SV650S, lys i begge lygter
Fra : Martin Pedersen

Dato : 25-09-03 20:17

Hej

Der sidder jo efterhånden nogen her i gruppen som kører rundt på en SV650S.
Der skulle vel aldrig være nogen der har fundet ud af en måde at få lys i
begge lygter, ved både lav og høj styrke?

Såvidt jeg har kunnet læse mig frem til er de engelske modeller udstyret med
lys som kan laves om til at der er lys i begge, de pærer der sidder i skulle
være klar til det, men ledningerne mangler. Dette har jeg ikke stødt på i
den danske version

Nogen der er stødt på en løsning, eller er man nødt til at købe et lygtesæt
fra england?

Mvh
Martin
SV650S fra 2001

Fra : Jens Arnfast

Dato : 25-09-03 20:46

Martin Pedersen wrote:
[snip]

Du kan vel kortslutte 'pass'-knappen? Evt med et stykke gaffa

--
-jens
RSV1000 '99

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 25-09-03 20:47

"Martin Pedersen" <martin@SLETDETHERthorgaard.com> wrote in message
> [...]
skulle
> være klar til det, men ledningerne mangler. Dette har jeg ikke stødt på i

Hej.
Jeg kan ikke svare, men jeg kan da stille nogle flere spørgsmål

Det er vist en dansk specialitet at der kun er nærlys i den ene lygte.
Jeg tror loven kræver det ( ? ).

Det er meget normalt at der findes specielle modeller af MC'er pga. lokale
myndighedskrav.
Værkstedsmanualen til SV650 nævner 11 forskellige typer (hvilken er iøvrigt
den danske? E17 ? )

Hvad mener DMC mon med at "Dobbelte Forlyger" er et politisk resultat de har
medvirket til.
www.dmc-org.dk (forsiden)

> Nogen der er stødt på en løsning, eller er man nødt til at købe et
lygtesæt
> fra england?
Jeg tror du er nødt til at købe et udenlandsk lygtesæt - glassene er
forskellige !

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Martin Pedersen

Dato : 25-09-03 20:58

> [...]
iøvrigt
> den danske? E17 ? )
>
> Hvad mener DMC mon med at "Dobbelte Forlyger" er et politisk resultat de

Det de mener er vel rent faktisk at det blev lovligt at køre med dobbelt
forlygter, og at de var med til at få det gennemtrumfet (det var hvad jeg
kunne læse mig frem til på bla news.)

> lygtesæt
> Jeg tror du er nødt til at købe et udenlandsk lygtesæt - glassene er
> forskellige !

Jep, det er også det med de forskellige lygteglas der generer mig.

> --
> VH Flemming Nyboe
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382

Mvh
Martin

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 25-09-03 21:17

"Det de mener er vel rent faktisk at det blev lovligt at køre med dobbelt
forlygter, og at de var med til at få det gennemtrumfet (det var hvad jeg
kunne læse mig frem til på bla news.)"

Jep, bl.a. Kawasaki har lys i begge lygter.... Det kan vi takke DMC for

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Martin Pedersen

Dato : 25-09-03 21:27

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> kunne læse mig frem til på bla news.)"
>
> Jep, bl.a. Kawasaki har lys i begge lygter.... Det kan vi takke DMC for

Og hvorfor kunne Suzuki så ikke lave det samme, det andet ser jo "træls" ud,
men hvad, løsningen er nok så dyr at det ender med at man ikke ændrer det.

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 25-09-03 22:16

Flemming Nyboe <flemREMOVEming.e@get2net.dk> skrev i en
> "Martin Pedersen" <martin@SLETDETHERthorgaard.com> wrote in message
>
> Jeg tror du er nødt til at købe et udenlandsk lygtesæt - glassene er
> forskellige !

Er den ene lygte ikke en af disse hersens fiskeøje-agtige linser der kun er
beregnet som fjernlys??
I så fald er der ingen nem kortslutnings-trick - Medmindre at du ønsker at
køre med 50% fjernlys hele tiden

> Det er vist en dansk specialitet at der kun er nærlys i den ene lygte.
> Jeg tror loven kræver det ( ? ).

NIX!
Faktisk er det lige modsat; men fabrikkerne producerer ikke modeller efter
dansk lovgivning, hvorfor man bliver nødt til selv at modificere sig til en
fuld udnyttelse af, loven!

> Hvad mener DMC mon med at "Dobbelte Forlyger" er et politisk resultat de
har
> medvirket til. www.dmc-org.dk (forsiden)

At det herhjemme er tilladt at have nærlys i begge(!) forekommende
forlygter!!
Og dét er ikke normalt set i det store udland, faktisk er DK foran hvad
denne regel angår

--
Armand.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 25-09-03 22:29

> Er den ene lygte ikke en af disse hersens fiskeøje-agtige linser der kun
er
> beregnet som fjernlys??
Lige præcist.

> At det herhjemme er tilladt at have nærlys i begge(!) forekommende
> forlygter!!
> Og dét er ikke normalt set i det store udland, faktisk er DK foran hvad
> denne regel angår
Aha.
Interessant. Så er det altså omvendt af hvad jeg troede.
Det bemærkelsesværdige er så at UK modellen har nærlys i begge øjne.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : RacerNiels

Dato : 26-09-03 00:13

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> wrote in message
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> er
> Lige præcist.

NEJ! Det er lige omvendt. Kort lys i linsen og langt i parabolen. Hvis pæren
i parabolen er en H4 kan man få "den korte tråd" til at tænde samtidig med
linsen, og så kan man på den måde få nærlys i begge lygter. Hvis det er en
H3- eller H1-pære som det f.eks. er på en Ducati er der ikke noget at gøre.
Så kan man kun sørge for at nærlyset i linsen forbliver tændt når man tænder
det lange permanent.

Niels
S FAU
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Freddy Lang

Dato : 26-09-03 01:12

RacerNiels wrote:
> [...]
> en Ducati er der ikke noget at gøre. Så kan man kun sørge for at
> nærlyset i linsen forbliver tændt når man tænder det lange permanent.

Korrekt. Det understreges yderligere af, at begge forlygtepærer på en SV-S
er H1...netop det, at forskellen ligger i selve lygten (parabolen/linsen).

Jeg har nu en helt anden plan... i løbet af vinteren vil jeg finde et sæt
Xenon billygter på eBay.de, og så simpelthen bygge skidtet om, så Xenon
lygterne passer på SV'eren... sandsynligvis går jeg helt over gevind og
laver quad-lamper (to nærlys og to fjernlys)... mindre kan naturligvis ikke
gøre det.

Grunden er ikke så meget pop-effekten, som det faktum at en MC har verdens
dårligste lys (næst efter en trædecykel med dynamo!!), og gør kørsel i mørke
til en rimelig u-fed oplevelse... eksempelvis på vej hjem fra Søby-træffet
en torsdag aften i september...

--
Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Christian Knudsen

Dato : 30-09-03 14:10

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mørke
> til en rimelig u-fed oplevelse... eksempelvis på vej hjem fra Søby-træffet

Tja, jeg var også meget utilfreds med lyset på min GS 500 (med TCP
fuldkåbe).
På min FZR600R er der imidlertid ingen problemer. Der har jeg kort og langt
lys i begge lygter, hvilket giver et rigtig godt lys. Bedre end mange små
bilers.
Jeg har selv sørget for, at der er nærlys i begge lygter, da der ikke var
det, da jeg købte den, og slet ikke da den kom til Danmark i 1994. Men efter
de nye lovkrav må mc'er godt køre med nær og fjernlys i begge forlygter,
sålænge der ikke er mere end 30 cm mellem pærerne. Det er der ikke på min
FZR600R, og både paraboler og lygteglas er forberedt til det. Det var bare
at trække en ledning, og så var den klaret.
Desværre har SV S'eren ligesom min GS 500 med TCP kåben to forskellige
paraboler, og to forskellige lygteglas, hvorfor det ikke er muligt at lave
samme trick som på min FZRR.

En sidste ting, der dog undrer mig er, at den R6'eren har kun har nærlys i
den ene side, og fjernlys i den anden, når den nu godt må have nærlys i
begge sider.
Det ser 100 gange federe ud, som på billedet her;
http://www.yamaha-motor.com/products/UnitImage.asp?lid=2&lc=mcy&cid=5&mid=8&iid=5080
Synd, at vi åbenbart ikke må have det sådan i danmark
Her tror jeg dog det er reglen med de 30cm, der gør at der er blevet sat nye
paraboler og lygteglas i..... suk....

mvmch
christian

Fra : Armand

Dato : 26-09-03 16:37

Flemming Nyboe <flemREMOVEming.e@get2net.dk> skrev i en

> Interessant. Så er det altså omvendt af hvad jeg troede.
> Det bemærkelsesværdige er så at UK modellen har nærlys i begge øjne.

Sure?
Det kan jo blot være en eftermontering du har oplevet, ligesom at det, hvis
din erfaring kun er fra billedmateriale, kan dreje sig om brug af nedrettet
fjernlys for at give bedre symmetri ( en intetanende fotograf vil sikkert
straks tro at den ene pære er sprunget, samt sidenhen opponere imid det
usymmetriske look :-/ )

--
Armand.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 27-09-03 21:31

> [...]
> fjernlys for at give bedre symmetri ( en intetanende fotograf vil sikkert
> straks tro at den ene pære er sprunget, samt sidenhen opponere imid det

Ak, ja.
Jeg tror de fleste SV ejere har hørt den mange gange:
"Din pære er sprunget"

Min påstand om de angelsaxiske SV'eres lys kom fra diagrammet i
servicemanualen,
der viser 2 parallelforbundne pærer, hver med både nær- og
fjernlysglødetråd.
UK modellen hedder E-02

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Søren Ottosen

Dato : 26-09-03 17:47

> Nogen der er stødt på en løsning, eller er man nødt til at købe et
lygtesæt
> fra england?

Er der ikke asymetrisk lygter på SV'eren??
I så fald er det jo ikke så smart at købe et lygtesæt i UK, da i jo kører i
den "forkerte" side af vejen

Søren

Fra : Martin Pedersen

Dato : 27-09-03 10:28

> Er der ikke asymetrisk lygter på SV'eren??
> I så fald er det jo ikke så smart at købe et lygtesæt i UK, da i jo kører
> den "forkerte" side af vejen

Jo, der er asymetriske lygter på den... her i DK. Har siddet og mailet lidt
med en englænder, og åbenbart er lygterne på deres ens i begge sider, og
begge er tændt både ved kort og lang lys, så det burde virke hvis man fik
fat i et sæt derovre fra

Mvh
Martin

Fra : Birger Poulsen

Dato : 29-09-03 15:59

> [...]
> begge er tændt både ved kort og lang lys, så det burde virke hvis man fik

Husk lige på at det er glassene som giver retningen på det asymetriske, både
højre og venstre, så jeg ville nok finde et andet land end England at handle
den slags i.

Hilsen
Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141

Fra : Orla Pedersen

Dato : 29-09-03 17:12

Birger Poulsen skrev i meddelelsen
<3f784908$0$97187$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>"Martin Pedersen" <martin@SLETDETHERthorgaard.com> wrote in message

>Husk lige på at det er glassene som giver retningen på det asymetriske,

Næeh det er det nu ikke. Der er det flotteste asymetriske nærlys på VTR'en
med et helt "plant/glat" glas. Det er såmænd meget mere enkelt, prøv at måle
vinklen på den lille afskærmning i pæren i forhold til parabolen. Nogle
lygteglas hjælper så til med at focusere lyset i den ønskede retning, men
det er bestemt ikke alle lygter der udnytter den mulighed.

>så jeg ville nok finde et andet land end England at handle
>den slags i.

Absolut, hvis ellers glassene er uden "mønster" på SV'en kan de nok
genbruges. Men nye paraboler skal helt sikkert findes på kontinentet.
Engelske ditto fikserer pæren i en vinkel man hurtigt vil blive upopulær på
herhjemme.

mvh
Orla