Nu kommer vinteren........øv
Fra : Glenn [Odense]

Dato : 29-09-03 00:24

Nu bliver det koldt, og i år har jeg ikke mulighed for at få min båd ind i
en varm hal, så den skal overvintre i en lade.
Så er spørgsmålet hvad skal jeg gøre ved motoren (Yamaha 55Hk påhængsmotor
fra 2001) for at den kan overvintre et sted hvor der er mulighed for at der
kan komme frostgrader?
Kan jeg "konservere" den på en eller anden måde?

Glenn

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 30-09-03 22:10

Hej Glenn og andre.

Jeg ville køre den godt igennem med ferskvand, i en tønde, når den er kørt
godt igennem, ville jeg fylde skæreolie eller kølevædskei ferskvandet og
lade den køre lidt med det. Skift olien i gearkassen, tag tændrørene ud og
fyld olie ind i cylindrene, træk lidt i startsnoren til olien har fordelt
sig lidt, sæt tændrørene løst i, igen, placer evt. en klud vædet med olie i
indsugningen, (Husk at få den ud igen til foråret). Vask motoren udvendigt
så du får den fersket af, sprøjt den evt, over med silicone, med en let
hånd, tryk fedt i alle fedtnipler så du ser det kommer ud, herefter kan du
stille motoren hen for vinteren, selvfølgelig vil det bedste være på et tørt
og frostfrit sted, men det råder du ikke over siger du.
Dette er hvad jeg ville gøre.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 01-10-03 22:15

> [...]
tørt
> og frostfrit sted, men det råder du ikke over siger du.

Det med kølevæske lyder som en god idé. Jeg kunne ikke rigtigt finde ud af
hvad jeg skulle gøre med kølevandet, jeg kunne jo tømme den, men jeg tror
ikke at pumpe-lamellerne kan tåle at tørre ud, ...jeg ved det ikke.
men tak for svaret, så har jeg noget at bruge weekenden til

Mvh. Glenn