Sommerdæk, helårsdæk eller vinterdæk.
Fra : Kenneth Davidsen

Dato : 02-10-03 13:33

Jeg skal til at købe nogle nye dæk til bilen, men er lidt i tvivl om hvilke
dæk. Jeg hælder mest til at købe sommerdæk, da jeg mener at have hørt, at
sommerdæk er lavet af hårdere gummi end helårsdæk og vinterdæk og derfor
holder længere. Er dette rigtigt ? Desuden bor jeg i Københavnsområdet, hvor
det er sjældent at der er glat på vejene, da der bliver saltet konstant.

Kenneth

Fra : Ped

Dato : 02-10-03 14:06

Kenneth Davidsen wrote:
> [...]
> det er sjældent at der er glat på vejene, da der bliver saltet konstant.

Det er der med garanti mange meninger om, men jeg vil lige komme med et
lille tip: Hvis du vælger de såkaldte 'helårsdæk', så husk at se efter
om de er M+S mærkede. Er de det, er de i lovmæssig forstand vinterdæk,
da begrebet 'helårsdæk' ikke eksisterer i nogen lovbekendtgørelser. Det
er okay og ikke noget problem, så længe det er på alle fire hjul. Man
siger at hjulene parvis skal være ens, men man må ikke blande vinterdæk
og sommerdæk.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
Punto 60SX med Goodyear Vector 5 'helårsdæk'.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 02-10-03 14:10

"Kenneth Davidsen" <kennethdavidsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hvor
> det er sjældent at der er glat på vejene, da der bliver saltet konstant.

Selv om der bliver saltet kan vejene godt være glatte og fedtede.
Sommerdæk er til kørsel om sommeren. Det er rigtigt at vinterdæk er lavet af
blødere gummi, det er fordi de skal være bløde og smidige ved lave
temperaturer.

Fra : claus b. p.

Dato : 02-10-03 18:03

"Kenneth Davidsen" <kennethdavidsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Kenneth
>
>Det er åbenbart også sæson for netop dette spørgsmål. Hvis du kan vente med
at tage afsted til efter 9 om morgenen på de dårlige dage, og bruge
alternativ transport de 2-3 værste dage, er det ikke strengt nødvendigt med
vinterdæk.

/Claus

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 02-10-03 19:17

> [...]
hvor
> det er sjældent at der er glat på vejene, da der bliver saltet konstant.

Der kan sagtens være glat og jeg går da ud fra at du også sniger dig udenfor
byen til tider, et eller andet sted har jeg det sådan at har du råd til bil
indebære det også ordentlige dæk, dog vil jeg sige at helårsdæk er godenok
men venterdæk er klart at fortrække. Dem jeg hadder allemest om interen er
fjolser med kæmpe alufælge og sommerdæk

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 03-10-03 14:48

"B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:3f7c6b93$0$32500$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> har du råd til bil indebære det også ordentlige dæk,
Nemlig!
Og set i forhold til det totale regnskab er dæk så lille en udgift, men som
betyder så uendeligt meget for sikkerheden.
Jeg vil våge den påstand at sikkerheds forskellen på de bedste og de
dårligse dæk, er større end det du vinder med airbags, ABS, selestrammere
ol.

Så det provokerende spørgsmål er selvfølgelig: "hvor meget er et liv værd"?
;)
Jeg ville ihvertefald have det dårligt med at vidde at "hvis jeg havde haft
ordentlige dæk på kunne jeg måske have nået at stoppe".
For mig er, alene det at vidde, at det ikke er pga billige dæk det gik galt,
hele mere prisen værd.

> Dem jeg hadder allemest om interen er
> fjolser med kæmpe alufælge og sommerdæk

Vinterdæk burde være lovkrav!
Så kunne vi også sparre lidt på alt det salt ;)

/Morten
Vectra 2.0i '94

Fra : T. Hartung

Dato : 04-10-03 17:47

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> skrev i en > > har du råd til
bil indebære det også ordentlige dæk,
> Nemlig!

nemlignemli - mange går op i antal "luftpuder" og dyrt "mono"anlæg - ABS
ETC, ESP og jeg skal gi dig skal jeg - men vinterdæk spares væk - har jo
lige købt dyre alubasser med "315/10-R19" - det er vel også de samme der
syntes at forsikringen er blevet for dyrt - hvorfor mon ???

> Og set i forhold til det totale regnskab er dæk så lille en udgift, men
som
> betyder så uendeligt meget for sikkerheden.

lige bestem!! og så skåner man alubasserne mod saltet !

> Så det provokerende spørgsmål er selvfølgelig: "hvor meget er et liv
værd"?

ja det må jo så være mindre en ca. 3.500 kr som 4 vintersutter koster og i
det lange løb falder denne pris drastisk p.g.a. sparet sommerdækslid

> Jeg ville ihvertefald have det dårligt med at vidde at "hvis jeg havde
haft
> ordentlige dæk på kunne jeg måske have nået at stoppe".

det er jeg heldigvis fri for at spekulere på !!!! ))

... præcist - og hver vinter sidder man med øjnene oppe i bagspejlet når man
trædder på bremsen eller holder i et kryds for "kan ham bagved nu også
bremse lige så godt som mig ???"

> Vinterdæk burde være lovkrav!

JA

> Så kunne vi også sparre lidt på alt det salt ;)

Skulle man gøre alligevel - det er bedre for økonomien, naturen og bilen -
vi er bare blevet for forvendt - også på dette område - undskyld det var
vist politik ;))

Kender I situationen ...... køre ud af en hovedvej - bilen fra højre side
nærmer sig hastigt - temperaturmåleren viser "- 2 C" en mørk januar morgen -
og man så har tanken "kan han mon bremse...........??"
--
mvh.
T. Hartung

Fra : claus b. p.

Dato : 05-10-03 01:15

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> haft
>
> det er jeg heldigvis fri for at spekulere på !!!! ))

Trykker studenterhuen? Vi skal alle have vinterdæk for sikkerhedens skyld,
men det er ikke i orden at salte for sikkerhedens skyld? Man kan lige så
godt sige, hvis man har råd til bil, har man også råd til lidt Pava en gang
imellem. Fakta: Snedækkede veje er sjældne i DK pga. vort klima. (Modsat
Sverige/Norge) Når der er sne kører folk generelt efter forholdene, så der
sker sjældent alvorlige uheld. Selvfølgelig er det skide irriterende når ham
skodaen foran kører 25 med sine sommerdæk når man nu kunne have kørt 70 med
sine egne vinterdæk. Det virkelig farlige er isslag og tilisede veje i
specielt efteråret, for folk har ikke indrettet sig på at vejene kan være
glatte. Her redder salt liv!
/Claus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-10-03 13:20

claus b. p. wrote:

> Trykker studenterhuen?

*LOL*

Små slaw..

--
Jan W Nielsen

Fra : T. Hartung

Dato : 05-10-03 17:26

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Trykker studenterhuen?

hva' er det for en - er det en ny slags skihue ??? )

> Vi skal alle have vinterdæk for sikkerhedens skyld,
> men det er ikke i orden at salte for sikkerhedens skyld?

Du har naturligvis en god pointe her - dog er problemet, som jeg ser det, at
folk ikke køber vinterdæk fordi man netop forventer at der saltes - så jeg
betaler altså principelt for at andre kan spare deres vinterdæk via skatten
mens jeg selv forsøger at øge sikkerheden på vejene.

Her i landet er det efterhånden blevt normalt at går noget galt er det
myndighedernes/det offentliges skyld. Husker sidste vinter en episode her i
regionen hvor man ikke nåede at salte en morgen hvor det så pludselig blev
glat med mange uheld tilfølge desværre. I avisen fik "det offentlige
skylden" for den manglende forbyggende glatførebekæmpelse - det er jo for
dårligt at man ikke kan køre som man plejer hver morgen til arbejde.

(en provokation er på vej.... paspå !!) Vi dansker består desværre af et
folk hvor navlestrengen ikke længere er blevet klippet - vi er en flok
egoister, men vi kan intet selv og skal have hjælp af systemet til alt -
"..og det er de andres skyld" (cit. Steffen Brand TV2) - husk min indledning
i parentes ))

>Man kan lige så
> godt sige, hvis man har råd til bil, har man også råd til lidt Pava en
gang
> imellem.

hehe køre galvaniseret karret )) !!! - men ja som jeg indledningsvis fik
skrev det, kan du med rette tilføje PAVA-behandling til biludstyret

Fakta: Snedækkede veje er sjældne i DK pga. vort klima. (Modsat
> Sverige/Norge)

Korrekt - men derfor skal vi netop have vinterdæk - det kommer altid som en
overraskelse for os - og vores temperaturer svinger meget over/under nul
plus det er også godt til fedtede veje bl.a ved løvfald og når
landbrugsmaskinerne drøner rundt med deres mudder (hehe det er vel derfor
der står "M" på dækkene )))

> Det virkelig farlige er isslag og tilisede veje i
> specielt efteråret, for folk har ikke indrettet sig på at vejene kan være
> glatte. Her redder salt liv!

Helt enig - her er det kun skøjter der dur!!!!

Fra : Lars G

Dato : 05-10-03 17:49

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skatten
> mens jeg selv forsøger at øge sikkerheden på vejene.

Der er i test bevist at vinter dæk har længere bremse længde end
sommer dæk ved nogle temperaturer !!

Men som jeg har læst her i gruppen er vinter dæk billigere at køre på en
sommer dæk !

Hvem vil spare og hvem vil køre sikkert ?

Hvad siger uheld statistikkerne ? sommmerdæk/helårsdæk/vinterdæk?

Det er da sjovt at bil forsikringerne ikke giver rabat / kræver vinter dæk
??

Jeg fik rabat ved bla. højt bremse lys / lille motor osv.

Næ hvis "folk" ville køre lade være med at køre +80km/t altså
sat farten ned og ikke mindst længe afstand !!!!! Hvis nu det var blevet
glat !!

Men jeg er jo dømt på forhånd da jeg køre rundt på helsårsdæk

MVh Lars G

Ps:
Sommerdæk burde blive forbudt ved lov om vinteren !

Fra : T. Hartung

Dato : 05-10-03 18:20

"Lars G" <lbg_sletmig_@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Der er i test bevist at vinter dæk har længere bremse længde end
> sommer dæk ved nogle temperaturer !!

har jeg også set - men har også set at biler uden ABS har kortere
bremselængde en biler med ABS.

> Men som jeg har læst her i gruppen er vinter dæk billigere at køre på en
> sommer dæk !

hehe det kommer nok an på øjnene der ser - og hvilke dæk man køber

> Hvad siger uheld statistikkerne ? sommmerdæk/helårsdæk/vinterdæk?

Tro ikke findes !

> Det er da sjovt at bil forsikringerne ikke giver rabat / kræver vinter dæk
> ??

Lige præcis min tanke for år tilbage - mærkeligt ikke - men man kunne jo
også vende den om med en pasus i policen: hvis der sker uheld i perioden fra
eks. 1. december til 15. marts og man har sommerdæk på koster det ekstra
eks. 5.000,- i selvrisiko så kan man jo selv bestemme.

> Men jeg er jo dømt på forhånd da jeg køre rundt på helsårsdæk

hehe - en radikal - mellem 2 stole )))

en historie: P.g.a. stemmelighed i tinget om man skulle bygge ny kirke eller
ej, blev de radikale udslagsgivende - og man fik en .......... "MÅSKE"

Fra : Lars G

Dato : 05-10-03 20:00

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> hehe - en radikal - mellem 2 stole )))

Så så kan du lige få fjernet den mærke fra min ryg !!

Inden jeg kalder på alle mine venner

Mvh
Lars G

Fra : T. Hartung

Dato : 05-10-03 22:10

> Så så kan du lige få fjernet den mærke fra min ryg !!
>
> Inden jeg kalder på alle mine venner

*LOL* er hermed sket - tør ikke andet ))