Efterlyses: Tegninger el. byggevejledning ~
Fra : Henrik Mortensen

Dato : 28-09-03 14:48

Som overskriften antyder leder jeg efter byggevejledningen, tegninger,
billeder, etc til et "Engelsk hjul", og links til formgivning af plade
generelt.
Alt lige fra dybtræk til udbankning i sand har interesse. Skulle du ligge
inde med nogen af de oplysninger er jeg meget int.

Henrik

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-09-03 15:40

"Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> skrev :

> [...]
>Alt lige fra dybtræk til udbankning i sand har interesse. Skulle du ligge
>inde med nogen af de oplysninger er jeg meget int.

Du tænker på sådan en fætter her ?

http://www.metalcrafttools.com/engwheel.html

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 28-09-03 15:50

> Du tænker på sådan en fætter her ?
>
> http://www.metalcrafttools.com/engwheel.html

Ja! Lige præcist. Gerne lidt mere præcise nærbilleder af rullerne, hvis jeg
skal være kritisk.
Det er iøvrigt lidt af en dyr fætter !!

Jeg er mildt sagt blevet noget irriteret over kvaliteten på pladedele idag,
især skarringsdele, så nu kan de sgu rende mig hvor min ryg bliver fræk! Det
er ikke fedt at bruge 350dkr på en pladedel også finde ud af at der skal
tæves og bankes på den i flere timer for at få det til at se ud som
originalt. Ok, jeg er måske lidt kræsen, men skarringsdele ikke engang
tilnærmelsesvist ligner originaledelen! Ikke hvis man kommer tættere på end
5meter ihvertfald!

Så sagde "den gamle" til mig at jeg skulle have fat i et engelsk hjul, for
dem brugte de i gamle dage til pladeformning, og jeg kan godt huske at have
set dem. Men de er jo alle smidt på skrotten idag. Desværre.

Henrik

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-09-03 15:58

>Ja! Lige præcist.

Så gættede jeg jo rigtigt ;)

Min familie oppe nord, var jo automekanikere etc. så jeg har sgu' selv
stået og leget med nogle pladestumper i sådan en fanden ...... men
det er mange (ufatteligt mange) år siden, og alt deroppe fra er væk
idag.

>Gerne lidt mere præcise nærbilleder af rullerne, hvis jeg
>skal være kritisk.

Det kan jeg ikke klare

>Det er iøvrigt lidt af en dyr fætter !!

Klart ..... kvalitet koster , men du kan tilsyneladende nøjes med at
købe et sæt tegninger til $25, og lave en selv

>Så sagde "den gamle" til mig at jeg skulle have fat i et engelsk hjul, for
>dem brugte de i gamle dage til pladeformning, og jeg kan godt huske at have
>set dem. Men de er jo alle smidt på skrotten idag. Desværre.

Det er tænkeligt - men monstro ikke der alligevel skulle være en at
finde hvis man leder godt nok ?

(Spørgsmålet er blot hvor henne)

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 28-09-03 16:18

> [...]
> stået og leget med nogle pladestumper i sådan en fanden ...... men
> det er mange (ufatteligt mange) år siden, og alt deroppe fra er væk

Hvad er planen med hammeren??
Helt præcist hvad er forskellen på det engelske hjul og på hammeren? Er ud
som om de lave samme stumper...

Henrik

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-09-03 16:21

"Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> skrev :

>Helt præcist hvad er forskellen på det engelske hjul og på hammeren? Er ud
>som om de lave samme stumper...

Øehhh ..... rent umiddelbart vil "hjulet" jo valse dine små buler
ud i den , når du har banket pladestumpen i ønsker form

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 28-09-03 16:28

> Øehhh ..... rent umiddelbart vil "hjulet" jo valse dine små buler
> ud i den , når du har banket pladestumpen i ønsker form

Jojo, men hammeren fåes jo med et utal af forskellige rundinger. Ser
umiddelbart ud som om at hammeren kan erstatte hjulet. Matricen i hammeren
afgør tilsyneladende rundingsradiussen, og billedet viser en spejlblank
"halvkugle" formet i plade, direkte i hammeren.

Den udsendelse der var på discovery idag fra "jessejames" bikeshop viste
hjulet in action, og han gav blot pladen nogle solide tæsk, og rullede
bulerne ud bagefter. Ser ud som om hammeren måske kan klare en
"grovformning" uden sandsækken og så bruger man hjulet til finish....måske.

Kunne godt tænke mig et 14dages kursus i sådan en karl....

Henrik

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-09-03 16:35

> [...]

>bulerne ud bagefter. Ser ud som om hammeren måske kan klare en
>"grovformning" uden sandsækken og så bruger man hjulet til finish....måske.

Jeg så den også ;) Og hyggede mig svært .....

Jeg ved ikke om hammeren kan det samme, men jeg tvivler lidt - og jeg
kan ikke huske om der var en hammer oppe nordenfjords, så jeg er
usikker på det.

>Kunne godt tænke mig et 14dages kursus i sådan en karl....

Skriv til Jesse , og arranger et besøg derovre hos ham !

http://www.westcoastchoppers.com

Og så fatter jeg sgu' slet ikke at de i calif. ikke har egler for
hvormeget de må støje ;)

Hold op mand - en MC med en 300cui motor ..... Yicksss !!

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 28-09-03 16:45

> Jeg så den også ;) Og hyggede mig svært .....

YEP.
SÅ er der fjernsyn der er værd at se!

> [...]
> usikker på det.

> Skriv til Jesse , og arranger et besøg derovre hos ham !

Jo, tak! Jeg tror bare jeg bliver her. Tror ikke helt på at alle kommer ud
af den butik med buksebagen i hel tilstand. Det er sgisme alvorligt når den
ene hund _æder_ den anden.....Hvorvidt Jesse har tænkt sig at redde een
kunne man godt blive i tvivl om!

> Og så fatter jeg sgu' slet ikke at de i calif. ikke har egler for
> hvormeget de må støje ;)
>
> Hold op mand - en MC med en 300cui motor ..... Yicksss !!

Yep. Farligt køretøj, også for hørelsen.

Henrik

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-09-03 21:25

>YEP.
>SÅ er der fjernsyn der er værd at se!

Jeg hyggede mig nu mest over at se nogle der kunne deres håndværk

Nu du siger det ....... nyd lige dette

http://www.westcoastchoppers.com/images/gallery/cisco/c.gif

(En af hans vuffer)

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 28-09-03 21:39

> Jeg hyggede mig nu mest over at se nogle der kunne deres håndværk

Ditto her. Ret interessant. Fik rask væk lyst til at prøve kræfter med sådan
en alutank!

> Nu du siger det ....... nyd lige dette
>
> http://www.westcoastchoppers.com/images/gallery/cisco/c.gif
>
> (En af hans vuffer)

Ja, så lyser det farlige jo ikke ligefremt ud af den....

Henrik

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-09-03 23:35

Henrik Mortensen wrote:
> Ja, så lyser det farlige jo ikke ligefremt ud af den....

En oplysning! på TvDanmark1 kører der torsdag kl. 2000
en serie hvor Jesse James og en flok lige så skøre bygger
biler om. Nogen gange synes jeg de er en flok narrøve og
andre gange er vildt imponeret over deres håndværk. Det
for øvrigt pudsigt at det er biker kulturen der holder liv i god
gammel håndværkskunnen.

mvh
Henning

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-09-03 16:17

"Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ja! Lige præcist. Gerne lidt mere præcise nærbilleder af rullerne, hvis
jeg
> skal være kritisk.
> Det er iøvrigt lidt af en dyr fætter !!

på Discovery, i "a car is reborn" blev værktøjet demonstreret,
umiddelbart vil jeg sige at det øverste hjul, er et stålhjul med en
brede på 2" og en diameter på 4-5" det nederste hjul har
ca samme brede som det øverste og en diameter på
ca. 1"

dimensionerne kan ikke være så væsentlige, det væsentlige
må være at hjulene kan justeres sammen, så pladen kan klemmes
lidt, samt at der er en "masse" i det øverste hjul, der kan give
en svinghjuls effekt..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Brian M

Dato : 29-09-03 17:22

Hej

Kik på dette link www.lazze.se Den "svenske mester" i engelskhjul.Her
kan du både købe værktøjet og komme på kursus i brug af
engelskhjulet.Han bor i Varberg, men er også begyndt at holde kursus i
USA. Han er manden der selv laver hele karrosseriet når han vil have
en ny bil.

mvh Brian M