Hvor mange bruger mon DLSK til sejlads
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-09-03 23:14

Hej NG

Hvor mange af jer bruger DLSK til sejleds, og hvor mange mon blot bruger det
som planlægnings program!!!

Jeg kan godt se den store fordel i at planlægge gennem DLSK, men jeg har
lidt svært ved at se den store fordel ved at benytte det til sejlads i en
sejlbåd... med andre ord, jeg synes det er for omstændigt... bla. fordi
computeren jo også skal stå rimeligt tørt...

Jan Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-03 02:45

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
fordi
> computeren jo også skal stå rimeligt tørt...

Nu er vi jo en del, der sejler motorbåd.

Nogles cockpit/kahyt er endda ganske tørt og der passer en PC perfekt
ind..

Hr. Bjørn

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-09-03 23:10

Sikkert Bjørn... Omvendt er der jo også en del der har søkortplottere
istedet... og de kan sidde hvorsomhelst... en PC kan ofte have problemer med
fugt... og luftfugtigheden i en båd er ikke just lille, selvom det er en
motorbåd...
Jan Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-03 23:38

> [...]
problemer med
> fugt... og luftfugtigheden i en båd er ikke just lille, selvom det er

Klart Jan....nu er gode søkortplottere ikke det mest billige (skal de
købes i DK), så mange har blot en GPS 128..(Danmarks mest solgte).

Naturligvis er bådudstyr konstrueret til at sidde i en båd, men mange
tager deres GPS (plottere) med sig, når de forlader båden (chancen for
at "en anden én" har nappet den, er rimelig stor).

Derfor vil en (bærbar) PC heller ikke blive efterladt i båden og derfor
heller ikke udsættes for (dramatisk) fugt.

Således er der rigtig mange flere end der lige regnes med og sikkert
heller ikke skriver/læser her), der anvender en (bærbar) PC ombord.

Hr. Bjørn

Fra : Claus og Susanne

Dato : 26-09-03 08:24

Jeg bruger det ikke under hele sejladsen, men hvis jeg undervejs skal ændre
noget i ruten (ombestemmer os) eller kommer tæt på nogle grunde så tænder
jeg den
Ellers bruger jeg det til at lave waypoints og ruter, som jeg så overfører
til min Garmin 128.
PC står under læ, så ja man kan ikke nøjes med den når der sejles sejlbåd

S. Jørgensen

Fra : elsmic

Dato : 26-09-03 11:22

Hej

Jeg sejler motorbåd og har brugt DLSK på længere sejladser med den bærbare.
Ellers bruger jeg det også til planlægning og putter waypoints over i Garmin
128´eren. Men det er alletiders at have kørende på længere ture, samt i
fremmed vand.

Mvh Michael

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-09-03 23:11

Hej Claus

Jeg bruger det helt på samme måde som du...
Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-09-03 23:14

Jeg prøver at holde konstalationen op mod en kortplotter...

Jeg mener, skal man investere i DLSK + PC...

Så er kortplotteren vel ved at være billigere... selvom displayet
naturligvis er mindre... tilmed er den vel også mindre strømforbrugende...

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-03 23:40

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg mener, skal man investere i DLSK + PC...

DLSK ca. 800 + PC ca. 7.000 = 7.800,- kr.

> Så er kortplotteren vel ved at være billigere... selvom displayet
> naturligvis er mindre... tilmed er den vel også mindre
strømforbrugende...

Garmin 182 = 9.999,- kr

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-09-03 07:13

Holder ikke helt vand:

PC:
DLSK ca. 800 + PC ca. 7.000 + GPS ca 1000 kr + 12v lader til PC ca 500 kr=
9.300,- kr.

Plotter:
Garmin 182 = 6.395,- (182C (farve): 9.195,-) hos www.topdane.dk eller
lidt mindre i UK web-shops

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 00:53

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bl39om$287d$1@news.cybercity.dk...
> Holder ikke helt vand:

O.k.

> PC:
> DLSK ca. 800 + PC ca. 7.000 + GPS ca 1000 kr + 12v lader til PC ca 500 kr=
> 9.300,- kr.

Kan også e-mail + internet via mobilos.

> Plotter:
> Garmin 182 = 6.395,- (182C (farve): 9.195,-) hos www.topdane.dk eller
> lidt mindre i UK web-shops

Kan ikke andet end plotte.

Skal du have ekstra kort er prisen oppe på PC´ens eller over.

mvh
Hr. Bjørn

Fra : Jan T Pharo

Dato : 28-09-03 09:31

Sun, 28 Sep 2003 01:53:14 +0200, "Bjørn Jørvad"
<hrbjoernATpost3.tele.dk>;
<3f7622ee$0$97193$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Kan ikke andet end plotte.

Jo. Den kan også fungere i fugtige omgivelser.

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01N, 11°01E

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 12:44

"Jan T Pharo" <jan'@nospam.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo. Den kan også fungere i fugtige omgivelser.

Det bør en (Tablet) PC også kunne.

Det ikke ligefrem driver af fugt i min båd, når vi benytter den.

mvh
Hr. Bjørn

Fra : Jan T Pharo

Dato : 28-09-03 13:09

Sun, 28 Sep 2003 13:43:32 +0200, "Bjørn Jørvad"
<hrbjoernATpost3.tele.dk>;
<3f76c964$0$97211$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>"Jan T Pharo" <jan'@nospam.no> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Det bør en (Tablet) PC også kunne.
>
>Det ikke ligefrem driver af fugt i min båd, når vi benytter den.

Når jeg benytter min båd, står jeg ude i cockpit. Når boven slår ned i
dalen mellem to bølger, kommer der vand flyvende.
Da jeg ikke går ned i kahytten for at tjekke position fra GPS-systemet,
men hellere vil gøre det fra derude, uden at forlade rorpinden, er det
af betydning, at også automatiske hjelpemidler kan sees og betjenes
derudefra. De skal derfor tåle at stå i regn og søsprøjt. Det kan min
bærbare PC ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 13:16

"Jan T Pharo" <jan'@nospam.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> De skal derfor tåle at stå i regn og søsprøjt. Det kan min
> bærbare PC ikke.

Det er fuldt forståeligt og som en anden har skrevet i gruppen, må det være
op til den enkelte at vælge den løsning som passer bedst til én
selv/situationen..

Jeg er da selv i aldeles vildrede om jeg skal sætte om til en Garmin 182C
eller købe en Tablet/bærbar PC.

Mit største irritationsmoment pt, er de sølle 8 dage programmet kan køre
uden at "se" CD´en.

Jeg finder det ikke rimeligt at skulle lave alverdens fiksfakserier for at
omgås dette.

Dertil skal lægges at virksomheden, der fremstiller produktet ikke (direkte)
skal leve af det, men hjælpes godt på vej.

mvh
Hr. Bjørn

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-09-03 14:25

"Bjørn Jørvad" <hrbjoernATpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Mit største irritationsmoment pt, er de sølle 8 dage programmet kan køre
> uden at "se" CD´en.
Hej
så brug dog vers. 1 - jeg har begge - men til det hobbybrug jeg har, er
vers. 1 udmærket.
Det er som om man vil have det hele til ingen penge, fat dog at der en
verden til forskel, også
hvad systemet skal bruges til, du får jo et system som nemt koster 30.000,-
40.000,- hvis du
vil have det samme som DLSK kan + det kan kun det halve, en siger at han
ikke kan udlæse positioner
stående ved rorpinden, hvad skal man dog også bruge dem til ????????
positioner er da intet værd uden et søkort - og et i papir er da helt
umuligt når
man står ved rorpinden og det skyller ind, igen det er at blande skidt og
kanel i en
potte.
Hvem har en 14" plotter monteret ved rorpinden ?????????????????
DLSK i kahytten - super- til planlægning - se hvor du er hvis det er tåget -
se havneplaner
når du skal finde en havn - finde seværdigheder når du er i havn osv.
Og køb en lille GPS til rorpinden, hvis du absolut skal se koordinater
MVH
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 15:04

"Hans Olsen" <ho-NOSPAM-@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Davs.

> så brug dog vers. 1 - jeg har begge - men til det hobbybrug jeg har, er
> vers. 1 udmærket.

Den er blevet sendt tilbage, så jeg kunne få version 2..;)

> [...]
30.000,-
> 40.000,- hvis du
> vil have det samme som DLSK kan + det kan kun det halve, en siger at han

Det er godt mit ur ikke skal "se" fabrikanten, hver 8. dag..

> Og køb en lille GPS til rorpinden, hvis du absolut skal se koordinater

Jeg både en GPS 128 samt en Magellan 330M, så jeg mangler ikke noget i så
henseende...

Iøvrigt mener jeg DLSK 2 skal kunne virke længere end de sølle 8 dage før
programmet skal "se" CD´en igen...

mvh
Hr. Bjørn

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-09-03 16:07

"Bjørn Jørvad" <hrbjoernATpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Den er blevet sendt tilbage, så jeg kunne få version 2..;)

He he - ja spares hvor spares kan
Men hvis du ikke har lavet en "backup" kopi inden - ja så er du vist
for lovlydig, forstået på den måde at du jo ikke forhindre et nyt salg, da
vers. 1
jo er udgået

> Det er godt mit ur ikke skal "se" fabrikanten, hver 8. dag..
Ja eller alle de programmer der er på min PC, så skulle jeg
da ansætte en til Cd skiftning.

> Iøvrigt mener jeg DLSK 2 skal kunne virke længere end de sølle 8 dage før
> programmet skal "se" CD´en igen...
Du har absolut ret i, at det er det mest tåbelige jeg har oplevet - 1 måned
kunne jeg
gå med til, men at man ikke kan have en kopi er helt ud i skoven, så kunne
de bare lave det så man skulle bruge den originale, ved ny install.

MVH
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 17:30

"Hans Olsen" <ho-NOSPAM-@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> He he - ja spares hvor spares kan

Naturligvis..

> Men hvis du ikke har lavet en "backup" kopi inden - ja så er du vist
> for lovlydig, forstået på den måde at du jo ikke forhindre et nyt salg, da
> vers. 1
> jo er udgået

Det har jeg altså ikke, da jeg var overbevist om version 2 var lige så
fleksibel. (Det er ikke alle købere, der læser i denne NG). Jeg føler mig
snydt.

Jeg kan heller ikke tillade mig at køre på piratkopier og det ville jeg med
en kopi af ver. 1, da handlen er betinget af tilbagesendelse af samme.

Eller sagt på en anden måde: En aftale er en aftale.

> Ja eller alle de programmer der er på min PC, så skulle jeg
> da ansætte en til Cd skiftning.

LOL

> [...]
> gå med til, men at man ikke kan have en kopi er helt ud i skoven, så kunne
> de bare lave det så man skulle bruge den originale, ved ny install.

Skriv en note til KMS. Det har jeg gjort.

mvh
Hr. Bjørn

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-09-03 18:43

"Bjørn Jørvad" <hrbjoernATpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Skriv en note til KMS. Det har jeg gjort.

Jeg tror jeg var en af de første der købte vers.2 - og klagede med det
samme, men har intet hørt, siden.
Jeg advarede også for længe siden om dette i en NG.
MVH
Hans
Måske man skulle oprette en "hadeside"

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 19:11

"Hans Olsen" <ho-NOSPAM-@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

> Jeg tror jeg var en af de første der købte vers.2 - og klagede med det
> samme, men har intet hørt, siden.

O.k. ... Jeg har heller intet hørt tilbage.

> Jeg advarede også for længe siden om dette i en NG.

O.k ... men jeg tror nu ikke denne NG indeholder samtlige danske
sejlere...

> Måske man skulle oprette en "hadeside"

Hvorfor går DS ikke ind i billedet..?

Havde det været en privat virksomhed, der havde lavet den
markedsføringsmæssige "genistreg" skulle du bare have set (hørt).

Hvordan kan en statsvirksomhed tillade sig at blæse på
markedsføringsloven..?

Laver du en ombytning, aner du intet, før du installere CD´en. Intet sted i
købsaftalen er nævnt en begrænsning.

Man må forvente at FS også går ind i "sagen". Den er vel ikke værre/bedre
end "Jon-sagen"...?

Her var heller intet oplyst om begrænsninger af nogen art.

mvh
Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-09-03 19:58

Det er jo DS der distribuerer DLSK, så ....

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 20:09

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bl7b0p$avc$1@news.cybercity.dk...
> Det er jo DS der distribuerer DLSK, så ....

Netop ... De arbejder vel i medlemmernes interesse og burde agere herefter.

Da jeg købte DLSK 2 via DS´s webshop, stod der *intet* om de 8 dages
begrænsning.

Kopibeskyttelsen kendte man til i forvejen.

En ganske alm. forbruger må derfor gå ud fra, den vare der modtages, er en
opdateret af den tidligere version dog med samme egenskaber.

Der er jo derfor, man benytter sig af tilbudet.

I den gamle version kunne man via KMS´s hjemmeside, lære at installere
softwaren, så programmet kunne køre *uden* tidsbegrænsning.

Således forventer man det samme i version 2.

Det er uhæderlig markedsføring ikke at gøre opmærksom på, det sidste *ikke*
er tilfældet (og man har endda overholdt sin del af aftalen ved at sende
version 1 retur).

mvh
Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-09-03 21:36

DS arbejder for eliten. Dine hobbybehov er sekundære i deres verdensbillede.
Hvis de kan tjene lidt penge på at sælge dårlige søkort til fritidssejlere,
så har de flere penge til deres eliteprogram.

Hårde ord, men man skal se virkeligheden i øjnene.

/Bjarke

> [...]
> meddelelse news:bl7b0p$avc$1@news.cybercity.dk...
>
> Netop ... De arbejder vel i medlemmernes interesse og burde agere

cut

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-03 23:16

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bl7gnh$l85$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Hårde ord, men man skal se virkeligheden i øjnene.

O.k.

Men noget helt andet...

Jeg har fået svar på min første e-mail til KMS.

Det svar er ikke tilfredsstillende, så en ny mail er sendt afsted.

Hr. Bjørn

Fra : Jan T Pharo

Dato : 28-09-03 15:19

Sun, 28 Sep 2003 15:25:27 +0200, "Hans Olsen" <ho-NOSPAM-@vejen-net.dk>;
<bl6ngu$f9u$1@sunsite.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>umuligt når
>man står ved rorpinden og det skyller ind, igen det er at blande skidt og

Søkortet er jo også derude. Indpakket i tætte plasticomslag.
GPSens kortplotter-funktion er nemt tilgægnelig derude.

Men jeg har brugt DLSK (1) til planlægning af sejladser i Danmark.
Nu benytter jeg MapSource.

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-09-03 08:51

> [...]
> Hej NG
>
> Hvor mange af jer bruger DLSK til sejleds, og hvor mange mon blot bruger
Hej
Efter at have læst diverse tråde igennem lang tid, får jeg det indtryk at,
mange
er for og mange imod en bærbar PC med DLSK.
Dem der er imod er vist mest dem som har ofret et stort beløb på
en plotter til 20.000,- - 40.000,-
En almindelig søkortplotter og en bærbar PC kan ikke holdes op imod
hinanden, der er en helt verden til forskel.
Man kan jo ikke sammenligne indkøbsprisen på en PC, kontra en plotter, da en
PC
har uendelig mange muligheder foruden at være plotter.
Hvis man skal have en plotter med 14" skærm og samme opløsning, og
tilhørende
kort over DK, er beløbet min. 30.000,-
ergo har vi 30.000,- at gøre med, så med 15.000,- fås PC - KORT - GPS
- ekstra vandtæt skærm og forlænger TV out kabel.
Jeg har brugt mit PC system igennem 2 år, både i bilen og i båden, i
forskellige både
også på en sejlads med pelikan storm / vandbad / op til 30 graders
krængning. og min
bærbar blev pænt stående på navigations bordet, men selvfølgelig kun nede i
båden.
Jeg har endnu ikke set en alm. sejlbåd med en 14" skærm monteret i cockpit
til at navigere
efter, det som regel altid en repeater, og så kan man jo lige så godt få
signalet fra
en PC.
Inden længe falder priserne på PC og ekstra skærme meget, så man kan lige så
godt
vænne sig til at bruge et PC baseret system.
MEN jeg syntes bestemt det er op til den enkelte at opgøre sit behov, uden
at jeg
vil sige det ene system er bedre en det andet - det er et spørgsmål om penge
/ behov.
På nogen områder er det fint med en PC løsning - og andre dur det ikke.
Jeg vil ikke "præke" nogen til en DLSK løsning, det må være op til den
enkelte, det er
helt op til den enkelte hvad behovet er.
Men jeg havde en bærbar - så jeg var ikke i tvivl, og arbejder meget med at
udvide det
med en ekstra 7" - 10" skærm i cockpit, evt. i en ekstra vandtæt akryl
kasse.
MVH
Hans Olsen

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 03-10-03 20:13

Jeg har valgt en løsning hvor jeg har en middel-ny (1½-2år) gammel bærbar,
monteret sikkert på navigations bordet.

På PC'en har jeg DLSK(1) og OZIexplorer(med Danske og Tyske BSB/NOS kort) og
div andre GPS programmer til op/download osv osv.

I cockpittet har jeg en lidt ældre Garmin plotter G-Map, der føder PC'en med
NMEA data, og hvad der ellers er tilgængelit af NMEA data fra log/log/vind
m.v.

Yderligere har jeg en bærbar garmin som backup.

mvh
/Børge

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 28-09-03 21:11

Hej NG!

Vi har sejlet i et par år i Middelhavet nu, og bruger C-MAP via den bærbare
flittigt.
Den står på kortbordet om læ, og gør, at vi ikke behøver alle de 100-vis af
kort der ellers er nødvendige i det farvand.
Det er med vilje at vi ikke kan se den fra cockpittet, idet vi hellere vil
kigge på den flotte natur end på kedelige kort. Blot er det en god
sikkerhed.

Mvh
Lasse Rønlev

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-10-03 22:13

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> sejlads i en sejlbåd... med andre ord, jeg synes det er for
> omstændigt... bla. fordi computeren jo også skal stå rimeligt tørt...

Det er to forskellige løsninger til to forskellige formål.
Jeg sejler med en af marinehjemmeværnets kuttere, og anvender dlsk dels som
planlægningsværktøj og dels som "backuplotter", men den kan også stå tørt i
styrehuset - som plotter virker det fint som suplement til den almindelige
navigation. I vores MOB-båd (gummibåd) er der en Garmin182C med kort over
DK - og jeg må sige at hvis jeg sejlede lystbåd var det sådan en der var
installeret - det duer helt mega.
Men der vil jeg heller ikke tage min PC med

IMHO er en stdPC med dlsk eller hvadsomhelst en nødløsning (supplement) til
noget seriøst navigationsgrej - helt fint men /kun/ supplement.

Der hvor du for alvor har brug for navigationen, er når de er gået galt - og
så kan du ikke regne med at din PC virker - og der /er/ nu nemmere at finde
folk når de er istand til at opgive en position. (se www.sok.dk under
pressemeddelelser - øvrige - søredning SAR 291-03)
hvor han troede han var ved at synke ved hals barre - og så var det Anholt
)

/carsten

Fra : Kurt Becher

Dato : 01-10-03 23:58

> hvor han troede han var ved at synke ved hals barre - og så var det
> Anholt )
>
> /carsten

Det var vist også lidt sent at rende til bageren

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-10-03 09:19

Kurt Becher wrote:

> Det var vist også lidt sent at rende til bageren

Og så er der alle de byer der hedder håndværker eller guld - det burde
næsten optages i efs )

Carsten Holck