/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
For hjul til Fireblede
Fra : Martin Jensen


Dato : 28-09-03 18:14

Hej

Jeg har lige købt en fireblade...
Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender til
denne operation, og hvad man skal købe til operationen?

Mvh
Martin



 
 
Janner (28-09-2003)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 28-09-03 20:05



> Jeg har lige købt en fireblade...
> Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
> hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender til
> denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
>
> Mvh
> Martin
>

Du skal bare finde en fælg fra en CBR600 F'er så er det bare på med svinet.
Selvfølgeligt skal den sænkes i gaffelbroen ved operationen. Om køre
egenskaberne bliver bedre er vel en smagssag ..........Vi har en fra klubben
der foretog operationen og han var vældig tilfreds.

Hygge

Jan
www.gugmc.dk



Tommy Fer (28-09-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 28-09-03 21:27


"Janner" <ask@me.just> skrev i en meddelelse
news:3f772f77$0$54811$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> > Jeg har lige købt en fireblade...
> > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
> > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender
til
> > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?

En fælg fra en VFR400R passer direkte på, skiverne er de samme.... Men nok
ikke nem at finde..

mvh Tommy Fer



Gert Bo thorgersen (04-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 04-10-03 01:26


"Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har lige købt en fireblade...
> Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
> hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender til
> denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
>
> Mvh
> Martin
>
Jeg kender til geometrien bag det, men jeg kender ikke til date vedr. den
aktuelle model, men har altid kigget på det på både motorcykler og
trædecykler jeg har ejet.

Styringen er jo bestemt af flere ting især totalvægten på køretøjet, stellet
stivhed, neddæmpning/neddykning i forgaflen (den bliver jo neddykket under
kørsel i sving og ved opbremsninger og ujævn vej), dækbredden og efterløbet.

Efterløbet er jo afstanden mellem punktet hvor kronrørsakslen sigter på
vejbanen, og så dér hvor forhjulet, bag dette punkt,aktuelt træder på
jorden. På de gamle englændere, Triumph og Norton, talte man om ca. 8,5 cm
efterløb, senere japanere om større tal.Ved ændring til større efterløb vil
motorcyklen søge mere ligeud kørsel, og "tung" at dreje, med lille efterløb
vil den være lettere at smide rundt på snoede veje, men med for lille
efterløb vil den være overstyret og svær at holde under ligeud kørsel ved
især stor fart. På en Raleigh sports cykel jeg havde var efterløbet 4,04 cm
medens på en bycykel, jeg optegnede og målte, var 2,2 cm.

Men i et sving har vi jo centrifugalkraften, så derfor trykket forgaflen ned
hvilket mindsker efterløbet, derfor spiller forgaflen ind. Der fandtes
tidligere motorcykler med hængslede forgafler (som på BMWérne 1957 - 1969)
hvor det på nogen kunne resultere i løftning af forenden/forgaflen.

Men på motorcykler som de gamle Triumpher og Nortoner var der jo nogen med
samme bredde dæk for og bag, og for dem med smallere fordæk foran end bag
bliver der overstyring sammenlignet med dem der har lige brede dæk for og
bag; hvis de altså har ens efterløb. For vi skal jo betragte pilen for
motorcyklens fremad bevægelse i tredimensionalt plan og for dem med
overstyring vil pilen jo sigte nedad, udover som tangent til kurven.

Så derfor køreegenskaberne i dit tilfælde altså ikke kun bestemt af
hjuldiameteren men også af det dæk der monteres. Og man kan jo sjunglere
meget med næsten bibeholdelse af dækdiameter ved f.eks. at gå til mindre
fælgdiameter, med bredere og så bredere dæk og resulterende mere
ligeudsøgende retning under nedlægning i sving, hvis køretøjet for
eks.føltes overstyret når den lå ned i sving.

Jeg håber du har fået nogen idé det med køreegenskaber og ændring af
forhjul. Og altså forståelse for hvorfor din motorcykel skulle kunne blive
bedre, ud fra hvad andre har ændret.

Mvh. Gert Thorgersen



John Jensen (04-10-2003)
Kommentar
Fra : John Jensen


Dato : 04-10-03 09:40


"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
> news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg har lige købt en fireblade...
> > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
> > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender
til
> > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
> >
> > Mvh
> > Martin


Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et større
udvalg af dæk, da der ikke
er så mange at vælge mellem i 16".

Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
køreegenskaber tvivler jeg på.

/ John



Gert Bo thorgersen (04-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 04-10-03 13:29


"John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f7e85bf$0$54868$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
> > news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > Hej
> > >
> > > Jeg har lige købt en fireblade...
> > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående
styring,
> > > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender
> til
> > > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
> > >
> > > Mvh
> > > Martin
>
>
> Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et større
> udvalg af dæk, da der ikke
> er så mange at vælge mellem i 16".
>
> Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
> køreegenskaber tvivler jeg på.
>
> / John
>
Martin skriver jo netop at han vil ændre motorcyklen for at få bedre
køreegenskaber.
Og jeg kan da selv huske fra da jeg bl.a. havde en BMW R60 fra 1960, med
svinggaffelen foran, og 9,0 cm efterløb til "solo", kontra 6,5 cm til
sidevogn (for sidevogn beregnet til max 140 km/tim) og da ændrede det til en
Ceriani forgaffel som gav 8,5 cm efterløb, og derefter kunne jeg køre så
hurtigt om hjørner som Triumphér og Nortonér. Og ligeledes indvirker et
hjul/fælg jo med mindre diameter til at kunne give dæk med mindre diameter
og derved mindre resulterende efterløb. Eller bibeholdelse samme omkreds via
et "større/bredere" dæk og derved bibeholde efterløbet ved ligeudkørsel men
få mindre "overdrejning" når den bliver lagt ned. Og at vi regner i små
dimensioner, ud fra hvordan den enkelte fører helst vil have motorcyklen ses
jo f.eks. af de variable indstillinger til kipning af forgaffelbenene i
relation til kronrørsakslen.

Gert Thorgersen



Mikkel Kring (04-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Kring


Dato : 04-10-03 15:04

Jeg vil mene at den største grund til at skifte til en 17" er at det giver
større stabilitet i styring, ved netop at gå en del ned i profil på dækket
når der monteres 17" fælg.
Jeg kender tilfædig vis en som har en 17" liggende til en fireblade alt der
mangler er maling og montering,, og så er du skarpere end nogensinde.

Kring GSX-R 1100 4 sale
"John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f7e85bf$0$54868$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
> > news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > Hej
> > >
> > > Jeg har lige købt en fireblade...
> > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående
styring,
> > > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender
> til
> > > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
> > >
> > > Mvh
> > > Martin
>
>
> Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et større
> udvalg af dæk, da der ikke
> er så mange at vælge mellem i 16".
>
> Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
> køreegenskaber tvivler jeg på.
>
> / John
>
>



Armand (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-03 01:33


John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f7e85bf$0$54868$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
> > news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > >
> > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående
> > > styring, hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen
der
> > > kender til denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
>
> Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et større
> udvalg af dæk, da der ikke er så mange at vælge mellem i 16".
> Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
> køreegenskaber tvivler jeg på.

- - - - og en simpel kørtur på en Fireblade af senere årgang, og derved med
17" forhjul, vil hurtigt afgøre dét!

Min opfattelse er at man som nybagt ejer (bruger) nok ikke vil kunne mærke
forskel, og at udgiften til en ombygning under alle omstændigheder ikke vil
være forkelllen værd :-|

Eftersom at du ligefrem er nybagt ejer af 'Bladen, synes jeg endvidere at du
er på vej ud på et skråplan med en sådan ide: Den nyindkøbte model burde da
(stadig) være verdens fedeste model (for dig), og er økonomien til en
ombygning, ville du velsagtens have brugt lidt flere penge på køb af en
nyere model :-/

Iøvrigt er "spild-af-penge-ved-at-tune" -snakken snart et af mine faste
mantra'er her på gruppen!
Prøv at søge tilbage i tiden v.h.a. "tuning", og hvis ikke at du orker, så
er essensen at det er billigere at sælge og efterfølgende købe en anden
model, end at tune - Og dét dækker også ombygninger, som denne!

--
Armand.





John Jensen (07-10-2003)
Kommentar
Fra : John Jensen


Dato : 07-10-03 15:42


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:blt2be$1hhv$11@news.cybercity.dk...
>
> John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
> news:3f7e85bf$0$54868$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> > news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
> > >
> > > "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
> > > news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > >
> > > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående
> > > > styring, hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen
> der
> > > > kender til denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
> >
> > Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et
større
> > udvalg af dæk, da der ikke er så mange at vælge mellem i 16".
> > Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
> > køreegenskaber tvivler jeg på.
>
> - - - - og en simpel kørtur på en Fireblade af senere årgang, og derved
med
> 17" forhjul, vil hurtigt afgøre dét!
>
> Min opfattelse er at man som nybagt ejer (bruger) nok ikke vil kunne mærke
> forskel, og at udgiften til en ombygning under alle omstændigheder ikke
vil
> være forkelllen værd :-|
>
> Eftersom at du ligefrem er nybagt ejer af 'Bladen, synes jeg endvidere at
du
> er på vej ud på et skråplan med en sådan ide: Den nyindkøbte model burde
da
> (stadig) være verdens fedeste model (for dig), og er økonomien til en
> ombygning, ville du velsagtens have brugt lidt flere penge på køb af en
> nyere model :-/
>
> Iøvrigt er "spild-af-penge-ved-at-tune" -snakken snart et af mine faste
> mantra'er her på gruppen!
> Prøv at søge tilbage i tiden v.h.a. "tuning", og hvis ikke at du orker, så
> er essensen at det er billigere at sælge og efterfølgende købe en anden
> model, end at tune - Og dét dækker også ombygninger, som denne!
>
> --
> Armand.
>
> Kort sammenfattet var det nogenlunde det jeg ville skrive, jeg brugte bare
ikke så mange ord... =

/ John
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste