lovling fælg / dæk størelser / passe samme~
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 30-09-03 15:15

Hej, jeg har en kollega der kører i en gammel opel vectra 2.0 4x4
Han har nu købt nye brugte dæk og fælge til den, foran er det 8.5 " x 17 og
bag i 10" x 17
dæk er 215/40 x 17 så det ser helt ( efter øjnene der ser ) forkert ud, og
de kan selvfølgelig ikke sidde på bilen så han vil have trukket skærmene ud.
men er denne montoring lovlig ? og er det ikke meget skadeligt for et 215/40
dæk at blive krænget på en 10" fælg, dækket sidder jo helt underligt.

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-09-03 16:53

Lars Bisgaard wrote:
> [...]
> ud, og de kan selvfølgelig ikke sidde på bilen så han vil have
> trukket skærmene ud. men er denne montoring lovlig ?

Det afhænger af fælgenes ET mål, da sporvidden ikke må ændres mere end max
10 mm (mener jeg det er), medmindre der foreligger en typegodkendelse der
siger noget andet.
Samtidigt skal der jo også være plads til hjulene på indersiden, og de må
ikke på noget tidspunkt komme i kontakt med f.eks. karroseriet eller andet
(fjedre, dæmpere, styrestænger osv).

> og er det ikke
> meget skadeligt for et 215/40 dæk at blive krænget på en 10" fælg,

Jeg tror ikke det er direkte skadeligt for dækket, men det er jo ikke lige
den bredde dæk der hører til en 10" fælg.

> dækket sidder jo helt underligt.

Det kunne jeg godt forestille mig

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Mikael Andresen

Dato : 30-09-03 17:43

jeg kørte med en 8x17" fælg med 205/40-17 og det dæk kunne godt tåle en
lille bitte smule mere træk... men 215/40-17 vil jeg mene er lige overdrevet
nok. .... ang. at det sidder underligt så er det en smagssag som har en
benævnelse: Tyskerstil !!! De er vilde med dem og ses derfor oftest på vw,
bmw og, ja, opel....

--
Mvh. Mikael

Husk at fjerne FJERN i min mail-adresse
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f79a6f5$0$83065$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-09-03 17:47

Mikael Andresen wrote:
> ang. at det sidder underligt så er det en
> smagssag som har en benævnelse: Tyskerstil !!! De er vilde med dem og
> ses derfor oftest på vw, bmw og, ja, opel....

Lovgivningen på det område, er også anderledes i Tyskland end den er i DK.
I DK skal hele dæk + fælg være inden for skærmkanten, hvorimod i Tyskland er
det kun selve slidbanen (mønstret) på dækket, der skal være afskærmet.
Derfor ses disse "mærkelige" dækmonteringer ofte i Tyskland.

Fra : Mikael Andresen

Dato : 30-09-03 19:46

Den regel du omtaler her gælder ikke længere.... nu skal mønstret bare være
inden for skærmkanten. Jeg kender en kammi som blev stoppet i sin bmw pga af
en trafikforseelse, og betjenten bed mærke i tyskerstilen. Han kaldte
himmmel og helvede sammen til møde i form af kollega og to fra
bilinspektionen. de to betjente havde midlertidigt ringet til stationen for
at forhøre sig på emnet inden bilinspektionen kom. stationen kunne ikke
finde noget på det og da bilinspektionens folk kom kiggede de en enkelt gang
og sagde: " Det er ser da meget fint ud, mønstret er inde under skærmen" og
kørte igen...

Mvh. Mikael

--

meddelelse news:blcc23$qo0$1@news.cybercity.dk...