Sterna 3
Fra : Mic

Dato : 27-09-03 18:47

Hej sejlere

Jeg er blevet tilbudt en Sterna 3 (Elvstrøm)

Er der nogen der kan hjælpe med at finde et par billeder på nettet,
jeg kan ikke finde noget som helst om denne båd ?

Er der en grund til det

MVH Michael.

Fra : Mic

Dato : 27-09-03 19:53

Jeg har modtaget disse billeder fra sælger se

www.hosdig.dk/b1.jpg
www.hosdig.dk/b2.jpg

Den er ombygget til fastkøl og bagpartiet er også ændret en del.
der er helt nye sejl + ny mast hvad må jeg gi for sådan een ? ( hvis det
altså er muligt at skyde på)
Det skal lige siges at jeg intet forstand har på sejlads og skibe, det er
derfor jeg spørger her, der er jo ingen grund til at skyde sig selv i foden
i første hug.

Mic.

Fra : john lundsgaard

Dato : 29-09-03 08:49

> [...]

> Det skal lige siges at jeg intet forstand har på sejlads og skibe, det er
> derfor jeg spørger her, der er jo ingen grund til at skyde sig selv i

Hej Mic

Den er svær. Hvis ikke jeg tager helt fejl, så var det den Elvstrøm
konstruktion der først blev introduceret som "trækfuglen", en båd der med
sænkekøl etc. kunne trailes rundt i hele Europa, så man kunne opleve nye
sejladsområder.
Ideen var fin nok, men på den første prøvesejleds kæntrede skuden inde i
havnen med test sejlerne fra "bådnyt", "Båden idag" eller var det "sejl og
motor". Det kom der rigtig meget diskussion ud af!!!
Og den forsvandt fra markedet som "trækfuglen" og dukkede vist nok op igen
som Sterna.
Jeg tror, at det er på grund af de rimeligt modbydelige sejlegenskaber, at
den du er blevet tilbudt er blevet bygget om, med ny "røv" og fast køl. Det
har uden tvivl rettet op på sejlegenskaberne, men det er en "hybrid",
"oneoff"eller "gøgeunge" - kært barn har mange navne.

Det gør, at den er svær at sælge - man har ikke noget at sammneligne med. Så
tænker man på at købe sådan en, så skal den
1. være billig,
2. man skal prøve den i vandet, så man kan vurdere sejlegenskaberne.
3. sikre sig at alle de tilbygninger/ombygninger er lavet i en ordentlig
kvalitet.
4. at den opfylde de behov man har nu og i de kommende år.

Og man skal så gøre op med sig selv, at pris, sejleegenskaber, og risikoen
for ikke at kunne komme af med den igen hænger fornuftigt sammen.

Uden at kende pkt. 2, 3 og 4 så vi jeg sige hvis sejl og motor er i orden,
så snakker vi vel omkring 20 - 25 K

Hilsen John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-09-03 20:06

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at kende pkt. 2, 3 og 4 så vi jeg sige hvis sejl og motor er i orden,
> så snakker vi vel omkring 20 - 25 K

Selv om der er nye sejl og mast, så vil jeg sige, at 25k er for meget. Hvis
det som John siger, er en båd, der er en ombygget "bastard", så er det en båd,
der er *meget* svær at komme af med igen.

Hvis båden sejler dårligt eller er i en dårlig stand, så er nye sejl alligevel
ikke meget værd set i lyset af, at de jo ikke kan bruges til noget! Prisen er
nok ikke meget over sejlenes værdi, og det er bestemt ikke en båd, folk står i
kø for at købe. Så det er næsten dig, der bestemmer prisen.

Skal man være grov, og det er jeg, når jeg byder på noget, der hverken er
unikt eller har relevante data eller nogen speciel historie, så udgør værdien
kun det, de enkelte dele kan indbringe ved salg.

Jeg ville måske give 18-20.000 hvis der ikke er nogle åbenlyse defekter og
mangler...

Claus
--
OBS - OBS - OBS!
Pga. af den åndsvage chikaneorm, har jeg ikke længere en gyldig e-mailadresse,

Fra : Kurt Becher

Dato : 29-09-03 20:56

> [...]
> salg.
>
> Jeg ville måske give 18-20.000 hvis der ikke er nogle åbenlyse

Hej Mic

Byd ham 15.000,- betinget af en prøvetur. Så kan han jo sige ja eller nej og
selv komme med et udspil til prisen. Det er ikke særligt fedt at handle med
folk, der ikke vil sætte pris på deres ting!

Med sådan en båd er det jo lidt af en satsning (specielt set i lyset af hvad
John skrev). Måske du skulle starte med en lidt mere (aner)kendt type. Så
kan man jo trække på en masse folks erfaringer, bla. i dette forum, og det
er mere værd en guld og alverdens teknik- og sejladsbøger!!! Det er også
noget lettere at finde brugte dele til en udbredt bådtype.

Der findes mange små "yoghurtbægre" (undskyld, men jeg kunne ikke lade
være) til en billig penge. Se dig omkring. Det er din pengepung...

MVH

Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 30-09-03 20:07

"Claus Tersgov" <chikane@chikane.chikane> skrev i en meddelelse
> [...]
> før folk har fået styr på deres antivirus, så al henvendelse må ske i
> nyhedsgruppen eller via Skype, "KongCool".

Hej Claus

Kontakt mig lige ang et tidligere indlæg.
på: jan.illumFJERNDETTE@get2net.dk

Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen

Fra : Mic

Dato : 30-09-03 08:00

Tak for jeres svar.

Jeg tror jeg trækker mig igen, der er ingen grund til at min første båd også
risikere at blive min sidste

Jeg tror jeg sparre lidt op og så vælger en mere anerkendt båd som der blev
foreslået, endnu engang tak for svarene.

Michael.

<klip>