Mazda 323 -'89 undervogn?
Fra : Henning

Dato : 30-09-03 19:50

På nævnte bil, er det da nødvendigt at afmontere tanken, for at få boltene til de bageste bærearme ud?

Manualen, der dækker min årgang nævner intet om det, og en for de nyere viser to bolte i hver side, så det ikke er nødvendigt (at fjerne tanken). For mig ser det ud som om, at der kun er een lang bolt i hver side.

Jeg kunne jo bare prøve, men uden lift bliver det bøvlet at få tanken ned => værksted.

Henning.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-10-03 14:45

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
> [...]
For mig ser det ud som om, at der kun er een lang bolt i hver side.

> Jeg kunne jo bare prøve, men uden lift bliver det bøvlet at få tanken ned

Er det BF modellen? Hvis det er så er der svjh. ikke nogen bærearm i bag,
men stræberarm der går på langs af bilen. Denne arm kan man sagtens
afmontere uden at tanken er afmonteret.

BG modellen kan jeg sgu ikke huske hvordan den var lavet. Jeg har ikke rodet
med dem siden de var nye.

Desværre kan jeg ikke helt huske hvor langt op i årgangene BF'eren gik, men
jeg mener der var modelskifte i '89.

MVH Niels

Fra : Henning

Dato : 02-10-03 19:29

> Er det BF modellen? Hvis det er så er der svjh. ikke nogen bærearm i bag, men stræberarm der går på langs af bilen. Denne arm kan man sagtens afmontere uden at tanken er afmonteret.

Iflg billederne er de to modeller i princippet ens. En langsgående stræberarm, en bag hjulet tværgående arm (knogleformet) og en ud for hjulet, tværgående. Den første er ikke noget problem, men spørgsmålet er, om de to andre deler en lang bolt i bagbroen, eller om det er to korte.

Svjks er det een lang, jeg begriber bare ikke hvorfor, Mazda har lavet det sådan.

> Desværre kan jeg ikke helt huske hvor langt op i årgangene BF'eren gik, men jeg mener der var modelskifte i '89.

Min er den model, som sluttede i '89. Og den hedder (vist, jeg er 99% sikker) BF.

Henning.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-10-03 20:46

> [...]
andre deler en lang bolt i bagbroen, eller om det er to korte.

> Svjks er det een lang, jeg begriber bare ikke hvorfor, Mazda har lavet det

Nu kan jeg ikke så godt huske det, da det som sagt er længe siden jeg har
lavet sådan en. Men hvis det er en lang bolt vil der vel være et bolthovede
i den ene ende og en møtrik i den anden.

Hvis det er en lang bolt som så ikke kan komme ud pga. tanken ville det
måske være lettere at tage bagbroen ned i stedet for tanken.

Har du tid kan jeg da forhøre mig på min gamle læreplads som er Mazda
forhandler.

> Min er den model, som sluttede i '89. Og den hedder (vist, jeg er 99%
sikker) BF.

Så er det en BF. Man kan se det i chassisnummeret. Der indgår
typebogstaverne.

MVH Niels

Fra : Henning

Dato : 05-10-03 19:20

> [...]
> lavet sådan en. Men hvis det er en lang bolt vil der vel være et bolthovede
> i den ene ende og en møtrik i den anden.

Sådan vil det også se ud, hvis der er to bolte. Den forreste møtrik og det bageste hoved sidder så inde i broen. Men iflg manualen er der så en plade, der kan fjernes og give adgang. På de nye modeller.

> Hvis det er en lang bolt som så ikke kan komme ud pga. tanken ville det måske være lettere at tage bagbroen ned i stedet for tanken.

Det har jeg også overvejet som en nemmere mulighed. Det eneste ekstra arbejde med den metode er svjks bremserørene.

> Har du tid kan jeg da forhøre mig på min gamle læreplads som er Mazda forhandler.

Det må du gerne, jeg har lidt tid inden ordensmagten banker på døren... (Jeg havde ellers bedt det lokale Mazda værksted skifte disse bærearme, men de overbeviste mig om, at det ikke var nødvendigt. Det viste sig så, at med et blødt hammerslag, kunne synsmanden give mig ret... "#¤%"#%!!!)

Henning.

Fra : alexbo

Dato : 05-10-03 19:40

"Henning" skrev

> På nævnte bil, er det da nødvendigt at afmontere tanken, for at få boltene
til de bageste bærearme ud?

Hvis problemet er, at bolten er for lang til at komme ud, men der er plads
den anden vej.
Så er en nem løsning, at trække bolten et stykke ud, skære hovedet af den og
skubbe den, den anden vej ud.
Den nye bolt monterer man selvfølgelig så modsat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 05-10-03 20:49

> Den nye bolt monterer man selvfølgelig så modsat.

Den ide har jeg også haft, men i møtrik enden af bolten sidder justering for sporing. Jeg antager, at det er en excentrisk bøsning. Men jeg er ikke sikker på, at det vil passe sammen, hvis den kommer til at sidde under bolthovedet.

Det er ellers ikke mig at stille så mange dumme spørgsmål, jeg plejer bare at gå igang. Men min garage/værksted er indrettet til to hjul. Så dette projekt, hvis jeg gør det selv, er henlagt til en lånt indkørsel. Derfor skulle jeg helst have afklaret alle snublestederne inden jeg står med 800kg uflyttelig bil.

Henning, som takker for hjælpen hidtil.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-10-03 17:52

> [...]

for sporing. Jeg antager, at det er en excentrisk bøsning. Men jeg er ikke
sikker på, at det vil passe sammen, hvis den kommer til at sidde under

Godt du er opmærksom på den skive. Jeg har talt med en gammel kollega fra
læretiden og han sagde at det var en lang bolt. Han nævnte også noget med at
løsne tanken og trække bolten ud oven over tanken. Man kunne også løsne
bagbroen iden side hvor armen skal skiftes og så sænke den ned så bolten kan
gå forbi tanken. Han nævnte også den bøsning og sporingen som du selv
omtaler. Mærk den op inden du tager den af. Bøsning og bolt kan ikke dreje
uafhængigt af hinanden. Bøsningen kan være groet fast i bærearmsbøsningen og
så kan bolten ikke drejes, men man kan som regel slå bolten ud.
Excenterbøsningen løsnes ved at tage bærearmen hen på en ambolt og give
skiven et hårde slag med en god hammer. Hvis det kun var den bagerste
bærearm der skulle skiftes ville han bare tage møtrikken af og så slå armen
af bagefter. Så skulle det ikke være nødvendigt at løsne tanken.

> [...]
skulle jeg helst have afklaret alle snublestederne inden jeg står med 800kg

Dumme spørgsmål findes ikke.
Håber ikke du snubler.

> Henning, som takker for hjælpen hidtil.

Velbekomme.

MVH Niels

Fra : Henning

Dato : 29-11-03 18:23

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse news:3f79d046$0$83051$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> På nævnte bil, er det da nødvendigt at afmontere tanken, for at få boltene til de bageste bærearme ud?

Ved godt det er længe siden, men for lige at følge op:

Det er nødvendigt at pille tank eller bro ned, for at skifte de bærearme. Jeg besluttede at lade et frit værksted om arbejdet. De kunne ikke skaffe nye arme med rimelig leveringstid, så de gjorde kort proces, og hentede en hugget komplet bro med bærearme for 1300dKr. Hvor mange timer de brugte på den operation ved jeg ikke nøjagtigt, for der var også lidt andre 'småting', som Mazda havde overset...

At de var så medtagede på min, mener jeg skyldes, at bilen (fra fabrik eller senere?) har fået en gummiagtig antirust-belægning, som før jeg overtog den har været ved at løsne sig nogle steder, og derfor samlet på vand. Det er nu klaret ved, at Suvo har vandspulet det løse, og givet den noget almindeligt olie/voks-baseret. Vel, med 'nye' arme bag, var der heller ikke meget løst tilbage.

Iøvrigt var det ikke meget jeg fik for omsynets 250dKr. Et meget hurtigt visuelt check, at det, som stod på den gamle synsrapport, også var lavet. Ikke engang en bremsetest, da jeg gjorde opmærksom på, at der også lige var lavet bagbremser.

Henning.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-11-03 21:21

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse

Godt du fik styr på det.

Pudsigt nok har jeg lige kasseret tanken på en 87'er, her i eftermiddag. Så
jeg skal nok til at skifte sådan en.

MVH Niels