|
 | Hjælp - kloge hoveder søges!! Fra : Rasmus Rosenquist |
Dato : 10-04-01 20:17 |
|
Hej NG!
Så er den gal med min CX650E! Den kører sq ikke godt, og det kom for 3-4
dage siden. Det udmærker sig i at når den nærmer sig alm. drifttemperatur,
så begynder den at gå ujævnt. Den trækker OK når man drejer håndtaget, men
hvis man bare skal holde konstant hastighed, så pludrer den, og den kan slet
ikke holde tomgang. Tændrørene var matsorte, og begyndte derfor at kigge på
chokeren. Den fungerede fint, så jeg kiggede på luftfilteret. Inde i bunden
af luftfilterkassen lå der lidt olie - OK, den har jo PCV, men så startede
jeg motoren, og så kom der olie op af hullet. Luftfilteret var vædet i olie,
men det var ikke fordi den ikke kunne få luft at den ikke kører godt -
prøvede uden filter, og det var det samme. Olien ser fin ud ellers, og det
er ca. 500 km siden at den fik ny olie+filter, K&N luftfilter og tændrør. Er
der nogen der har nogen gode ideer???
--
Rasmus
Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!
| |
Jesper Pedersen (10-04-2001)
 | Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 10-04-01 22:11 |
|
Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9avm7u$7n0$1@news.inet.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Så er den gal med min CX650E! Den kører sq ikke godt, og det kom for 3-4
> dage siden. Det udmærker sig i at når den nærmer sig alm. drifttemperatur,
> så begynder den at gå ujævnt. Den trækker OK når man drejer håndtaget, men
> hvis man bare skal holde konstant hastighed, så pludrer den, og den kan
slet
> ikke holde tomgang. Tændrørene var matsorte, og begyndte derfor at kigge
på
> chokeren. Den fungerede fint, så jeg kiggede på luftfilteret. Inde i
bunden
> af luftfilterkassen lå der lidt olie - OK, den har jo PCV, men så startede
> jeg motoren, og så kom der olie op af hullet. Luftfilteret var vædet i
olie,
> men det var ikke fordi den ikke kunne få luft at den ikke kører godt -
> prøvede uden filter, og det var det samme. Olien ser fin ud ellers, og det
> er ca. 500 km siden at den fik ny olie+filter, K&N luftfilter og tændrør.
Er
> der nogen der har nogen gode ideer???
>
> --
> Rasmus
>
> Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!
Hej Rasmus
Prøv at gå ind på cx-klubbens hjemmeside www.cxclub.dk og søg et svar i
cx-debaten.
Mvh
Jesper
CX500
| |
Knud Jacobsen (10-04-2001)
 | Kommentar Fra : Knud Jacobsen |
Dato : 10-04-01 23:26 |
|
Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9avm7u$7n0$1@news.inet.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Så er den gal med min CX650E! Inde i bunden
> af luftfilterkassen lå der lidt olie - OK, den har jo PCV, men så startede
> jeg motoren, og så kom der olie op af hullet. Luftfilteret var vædet i
olie,
> Rasmus
>
> Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!
>
PCV?
Det lyder som et alvorligt tilfælde af underkompression = defekt
stempel/cylinder.
Var for nylig passager i en dobbeltdækkerbus, der strandede på en svensk
motorvej. Motoren pumpede olien ud gennem hullet til oliepinden - i en tyk
stråle!
Knud Stange Jakobsen
TDM 850
| |
Morten Juel (10-04-2001)
 | Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 10-04-01 23:35 |
|
> > Så er den gal med min CX650E! Inde i bunden
> > af luftfilterkassen lå der lidt olie - OK, den har jo PCV, men så
startede
> > jeg motoren, og så kom der olie op af hullet. Luftfilteret var vædet i
> olie,
>
> > Rasmus
> >
> > Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!
> >
>
> PCV?
>
> Det lyder som et alvorligt tilfælde af underkompression = defekt
> stempel/cylinder.
Hvad med at fyre noget redex i den motor, måske kan du være heldig at det
løsner en stempel ring, og problemet bliver løst !
Mvh
Morten
| |
 Rasmus Rosenquist (11-04-2001)
 | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist |
Dato : 11-04-01 05:21 |
|
> Hvad med at fyre noget redex i den motor, måske kan du være heldig at det
> løsner en stempel ring, og problemet bliver løst !
Men problemet er jo opstået fra den ene dag til den anden!
--
Rasmus
Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!
| |
  Morten Juel (11-04-2001)
 | Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 11-04-01 11:40 |
|
> > Hvad med at fyre noget redex i den motor, måske kan du være heldig at
det
> > løsner en stempel ring, og problemet bliver løst !
>
> Men problemet er jo opstået fra den ene dag til den anden!
ja det samme gjorde min Seca den åd bare alt olien ;o( men efter en tur
redex forsvandt det !
Mvh
Morten
| |
Rasmus Rosenquist (11-04-2001)
 | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist |
Dato : 11-04-01 05:30 |
|
> PCV?
Positive crankhouse ventilation!
Udluftning af krumtaphuset til indsugningen. Det gør at oliedampe fra
krumtaphuset bliver forbrændt i motoren, og skulle dermed give mindre
forurening. Vistnok sådan et pre-katalysator-påfund ligesom EGR (exhaust gas
recirculation)
--
Rasmus
Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!
| |
Armand (11-04-2001)
 | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-04-01 01:34 |
|
Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
news:9avm7u$7n0$1@news.inet.tele.dk...
>
> begynder den at gå ujævnt. Den trækker OK når man drejer håndtaget,
men
> hvis man bare skal holde konstant hastighed, så pludrer den, og den
kan slet
> ikke holde tomgang.
> Tændrørene var matsorte,
> chokeren. Den fungerede fint,
> Inde i bunden af luftfilterkassen lå der lidt olie - startede motoren,
og så kom
> der olie op af hullet. Luftfilteret var vædet i olie.
> men det var ikke fordi den ikke kunne få luft ..... prøvede uden
filter, og det > var det samme.
Du har endnu ikke foretaget den forårsobligatoriske
svømmerhus-udtømning under sådanne problemer??? Tsk' tsk' tsk'!
Men ellers lyder det rigtigtnok som underkompression :-/
Skru olieproppen af og eftercheck hvor voldsomt at det blæser ud igennem
hullet til denne!?
--
Armand.
| |
Rasmus Rosenquist (11-04-2001)
 | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist |
Dato : 11-04-01 05:21 |
|
> Du har endnu ikke foretaget den forårsobligatoriske
> svømmerhus-udtømning under sådanne problemer??? Tsk' tsk' tsk'!
Joda - løsnede skruerne og tappede en god sjat af hver karburator, men den
har jo kørt!
> Men ellers lyder det rigtigtnok som underkompression :-/
> Skru olieproppen af og eftercheck hvor voldsomt at det blæser ud igennem
> hullet til denne!?
Har tænkt på det, men det sviner en del, eftersom proppen jo sidder lige ved
siden af krumtappen!
--
Rasmus
Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!
| |
 Armand (11-04-2001)
 | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-04-01 13:03 |
|
Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
news:9b0m38$54q$1@news.inet.tele.dk...
>
> > Men ellers lyder det rigtigtnok som underkompression :-/
> > Skru olieproppen af og eftercheck hvor voldsomt at det blæser ud
> > igennem hullet til denne!?
> Har tænkt på det, men det sviner en del, eftersom proppen jo sidder
> lige ved siden af krumtappen!
Hold tommelfingeren for og lind lidt på den, for at vurdere blæsten!
Er underkompressionen voldsom, vil du kunne registrere det alene ved det
modtryk du skal yde med fingeren for at holde hullet lukket!!
Når du derved har måttet erkende (?) at der er stor underkompression,
teger du modellen til et værksted med en ordentlig kompressionstester,
helst af typen der måler flow (af indblæst trykluft), hvormed man også
kan lytte sig til hvor tabt flow forsvinder hen: (olieprop / udstødning
/ luftfilterkasse), omend at det er noget indlysende at dit problem må
vise sig at ligge i cylindergangen :-/
Det slår mig lige at der sikkert er en udposning/udskille-dåse undervejs
på PCV-systemet. Slangen hetil kan være klemt et sted, eller du kan have
forbyttet "filterkasse-tilgangen" med "oliereturløbet" !???
--
Armand.
| |
  Rasmus Rosenquist (11-04-2001)
 | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist |
Dato : 11-04-01 17:01 |
|
> Det slår mig lige at der sikkert er en udposning/udskille-dåse undervejs
> på PCV-systemet. Slangen hetil kan være klemt et sted, eller du kan have
> forbyttet "filterkasse-tilgangen" med "oliereturløbet" !???
Men problemet er jo opstået uden jeg har pillet (udfra termen: If it
ain't......), så jeg har ikke byttet noget. Hvad skulle det være for en
slange?
--
Rasmus
Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!
| |
Rasmus Rosenquist (11-04-2001)
 | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist |
Dato : 11-04-01 05:31 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9b08om$2oi6$9@news.cybercity.dk...
>
> Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
> news:9avm7u$7n0$1@news.inet.tele.dk...
> >
> > begynder den at gå ujævnt. Den trækker OK når man drejer håndtaget,
> men
> > hvis man bare skal holde konstant hastighed, så pludrer den, og den
> kan slet
> > ikke holde tomgang.
> > Tændrørene var matsorte,
> > chokeren. Den fungerede fint,
> > Inde i bunden af luftfilterkassen lå der lidt olie - startede motoren,
> og så kom
> > der olie op af hullet. Luftfilteret var vædet i olie.
> > men det var ikke fordi den ikke kunne få luft ..... prøvede uden
> filter, og det > var det samme.
>
> Du har endnu ikke foretaget den forårsobligatoriske
> svømmerhus-udtømning under sådanne problemer??? Tsk' tsk' tsk'!
>
> Men ellers lyder det rigtigtnok som underkompression :-/
> Skru olieproppen af og eftercheck hvor voldsomt at det blæser ud igennem
> hullet til denne!?
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
| |
Rasmus Rosenquist (11-04-2001)
 | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist |
Dato : 11-04-01 05:33 |
|
> Men ellers lyder det rigtigtnok som underkompression :-/
Men hvad - kan man så være heldig at det er en stempelring, der er knækket?
--
Rasmus
Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!
| |
|
|