Måle motorolie ved varm, eller kold motor?
Fra : Klaus G.

Dato : 29-09-03 15:04

Hej.

Ja hvornår er det mest optimalt at hive målepinden op, og så måle mængden af
motorolie på min bil? Jeg tænker på om man skal køre motoren varm, eller
bare starte den, og lade den stå i tomgang i 1min. Starte den, give lidt
gas, og så slukke. Osv. osv. osv.. Jeg køre rundt i en Peugeot405 MI16, hvis
det har noget at sige.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : E.A.

Dato : 29-09-03 16:12

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> bare starte den, og lade den stå i tomgang i 1min. Starte den, give lidt
> gas, og så slukke. Osv. osv. osv.. Jeg køre rundt i en Peugeot405 MI16,

Uden praktisk betydning, blot motoren har stået stille et par min, så olie
har samlet sig i bundkarret:
hiv oliepinden op
tør den af
og mål.
eam

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-09-03 19:51

Klaus G. wrote in dk.fritid.bil:

> [...]
> eller bare starte den, og lade den stå i tomgang i 1min. Starte den, give
> lidt gas, og så slukke. Osv. osv. osv.. Jeg køre rundt i en Peugeot405

I princippet er det bedst at gøre når motoren er kold af to grunde:
* Massefylden ændrer sig lidt når motoren er varm (der bliver færre kg olie
pr. l).
* Olien bliver mere flydende og vil derfor ikke binde så godt til målepinden
som hvis den er kold.

I praksis betyder det ikke noget sålænge motoren har stået stille i et par
minutter og olien lige er faldet til ro. Især er det rigtigt fjollet at
gøre mens motoren snurrer (det _er_ faktisk set :)).

Altså bare mål olien og spring alle de krumspring over du foreslår.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Good bye Bob. Best dollar'n eighty i've ever spend"
-- Emilio Estevez as Billy the Kid in 'Young Guns II'

Fra : Jakob K

Dato : 30-09-03 09:29

hmm, det er vist et spørgsmål om religion, men jeg plejer at måle den
med kold motor, eller ihvertfald efter bilen har stået stille i en
times tid.
Så er alt olien drevet ned i bundkarret og det er jo dér oliepinden
går ned i.

Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-03 17:50

Jeg takker for svarene...taktak!