"kobler ud i 2. gear"
Fra : uth

Dato : 28-09-03 20:32

Jeg er - den ellers - glade ejer af en Yamaha FJ1100. Her på det sidste er
den dog begyndt, når jeg accelerer hårdt i 2. gear, at gøre som om jeg meget
hurtigt kobler ud og til igen...udover at det lyder åndsvagt, så giver det
jo også en noget ujævn kørestil og specielt ud af svingene er det nærmest
farligt. Fænomenet eksisterer kun i 2. gear. Nogen der har en idé om, hvad
det kan være???

vh

gert
fj1100 - ´88

Fra : S.G

Dato : 28-09-03 20:42

> den dog begyndt, når jeg accelerer hårdt i 2. gear, at gøre som om jeg
meget
> hurtigt kobler ud og til igen...udover at det lyder åndsvagt

Er ked af at sige:
Det er dit 2. gear der er ved at ryge.
Du vil opleve at den vil gøre det oftere og oftere. Dvs den vil ose komme
til at gøre det selvom du ikke accelerer hårdt.
På et tidspunkt vil det være så slemt at du ikke ville kunne bruge dit 2.
gear.

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-09-03 20:44

uth wrote:

> Nogen der har en idé om, hvad det kan være???

....den glider formentlig i koblingen...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : S.G

Dato : 28-09-03 21:00

> ...den glider formentlig i koblingen...

Jeg vil mene det er værre. Har oplevet netop det han beskriver på 3 mc´er
(beskrev det selv på samme måde). De skulle alle have skiftet 2. gearet.
sammenkoblingen (de kantede sider af de pågældene tandhjul) af selve 2.
gearet er slidte og derfor springer den ud af gear og hurtigt ind i gear
igen. Dette vil blive værre med tiden "jo mere runde" kanterne bliver. Hvis
den ville glide i koblingen ville det ikke være så markant. Prøv selv at
tage en tur på din mc og giv et hurtigt klem på koblinen lige omkring
koblingspunktet. Det er det der sker, og det forbindes med et slidt gear.
Meget typisk er det 2. gear, da der jo ligger et frigear imellem 1. og 2.,
det betyder en del gearkiks som slider på 2. gearet.

Fra : uth

Dato : 28-09-03 21:13

Jeg tror ikke så meget på koblingsteorien, så burde den vel også gøre det i
de andre gear. Er der nogen af jer der ved hvor økonomisk omfattende
reperationen af gearkassen vil være?

Fra : Armand

Dato : 07-10-03 01:29

uth <gert@uth.dk> skrev i en
> Jeg tror ikke så meget på koblingsteorien, så burde den vel også gøre det
> i de andre gear

Nu tror jeg heller ikke på koblingen som årsag; men derfor er belastningen
af koblingen nu engang voldsomst i de lavere gear, hvorfor dét ikke er et
argument :-|
Men igen: så skulle problemet især være forekommende i 1. gear!!

--
Armand.

Fra : Uth

Dato : 07-10-03 08:33

[...]

Jeg er helt enig, men...jeg har prøvet at holde foden under gearpedalen, men
kan ikke mærke noget eller holde den fast i gearet. Jeg havde den ved KS
Motor, hvor en af deres mekanikere prøvede at køre en tur på den, og hans
umiddelbare reaktion var, at den gik alt for hurtigt tilbage i gear igen,
hvis den faktisk gik ud af gear...så det måtte absolut være koblingen. Nu er
problemet midlertid blevet værre, og jeg synes det virker som om, den
springer tænder over på tandhjulet. Det lyder ikke som om den går ud af
gearet og ind igen. Det sker fortsat kun i 2. gear, så konklusionen må
absolut være, at det er gearet, der er noget galt med, for det sker første
gang allerede omkring 5000 rpm, og når jeg accelerer hårdt når den at
"svippe" 5-6 gange inden jeg skal skifte igen - og ved 5000 rpm yder den jo
slet ikke sit maksimale moment. KS tilbyder gearkassereperationen til kr.
3.500 inkl. alt (hvis jeg selv skruer kåben af) - det lyder vist meget
fornuftigt, kan jeg se på dine priser
Tak for gode kvalificerede kommentarer!!!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-10-03 09:05

Armand wrote:
> Nu tror jeg heller ikke på koblingen som årsag; men derfor er belastningen
> af koblingen nu engang voldsomst i de lavere gear, hvorfor dét ikke er et
> argument :-|

Næh? belastningen på koblingen må være højst i de højeste gear..

I de lave gear er det absolut nemt at sende maskinen fremad, i de
høje gear kræver det nogle flere kræfter.

RD'en fedter lidt når det er koldt... den fedter _KUN_ i 5. og 6. ..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-09-03 21:25

S.G wrote:

> [...]
> 2. gearet. sammenkoblingen (de kantede sider af de pågældene
> tandhjul) af selve 2. gearet er slidte og derfor springer den ud af

....har jeg så til gode at opleve...

> Dette vil blive værre med tiden "jo
> mere runde" kanterne bliver. Hvis den ville glide i koblingen ville
> det ikke være så markant.

....man skal nok have oplevet situationen for at kunne diagnosticere
problemet...

> Prøv selv at tage en tur på din mc og giv
> et hurtigt klem på koblinen lige omkring koblingspunktet.

....som skrevet andet sted har jeg oplevet koblinger slippe, når største
moment sætter ind - men det er formentlig et mere glidende slip end
spørgerens oplevelse...

> Det er det
> der sker, og det forbindes med et slidt gear. Meget typisk er det 2.
> gear, da der jo ligger et frigear imellem 1. og 2., det betyder en
> del gearkiks som slider på 2. gearet.

....hvis motoren er samlet horisontalt, kan man vel "bare" rive den ud af
rammen og pille bundkarret af, hvorefter der er adgang til
herlighederne...

Fra : Armand

Dato : 07-10-03 01:28

uth <gert@uth.dk> skrev i en
Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en

> jeg kan godt lide, at du satte bare i citationstegn ...det får jeg
> aldrig selv gjort...

Nu er det jo heller ikke bundkarret, men derimod selve den nederste
motorblok => alle ydre dæksler (á koblings-, generator- og tændings-) skal
først afmonteres, ligesom at det ér midt inde motoren (á blotlagt(e)
krumtap og hovedlejer) at man ender

> .........så hvis nogen har en idé om prisen, så "hit med den"...

Talte i sidste weekend med en ZXR750-ejer, som havde givet 5.500.- for en
gearkasse udskiftning (en brugt gearkasse, á 2stk komplette gearaksler, er
formodentligt ikke meget dyrere end at have en mekaniker til at montere to
indkøbte tandhjul på de originale aksler!) =

--
Armand.
(der selv står midt i tilsvarende job, og gudske lov for dét (at man selv

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-10-03 07:51

Armand wrote:

> Nu er det jo heller ikke bundkarret, men derimod selve den nederste
> motorblok

....my bad...

....men I ved, hvad jeg mener...

Fra : uth

Dato : 28-09-03 22:19

jeg kan godt lide, at du satte bare i citationstegn ...det får jeg aldrig
selv gjort...så hvis nogen har en idé om prisen, så "hit med den"...

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-09-03 22:28

uth wrote:

> jeg kan godt lide, at du satte bare i citationstegn

....nå, okay

....på min Honda 7½ kunne man løfte hele "indmaden" ud, da først bunden
var af - det var ikke meget vanskeligere end at skifte en pære...

Fra : Uth

Dato : 29-09-03 07:12

Nå, OK, men jeg prøvede at skille en suzuki 750 GSXF ad sidste vinter....det
var et kæmpe-kæmpe-kæmpe arbejde at få blokken fri...måtte stort set skille
den ad i atomer men det kan da godt være, at det ikke er så slemt på
Yamahaen....men det er jo et ordentligt svin at bakse rundt med -
specielt hvis man ikke lige har en talje og ordentlige værkstedsfaciliteter

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-09-03 09:22

Uth wrote:

> Nå, OK, men jeg prøvede at skille en suzuki 750 GSXF ad sidste
> vinter....det var et kæmpe-kæmpe-kæmpe arbejde at få blokken
> fri...måtte stort set skille den ad i atomer

....på min Honda CB 7½ skulle man ha udstødning, karburatorer og
oliefilterhus af - plus slanger til oliesumpen og ledninger osv. - for
at få motoren ud af stellet...

> men det kan da godt
> være, at det ikke er så slemt på Yamahaen....

....jeg har ingen specifik kendskab til en Yamaha - har kun prøvet at
pille motoren ud på min XS 6½ og min CB 7½ - XS'eren vejede ikke så
meget, hvorimod CB'eren var tung - men dog ikke mere, end at jeg kunne
gøre det uden hjælp...

....i dag ville jeg dog nok få hjælp til det, da det er på grænsen af,
hvad jeg har lyst til at løfte...

> men det er jo et
> ordentligt svin at bakse rundt med - specielt hvis man ikke lige
> har en talje og ordentlige værkstedsfaciliteter

....jeg havde ingen talje, men en sådan kan man jo købe eller låne for en
billig penge...

....hvad angår værkstedsfaciliteter har jeg heller ikke haft nogle
sådan - dog værktøjet har jeg altid haft...

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 05-10-03 01:15

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message

> [...]
> billig penge...
>
> ...hvad angår værkstedsfaciliteter har jeg heller ikke haft nogle
> sådan - dog værktøjet har jeg altid haft...

Ja da jeg havde en CB 750 fra 1974 ->1979, kan jeg huske at det tog 8 timer
for mig at tage motoren ud af stellet og montere den igen når jeg skulle
have den ud for at skifte eller ændre på knastakselen. Og da jeg havde
arbejdsrum på 3 sal i en gammel ejendom med højt til loftet - altså svarend
dertil normal 5´te sal - kunne jeg mærke det ½ time efter i mine ben når jeg
hver vinter bar motoren op dertil. Den vejede op til. 83 km, men man kunne
lette den lidt ved at aftage kobling, selvstarter og svinghjul.

Da jeg rodede meget med knastaklser til den overvejede jeg at købe Seeley
stel til den, da jeg på fotos kunne se at der var mere luft over knastaksel
dækslet, men Seeley vidste mærkelig nok ikke selv om der derved var plads
til at aftage dækslet uden først at tage motoren ud af stellet!

Det var lettere med BMWén jeg havde inden Hondaen at ordne meget på motoren
uden at tage den ud af stellet, og samtidig hurtig og let at tage motoren ud
og derefter montere igen, den var jo også lettere.

Gert Thorgersen

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-10-03 08:35

Gert Bo thorgersen wrote:

> Ja da jeg havde en CB 750 fra 1974 ->1979, kan jeg huske at det tog 8
> timer for mig at tage motoren ud af stellet og montere den igen når
> jeg skulle have den ud for at skifte eller ændre på knastakselen.

....jow...

....jeg havde motoren ude 7 eller 8 gange i et forsøg på at finde
(diverse) utætheder, som gav sig udslag i, at den dryppede fra
topstykket...

....en gang havde jeg lige fået den i stellet og var på vej i seng, da
jeg opdagede, at der på min vaskemaskine lå en bolt og en fladskive, som
skulle have siddet i enden af knastakslen... ;-(

....så var det bare at rive den ud igen...

> [...]
> loftet - altså svarend dertil normal 5´te sal - kunne jeg mærke det ½
> time efter i mine ben når jeg hver vinter bar motoren op dertil. Den

....nå, okay! - helt sjovt at høre, hvor meget vægten var! - jeg var i
hvert fald meget belastet af kiloene dén dag jeg bar den ude fra en bil
ved kantstenen og ned i min fars kælder ca. 50 meter væk - puha!

....da jeg senere flyttede på landet, hvor jeg stadig pillede motoren ud
og skilte den ad en gang i mellem, prøvede jeg dels at stå på
gårdspladsen og skille den ad i noget, der udviklede sig til en
"sandstorm" - dels at stå med olie op til begge albuer, da jeg blev
invaderet af et sky af "gnavpander" - små bitte "fluer", som sætter sig
alle vegne: i øjne, næsebor og hvad har vi alt og *kildrer* - hi hi LOL

Fra : Armand

Dato : 07-10-03 00:17

S.G <diller@fjernmbox301.get2net.dk> skrev i en

> sammenkoblingen (de kantede sider af de pågældene tandhjul)

Tandhjulenes "klør"!!.

--
Armand (definitions-revser)
(der forøvrigt mener at man burde kunne følge med i, og derved få bekræftet,

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-09-03 21:00

Hans Paulin wrote:

> ...den glider formentlig i koblingen...

Næppe, så ville den nemlig ikke få ved igen.

S.G. har desværre ret, og det er desværre et almindeligt problem med FJ'erne
:-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-09-03 21:18

Jes Vestervang wrote:

> Næppe, så ville den nemlig ikke få ved igen.

....nå okay - min CB7½ gled bare, når største moment satte ind - har osse
prøvet på Zukien...

> S.G. har desværre ret, og det er desværre et almindeligt problem med
> FJ'erne :-/

....jeg ved godt, at de har det med at smide 2. gear - jeg kunne bare
ikke forestille mig, hvad der rent mekanisk sker i den situation!?

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 29-09-03 01:15

> [...]
>
> ...jeg ved godt, at de har det med at smide 2. gear - jeg kunne bare
> ikke forestille mig, hvad der rent mekanisk sker i den situation!?

Jeg tror umiddelbart at det er 2´det gear den er gal med; har aldrig selv
haft det problem på mine motorcykler men har set mange andres 2´det
gearproblemer som kuttede kanter på tænderne eller forkert afstands
placering på akslen.

Derimod havde jeg for 3 år siden problemet med min BMW R100 hvor koblingen
fedtede fra den første dag sæsonen startede til trods for at
koblingsskiven/friktionsskiven i tørkoblingen var monteret i sæsonen året
før og var under 10.000 km gammel. Koblingsskiven havde stadig næsten
nymålet på tykkelsen, og fandt ingen forklaring til at den fedtede men måtte
blot montere en ny skive. Den fedtede når jeg accelererede hårdt - har over
90 HK - i lige meget hvilket gear den lå i, så den var langt fra optimal
acceleration; en ulempe ved overhaling af især lastbiler.

Mvh. Gert

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-09-03 09:29

Gert Bo thorgersen wrote:

> [...]
> selv haft det problem på mine motorcykler men har set mange andres
> 2´det gearproblemer som kuttede kanter på tænderne eller forkert

....tjae - problemet var nyt for mig...

> [...]
> næsten nymålet på tykkelsen, og fandt ingen forklaring til at den
> fedtede men måtte blot montere en ny skive. Den fedtede når jeg

....min Honda CB 7½ fedtede osse lige fra jeg købte den, når man vred
øret ordentlig om i nakken - men ikke mere, end at man kunne leve med
dét - hvad jeg da osse gjorde i de 18 år, jeg havde den...

Sukien har osse prøvet en énkelt gang - med 2 mand på ved 180...

Fra : m.grewy

Dato : 28-09-03 21:21

uth wrote:
> [...]
> af svingene er det nærmest farligt. Fænomenet eksisterer kun i 2.
> gear. Nogen der har en idé om, hvad det kan være???

Min cbr600 har gjort det samme bare spørg morten dahl herfra også.
Han kan en lille sjov historie om det.
Men det var så slemt til sidst at når jeg ramte 6000 rpm i 2 gear uanset om
det var hård acc eller blød så hoppede den i fri gear.

Michael