Hjulstøj i Seat Leon
Fra : Fritz W. Sørensen

Dato : 02-10-03 19:05

Hej Gruppe,

Min Seat Leon 1,6 årg. 2003, som jeg ellers er meget glad for, har et
problem med en irriterende støj, som måske kommer fra dækkene ?
Det er en rumlende/syngende lyd, og jeg oplever det som om det kommer fra et
sted midt i motoren. Lyder nærmest som et defekt hjulleje. Jeg fik i sin tid
leveret bilen med vinterdæk, og troede at det var dækkene der støjede.
Da jeg så fik sat sommerdæk på forsvandt lyden i ca 3 måneder og dukkede så
op igen.
Lyden høres tydeligst når man sidder i førersædet, så jeg tror det kan være
en resonans.
Er Leon støjfølsom overfor hvilke dæk der er monteret på den, eller kan det
være noget helt andet ?

mvh/Fritz

Fra : Mikael Jespersen

Dato : 03-10-03 18:39

Min Leon, 1.9 TDI fra 2001 har næsten samme "problem". Der er
betydeligt mere "syngende" dækstøj med mine sommerdæk (BF Goodrich
205/55/16) end med mine vinterdæk (Michelin Alpin 195/65/15).
Specielt høres det ved nedbremsninger samt ved hastigheder mellem
80 og 90 km/t.

Er der andre der kender til dette "problem"?

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 20:26

"Fritz W. Sørensen" <fritz.willum@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> leveret bilen med vinterdæk, og troede at det var dækkene der støjede.
> Da jeg så fik sat sommerdæk på forsvandt lyden i ca 3 måneder og dukkede

Har du checket om der på bagdækkene opbygges hæl-tå-effekt?

> [...]
være
> en resonans.
> Er Leon støjfølsom overfor hvilke dæk der er monteret på den, eller kan

Dækkene er et godt sted at starte din fejlsøgning.

Mvh
Claus

Fra : Claus Petersen

Dato : 04-10-03 12:52

> [...]

være
> en resonans.
> Er Leon støjfølsom overfor hvilke dæk der er monteret på den, eller kan

Hvor mange kilometer har du kørt hhv. på vinter og sommerdækkene ?
Hvilken dækstørrelse er der monteret på bilen ?
Hvilke dækmærke er der tale om ?

Et defekt hjulleje vil tiltage i styrke efterhånde som det slides mere.
Det er nemt at kontrollere. Hæv bilene op på donkraften og drej hjulet
rundt.
Hvis der kommer en skurende/knasende lyd fra lejet når du kører hjulet rundt
har du fundet fejlen.
Prøv også at tage fat øverste og nederst på dækket og se om du kan vippe
det, hvis det giver sig er lejet defekt.

Jeg tror nu mest på at støjen kommer fra dækkene, og mest sandsynligt fra
hæl/tå på bagdækkene.
Prøv at lade håndfladen glide frem og tilbage over dækkets trædeflade, kan
du mærke modstand (høje kanter) når du kører den ene vej men ikke den anden
vej er du blevet ramt af hæl tå syndromet. På biler med negativ camber (alle
nyere) på baghjulene er det mest udpræget på den inderste del af dækket.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Fritz W. Sørensen

Dato : 04-10-03 16:14

"Claus Petersen" <claus_petersen@stofanet.dk> wrote in message

> Hvor mange kilometer har du kørt hhv. på vinter og sommerdækkene ?
> Hvilken dækstørrelse er der monteret på bilen ?
> Hvilke dækmærke er der tale om ?

Vinterdækkene - Goodyear Ultragrip 6 195/65/15 - Kørt 11.500 km
Sommerdækkene - Contintal SportContact 2 205/55/16 - Kørt 8.000 km

> [...]
> Prøv også at tage fat øverste og nederst på dækket og se om du kan vippe
> det, hvis det giver sig er lejet defekt.

Jeg har lige checket hjullejer i.h.t ovenstående, og de fejler ikke noget.

> [...]
(alle
> nyere) på baghjulene er det mest udpræget på den inderste del af dækket.

Conti dækkene har et meget åbent mønster, så det er svært at mærke hæl/tå.
Jeg kan ihvertfald ikke mærke noget på dem.
Vinterdækkene derimod, har tydelig hæl/tå, men kun på bagdækkene.
Vinterdækkene støjer forøvrigt også mere end sommerdækkene.

Jeg forstår stadig bare ikke rigtig helt at den syngende lyd skulle komme
fra dækkene.
Jeg vil prøve at forklare:
Der er den almindelige dækstøj som kan høres og lokaliseres til at komme fra
de fire hjørner af bilen, og støjens karakter er alt afhængig af hvilken
belægning der køres på.
Den lyd der irriterer mig, fornemmer jeg at komme fra et sted midt i bilen,
og forskellig vejbelægning ændrer ikke på lydens karakter. Det er værst ved
80-100 km/t.

Mine andre biler jeg har haft i tidens løb har aldrig generet mig m.h.t
dækstøj, så hvis det er dækkene der er årsag til mit omtalte problem, må jeg
vel blot konstatere at Leon'en ikke er særlig god til at dæmpe disse lyde.

Mvh/Fritz

Fra : Claus Petersen

Dato : 05-10-03 13:23

> Vinterdækkene - Goodyear Ultragrip 6 195/65/15 - Kørt 11.500 km
> Sommerdækkene - Contintal SportContact 2 205/55/16 - Kørt 8.000 km

Med det kilometertal skulle hæl/tå ikke være så udpræget endnu.
Men sørg for at skifte rundt mellem for og bag, så kan du holde det nede.
Jeg bytter selv rundt for ca. hver 6-7000 km.

> [...]
bilen,
> og forskellig vejbelægning ændrer ikke på lydens karakter. Det er værst

Jeg er blank, men lige en indskydelse, prøv at afmontere radio antennen på
taget og kør en tur.
Jeg har selv på en en Golf III konstateret en del vindstøj fra antennepisken
på taget.
Overfladen på antennen var kraftigt rillet, så jeg skiftede den til en mere
glat, det hjalp en del.
Det tog mig lang tid at lokalisere støjen.

Prøv også at kigge alle lister omkring ruderne og tætningslister ved dørene
efter, er der nogen der stikker lidt ud eller ikke sidder rigtigt er det
også en støjkilde.
Jeg havde en gang en Citroen ZX, den kunne begynde at fløjte ved bestemte
hastigheder når vinden var rigtigt, det viste sig at være en gummiliste der
ikke sad rigtigt.

> [...]
jeg
> vel blot konstatere at Leon'en ikke er særlig god til at dæmpe disse lyde.

Jeg har kørt lidt i Leon Cupra4 (2,8 V6) med 225/40-18, den havede ikke
nogen dækstøj som var ud over det alm.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens K

Dato : 05-10-03 14:34

On Sun, 5 Oct 2003 14:23:00 +0200, "Claus Petersen"
> [...]

>fra antennepisken på taget. Overfladen på antennen var kraftigt rillet, så jeg
>skiftede den til en mere glat, det hjalp en del.

Det samme hér - jeg har også prøvet dét. Fik udskiftet en teleskop til
fast pisk...

>Det tog mig lang tid at lokalisere støjen.

Jep. Volvo-værkstedet troede ikke på det, indtil jeg gav mekanikeren
en tur
(>140 km/t)

/Mogens

Fra : Fritz W. Sørensen

Dato : 07-10-03 20:14

> Jeg er blank, men lige en indskydelse, prøv at afmontere radio antennen på
> taget og kør en tur.

Har prøvet- Gør ingen forskel.

> Jeg har kørt lidt i Leon Cupra4 (2,8 V6) med 225/40-18, den havede ikke
> nogen dækstøj som var ud over det alm.

Uha, sådan en bil er kun noget man drømmer om. Den må da sparke r.. sådan en

Jeg har lige haft bilen ved mekaniker idag, og han siger at bilen ikke
fejler noget, og at han ikke kan høre noget unormalt.
Jeg vil prøve at bytte lidt om på hjulene for at se om det skulle hjælpe
lidt.

Jeg siger tak for de gode råd som desværre ikke har hjulpet mig.

mvh/Fritz