne ved 100 km/t, vil det optimale til at starte med
være 70 km/t. Efterhånden som hastigheden falder, bliver 70 %
selvfølgelig også mindre.

Det system der er på min BMW gør som Tom siger, nemlig ingen
blokering, for inden det opnåes, bliver trykket taget af, og der gives
tryk igen som ligger lige under det tryk, hvor der opstod for stor
SKID.

Snippet fra et tidligere indlæg:
With ABS, sensors measure the speed at which the wheels are turning.
If this decreases rapidly, the electronic steering system reports
blocking danger. The pressure of the hydraulics is reduced immediately
and then raised to just under the blocking threshold.

Konklutionen på denne omfattende tråd må være:
Der findes forskellige systemer, som vel skyldes, at teknologien
udvikler bedre og bedre systemer.

Niels

Fra : alexbo

Dato : 05-10-03 20:20

"T. Hartung" skrev

> [...]
om
> du nu er ved at blokere 3 hjul da hjulene ikke følges ad -

Nej, det er ikke bilens hjerne der koger, det er utroligt svært at lave
hjulspin med bremsen jokket ned.
Og ABS virker kun med bremsen trådt ned, ellers kom vi jo ikke rigtigt nogen
vegne.

Men det med farten er et problem for ABS, den ved ikke rigtigt hvor stærkt
man kører, den måler kun på hjulene.
Og da den ikke skal virke ved hastigheder under ca 10 km/t. Så kunne man jo
slet ikke stoppe.
Så kan man faktisk overhale den, ved rigtig glat vej, våd is f.eks. kan man
nå at blokere, hjulene står stille og ABSén tror bilen holder stille, og går
ikke i funktion.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 21:47

> Men det med farten er et problem for ABS, den ved ikke rigtigt hvor stærkt
> man kører, den måler kun på hjulene.

Den har da helt nøje styr på hvor hurtig bilen kører lige ind til bremserne
aktiveres. Derfor kan den også se hvis et af hjulene skulle fortælle om en
hastighed som ligger væsentlig unden bilens hastighed.
Samtidig ved computeren også hvor mange sek. det vil tage at bremse bilen
ned (i bedste fald) og derfor kan den "gætte" om et hjul er ved at blokere i
forhold til estimeret hastighed og de andre hjul.

> [...]
man
> nå at blokere, hjulene står stille og ABSén tror bilen holder stille, og

Muligt....mit speedometer går kun til 20 Km/t men min GPS og bilens
tripcomputer går da til under 20 så det må jeg prøve engang

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 16:08

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev :

>ABS registrerer hvor vidt et hjul blokerer eller ej.
>Blokerer et hjul mens andre kører så vil bremsetrykket til det blokerede
>blive lettet indtil det igen roterer (meget simplificeret).

Sådan cirka , ja

Fandt lige dette : (på en BMW side)

<citat_start>

When ABS equipped brakes are depressed hard - like in a panic stop -
the ABS system pumps the brakes several times per second. ABS helps
you maintain control of the vehicle by stopping in a straight line.
ABS is very effective at braking in adverse weather conditions like
ice, snow or rain.

With ABS, sensors measure the speed at which the wheels are turning.
If this decreases rapidly, the electronic steering system reports
blocking danger. The pressure of the hydraulics is reduced immediately
and then raised to just under the blocking threshold. The process can
be repeated several times per second, and you can notice it by the
pulsation on the brake pedal.

To improve ABS, BMW places a sensor on every single wheel. The
advantage of 4 sensors is the higher regulation precision. By sensing
4 individual rpm's of the wheels, the braking power on the rear axle
can be adjusted with a great deal more sensitivity.

BMW's four wheel-speed sensors are in constant contact with all four
wheels, providing greater accuracy than systems that use just three
sensors. Each sensor carries accurate feedback from a specific wheel
independently. A three-sensor system provides an average wheel-speed
figure for rear wheels. This average reading can be inaccurate when
one side of the car is on dry pavement and the other is on ice.

Some ABS systems pulsate as little as four times a second, while BMW's
ABS pulsates 12 - 15 times per second. The pulsation represents a
cycle in which pressure is first released from a particular wheel that
has begun to lock and then allowed to resume. The faster the cycle,
the closer you are to achieving maximum braking efficiency.

BMW's ABS also provides "yaw control," which keeps the car's back end
from swinging to the side, by providing the proper balance between
maximum braking and stability when one side of the car is on ice and
the other is on dry pavement.

BMW's ABS works with other active safety elements to provide accurate
steering, balanced handling and Automatic Stability Control +
Traction, which ensures wheels always maintain optimum contact with
the road. In fact, the wheel-speed sensors that detect and prevent
brakes from locking are also used in BMW's ASC+T to detect and prevent
wheels from spinning.

While ABS can usually shorten braking distances on wet and icy roads,
there are some limitations in other conditions. It may actually take
longer to brake on loose stones or fresh snow because they cannot
build up in front of the wheels as they would when the wheels are
locked.

<Citat_slut>

De skriver pudsigt nok også :

Cars with anti-lock brakes are more likely to be involved in fatal
crashes than cars without them.

USA Insurance Institute for Highway Safety (IIHS)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-03 20:46

jan@stevns.net wrote:

> Fandt lige dette : (på en BMW side)

Jeg mener, at netop détte stykke tekst fra BMWs side bekræfter min antagelse
om, at hjulet ikke behøver at opnå totalt stilstand, før systemet aktiveres.

"With ABS, sensors measure the speed at which the wheels are turning. If
this decreases rapidly, the electronic steering system reports
blocking danger. The pressure of the hydraulics is reduced immediately[.]"

Med andre ord: Når hastigheden falder dramatisk på eet hjul i forhold til
andre hjul, aktiveres systemet. Systemet reducerer ganske sandsynligt
bremsekraften, allerede før det ene hjul opnår total stilstand.

Jeg læser det som noget af det samme, som jeg var inde på lige før.

--
Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-10-03 21:24

> [...]
> bremsekraften, allerede før det ene hjul opnår total stilstand.
>
> Jeg læser det som noget af det samme, som jeg var inde på lige før.

Hej med jer.

Har selv lavet et lille forsøg for en del år siden.

Prøvede en bil med ABS.

Lavede en bremseprøve med den ene side på tør asfalt og den anden på støv.
Kørte med ca 50 km/t og 'huggede bremserne i'.
Da jeg bagefter kiggede på dækaftrykkene i støvet kunne jeg se hele
aftrykket.
Der var altså ikke opnået blokering.
Dette tolker jeg som at systemet 'fornemmer' en begyndende blokering, og
regulerer trykket ned.
Jeg skal måske lige tilføje at jeg under testen tydelig følte at ABS'en
trådte til.
Bremsepedalen rystede, faktisk så meget at jeg var nødt til at køre 2 gange,
første gang slap jeg pedalen af bar chock.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-03 21:35

Uffe Bærentsen wrote:

> Da jeg bagefter kiggede på dækaftrykkene i støvet kunne jeg se hele
> aftrykket.
> Der var altså ikke opnået blokering.

Det er kun de gamle systemer, der blokerer hjulet helt, før de giver slip.

Faktisk tror jeg, vi skal helt tilbage til ALB på Ford Escort i midten af
80´erne.

Someone - correct me if I´m wrong.

--
Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-10-03 22:09

> [...]
>
> Faktisk tror jeg, vi skal helt tilbage til ALB på Ford Escort i midten af

Nu hedder jeg godt nok ikke Someone, men jeg svarer alligevel.

Forsøget blev udført med en Sierra fra ca. 1987-88.

Så jeg undlader at udtale mig om det er et gammelt eller nyt system

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (desværre uden ABS)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-10-03 08:49

Uffe Bærentsen wrote:

> Nu hedder jeg godt nok ikke Someone, men jeg svarer alligevel.
>
> Forsøget blev udført med en Sierra fra ca. 1987-88.
>
> Så jeg undlader at udtale mig om det er et gammelt eller nyt system

Sierra kunne kun fåes med det "nye" system, altså rigtigt ABS.
Det er iøvrigt stort set det samme system som sad på Scorpio'erne.

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-10-03 08:01

Jan W Nielsen wrote:

> Det er kun de gamle systemer, der blokerer hjulet helt, før de giver slip.
>
> Faktisk tror jeg, vi skal helt tilbage til ALB på Ford Escort i midten af
> 80´erne.

ALB har *intet* med ABS at gøre.
Det har angiveligt noget med en lastafhængig bremsetrykjustering at gøre og virker sjældent efter
nogle år.

> Someone - correct me if I´m wrong.

Done :)

Fra : Mogens K

Dato : 05-10-03 08:37

On Sun, 05 Oct 2003 09:01:02 +0200, Roberto Saldo <rs@home.dk> wrote:

>ALB har *intet* med ABS at gøre.
>Det har angiveligt noget med en lastafhængig
>bremsetrykjustering at gøre og virker sjældent efter
>nogle år.

HELT og aldeles forkert. ALB betyder Anti Lock Brakes og er et
mekaniskvirkende blokeringsfrit bremsestym. At virkningen skulle
forsvinde efter nogle år er ligeså forkert.

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-10-03 08:49

Mogens K wrote:

> HELT og aldeles forkert. ALB betyder Anti Lock Brakes og er et
> mekaniskvirkende blokeringsfrit bremsestym. At virkningen skulle
> forsvinde efter nogle år er ligeså forkert.

Her:

<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=36FC12C5.AEAEABF2%40city.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Dford%2Bescort%2Balb%26btnG%3DGoogle-s%25C3%25B8gning>

ALB er lastafhængigt bremsevædsketryk til baghjulene, *ikke* ABS.

ABS ville involvere sensorer på hjulene osv osv.

Mvh
Roberto

Fra : Mogens K

Dato : 05-10-03 08:57

On Sun, 05 Oct 2003 09:49:23 +0200, Roberto Saldo <rs@home.dk> wrote:

>ALB er lastafhængigt bremsevædsketryk til baghjulene, *ikke* ABS.
>ABS ville involvere sensorer på hjulene osv osv.

Wrong -> og Per Beer giver en fin beskrivelse af det, som øverste
linie "taler" om

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-10-03 08:46

Roberto Saldo wrote:

> ALB har *intet* med ABS at gøre.
> Det har angiveligt noget med en lastafhængig bremsetrykjustering at
> gøre

Arh, det er nu ikke helt rigtigt.
Ford lancerede et ALB (Anti Lock Brake) system i midten af 80'erne, på deres
Escort og Orion modeller.
Systemet er en slags mekanisk ABS, hvor følerne drives af en tandrem på hver
drivaksel.
Selve systemet virker kun på forhjulene (baghjulene er justeret til aldrig
at kunne blokere), og det virker faktisk rimeligt godt, men det er slet ikke
at sammenligne med nutidens elektroniske ABS systemer.

Du har dog ret i at ALB også kan være en last afhængig bremseventil.

> og virker sjældent efter
> nogle år.

Det er nu heller ikke min erfaring at det sjældent virker, tværtimod synes
jeg nu at begge systemer fungerer ganske fornuftigt på selv gamle biler
(uden nogen sinde at have været udskiftet), den last afhængige ventil skal
dog smøres engang i mellem. Men hvis først at Ford's ALB bremser går i
stykker, så kan man godt sælge både hus og kone + børn, da det er en ret
bekostelig affære at få lavet.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-10-03 22:31

Jan W Nielsen wrote:

> Med andre ord: Når hastigheden falder dramatisk på eet hjul i forhold til
> andre hjul, aktiveres systemet. Systemet reducerer ganske sandsynligt
> bremsekraften, allerede før det ene hjul opnår total stilstand.

Forhåbentlig reduceres kraften kun til det ene hjul der er ved at
blokere og ikke dem alle..

Jeg har oplevet miste bremsekraft henover en jernbaneoverskæring i
en Toyota Avensis. Når jeg skulle besøge min mekaniker skulle jeg
over en lille bakke med jernbanespor på toppen. Cirka 15-20 meter
efter bakken skulle jeg til venstre langs sporene, så jeg havde
for vane at bremse henover sporene. I mine egne biler (gamle, uden
ABS) var det ikke noget problem, men i den lånte Avensis gav det
mig noget af et chok da bilen slap bremsen på vej over sporene.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-03 23:04

Thomas Strandtoft wrote:

> Forhåbentlig reduceres kraften kun til det ene hjul der er ved at
> blokere og ikke dem alle..

Naturligvis.

--
Jan W Nielsen

Fra : Lars G

Dato : 05-10-03 09:09

Hej

> Naturligvis.

Det lyder lidt farligt ?

Hvis bilens venstre side er på tør vej og højre side på eks is !

Vil bilen ikke lave en 360° vending ?

Jeg troede / håbede at ABS kikkede også på de 2 baghjul så
deres fart forskel er ligmed forhjulene.

Mvh
Lars G

Fra : alexbo

Dato : 05-10-03 09:49

"Lars G" > skrev

> Jeg troede / håbede at ABS kikkede også på de 2 baghjul så
> deres fart forskel er ligmed forhjulene.

Den kigger på alle hjul ,og sikrer at der ingen fartforskel er, at alle hjul
kører rundt med samme lave hastighed.
Lige præcis nok til ikke at blokere, så er bremseevnen størst.
Så hvis du har 2 hjul på is, så bremser de mindre end de 2 hjul på tør vej,
men de bremser alligevel bedre end hvis de bare blokerede.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars G

Dato : 05-10-03 10:04

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars G" > skrev

> Den kigger på alle hjul ,og sikrer at der ingen fartforskel er, at alle
hjul
> kører rundt med samme lave hastighed.

Altså det er er den hjul derhar den dårligst underlag der bestemmer over de
andre ?

> Lige præcis nok til ikke at blokere, så er bremseevnen størst.

Enig.

> Så hvis du har 2 hjul på is, så bremser de mindre end de 2 hjul på tør
vej,

Det håber jeg da ikke ? for vil bilen ikke svinge til venstre så ?

> men de bremser alligevel bedre end hvis de bare blokerede.

Ja den er jeg med på

Mvh
Lars G

Fra : alexbo

Dato : 05-10-03 10:50

"Lars G" dk> skrev

> Altså det er er den hjul derhar den dårligst underlag der bestemmer over
de
> andre ?

Nej, der er ingen der bestemmer over de andre, det er i virkeligheden 4 stk.
bremser.
Hvert hjul bremser for sig selv.

Det hjul med det dårligste underlag, vil bare hjælpe mindre til.

Hvis man vender det om, sætter fire mand til at skubbe en bil, så vil de to
der
går på isen, skubbe mindre end de to på tør vej, selv om alle skubber hvad
de kan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars G

Dato : 05-10-03 11:02

> [...]
> bremser.
> Hvert hjul bremser for sig selv.
>
> Det hjul med det dårligste underlag, vil bare hjælpe mindre til.

Ok tak for info man bliver jo lidt klogere hver dag

Mvh
Lars G

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-10-03 11:53

"Lars G" <lbg_sletmig_@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> over

> stk.

> Ok tak for info man bliver jo lidt klogere hver dag

Fords ABS system på Sierra har godt nok 4 følere.
Men det styrer hver for hjul for sig, dog er BEGGE baghjul koblet på samme
bremserør.
Dette tager jeg som et udtryk for at baghjulene styres samlet.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : alexbo

Dato : 05-10-03 12:45

"Uffe Bærentsen" skrev

> Men det styrer hver for hjul for sig, dog er BEGGE baghjul koblet på samme
> bremserør.
> Dette tager jeg som et udtryk for at baghjulene styres samlet.

Det må også være korrekt.

mvh
Alex Christensen