sænkning af bilen.
Fra : Kasper

Dato : 02-10-03 15:39

Hejsa Alle,

Snakkede med en kollega om sænkning af bilen forleden, og han fortalte at
min forlygtes underkant ikke må være tættere på jorden end 50 cm.
Jeg har så læst mig lidt frem og tilbage i gamle posts her i gruppen, hvor
der så også stod at tågelygters underkant mindst skal være 25 cm over
jorden, og idet hele taget må jeg ikke sænke mere end 40 mm!!

- Men her snakker vi jo foran på bilen!! Har netop været nede og måle med
tommestokken. Underkanten af min forlygte er 55 cm over jorden, og
underkanten af min baglygte er 69 cm over jorden - tågelygten foran fik jeg
ikke målt på!! Hvor meget må jeg sænke bagenden på min bil så?? er der
nogen begrænsning for det som de 40mm der gælder foran, eller er det også
bare "mindst 50 cm over jorden"-reglen der er gældende her??

Med venlig hilsen

Kasper
_______________

Renault 19 RT 1,8 Sedan, 1993.
. . . Og så er den blå!!

Fra : Per Olsen

Dato : 02-10-03 16:31

"Kasper" <bashful@dette-skal-slettes-wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen begrænsning for det som de 40mm der gælder foran, eller er det også
> bare "mindst 50 cm over jorden"-reglen der er gældende her??

Hej.
Det er rigtigt at der SKAL være 50 cm. til underkant af forlygter,
og 25 cm. til underkant af tågelygter.
Men hvis det er muligt, inden for disse grænser at sænke bilen mere
end 4 cm. må man godt hvis:
1. Der er en Tüv-godkendelse eller ligende.
2. Og hvis sænkningen er mere end 4 cm. skal bilen synes, for det
er at betragte som en konstruktiv ændring.

Med venlig hilsen
Pe®=s1
Opel Vectra A 2.0i GLS med 50mm godkendt sænkning.

Fra : Christian Hansen

Dato : 02-10-03 18:35

> [...]
> 2. Og hvis sænkningen er mere end 4 cm. skal bilen synes, for det
> er at betragte som en konstruktiv ændring.

Punkt 2.. hvor har du læst det henne - for så vil jeg meget gerne se på
det..
Ellers kan jeg kun give dig ret

Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk

Fra : Per Olsen

Dato : 03-10-03 02:44

"Christian Hansen" <celeron_oc@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Punkt 2.. hvor har du læst det henne - for så vil jeg meget gerne se på
> det..
Ligesom det jeg ved om lygterne, har jeg fundet det hos Færdselsstyrelsen
http://www.fstyr.dk - Regler - Krav til køretøjer - Vejledning for SBI

Afsnit 8.03.004
2. Ændringer, der kræver syn.
2.1 Montering af fjedre, der sænker mere end 40 mm eller andre fjedre
(f.eks. supplerende bagfjedre), anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos
Bilinspektionen,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på
bilen. Dette vil komme til at fremgå af bilens registreringsattest.
Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle - også ved fuld udfjedring
af hjulene.
2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan f.eks. være i form af
køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
udgivet - teknisk materiale.
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er
forringet.

> Ellers kan jeg kun give dig ret
Takker

Da jeg nu har siddet og læst lidt på det fandt jeg også lige at for
baglygter skal der være være mindst 35 cm. til underkant.

Pe®=s1
Opel Vectra A 2.0i GLS

Fra : Thomas Lund

Dato : 02-10-03 19:19

> 1. Der er en Tüv-godkendelse eller ligende.

Hejsa,

Har du noget på skrift med dette?
Har for nyligt fået synet min bil og der mente syns(idioten) nemlig noget
helt andet, hvilket resulterede i en anmærkning på synsraporten. Faktisk
brugte han så lang tid på de 25 cm. op til tågelygterne(manglede 2,5 cm) at
han overhovedet ikke fik undersøgt ret meget ud over bremser og forlys til
det periodiske syn.
Og han fik skam smidt Tüv-godkendelsen i fjæset, det havde bare ikke den
store effekt.
Så er det jo lige jeg har meget svært ved at se alt deres salgs-gas med at
de periodiske syn er der for sikkerhedens skyld, når han kan bruge 15 min.
på sådan noget fis.

MvH Thomas

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-10-03 19:25

"Thomas Lund" <el.diablo@(nospam)lund.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3f7c6c2c$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> det periodiske syn.
> Og han fik skam smidt Tüv-godkendelsen i fjæset, det havde bare ikke den

Hvordan er det anderledes end det Per skriver?

Pointen er jo netop at ligemeget hvad tüv siger så _skal_ der være min 50
cm til underkanten af forlygterne og der _skal_ være min 25 cm til
tågelygterne.

Disse to krav kan ikke fraviges - tüv eller ej.

/Jakob

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-10-03 20:32

"Thomas Lund" <el.diablo@(nospam)lund.mail.dk> skrev :

>Og han fik skam smidt Tüv-godkendelsen i fjæset, det havde bare ikke den
>store effekt.

Tüv godekendelse eller ej, fjerner jo ikke de krav der er til
lygternes højde - så formålet med at vise den er da vist omsonst.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-10-03 21:12

> [...]
> de periodiske syn er der for sikkerhedens skyld, når han kan bruge 15 min.

Hvad sker der hvis tåbelygterne bliver afmonteret?
Ingen lygter = ingen måling.
Dette forudsætter selvfølgelig at kravet om de 50 cm er opfyldt.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Thomas Lund

Dato : 02-10-03 21:24

Okay ,der var jeg lidt hurtig, læste det som om at når der var et Tüv, kunne
de sære danske regler omgås.
Havde selvfølgelig bare pillet lygterne af hvis jeg havde skænket det en
tanke, har forresten hørt at man kan nøjes med at dække dem af med
gaffa-tape eller lign. Nogen der ved om det kan række?

MvH Thomas
(Som først skal bekymre sig om det om 2 år)

Fra : pedes

Dato : 02-10-03 22:29

Hey !

Har haft nøjagtig samme oplevelse, typegodkendelse gad han ikke interessere
sig for så længe målene ikke overholdte det foreskrevne. Der var ingen anden
vej tilbage end at hæve bilen igen

Jeg klagede dog til det aut. værksted som havde monteret sænkningssættet,
uden at gøre mig opmærksom på noget som helst ang. problemer vedr. syn og
typegodkendelser m.m. Der var ikke så meget brok fra deres side, så de gav
mig pengene tilbage for sættet inkl. montering og gav mig lov til at beholde
sænkningssættet

/Pedes

Fra : Brian Jensen

Dato : 02-10-03 22:13

In article <blhda9$hp$1@news.cybercity.dk>, bashful@dette-skal-slettes-
wanadoo.dk says...
> [...]
> der så også stod at tågelygters underkant mindst skal være 25 cm over
> jorden, og idet hele taget må jeg ikke sænke mere end 40 mm!!

Hmm.. nu fik jeg jo endelig monteret de originale tågelygter jeg fik
købt til Kadytten... 26,5 cm til underkanten af dem. Øv os.. så må jeg
jo faktisk kun sænke bilen med 15 mm hvis jeg skulle få lyst til det.

/Brian

Fra : Kasper

Dato : 02-10-03 23:23

Tak for alle svarerne ...

Men... hvad med anden del af spørgsmålet - er der nogen grænser for hvor
meget jeg må sænke bilen bag til?? Er det også her det er 50 cm-reglen der
gælder for underkanten af baglygten, hvor der stadig kun kan sænkes 40 mm
uden et nyt syn er påkrævet ... eller er reglerne her helt frie??

Med venlig hilsen

Kasper

Renault 19 RT 1,8 Sedan, 1993.
. . . Og så er den blå!!