Fazer 600 der siger "klonk"
Fra : Henrik Clausen

Dato : 28-09-03 20:25

Hej NG

Jeg har netop købt en næsten ny Yamaha Fazer 600, den har kørt 3.000 som
demo maskine. Jeg har tidligere kørt Suzuki og der var ikke meget lyd når
jeg skiftede gear, men Fazeren har en meget høj og tydelig klonk lyd især
ved skifte fra 1. over frigear til 2. Er der nogen andre ejer af Fazer der
har lignende lyde

Henrik
Fazer 600

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-09-03 20:47

Henrik Clausen wrote:

> [...]
> jeg skiftede gear, men Fazeren har en meget høj og tydelig klonk lyd især

No worries mate! Det er bare Yamahas gearkasser, der ikke altid er helt
så brugervenlige som konkurrenternes. Det betyder at du skal bruge lidt tid
på at lære lidt gearskifteteknik, hvilket nok skal løse problemet.

Læs punktet om korrekt gearskifte på:
<http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html>

....og bliv et bedre menneske ved at melde dig ind i dmc
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Henrik Clausen

Dato : 28-09-03 22:33

> [...]
>
> Læs punktet om korrekt gearskifte på:
> <http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html>
>
> ...og bliv et bedre menneske ved at melde dig ind i dmc

Tak for svaret, jeg er nu medlem af MCTC og har også min Fazer at betale
til, men
findes der en Yamaha klub ?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-09-03 22:44

Henrik Clausen wrote:

> Tak for svaret, jeg er nu medlem af MCTC

MCTC har også et (har jeg hørt) fint blad og en fin campingplads, men de gør
i praksis ingen politisk indsats for danske motorcyklister. Dvs. at ingen
af dem kan stå alene... medmindre man kan undvære et blad og en
campingplads

DMC koster svjh. 210,- om året, og de penge er imo godt givet ud... men det
er jo op til den enkelte at vurdere.

> og har også min Fazer at betale til, men findes der en Yamaha klub ?

Aner det ikke, men almindelige klubber fejler skam heller intet. Hvorfor
begrænse sig til et enkelt mærke, når der er så mange dejlige at vælge
imellem?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Brian W.

Dato : 29-09-03 08:44

Jes Vestervang wrote:

> MCTC har også et (har jeg hørt) fint blad....?? Ja hvis du køre på en
chopper.....

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen
DMCN# 687

YZF for sale ....
http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 28-09-03 23:25

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> er helt så brugervenlige som konkurrenternes. Det betyder at du skal
> bruge lidt tid på at lære lidt gearskifteteknik, hvilket nok skal

Nu har 600'eren og 1000'eren nok ikke just samme gearkasse - men - jeg havde
samme problem på Divvyen med gearskifte. Det handler i bund og grund om
teknik. Nogle kobler helt ud - skifter - og kobler ind igen... også kaldet
for morfar-skift. Og de giver ofte nogle gedigne klonk. Andre (mig selv
inkl.) har fundet ud af at man ved at holde et let opad-rettet tryk på
gearskifteren inden skift kan minimere de ubehagelige klonk til næsten at
være ubemærkelige. Tobias Møller Larsen sad bag på mig (på kilofazeren) på
en tur ind til Skagen ved træf på toppen og var forundret over at jeg kunne
skifte uden at den klonkede

Prøv dig lidt frem med forskellige teknikker... Klonket fra neutral til 1.
gear kommer du desværre nok ikke udenom :-/

--
Tony

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 29-09-03 19:12

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
[snip]
> Andre (mig selv
> inkl.) har fundet ud af at man ved at holde et let opad-rettet tryk på
> gearskifteren inden skift kan minimere de ubehagelige klonk til næsten at
> være ubemærkelige.
Interessant. Bruger du så koblingen samtidigt, og hvis ja: hvor meget ?

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-09-03 11:08

Flemming Nyboe wrote:

> Interessant. Bruger du så koblingen samtidigt, og hvis ja: hvor meget
> ?

Ja - men når man "preloader" gearskifteren (som Bager kalder det i en anden
tråd) skal der ikke den helt store udkobling til for at den svupper op i
næste gear.

Tak for turen forrige søndag, i øvrigt

--
Tony

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 30-09-03 16:47

> Tak for turen forrige søndag, i øvrigt

Selvtak, da.
Jeg kunne godt mærke jeg var lidt rusten efter ca. en måneds pause.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-09-03 17:02

Flemming Nyboe wrote:

> Selvtak, da.
> Jeg kunne godt mærke jeg var lidt rusten efter ca. en måneds pause.

Hehe. Men det ser ud som om du kom efter det på knutstorp?

--
Tony

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 30-09-03 20:05

> Hehe. Men det ser ud som om du kom efter det på knutstorp?

På det første pas kørte jeg så talentløst at jeg syntes hele dagen var
ødelagt da jeg kom ind i pitten igen.
Det blev heldigvis bedre som dagen skred frem
Da vi kom ind efter 4. pas (tror jeg) kørte en af masterkørerne op til mig
og fortalte entusiastisk en hel masse på svensk om hvad han synes om min
kørsel. Jeg fattede _intet_, så ved ikke rigtig om det var godt eller skidt
Det var vist mest noget med linier.
Jeg er vildt svag til svensk, og hjelm, ørepropper, og motorcykler i
baggrunden halp ikke.
Det er så ulempen ved bike-events' billige arrangementer.
Det strejfede mig overhovedet ikke at spørge manden om han ville prøve på
engelsk.

Det endte med at have været en rigtig god dag, og vi var meget heldige med
vejret, årstiden taget i betragtning.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 28-09-03 21:06

"Henrik Clausen" <clausenSLET.dk@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> ved skifte fra 1. over frigear til 2. Er der nogen andre ejer af Fazer der

Det britiske BIKE skrev (aug 2002, side 50):
[snip - kritik af instrumentpanelet]
"The disappointment extends to cover the gearbox, which is terribly clunky,
especially from first to second.
Our bike had 5.000 miles on it but it felt like 45.000.
I put it down to road test abuse, but Mookie says his is the same and that's
barely run in."

Der er nu mange motorcykler der siger lyde når man skifter gear - specielt
omkring 1. og 2. gear.
En google søgning i dk.fritid.motorcykel med søgeordene "klonk" og "gear"
viser 189 poster.
Det gennemgående træk er at det er irriterende, men ikke skadeligt.
Jeg tror Suzuki har ry for forholdsvist letskiftende gearkasser, selvom man
skal være forsigtig med at generalisere omkring MC-mærker.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-09-03 21:29

Flemming Nyboe wrote:

> "Henrik Clausen" <clausenSLET.dk@oncable.dk> wrote:

Nu bliver jeg jo nødt til at tage det personligt!

> Det britiske BIKE skrev (aug 2002, side 50):
> [snip - kritik af instrumentpanelet]

Hvad har de imod det? Der mangler et kølevandstermometer, men ellers er det
da pæne, letaflæselige tal.

> [...]
> Our bike had 5.000 miles on it but it felt like 45.000.
> I put it down to road test abuse, but Mookie says his is the same and

Nå har jeg aldrig haft en helt ny Fazer (fik min ved 19k), så det kan da
godt være at det er slemt når de er nye. Min egen klonker kun, hvis jeg
kommer til at sjuske lidt fra 1. til 2., ellers er der absolut ingen
problemer. Ok, den klonker også fra frigear til 1., og her er det svært at
finde en teknik der nytter :-/

> Der er nu mange motorcykler der siger lyde når man skifter gear - specielt
> omkring 1. og 2. gear.

Jep.

> Jeg tror Suzuki har ry for forholdsvist letskiftende gearkasser, selvom
> man skal være forsigtig med at generalisere omkring MC-mærker.

Jep, og derfor nok vil problemet nok virke ekstra stort, når man kommer fra
sådan en. Så kan man til gengæld nyde, at stellet ligefrem er lakeret, og
ikke kun farvet
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 07-10-03 01:30

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev i en

> Ok, den klonker også fra frigear til 1., og her er det svært at finde en
> teknik der nytter :-/

GRILL

> Jep.

Springet (omdrejningsfaldet) imellem 1. og 2. gear er jo altså også omtrent
fire gange så stort som gældende for det sidste spring op i højgear, og
næsten
dobbelt så stort som dét op til 3.!

> Så kan man til gengæld nyde, at stellet ligefrem er lakeret, og
> ikke kun farvet

Touché!

--
Armand.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 07-10-03 22:27

Flemming:
Jes Vestervang:

Selvfølgelig.
Stål ruster jo.

Armand:
> Touché!

Selvmål er mere rammende.
Kom nu - jeg ved i kan gøre det bedre end det.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-10-03 09:48

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> wrote in message
> Selvfølgelig.
> Stål ruster jo.

Ja, hvis det ikke er lakeret..

Alu korroderer kun - især hvis det ikke er anodiseret eller lakeret.

Carbon anyone?

Torben

Fra : Jacob Larsen

Dato : 28-09-03 21:55

> [...]
> klonk lyd især ved skifte fra 1. over frigear til 2. Er der nogen
> andre ejer af Fazer der har lignende lyde

Jeg har også kørt på en 2003 fazer i år. Den sagde også disse lyde, så det
er vist helt normalt. Du skal bare gasse op til 10.000rpm, mens du skifter
gear. Så tror alle at du bare er idiot, men ikke at din mc er noget
skrammel.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500 der gerne byttes ligeover med en fazer

Fra : Henrik Clausen

Dato : 28-09-03 22:40

> [...]
> skrammel.
> --
> mvh. Jacob Larsen - GS500 der gerne byttes ligeover med en fazer

Tak for tilbudet om bytte men nu har jeg jo lige skiftet min Suzuki GSX 400
X Impulse ud med
Fazeren og den kører som en drøm.... nå jeg bare ikke lige skifter gear

Det med de 10-12k rpm er nok en mulighed --- men bare ikke lige min
kørestil, men tak for rådet, måske prøver jeg en dag

Fra : Brian W.

Dato : 29-09-03 08:42

Henrik Clausen wrote:
> [...]
> klonk lyd især ved skifte fra 1. over frigear til 2. Er der nogen
> andre ejer af Fazer der har lignende lyde

hehe velkommen i Yamahas verden... Såen skal den sige.... Hcis du vil ha
noget der ikke siger noget, så vælg noget andet...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-09-03 08:49

> Fazeren har en meget høj og tydelig klonk lyd

Hej Henrik

En Fazer har ikke verdens bedste gearkasse. Den holder, men den larmer og er
ikke særlig "lækker".

Lær at skifte gear med "preload" metoden som beskrevet andet steds i træden.
Du skal også sørge for din kæde er ren, velsmurt og spændt korrekt op. Det
giver meget pæne gearskift når kæden er i orden.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-09-03 16:02

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> træden. Du skal også sørge for din kæde er ren, velsmurt og spændt
> korrekt op. Det giver meget pæne gearskift når kæden er i orden.

Yepper, såen eret bare.
Var ude og trille lidt på en vfr fra"86 den anden dag, og jeg må sige at jeg
var noget i tvivl om den var i gear da jeg satte den i første - et bette
klik - hvis man hører rigtig godt efter - det er jo lige før det er for
meget af det gode

Hos mig - på fazeren - er det kun første gear der for lov at snakke med -
resten er et øvelsesspørgsmål.

Mvh - Arne

Fra : Henrik Clausen

Dato : 29-09-03 17:19

Jeg siger mange tak for alle svarene nu må jeg ud og øve gearskift, med og
uden kobling

Henrik

Fra : Armand

Dato : 07-10-03 00:11

Henrik Clausen <clausenSLET.dk@oncable.dk> skrev i en
> Jeg siger mange tak for alle svarene nu må jeg ud og øve gearskift, med og
> uden kobling

Nu du hár været inde og læse i DMC's FAQ, så kig lige på trick'et omkring
vurdering af kædens opspænding også!

--
Armand.