Tyveri og hærværk?
Fra : Martin Leong

Dato : 29-09-03 18:02

Hej NG

Nu er jeg blevet enige med min forsikring om at jeg kan forsikre enten en
GSX600/750F eller en SV650S til ansvar for ca. 2800 om mdr. (Nybagt MC ejer
. Det der dog bekymrer mig lidt er at ansvar ikke dækker tyveri eller
hærværk...
Er der nogen der ved om noget af ovenstående er noget stort problem blandt
MC ejere? Jeg tænkte en stor kraftig lås kunne forhindre de fleste tyverier,
men hærværk er jo sværere at komme uden om...
Sagen er den at min kommende MC skal stå uden for min opgang, uden ret let
adgang til en kælder (jeg vor i Aalborg) Godtnok er der en del motorcykler i
området der også står ude på gaden så måske er det ikke noget at bekymre sig
om...

Mvh
Martin Leong

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-09-03 18:36

> [...]
> ret let adgang til en kælder (jeg vor i Aalborg) Godtnok er der en
> del motorcykler i området der også står ude på gaden så måske er det

I snit kan det jo aldrig betale sig at have en forsikring, så hvis du har
penge nok til, at du kan overkomme at købe en ny, hvis den bliver stjålet,
er du jo sikret. Hvis du ikke har de penge og skal låne af banken, er det
meget muligt de vil kræve, at du har en kaskoforsikring da de har pant i
skidtet.

Jeg har kun haft mc i aalborg siden starten af August og jeg har ikke
oplevet noget endnu. Jeg er dog et enormt dårligt eksempel, da jeg bor ved
universitetet og har en aflåst (delt) garage.

Du kan forresten få den forsikring billigere hos GF-forsikring. 2300kr med
500kr i selvrisiko. Der ligger en i vejgaard, på samme vej som netto, lige
ved det første lyskryds efter fiatforhandleren (på vej mod posthuset). Så
ved du det
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-09-03 21:25

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> 2300kr med 500kr i selvrisiko. Der ligger en i vejgaard, på samme vej
> som netto, lige ved det første lyskryds efter fiatforhandleren (på

Bare en lille rettelse, nogle vil måske endda sige at det tangerer
flueknepperi, men jeg vil blot sige at er man under 30 år gammel er
selvrisikoen fordoblet, dvs. 1000 kroner :)

Er der forresten nogen som kan huske hvem det er som har seperat
tyveriforsikring ? Og ved hvad sådan en ca. koster på en CBR 600 anno 1990 ?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Martin Leong

Dato : 29-09-03 21:35

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message

> Bare en lille rettelse, nogle vil måske endda sige at det tangerer
> flueknepperi, men jeg vil blot sige at er man under 30 år gammel er
> selvrisikoen fordoblet, dvs. 1000 kroner :)

Selvrisiko er jeg ligeglad med, jeg har jo ikke tænkt mig at skade min nye
cykel og hvis jeg gør er jeg selv ude om det

> Er der forresten nogen som kan huske hvem det er som har seperat
> tyveriforsikring ? Og ved hvad sådan en ca. koster på en CBR 600 anno 1990
?

Fair har ansvar og Tyveri/hærværk, men det er en smule pebret efter min
smag...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-09-03 21:50

> Bare en lille rettelse, nogle vil måske endda sige at det tangerer
> flueknepperi, men jeg vil blot sige at er man under 30 år gammel er
> selvrisikoen fordoblet, dvs. 1000 kroner :)

Hov, det er sgu rigtigt. Så er det godt, at jeg kører så forsigtigt, at jeg
ikke kan køre galt
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 29-09-03 18:47

> [...]
tyverier,
> men hærværk er jo sværere at komme uden om...

Tjaa - jeg købte en cykel for 65K for ca. 4½ år siden. Den blev udstyret med
elektronisk startspærre og en stor Abus lås. Det har indtil videre virket,
og jeg har nu sparet nogenlunde på IKKE at have kasko, som det jeg betalte
for cyklen til at starte med.

Men... det er og bliver en personlig risikovurdering...

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 09:10

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> wrote in message
> [...]
betalte
> for cyklen til at starte med.
>
> Men... det er og bliver en personlig risikovurdering...

Jae, jeg tør ikke (og det gør min bank heller ikke), jeg skulle køre ca
46 år uden skader og tyveri, hvis det skulle betale sig for mig at køre
uden kasko.

Kenneth
R1

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 30-09-03 10:00

> Jae, jeg tør ikke (og det gør min bank heller ikke), jeg skulle køre ca
> 46 år uden skader og tyveri, hvis det skulle betale sig for mig at køre
> [...]

Ahh - så må du ca. have en marginalforskel med eller uden kasko på omtrent
5K. Det kan jeg ikke gøre det for endnu, og som nævnt har jeg "sparet" ca.
60K på 5 år ved ikke at have kasko :-|

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 18:32

> [...]
omtrent
> 5K. Det kan jeg ikke gøre det for endnu, og som nævnt har jeg "sparet"

Ja, jeg ved det, men nogengange laver jeg slige beregninger, da jeg
stadig ikke kan fatte jeg har givet så ufattelig mange penge for det
dyr.. (misforstå mig ikke, jeg er rigtig glad for den )

Vi ses i morgen..

kenneth
R1

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-09-03 19:42

Martin Leong wrote:

> Hej NG
>
> Nu er jeg blevet enige med min forsikring om at jeg kan forsikre enten en
> GSX600/750F eller en SV650S til ansvar for ca. 2800 om mdr. (Nybagt MC
> ejer .

Du mener om året, ikke? Spørg forresten lige GF-forsikring
<http://gf-forsikring.dk> hvad de kan gøre det for, jeg vil gætte på godt
2k helårligt, hvilket er 1600 km's benzinforbrug billigere end det du
nævner

> Det der dog bekymrer mig lidt er at ansvar ikke dækker tyveri eller
> hærværk...

Jeg har også kun ansvar på min Fazer, men jeg overvejer dog kasko, nu hvor
jeg er nået op på 3 års anciennitet. Jeg er dog også så heldig at kunne
parkere cyklen i en aflåst garage, og bor i et temmeligt fredeligt område,
hvilket jo hjælper meget på det.

> Er der nogen der ved om noget af ovenstående er noget stort problem blandt
> MC ejere? Jeg tænkte en stor kraftig lås kunne forhindre de fleste
> tyverier, men hærværk er jo sværere at komme uden om...

Ud til en vej, hvor det vrimler med fulde idioter og generelt ubehagelige
mennesker ville jeg ikke turde at have mc'en stående - med eller uden
kasko. Jeg ville finde et andet sted at bo :-|

> [...]
> i området der også står ude på gaden så måske er det ikke noget at bekymre

Hmm, der er jo forskel på bydele, men jeg vil ikke være vild med det uanset
hvad :-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 30-09-03 08:57

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> writes:

> Ud til en vej, hvor det vrimler med fulde idioter og generelt ubehagelige
> mennesker ville jeg ikke turde at have mc'en stående - med eller uden
> kasko.

Ganske enig. Jeg bor selv midt i Aalborg og jeg vil aldrig lade min knallert
overnatte på gaden. Specielt ikke torsdag-lørdag.
Tyveri er vist ikke et specielt problem, men står den på gaden er der _altid_
nogen der liiiige skal op og sidde på den.

> Hmm, der er jo forskel på bydele, men jeg vil ikke være vild med det uanset
> hvad :-/

Tjah, jeg bor i et forholdsvis fredeligt kvarter, men jeg parkerer stadig
kun på gaden i dagslys. Nu er jeg vel så også heldig at have et aflåst sted
at parkere om natten. Det holder de fleste idioter ude...

En God Ting(tm) vil være et dækken der kan smides over cyklen. Det har en
vis præventiv virkning.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Martin Leong

Dato : 29-09-03 21:36

Er der nogen der ved om det ancenitet man opbygger kan flyttes over til et
andet selvskab. Jeg så
f.eks. at GF slet ikke kasko forsikrede før man er 30, uanset om man så 8-9
års skadefri kørsel, hvorimod IDA giver billig kasko efter 5 år, og jeg
mener endda at TopDK giver efter 3...

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 29-09-03 21:45

> [...]
8-9
> års skadefri kørsel, hvorimod IDA giver billig kasko efter 5 år, og jeg

TopDK har ikke givet mig billig kasko efter 4 års skadefri kørsel - og svjh
har de heller ikke tænkt sig at gøre det før om 4-6 år...

Det kommer de dog nok ikke til at opleve, for der har jeg sandsynligvis
skiftet selskab

Fra : Karl Damsgaard

Dato : 29-09-03 21:59

http://www.mc-assurance.dk/

nogle der har dette selvskab??? kunne godt tænke mig at vide det da jeg står
til at købe min første cykel...

syntes at de virker billig...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-09-03 22:31

> http://www.mc-assurance.dk/
>
> nogle der har dette selvskab??? kunne godt tænke mig at vide det da
> jeg står til at købe min første cykel...
>
> syntes at de virker billig...

Det er faktisk slet ikke et selskab. Det er bare en idé endnu. Om det er
billigt for præcis dig, er ikke til at vide ,da det er meget individuelt.
For mig er det f.eks. overhovedet ikke billigt.
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Erik BH

Dato : 01-10-03 21:07

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det kan den. Flere selskaber bruger endda eventuel bilanciennitet hvis du
flytter bilen med til dem. Jeg har således som ny mc'ist kasko på min Bandit
for 4450 ved Danske Forsikring. Forsikringsselskaberne giver typisk tilbud
med en klausul om at "dit forrige selskab kan bekræfte x års skadefri
kørsel". Det nye selskab kan med din accept spørge det gamle selskab om din
anciennitet.

[billig kasko]
> TopDK har ikke givet mig billig kasko efter 4 års skadefri kørsel - og
svjh
> har de heller ikke tænkt sig at gøre det før om 4-6 år...

Ved TopDK kan man ikke blive elite bilist før man er fyldt 30.. til den tid
har jeg 12 års skadefri kørsel (så fremt jeg kører pænt de næste 5 år). De
er sku ikke raske.

> Det kommer de dog nok ikke til at opleve, for der har jeg sandsynligvis
> skiftet selskab

Du kan jo nå at skifte tilbage igen . Private forsikringer er det jo som
oftest kun for et år man binder sig, fair kan man endda opsige med en måneds
varsel så vidt jeg husker. Det er værd at tage en runde ved
forsikringsselskaberne hvert år. Specielt hvis man er i en "ung" alder
(under 27-30 år) men har noget anciennitet at gøre med.

vh, Erik BH
Bandit 600 & Leon TDI

Fra : anders majland

Dato : 29-09-03 22:41

> [...]
motorcykler i
> området der også står ude på gaden så måske er det ikke noget at

Vend det på hovedet - Hvad er konsekvenserne for dig og din økonomi hvis
den er væk efter en måned ?

Hvis du googler efter majland og hærværk eller tyveri her i gruppen kan
du forstå hvorfor jeg har en kasko - den har godtnok ikke været anvendt
endnu. Men med et tyveriforsøg eller hærværk engang om året har jeg
valgt trods alt få en erstatning hvis den en dag er helt væk ...

Jeg har for 6år betalt 15741.59 kr for at sove mere roligt om natten. De
første år gav jeg over 5000kr/årligt men skiftede så til gf da jeg blev
30 til en mere fornuftig præmie. Og det på en maskine med en nypris på
kun 41000kr.

Jeg tvivler på at der er blevet mere "fredeligt" i aalborg siden jeg
boede der (første halvdel af 90'erne) og jeg ville nok ikke sove helt
godt uden en tyveriforsikring ved parkering på gaden i mange af bydelene

/A