Brugt chip??
Fra : Jasper Norman

Dato : 27-09-03 23:44

Hejsa.

Jeg overvejer at "chippe" min toledo 1.9 TDi, men er lidt bekymret for, om
den bedre halvdel mener at nogle ekstra heste er 5.000,- værd! (jow jow, vi
er nogle nordjyder der indrømmer at være under tøflen... noget "pullerværk"
er det

Kan det betale sig at købe sådan en fætter brugt, eller er der sket en
hurtig udvikling på det område, sådan at de gamle chips er meget ringere end
nye? Jeg aner ikke engang om der findes brugte chips i omløb, men går da ud
fra, at folk piller chippen ud af de fleste diesel biler når de sælger den.

Mvh

Jasper

--
e-mail: ahrensbach@tele2adsl.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-09-03 23:49

"Jasper Norman" <jaspernorman@hotmail.com> skrev :

> [...]
>er nogle nordjyder der indrømmer at være under tøflen... noget "pullerværk"

Med andre ord - hun læser dig ikke over skulderen lige nu ;)

> [...]
>fra, at folk piller chippen ud af de fleste diesel biler når de sælger den.

Det tror jeg ikke folk gør .... well , måske Nordjyder gør ??
<grin>

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Jasper Norman

Dato : 28-09-03 00:35

> Med andre ord - hun læser dig ikke over skulderen lige nu ;)

Nej, Gud ske tak og lov

> Det tror jeg ikke folk gør .... well , måske Nordjyder gør ??
> <grin>

Ja, dét kan du regne med... når vi sælger bil, tager vi _ALT_ med...
p-skiver, op til 3 år gl. dæk, diverse pærer der ikke ses i dagslys,
betrækket hvis det ikke er for smudset, måtter, antennen vi købte for 39,95,
selv sandet fra Løkken strand bliver ikke udført fra vendsyssel

Så pas på næste gang i sjællændere handler bil heroppe

/Jasper

Fra : Landberg

Dato : 28-09-03 07:26

> [...]
ud
> fra, at folk piller chippen ud af de fleste diesel biler når de sælger

Hvis du reelt mener en chip til ilodning i den originale styreboks, så er
der ikke sket den store udvikling de sidste år. Hvis du derimod tænker på en
boks der monteres udenfor styreboksen, så er der til gengæld sket en stor
udvikling. Der findes stadig bokse rundt omkring fra første generation.
Disse bokse kan købes for meget få penge - wonder why... De nyeste bokse
giver samme effekforøgelse som en chiptuning samt et helt jævnt træk,
hvilket ellers har være et problem med 90/110hk TDi-motoren ved de tidligere
bokse. En boks koster i øvrigt kun 3.500kr og kan (hos mig) bytte for
1.500kr til en anden boks, hvis man bytter bil.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Niels Skaaning

Dato : 28-09-03 11:07

"Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bokse. En boks koster i øvrigt kun 3.500kr og kan (hos mig) bytte for
> 1.500kr til en anden boks, hvis man bytter bil.

Man må da håbe at regeringen snart gør noget alvorligt ved al den tuning af
dieselmotorer. Det kan sgu ikke passe at motorer skal opfylde en masse
forureningskrav som man så bare kan skide på efterfølgende ved at sætte
sådan noget ekstra elektronik på, fordi man vil have flere hk.

NS

Fra : Tom

Dato : 28-09-03 11:29

> [...]
> forureningskrav som man så bare kan skide på efterfølgende ved at sætte
> sådan noget ekstra elektronik på, fordi man vil have flere hk.

Egentlig har du ret.
Jeg selv synes også det er sjovt med mange heste osv. men set i et større
perspektiv så er det ikke en sund udvikling at mange gør det.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-09-03 11:36

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg selv synes også det er sjovt med mange heste osv. men set i et større
> perspektiv så er det ikke en sund udvikling at mange gør det.

Biler burde være forbudt, og regeringen burde udlevere cykler og cykelshorts
til alle...

Venligst

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-09-03 11:40

> Egentlig har du ret.
> Jeg selv synes også det er sjovt med mange heste osv. men set i et større
> perspektiv så er det ikke en sund udvikling at mange gør det.

Nemlig, og mange heste kan jo også frembringes på en meget mere miljørigtig
måde, hvis hele bilen er konstrueret til det fra starten - det hele er jo
"bare" et spørgsmål om økonomi - vil man have de mange heste må man bare
betale det det koster.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : ENN

Dato : 28-09-03 11:37

Regeringen kan intet gøre - det har vi diskuteret så ofte - de kan vedtage
tonsvis af love (og afgifter) men i praksis kan man ikke komme chiptuning
til livs.

Fra : Landberg

Dato : 28-09-03 12:11

> [...]
> forureningskrav som man så bare kan skide på efterfølgende ved at sætte
> sådan noget ekstra elektronik på, fordi man vil have flere hk.

Hvad kører du selv i? Jeg kører Octavia TDi og ligger i øjeblikket på 19km/l
på trods af at jeg har 125hk mod normalt 90hk. Min bil kan også overholde
kravene til syn. Tror du så virkeligt at forureningen er så slem? Alle der
kører en ny benzinbil eller blot i en gammel diesel eller benzinbil, bør
principielt blande sig uden om debatten om tuning af dieselmotorer, for
ligegyldigt hvad, så kører dieselen meget længere på literen en benzineren -
tuning eller ej. Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt. Hvis
regeringen var så opmærksomme på at nedbringe forureningen, så burde de
forbyde benzinbiler som firmabiler. Det er ikke længe siden der var en her i
gruppen der skrev, at han skulle bytte sin Octavia TDi ud med en Mazda 6
benzin, fordi han skulle til at have firmabil. Tror du det forurener mere
end når man chipper en bil? Der kører utroligt mange folk rundt i landet i
benzinbiler som firmabiler og kører 50.000km/årligt, for at undgå den høje
beskatning. Mange er nok blive forvirret efter det lorte-indslag DR bragte,
der fortalte at forureningen fra en chiptunet diesel er 3 gange så stort som
fra en ikke-tunet. Det er kun ved maksimal acceleration at man kan opnå
sådanne tal. Set over f.eks. en tankfuld er forskellen minimal - ellers
ville man også køre meget kortere på literen og det gør man ikke. De fleste
kører længere. Hvis det virkeligt skal forbydes at chiptune sin bil p.g.a.
den øgede forurening, så skal alt der hedder brede dæk, campingvogne,
tagbagagebærer osv. forbydes på stedet, da det øger forureningen i en helt
anden grad. Jeg kan stadig ikke forstå, at det er lovligt at spænde et
aggregat efter sin bil der fordobler brændstofforbruget. Og hvorfor kan man
som privatmand stadig købe 4-hjulstrækkere uden at have et reelt behov for
at kunne køre i terræn eller bruge lasteevnen? Det er helt ok at brænde en
masse diesel af, hvis det bare forgår i en 4-hjulstrækker der ingen bagsæder
er i.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Peter G C

Dato : 28-09-03 12:58

In news:3f76c1ca$0$13176$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Landberg <thomaslandberg@hotmail.com> typed:

[klip]

HØRT!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Niels Skaaning

Dato : 28-09-03 14:24

"Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> af
>
> Hvad kører du selv i?

En Citroën BX 1,6 fra '91 med katalysator og den kører vel omkring 15 km/l
og har 90 hk.

> [...]
> principielt blande sig uden om debatten om tuning af dieselmotorer, for
> ligegyldigt hvad, så kører dieselen meget længere på literen en

Fordi vi truer din forretning!?

Bare fordi en dieselbil kører længere på literen betyder det jo ikke at den
forurener mindre. Det er jo også en kendt sag at dieselbiler soder og at den
sod er meget usund.

> Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
> at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt.

Sikke noget fis at fyre af. Personligt har jeg noget imod dieseltuningen
fordi forureningsniveauet stiger. Når man kører på vejen er man jo oogså
interesseret i, at bilerne forurener så lidt så muligt så man mest muligt
undgår at indånde forurenet luft og undgå smog (se bare ud over en stor by
en varm og stille dag, så kan man ofte se nogle gullige skyer hænge lige
over byen. Det er består jo bla. af alt det skidt bilerne sender ud.

> [...]
> benzin, fordi han skulle til at have firmabil. Tror du det forurener mere

Benzinbiler forurener da ikke mere en dieselbiler og helt sikkert ikke mere
end en chiptunet dieselbil, hvor man jo ødelægger alle fabrikkens
antiforureningsforanstaltninger. Hvor har du den ide fra?

> [...]
> sådanne tal. Set over f.eks. en tankfuld er forskellen minimal - ellers
> ville man også køre meget kortere på literen og det gør man ikke.

Hvorfor skulle man chiptune en bil, hvis det ikke var for at udnytte de
ekstra hk?

Du har en masse gode forslag der.

NS

Fra : Peter Weis

Dato : 28-09-03 14:57

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor skulle man chiptune en bil, hvis det ikke var for at udnytte
de
> ekstra hk?

De færreste kører vel med planken i bund hele tiden.

mvh
Peter

Fra : claus b. p.

Dato : 29-09-03 09:36

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

> de
>
> De færreste kører vel med planken i bund hele tiden.
>
> mvh
> Peter

Hvem af alle de "bedrevidende" miljøfreaks der kværulerer om dette emne har
faktisk set en måling på forureningsniveauet på chiptunede dieselbiler?
Faktum er, at forureningen i byerne fra dieselpersonbiler udgør en
forsvindende lille procentdel af den samlede forureningsmængde. Men hvem har
glæde af at der ikke chiptunes? 1: Bilproducenten. (Som kan sælge en motor
der er et nummer kraftigere) 2: Staten. Som får afgift af den dyrere bil.
Hvis man bilder sig ind, at producenterne sender en bil ud med 115hk fordi
det er mere optimalt end 130hk så er man utrolig naiv. Man laver en anden
model med 130hk i stedet, for den kan sælges dyrere.
I sidste ende er forureningsniveauet bestemt af foden der træder på
speederen. Skal man påbyde monteringen af et råddent æg oven på speederen?
:-}
/Claus

Fra : Thomas Landberg

Dato : 29-09-03 13:14

> [...]
> I sidste ende er forureningsniveauet bestemt af foden der træder på
> speederen. Skal man påbyde monteringen af et råddent æg oven på speederen?

Præcist.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 29-09-03 13:13

> benzineren -
>
> Fordi vi truer din forretning!?

Det er en sjov tendens der er til, at man er "en glad entusiast" når man
ikke tjener penge på sin interesse, men så snart man tjener en skilling, så
er man bare en forretningsmand, der kun tænker på at skrabe til sig. Tror du
jeg er begyndt at sælge bokse for at tjene penge eller fordi jeg
interesserer mig for tuning?

> [...]
den
> forurener mindre. Det er jo også en kendt sag at dieselbiler soder og at

Det er rigtigt, at en dieselbil laver mere sod end en benzinbil, men det
giver nu mere forurening af brænde 3 liter benzin af end 2 liter diesel.

> [...]
> end en chiptunet dieselbil, hvor man jo ødelægger alle fabrikkens
> antiforureningsforanstaltninger. Hvor har du den ide fra?

Fordi en benzinbil kører kortere på literen. Det er ikke en ide men et fact.

> bragte,
> som
>
> Hvorfor skulle man chiptune en bil, hvis det ikke var for at udnytte de
> ekstra hk?

Man kan godt tune sin bil uden at udnytte de ekstra kræfter konstant.

Det har jeg sådan i al almindelighed

MVH

Thomas Landberg

Fra : Niels Skaaning

Dato : 29-09-03 14:12

"Thomas Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

du
> jeg er begyndt at sælge bokse for at tjene penge eller fordi jeg

For at tjene penge naturligvis. Jeg gad da ikke have besværet med at sælge
noget som helst, hvis det ikke på et eller andet plan var for at tjene nogle
penge.

> Det er rigtigt, at en dieselbil laver mere sod end en benzinbil, men det
> giver nu mere forurening af brænde 3 liter benzin af end 2 liter diesel.

Det kan jeg så ikke sige noget til, for det veed jeg simpelthen ikke. Kan du
ikke fremlægge et eller andet, som bekræfter din udtalelse?

> Man kan godt tune sin bil uden at udnytte de ekstra kræfter konstant.

Men man gør det jo og når bilen kan mere så vil man også oftere udnytte det.
Kender det fra mig selv.

NS

Fra : bilr

Dato : 01-10-03 11:29

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message news:<bl9b1b$2tcr$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
> "Thomas Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Niels, nu du er her, hvordan gik det med de to dobbelte Solex, du
ville sætte på din BXér?
Eller var det på den, du havde før?

Nå ja, jeg er bare nysgerrig. Det lød som et godt projekt for at få
nogle flere hypper!
;) ;) ;)

bilr

Fra : Peter G C

Dato : 01-10-03 20:52

In news:bl9b1b$2tcr$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk,
Niels Skaaning <niels_skaaning@hotmail.com> typed:

[klip]

> Det kan jeg så ikke sige noget til, for det veed jeg simpelthen ikke.
> Kan du ikke fremlægge et eller andet, som bekræfter din udtalelse?

Jeg har fundet en brochure på en Xantia på engelsk. Heraf fremgår følgende
vedr. CO2-emission (g/km):

Benzin, st.car.
1,8i, 16v: 214
2,0i, 16v: 223
2,0i, 16v, auto: 234
2,0i, turbo: 241

Diesel, st.car.
1,9 TD: 183
1,9 TD, auto: 225
2.0 HDi: 156

Alle tal er lidt lavere for saloon/hatchback modellerne. Men her er en HDi
opgivet til 150, en 3,0i V6 topper med 281.

Så jo, en diesel forurener mindre. Og det skal altså være en HDi eller
lignende for at det rigtig giver noget. Og tænk en gang - de største franske
potter kører med filter .... tyskerne kommer også snart med det sjov

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Tom

Dato : 01-10-03 21:02

> [...]
>
> Alle tal er lidt lavere for saloon/hatchback modellerne. Men her er en HDi
> opgivet til 150, en 3,0i V6 topper med 281.

Er det ikke ved tomgang at værdierne fremkommer?

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-03 17:50

In news:3f7b32ac$0$48890$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Tom <tom_christensen@bigfoot.com> typed:

[klip]

> Er det ikke ved tomgang at værdierne fremkommer?

Det ved jeg ikke - men for mig dokumenterer tallene, at en diesel forurener
mindre.

Og så kører en diesel længere på literen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Torben E

Dato : 02-10-03 18:25

> Det ved jeg ikke - men for mig dokumenterer tallene, at en diesel
forurener
> mindre.

Næ, tallene dokumenterer at en diesel bruger mindre brændstof, og derfor har
et mindre CO2 udslip, CO2 er ikke forurening, en bil kan godt være CO2
neutral, feks køre på rapsolie.
Det CO2 bilen laver bruges af planten til at vokse (i fotosyntesen)
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/rapsoliepabilen.htm

> Og så kører en diesel længere på literen.

Yes, og skaber derfor mindre CO2

Men der er mange andre ting i en dieselbils udstødning der er farlige.
--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Peter Weis

Dato : 01-10-03 21:16

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Jeg har fundet en brochure på en Xantia på engelsk. Heraf fremgår
følgende
> vedr. CO2-emission (g/km):

Der er bare lige det ved diesel motorer at de godt udsender mindre
CO2, men de udsender flere kræftfremkaldende partikler. Hvad der er
værst er ikke sådan lige til at sige. Det kommer vel an på om man
personligt bliver ramt af kræften.

mvh
Peter

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-03 17:52

In news:blfde8$s3e$3@sunsite.dk,
Peter Weis <p.weis@email.dk> typed:

[klip]

> Der er bare lige det ved diesel motorer at de godt udsender mindre
> CO2, men de udsender flere kræftfremkaldende partikler.

Yep - men stiger mængden af disse kraftfremkaldende partikler ved
chiptuning? Ja. Men også ved normal brug?

> Hvad der er
> værst er ikke sådan lige til at sige.

Ja det er et godt spørgsmål. Det afhænger vel af, hvad vi dør af først.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Weis

Dato : 02-10-03 19:43

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> In news:blfde8$s3e$3@sunsite.dk,
> Peter Weis <p.weis@email.dk> typed:
>
> [klip]

> Yep - men stiger mængden af disse kraftfremkaldende partikler ved
> chiptuning? Ja. Men også ved normal brug?

Det kan jeg ikke svare dig på.
Hvis bilen kommer til at ose mere, så er det muligt at kræftrisikoen
ligefrem falder. Osen består vist af større partikler end normal
dieseludstødning, og de store partikler er vist ikke så farlige som de
små.
Men læg mærke til mine "vist"er. Jeg har ikke undersøgt det selv.

mvh
Peter

Fra : Tom

Dato : 29-09-03 09:07

> [...]
> på trods af at jeg har 125hk mod normalt 90hk. Min bil kan også overholde
> kravene til syn. Tror du så virkeligt at forureningen er så slem?

Hvilke tal har du som dokumenterer at din bil overholder kravene, for det de
måler hos Statens Bilinspektion er ikke alle de tal som en bil skal
overholde.

>Alle der
> kører en ny benzinbil eller blot i en gammel diesel eller benzinbil, bør
> principielt blande sig uden om debatten om tuning af dieselmotorer,

Overhovedet ikke og dem der kører Diesel skal heller blande sig uden om
benzin chipning.

> for
> ligegyldigt hvad, så kører dieselen meget længere på literen en
benzineren -
> tuning eller ej.

Dårligt argument. Vi taler om forurening.
Mange som har Diesel kører også væsentlig længere hver dag end folk med
benzinbiler (ellers er der heller ikke økonomi i dieselkøb)

> Det der nok er "galt" med dieseltuning er, at det er så let
> at lave og når noget er let, så burde det faneme være forbudt.

Det er lige så let på en Turbo benzinbil og heller ikke svær at chiptune en
benziner.

> [...]
som
> fra en ikke-tunet. Det er kun ved maksimal acceleration at man kan opnå

Det mener jeg faktisk også at de sagde i programmet

> [...]
fleste
> kører længere. Hvis det virkeligt skal forbydes at chiptune sin bil p.g.a.

Det ER som udgangspunkt forbudt ind til man kommer med dokumentation på at
det er lovligt.

> så skal alt der hedder brede dæk, campingvogne,
> tagbagagebærer osv. forbydes på stedet, da det øger forureningen i en helt
> anden grad.

Min bil bruger også mere benzin når jeg har ekstra passagerer med. Nu er
verden ikke kun sort og hvid.

Jeg selv har også kørt i en tunet benzin og var (næsten) ligeglad med
forureningstal. Men jeg synes udmærket politikerne skal tænke i det store og
det ER også deres ansvar at lovgive til gav for os alle. Hvis politikerne
ikke gjorde noget så ville danmark ikke være så "ren" som det er nu.

Fra : EjS

Dato : 29-09-03 11:56

Hvis jeg ellers havde haft tid ville jeg have skrevet det samme :)

Brændstof økonomien har intet med forureningstallene at gøre. Eller det vil
sige - det kræver faktisk ofte ekstra brændstof for at få en ordentlig (dvs.
fuldstændig) forbrænding.

Jeg er enig i at der kan være markedsføring i at neddrosle effekten i
bilerne for at sælge en dyrere version. Det ændrer ikke ved at
bilfabrikanterne er underlagt strenge krav der efterfølgende ødelægges af
chiptuning/etc. i de fleste tilfælde foretaget af folk der ikke aner hvad de
laver (set i forhold til bilfabrikanten).

Faktisk kan jeg ikke forstå vi ikke har forureningsstandarder som de har i
Californien - er det ikke noget med dieselbiler er forbudt derovre ;)

MVH EjS
- der selv godt kan lide dieselbiler

Fra : Thomas Landberg

Dato : 29-09-03 13:18

> [...]
de
> måler hos Statens Bilinspektion er ikke alle de tal som en bil skal

Det har jeg fra producenten. Boksen er testet til at overholde de europæiske
antiforureningsnormer.

> [...]
> benzinbiler (ellers er der heller ikke økonomi i dieselkøb)

> Det er lige så let på en Turbo benzinbil og heller ikke svær at chiptune

Vis mig blot en boks, der monteres på <1 minut på en benzinbil.

> [...]
> det er lovligt.

> Min bil bruger også mere benzin når jeg har ekstra passagerer med. Nu er

Nej, men politikerne skal lige koble hovedet til engang imellem. Er det ikke
værre at montere en campingvogn og derved fordoble forbruget end det er at
chippe sin bil og måske øge forureningen med 5 %?

> [...]
> det ER også deres ansvar at lovgive til gav for os alle. Hvis politikerne
> ikke gjorde noget så ville danmark ikke være så "ren" som det er nu.

Lidt sjovt at du har en anden holdning nu end da du selv kørte tunet...

MVH

Thomas Landberg

Fra : Tom

Dato : 29-09-03 13:33

> de
>
> Det har jeg fra producenten. Boksen er testet til at overholde de
europæiske
> antiforureningsnormer.

Så er den jo lovlig hvis SB har sagt god for papirene.

> en
>
> Vis mig blot en boks, der monteres på <1 minut på en benzinbil.

Boks?
Man går ud og løsner 1 stk møtrik og drejer på en stang og spænder møtrikken
igen (wastegate) og voila så har bilen fået flere heste
.....og har man mod til det så piller man helt wastegaten fra så trykket
ryger over 1 bar.

> [...]
> værre at montere en campingvogn og derved fordoble forbruget end det er at
> chippe sin bil og måske øge forureningen med 5 %?

Jeg har ingen tal for hvor meget der rent faktisk er tale om, men det håber
jeg da politikerne har.

> og
>
> Lidt sjovt at du har en anden holdning nu end da du selv kørte tunet...

Overhovedet ikke. Hvis jeg havde råd ville jeg da tune igen og se lidt stort
på det med forurening, men jeg synes også det er OK at en politiker forsøger
at stoppe det, da det ikke kun går på om Tom eller Petersen tuner sin bil
men om der er >10.000 der gør det.