Tuning af bil jvf. forsikring/skade
Fra : Innovation

Dato : 27-09-03 01:00

Så lige subj. Tuning af bil og syn, og er med på de gældende regler, MEN
hvad med i uheldstilfælde?? Hvad siger forsikrings selskaber til at man har
chippet f.eks en 1.8Turbo fra 150hk til 200hk?? Hvis man kører galt eller er
i et færdsels uheld, dækker forsikring så stadig?? Er alt i den skøneste
orden så længe man ikke har lavet "en væsentlig ombygning af motor" men
altså kun chippet og forøget effekten med tja hvad er det 33,33%??

Fra : //zigge

Dato : 27-09-03 02:02

Det er ret enkelt at svare på; hvis du ændre din bil, f.eks. sætter en anden
motor i eller tuner den. Så er din bil ikke synet før den har været til syn
og er godkendt. (Du køre altså i en ikke godkendt bil )
Dvs. hvis du får din "opgradering" godkendt ved syn så er bilen fuldt lovlig
og forsikringen kan ikke røre dig.
Men det er selvfølgelig forudsat at det er den "nye" bil der er forsikret og
ikke den "gamle".
Jeg vil råde dig til at kontakte din asurandør og spørge om bilen skal
nytegnes med de forandringer du vil lave på den.

Mvh
//zigge

Fra : Jonas R.

Dato : 27-09-03 09:43

"Innovation" <thailanddkREMOVETHIS@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> orden så længe man ikke har lavet "en væsentlig ombygning af motor" men
> altså kun chippet og forøget effekten med tja hvad er det 33,33%??

De opdager aldrig du har en chip i bilen, det nægter jeg at tro på :)

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-09-03 08:14

Jonas R. wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> De opdager aldrig du har en chip i bilen, det nægter jeg at tro på :)

Det kommer an på situationen. Så vidt jeg ved så har nogle
forsikringsselskaber flere gange bedt SBI inspektørerne/politiets
kriminaltekniske afdeling om at beregne bilens ydelse i forbindelse med et
uheld med henblik på at kunne få pengene krattet ind hos kunden igen.
Hvorvidt de regner rigtigt skal jeg så ikke kunne udtale mig om.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"She wouldn't make love, but she could make good sandwich"
-- Jethro Tull: Budapest

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-09-03 08:19

Innovation wrote in dk.fritid.bil:

> [...]
> skøneste orden så længe man ikke har lavet "en væsentlig ombygning af
> motor" men altså kun chippet og forøget effekten med tja hvad er det

I mine forsikringspapirer står der:

Det skal hurtigst muligt skriftligt meddeles [forsikringselskabet] når der
sker ændring i køretøjets anvendelse, faste bruger, indretning, udstyr,
motorstørrelse, vægt, kørsel med påhingskøretøj, udlejling eller lignende.

Unladelse af at overholde ovennævnte kan medføre, at retten til erstatning
bortfalder helt eller delvist.

M.a.o. skal mit forsikringsselskab punge ud i forbindelse med et uheld hvori
mit køretøj indgår og jeg har tunet den uden at meddele mit
forsikringsselskab så kommer jeg i sidste ende til selv at betale det
(forsikringselskabet vil dog dække det umiddelbart men der kommer nok en
afdragsordning på plads :D).
Jeg gætter på at dette mere eller mindre er en standardtekst som eksisterer
hos alle forsikringsselskaber.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I'll be right back, take your clothes off"
-- Jamie Lee Curtis as Wanda in 'A Fish Called Wanda'