Efterårsadvarslen
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-09-03 08:27

Hej DFM

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe på
sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et enkelt
styrt.

1. Det er snart skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og max
temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommerdag. Derfor er
der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt i svingene
fra nu af. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor varmt det er. Det skal
være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der ligger også en masse døde
blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.
2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.
3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i WD40 og
vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om
det smager af salt og bliv overrasket!
4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt. vand i
tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.
5. Husk at checke dæktrykket temperaturen er faldet meget på det sidste og
derfor passer dæktrykket ikke mere. Hvis man checker dæktryk en eftermiddag
ved 15 grader, så passer det ikke 2 uger senere en morgen med 5 grader.
Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk
giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på mindre end en uge.
7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.

Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.

Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251

Fra : Hekto

Dato : 27-09-03 09:13

In article <QYadb.10$Ud5.1@news.get2net.dk>, Jens Jacob Bager Jensen
says...
> Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

Jamen, dér var den jo! ;0)
--
/Hekto

Ducati Pantah 600 SL + Suzuki LS650 + GS450E Til Salg!
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Ninja Rider

Dato : 27-09-03 09:24

Hejsa

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
*Snip*

>Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

Helt enig!

Jeg har som sådan allerede stillet kawa'en ind for i år, men i nat, var
jeg ude og køre i min madkasse. Jeg køre med store alusutter med 205
dæk. På vej op af en bakke inde i Randers bremsede jeg ned for rødt lys,
men da jeg acclerede igen, lavede den hjulspind til den store
guldmedalie! Den kunne slet ikke få ved. Nomalt vis har jeg aldrig haft
problemer med de dæk jeg køre på, men vejen var virkeligt glat!
Jeg ville sige, at det havde regnet/regnede lidt, hvilket fik vejen til
at være helt glat

Jeg prøvede da jeg var kommet uden for byen, og gå und og mærke om det
var mine dæk der var punkteret eller på anden måde i uorden. Men de var
fine, og ingen problemer der. Men vejen var som der havde været is over
det hele. Vandet var med til at man skøjtede rundt. Man kunne faktisk
kure hen af asfalten hvis man ville!

Den første tanke jeg fik da var, Godt jeg ikke var på Frø'en! Det havde
jeg ikke overlevet og opdage på den! Hvis jeg lige ville lave en lidt
hurtig accleration ville den bare smide dækket eller en stopie, hvor
fordækket smutter tilsiden! (Har prøvet det på en CB500! ÆV!)

Mvh Emil
Der køre pænt fra nu af!

--
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
Scream if you wanna go faster....

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-09-03 12:11

Ninja Rider wrote:

> Men vejen var som der havde været
> is over det hele.

....vejrudsigten for Syd- og Sønderjylland "lover" temperaturer i nat
"...lokalt måske ned nær frysepunktet."
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 27-09-03 09:57

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message

Tak for de kloge ord.
De bliver ikke mindre rigtige af at nogle har hørt dem før.

> [...]
> være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der ligger også en masse døde
> blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.

Gad vide hvor mange landevejsstyrt der egentlig forårsages af kolde dæk...
Kolde dæk er naturligvis en yndet _undskyldning_ hvis man f.eks. er kommet
til at blokere (evt. i et sving),
og hvis man overser en bananskræl og skrider ud får dækkene jo også skylden.
Ligesom så mange andre kører jeg forsigtigt imens mine dæk er kolde, men det
er allermest for at varme op
mentalt (!). Jeg kører mine Pilot Sport ca. til kanten på landevej, og jeg
har aldrig oplevet at de skred ud på _ren_ asfalt,
selvom jeg har kørt "sportsligt" i 5 graders varme.
Er det bare fordi det er sportsdæk, og jeg lader dem varme lidt op ?
Naturligvis har alle dæk bedre greb når de er varme, spørgsmålet er bare om
der er brug for det ekstra greb sådan
som 99% af os kører på offentlig vej.

> [...]

> CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.

Motorens temperatur stabiliserer sig naturligvis ved et højere punkt hvis
køleren dækkes delvist af,
men nu har man jo kølertermostat, så der løber vel ikke (eller kun lidt)
vand igennem køleren
før motoren har nået en fornuftig arbejdstemperatur, eller hvad ?

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Hekto

Dato : 27-09-03 10:27

In article <3f7550ce$0$32539$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Flemming
Nyboe says...

> [...]
> Er det bare fordi det er sportsdæk, og jeg lader dem varme lidt op ?
> Naturligvis har alle dæk bedre greb når de er varme, spørgsmålet er bare om

Det er muligt at dækkene har tilstrækkeligt bid til at holde fast i
svingene på tør vej; men det forbedrer bestemt ikke friktionen, ved
hårde opbremsninger, at de er kolde.
Pludselig skrider forhjulet, fordi det er blokkeret ved det normal
bremsetryk.

Er billedet af din motorcykel, med bagdæk, fra dengang den var
ny??????? ;0)

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 27-09-03 15:22

Hekto wrote:
> Er billedet af din motorcykel, med bagdæk, fra dengang den var
> ny??????? ;0)

Ducati Pantah 600 SL
Hvornår er det sket ?, men eller uden afgift ?, flot cykel.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

begin 666 lol.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$"`````/__`````````"'_"TY%5%-#05!%,BXP`P$````A
M^00%"@`"`"P`````#P`/```$-%!("6J=6-3 ^<5 )WI3.(X`Y9G!UFI>;,[L
M*;KV7><M;?TD'_ %6UDZ*54N6=I],II?)@(`(?D$!0H``@`L`P`#``D`!@``
7!!-0`"#JE"%0D'D-`AA69&F64ZI&`#L`
`
end

Fra : Hekto

Dato : 28-09-03 00:07

In article <3f759d06$0$83051$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, D@n
Dethlefsen says...
> Ducati Pantah 600 SL
> Hvornår er det sket ?, men eller uden afgift ?, flot cykel.

Ja, det var nu ikke tandfeen, der lagde den under puden! ;0)
Jeg tumlede jo lidt med ideen, og så fik jeg et tilbud, og så et andet.

Man kan jo ikke blive ved med at snakke om det, for på et eller andet
tidspunkt må det realiseres!
Den er i rimelig stand, og jeg har sådan set først prøvet den for alvor
i dag. Dét er noget man skal vænne sig til!!!! Den pumper jo bare løs
fra 1200 omdr. og så derudaf, og det er man ikke helt vandt til.
Koblingen fedter lidt, og der er lidt med lyset i baglygten jeg skal
have kigget på. Ellers skal den gennemgås på normal vis til vinter.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 27-09-03 15:57

Hekto wrote:

> Er billedet af din motorcykel, med bagdæk, fra dengang den var
> ny??????? ;0)

LOL

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 27-09-03 21:13

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message

> Er billedet af din motorcykel, med bagdæk, fra dengang den var
> ny??????? ;0)

men ja....
det er faktisk ret præcist.
"Forsidebilledet" er fra 3/11 2002, og der havde vi haft den lige knap en
måned.
Det viste Pilot Sport bagdæk blev monteret 23/10.

Det var nu heller ikke meningen at skabe et indtryk af at jeg er en
fantastisk racer-dreng, for det er jeg ikke.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-09-03 22:01

> Det var nu heller ikke meningen at skabe et indtryk af at jeg er en
> fantastisk racer-dreng, for det er jeg ikke.

Det ved nu ikke. Du har da fået godt smæk i drengen i den korte tid jeg har
kendt dig. Går det lige så hurtigt med indlæringen fremover kan det det ende
med at gå rigtigt- rigtigt stærkt.

Med hensyn til dækkene i kulden, så er et godt moderne sports dæk som Pilot
Sport et dårligt eksempel, da det har totalt overdrevet store
vedhæftningsreserver i opvarmet tilstand på tør vej. I koldt tilsand på våd
vej står det stadig fint fast, og er et godt valg til ydersæsons kørsel. Jeg
kører selv på touring bagdæk i sommervarmen, hvor det er alt tilstrækkeligt
til hurtig sognevejskørsel. I yder sæsonen kommer der sportsdæk på for og
bag for yderligere vedhæftning i koldt vådt vejr. Hvis du kørte på touring
dæk som f.eks. Macadam, Z4, D220 eller GTS vil du opleve en kraftig nedsat
vedhæftning, men udskridninger og spin til følge, hvis ikke du ændrer din
stil til noget mere forsigtigt.

Fra : Hekto

Dato : 28-09-03 00:10

In article <1Vmdb.244$Mu4.217@news.get2net.dk>, Jens Jacob Bager Jensen
says...
> Går det lige så hurtigt med indlæringen fremover kan det det ende
> med at gå rigtigt- rigtigt stærkt.

Pas nu på Darwin!!!

Fra : Hekto

Dato : 28-09-03 00:09

In article <3f75ef35$0$32437$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Flemming
Nyboe says...
> Det var nu heller ikke meningen at skabe et indtryk af at jeg er en
> fantastisk racer-dreng, for det er jeg ikke.

Bare rolig! ... det indtryg får 'vi' heller ikke ... med det bagdæk!
;0)

Nå, jeg skal selv lige vænne mig til mit nyindkøb. Den motor vil køre
stærkere end jeg vil, og stellet virker som om det gaber af kedsomhed!

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 28-09-03 20:45

> Bare rolig! ... det indtryg får 'vi' heller ikke ... med det bagdæk!
> ;0)
Godt.
Så overgiver jeg mig.
Jeg kører ikke altid rundt med et så fint og nyt bagdæk som vist på
forsiden.
Det ville ellers være dejligt.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=372

> Nå, jeg skal selv lige vænne mig til mit nyindkøb. Den motor vil køre
> stærkere end jeg vil, og stellet virker som om det gaber af kedsomhed!
God fornøjelse med den.
Håber du får noget ordentligt kørevejr inden det er for sent.
Kunne du evt. indvie os ducati-ukyndige i hvad sådan en 600 SL kan?
Der står kun 500 Pantah'er i mine MC-revy'er.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Hekto

Dato : 28-09-03 21:51

In article <3f773a10$0$32438$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Flemming
Nyboe says...
> Kunne du evt. indvie os ducati-ukyndige i hvad sådan en 600 SL kan?
> Der står kun 500 Pantah'er i mine MC-revy'er.

Forskellen er vist ikke så stor igen. Den kan måske en smule mere, og
trækker læidt bedre.
Min har en 650 motor fra en Cagiva Allazurra, istedet for den originale
600cc. Derudover er den vist modificeret med lidt større ventiler.
Jeg ved ikke hvad den yder; men nok et sted imellem 60-70 HK, vil jeg
tro.
Stellet er det samme (og samme på Allazurra'en), og det føles som at
sætte sig op i en vindueskarm, når man kører. Den trækker pænt nede
fra; men selvfølgelig sker der en del mere, ved 7.000 omdr. 9.500 omdr.
skulle være max.
Derudover er den peppet lidt op med alu-aksler, Oehlins bag, titanium-
og aluskruer her og der. P.t. er der nogle helt lovlige Conti-potter
på, da den skal synes.
Den kører helt OK; men man skal vænne sig til måden den gør det på.
Specielt når man kommer fra en GS450!!

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-03 10:47

> [...]
> Er det bare fordi det er sportsdæk, og jeg lader dem varme lidt op ?
> Naturligvis har alle dæk bedre greb når de er varme, spørgsmålet er

Dækkenes vedhæftningsevne bliver tit og ofte brugt som undskyldning for
folks panikhandlinger, og personligt tror jeg ikke at der er såååe mange
ulykker på de danske offentlige veje, som kan skyldes at cyklen har
været lagt for langt ned, dertil er både dæk og MCerne alt for gode. Jeg
kører også Pilot-sport, og jeg bruger vist også hele dækket..hrmm... de
er rigtig gode dæk, og bliver let varme, og har god friktion, men der er
grund til advarsel.

Alle (almindelige) dæk kan blive til plastic-dæk her i kulden, og man
kan blive meget overrasket. Hvor du forventer en stoppie, får du en
forhjulsblokering, og hvor du forventer en wheelie, får du en
rolling-burner (..ligesom en vis forskrækket undertegnede forleden). Med
andre ord, grænserne for dine dæk er flyttet, hvad du har opnået af
føling gennem sommeren, er ikke længere gode varer.

Kenneth
R1

Fra : Hekto

Dato : 27-09-03 13:14

In article <3f755c6a$0$54820$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Kenneth
Sørensen" <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> says...
> Med
> andre ord, grænserne for dine dæk er flyttet, hvad du har opnået af
> føling gennem sommeren, er ikke længere gode varer.

Og det er vel det der er det væsentlige i budskabet.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 27-09-03 21:19

> In article <3f755c6a$0$54820$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Kenneth
> Sørensen" <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> says...

> Og det er vel det der er det væsentlige i budskabet.

Ja.
Tak for svarene.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Tommy Fer

Dato : 28-09-03 21:40

på offentlig vej.

> [...]
> vand igennem køleren
> før motoren har nået en fornuftig arbejdstemperatur, eller hvad ?

Køle termostaten, har et lille hul eller to, der giver et min. flow. Dette
er både for at bestykket vandpumpen, desuden vil termostaten ikke havde en
ide om vandets temperatur nede i motren hvis der ikke var et flow. Dette
min. flow er nok til at køle cyklen til en temperatur der er en del under
normal driftstemperatur. Min kærestes GSXR400 har kørt med 40 % tape på
køleren sommeren over, dette har endda ikke givet nogen varme problemer, jo
den har da tændt blæseren ved kø kørsel, men ellers ikke nogen bivirkninger,
andet end hurtigere opvarmning.

Jeg kan kun anbefale at tape cyklens køler fra nu til april.. Det giver
LANGT hurtigere drift temperatur, og en chance for at cyklen kan nå den.

Mvh Tommy Fer