Skift på en Audi A6
Fra : LB

Dato : 01-10-03 16:37

Hej

Lige et par spørgsmål
Har købt en brugt Audi A6 2,4 V6 Triptronic fra 1998 192.000 km

Jeg kan ikke se i instruktionsbogen hvor tit der skiftes
TÆNDRØR
GEARKASSEOLIE
TANDREM (er skiftet ved 120.000 km)
BENZINFILTER

På forhånd tak

MVH
LB

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-10-03 16:50

> Jeg kan ikke se i instruktionsbogen hvor tit der skiftes

.... det står også i servicehæftet. :)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-10-03 17:45

"LB" <lcb@ca6.dk> wrote in message
> Hej
>
> Lige et par spørgsmål
> Har købt en brugt Audi A6 2,4 V6 Triptronic fra 1998 192.000 km
>
> Jeg kan ikke se i instruktionsbogen hvor tit der skiftes

Hvis det følger alm. Audi standard er det sikkert ikke opgivet, idet det jo
skal foregå på autoriseret værksted når computeren siger til. Det er
vidstnok den gængse Audipolitik, jeg kan huske den svenske "Bosse
Bildoktoren" som var meget oprørt over at der i instruktionsbogen til en ny
A3 under skifte af forlygtepærer ikke var angivet hvordan man skiftede og
hvilken pære der skulle breuges, der stod kun "Kontakt nærmeste autoriserede
Audiforhandler"

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : LB

Dato : 01-10-03 18:27

Hej igen

>... det står også i servicehæftet. :)

Måske nogen der har et servicehæfte så ?? for det har jeg ikke

> "Kontakt nærmeste autoriserede Audiforhandler"

Det lyder som en hemmlighed,det kan da ikke passe

mvh
LB

Fra : Sonil

Dato : 01-10-03 19:47

> Jeg kan ikke se i instruktionsbogen hvor tit der skiftes
> TÆNDRØR
> GEARKASSEOLIE

Gearkasseolien bør du skifte hver 40000 km UANSET at der står i
servicehæftet at den bare skal checkes.

Mvh
Søren (Der lige har brændt en aut. gearkasse af...)

Fra : Olesen

Dato : 01-10-03 19:52

"Sonil" <sonil@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Gearkasseolien bør du skifte hver 40000 km UANSET at der står i
> servicehæftet at den bare skal checkes.

Jer der har skiftet olie på gearkassen (manuel),
hvad har i oplevet af ændringer betjening og lydmæssig ?

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-10-03 20:11

> Jer der har skiftet olie på gearkassen (manuel),
> hvad har i oplevet af ændringer betjening og lydmæssig ?

Meget lettere gearskifte!!

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 02-10-03 08:44

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> Meget lettere gearskifte!!

Jeg synes jeg har fået lidt sync. problemer når jeg vil ligge bakgearet ind
... som om det hele bliver ved med at roterer meget længere tid efter
udkobling nu. Og jo .. jeg har brugt samme olietype :)

/Jan

Fra : Max[DK]

Dato : 02-10-03 09:22

"Jan Mikkelsen og Thomas K. om gear kasse olie:

Er der nogen ben i det? skal det nemlig have det gjort på min da den har
rendt 211k og jeg ved ikke hvornår det sidst er gjort..

/Max

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 02-10-03 13:13

"Max[DK]" <maxses@S-NOT_hotmail.com> wrote in message

> "Jan Mikkelsen og Thomas K. om gear kasse olie:
>
> Er der nogen ben i det? skal det nemlig have det gjort på min da den har
> rendt 211k og jeg ved ikke hvornår det sidst er gjort..

Egentlig ikke .. det er bare et spørgsmål om at finde aftappe og påfylde
hullerne :)

/Jan

Fra : bme

Dato : 03-10-03 17:12

> Jer der har skiftet olie på gearkassen (manuel),
> hvad har i oplevet af ændringer betjening og lydmæssig ?

jeg har lige fået skiftet idag, og betjeningen er meget mere glidende nu,
glæder mig til at prøve den imorgen tidlig når den er gennemkold.

Det kostede 0.4 værkstedstime og 3.5 liter af 75,-/liter plus moms.

Ialt incl eftersyn af ventiler og justering af en enkelt ventil, 932,- incl
moms og reservedele.

det er sgu da til at tage og føle på.

/bo

Fra : Thomas Krath

Dato : 03-10-03 18:27

> Det kostede 0.4 værkstedstime og 3.5 liter af 75,-/liter plus moms.
>
> Ialt incl eftersyn af ventiler og justering af en enkelt ventil, 932,-
> incl moms og reservedele.
>
> det er sgu da til at tage og føle på.

Det lyder godt nok meget dyrt! Hvilken bil er det, og hvor har du fået det
lavet?

Fra : bme

Dato : 03-10-03 18:42

> Det lyder godt nok meget dyrt! Hvilken bil er det, og hvor har du fået
det
> lavet?

tjae her er det udspecificeret:

1,2 time til kontrol af ventiler, plus justering af en ventil plus skift af
gearolie ialt 442,75 ex moms
3,5 l gearolie ialt 273 ex moms
to pakninger (til gearoliepropperne) 29,85 ex moms

ialt 745,60 + moms = 932,-

så en plovmand for at stille ventiler (har ikke måleværktøj til dette) og
for at døje med at få hældt olie på gearkassen på et totalt utilgængeligt
indfyldningshul, hvis man ikke har mulighed for at hæve bilen en hel del.

Dertil taget i betragtning at jeg ikke kunne have købt gearolien billigere
andre steder (castrol), så er jeg egentligt meget godt tilfreds.

Bilen er en Renault Laguna 1.8 (8v)

/bo

Fra : Thomas Krath

Dato : 03-10-03 18:45

> Dertil taget i betragtning at jeg ikke kunne have købt gearolien
> billigere andre steder (castrol), så er jeg egentligt meget godt
> tilfreds.

Okay, det er jo det det handler om :)

Jeg bruger også Castrol i motor + gearkasse + differentialer, og det kan
altså købes mange steder :)

Fra : bme

Dato : 03-10-03 19:05

> Jeg bruger også Castrol i motor + gearkasse + differentialer, og det kan
> altså købes mange steder :)

Det er mine første erfaringer med castrol, regner dog med at det skal være
standardolien på dytten. har dog lige et par dunke valvoline stående som
skal brændes af først (imorgen, hvis vejret ellers vil)

By the way, bilen sluger sgu 6.3 liter hvis filteret også skiftes, yyyiiiks,
jeg kiggede sgu godt nok en ekstra gang da værkføreren sagde det. Den gamles
Saab 2,3 l tager kun omkring de fire liter......

/bo

Fra : Thomas Krath

Dato : 03-10-03 20:03

> By the way, bilen sluger sgu 6.3 liter hvis filteret også skiftes,
Du skifter vel ikke olie uden at skifte filteret???

Fra : bme

Dato : 03-10-03 20:12

> Du skifter vel ikke olie uden at skifte filteret???

kunne aldrig falde mig ind, det koster jo kun ca en flad 50'er, så hvorfor
spare her??

/bo