/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Harley Davidson - foreste tromle bremse
Fra : Kasper Mejlgaard


Dato : 25-09-03 11:18

Jeg er hen over sommeren blevet den glade ejer af en stock FLH1200 fra
1970. Denne årgang er udstyret med en tromelbremse både foran og bagpå. Den
foreste er med direkte kabel, mens den bagerste er forstærket.

Jeg har aldrig tidligere kørt Harley med tromlebremse foran og må sige at
jeg er lettere overrasket lidt den kan bremse. Flere har fortalt mig at
sådan er det bare og det har ikke noget at gøre med at den trænger til en
omgang. Den bremser så ringe at jeg ikke kunne tænke mig at prøve at holde
den med forbremsen på op- eller nedkørelsen til f.eks. et parkeringhus
eller færge. Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for at
upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive foran?

Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...

--
Kasper Mejlgaard

 
 
Sporty (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Sporty


Dato : 25-09-03 11:46

Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
> såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for at
> upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive foran?
>
Jeg har efterhånden været med til at skrue i mange Harley´er, også med dit
problem. Tromlebremser er nok lidt for gammeldags.
Så du kan lige så godt bide i det sure æble, vil du have noget der kan
bremse, må du nok ud i konvertering til skive.

Hilsen Johnny.
Sportster 1200 - Ren Porno


> Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...
>
> --
> Kasper Mejlgaard



Edvard Korsbæk (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 25-09-03 13:25

En mulighed var at kigge sig om efter en Dobbelt-Duplex fra 'Et eller andet
Italiensk'. De bremser formidabelt - Jeg brugte sådan en på en MMW 750
engang, og er ikke helt så langt fra hvad der bør være på en ældre HD. Rent
faktisk kan Grimeca købes som fabriksnye i 'Classic bike', men de er vist
ganske kostbare.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998
"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnbn5g6t.2dkg.nntpspam1@savage.chaos.dk...
> Jeg er hen over sommeren blevet den glade ejer af en stock FLH1200 fra
> 1970. Denne årgang er udstyret med en tromelbremse både foran og bagpå.
Den
> foreste er med direkte kabel, mens den bagerste er forstærket.
>
> Jeg har aldrig tidligere kørt Harley med tromlebremse foran og må sige at
> jeg er lettere overrasket lidt den kan bremse. Flere har fortalt mig at
> sådan er det bare og det har ikke noget at gøre med at den trænger til en
> omgang. Den bremser så ringe at jeg ikke kunne tænke mig at prøve at holde
> den med forbremsen på op- eller nedkørelsen til f.eks. et parkeringhus
> eller færge. Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
> såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for at
> upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive foran?
>
> Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...
>
> --
> Kasper Mejlgaard



Hekto (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-09-03 13:56

In article <bkumri$j55$1@sunsite.dk>, info@bb-soft.dk says...
> men de er vist
> ganske kostbare.
>
>
>
Tjaaaa ... ganske dyre, ihvertfald:

Price of 230mm hub assembly complete. Packed weight = 12.5KG
(hub, brake plates, linkage, shoes, bearings & spindle. As pictured
above.)
Without VAT or carriage - £319.14
Total price including carriage and VAT @ 17.5% to U.K. mainland. -
£385.00
Total price including airmail delivery and VAT @ 17.5% to EU countries
- £426.00
Total price including airmail delivery to USA & Canada (no VAT) -
£399.00 no tax.
Total price including airmail delivery to Australia, Asia & Japan (no
VAT) - £440.00 no tax.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Robert (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Robert


Dato : 25-09-03 14:30

Hej

Og husk! hvis du skifter du til skivebremser, så skal du til en ny vurdering
hos T & S.

/Robert



Armand (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-09-03 18:32


Hekto <hekto.nospam@hekto.dk> skrev i en
news:MPG.19dd044f6af2b85f9899f7@news.cybercity.dk...
> In article <bkumri$j55$1@sunsite.dk>, info@bb-soft.dk says...
> > men de er vist
> > ganske kostbare.
> >
> Tjaaaa ... ganske dyre, ihvertfald:
> Total price including carriage and VAT @ 17.5% to U.K. mainland. -
> £385.00

Tjaeh :-/
lidt over 4.000,- er da ikke at regne når der ellers bygges om på HD'ere

Og i mine øjne kunne en Grimeca-ombygning være pengene værd i kraft af at
holde stilen på den semi-klassiske 70'er, som ville blive skæmmet af en
skivebremse!

Tilbage er så om den amerikanske forgaffel matcher en så god bremse :-/

--
Armand.





uffe.j (25-09-2003)
Kommentar
Fra : uffe.j


Dato : 25-09-03 15:49

Jeg har set sådan en italiensk tromlebremse ved forskellige loppemarkeder,
sidst ved Søhøjlandets TT-løb.Den kostede ca. 3600 kr. Jeg ved ikke om det
er så dyrt.


--
uffe.j@privatnospam.dk
Ved svar, fjern "nospam".
"Edvard Korsbæk" <info@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
news:bkumri$j55$1@sunsite.dk...
> En mulighed var at kigge sig om efter en Dobbelt-Duplex fra 'Et eller
andet
> Italiensk'. De bremser formidabelt - Jeg brugte sådan en på en MMW 750
> engang, og er ikke helt så langt fra hvad der bør være på en ældre HD.
Rent
> faktisk kan Grimeca købes som fabriksnye i 'Classic bike', men de er vist
> ganske kostbare.
>
> --
> Best regards
>
> Edvard Korsbæk
> +4570229998
> "Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnbn5g6t.2dkg.nntpspam1@savage.chaos.dk...
> > Jeg er hen over sommeren blevet den glade ejer af en stock FLH1200 fra
> > 1970. Denne årgang er udstyret med en tromelbremse både foran og bagpå.
> Den
> > foreste er med direkte kabel, mens den bagerste er forstærket.
> >
> > Jeg har aldrig tidligere kørt Harley med tromlebremse foran og må sige
at
> > jeg er lettere overrasket lidt den kan bremse. Flere har fortalt mig at
> > sådan er det bare og det har ikke noget at gøre med at den trænger til
en
> > omgang. Den bremser så ringe at jeg ikke kunne tænke mig at prøve at
holde
> > den med forbremsen på op- eller nedkørelsen til f.eks. et parkeringhus
> > eller færge. Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
> > såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for
at
> > upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive
foran?
> >
> > Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...
> >
> > --
> > Kasper Mejlgaard
>
>



S.G (25-09-2003)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 25-09-03 17:52

Det kan vel aldrig skade at gå dem efter og skifte klodserne (eller hvad det
nu) hedder, kan være de er hærdet.
Hvis nu du kan hente 20% mere er det jo allerede bedre



Gert Bo thorgersen (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 26-09-03 01:45


Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en
news:slrnbn5g6t.2dkg.nntpspam1@savage.chaos.dk...
> Jeg er hen over sommeren blevet den glade ejer af en stock FLH1200 fra
> 1970. Denne årgang er udstyret med en tromelbremse både foran og bagpå.
Den
> foreste er med direkte kabel, mens den bagerste er forstærket.
>
> Jeg har aldrig tidligere kørt Harley med tromlebremse foran og må sige at
> jeg er lettere overrasket lidt den kan bremse. Flere har fortalt mig at
> sådan er det bare og det har ikke noget at gøre med at den trænger til en
> omgang. Den bremser så ringe at jeg ikke kunne tænke mig at prøve at holde
> den med forbremsen på op- eller nedkørelsen til f.eks. et parkeringhus
> eller færge. Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
> såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for at
> upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive foran?
>
> Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...
>
> --
> Kasper Mejlgaard

Der kan være meget forskel på bremser, både skive og tromlebremser. Da jeg i
1970 købte en BMW R60, en brugt politimotorcykel, blev den godkendt ved syn
med en forbremse som var så dårlig at jeg få uger senere var ved at blive
dræbt ved et trafikuheld (først bil, så autoværn, så bil og derefter jeg
uden motorcykel igen autoværn). Derefter sørgede/sørger jeg altid for gode
bremser, først en Grimeca, så en Egli Wincent, så en svarende til Grimecaen
og så til sidst tromlebremsen fra England med 8 bremsebakker, som jeg senere
brugte på min Honda CB 750.

På de gamle motorcykler, som din fra 70, havde man ikke bremser som kan
sammenlignes med dem fra idag bl.a. pga. at dækkene jo først efter 1968 kom
med friktionsværdier der kunne tillade 50% mere opbremsning (og tilsvarende
lægning ned i sving). Så på sin vis var bremserne inden da gode nok kontra
dækkene.

Det der spiller ind på hvor meget man skal bruge hånden for at bremse, med
en tromlebremse, er jo bl.a. friktionen i bremsekablet - derfor
plastic/nylon indlæg i kablet (smøring) samt hvordan bremsebakkerne
vender/hængslet. I nogle kan de 2 eller 4 (eller 8) bremsebakker kan de være
kontra hinanden medens de i andre kan være rettet samme vej. Og hvis de er
rettet samme vej hjælper de selv med bremsningen hvis de er "modsat" rettet
omdrejningen af hjulet. Desuden kommer bremsebelægningens kvalitet og type
samt "bremseblokken/tromlens" kvalitet indi billedet.

Da jeg for 7 år siden fik en BMW R60 fra 1976 kom det bag på mig hvor god en
tromlebremse der sad på den, der var ingen forskel på den resulterende
opbremsning sammenlignet med den der er der nu efter at være skiftet til
skivebremse. Men jeg skiftede nu alligevel til skivebremse fordi de har det
bedre vedr.køling, vægt og så ikke opsamling af støv fra bremsebakkerne i
tromlebremsen.

Det som Amand skriver om forgaflens styrke kan være både rigtigt og forkert.
På de gamle Honda CB 750 var det jo af synsmyndighederne forbudt at komme 2
skiver på pga. af forgaflen manglende styrke som de sagde; noget sludder.
Ganske vist havde den 35 mm tykke forgaffel ingen styrke sammenlignet med
den 35 fra Ceriani som jeg senere skiftede til, men belastningen ved
opbremsningen kom ikke over det tilladelige ved en opbremsning. Cerianiens
dimensioner - altså også godstykkelsen i røret - var den samme som Hondaens
originale, men den kunne klare betydeligt mere hvis man væltede. Så
materialekvaliteten spiller altså meget ind, da det jo ses af med samme mål
vil give samme resultat ved styrkeberegningen.

Mvh. Gert Thorgersen



Hekto (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-09-03 06:10

In article <bl03rf$t5l$1@news.loxinfo.co.th>, Gert Bo thorgersen
says...
> Men jeg skiftede nu alligevel til skivebremse fordi de har det
> bedre vedr.køling, vægt og så ikke opsamling af støv fra bremsebakkerne i
> tromlebremsen.
>
>
Støv og deraf følgende ujævne bremsekraft, eller nærmere
doseringsproblemet, er vel sådan set den eneste ulempe der er ved
tromlebremsen?
En tromlebremse, med de rigtige dimensioner bremser, sammenlignet med
en skive(r), fuldstændig lige så godt, og kølingen kan jo forbedres med
ribber og luftindtag/afgang.

--
/Hekto

Ducati Pantah 600 SL + Suzuki LS650 + GS450E Til Salg!
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Edvard Korsbæk (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 26-09-03 12:58

Støv og deraf følgende ujævne bremsekraft, eller nærmere
> doseringsproblemet, er vel sådan set den eneste ulempe der er ved
> tromlebremsen?
> En tromlebremse, med de rigtige dimensioner bremser, sammenlignet med
> en skive(r), fuldstændig lige så godt, og kølingen kan jo forbedres med
> ribber og luftindtag/afgang
[snip]

Doserbarheden af sådan en dobbelt duplex er meget ringere end ved en lige så
effektiv skivebremse. Men jeg savner nu den fornemme mekanik, jeg godt her
mange år efter kan røbe stammede fra en Yamaha 250 RR maskine - Det var en
Fontana kopi, og den var dejlig.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998



Kasper Mejlgaard (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Mejlgaard


Dato : 26-09-03 16:10

It seems Gert Bo thorgersen wrote:
> Det der spiller ind på hvor meget man skal bruge hånden for at bremse, med
> en tromlebremse, er jo bl.a. friktionen i bremsekablet - derfor
> plastic/nylon indlæg i kablet (smøring) samt hvordan bremsebakkerne
> vender/hængslet. I nogle kan de 2 eller 4 (eller 8) bremsebakker kan de være
> kontra hinanden medens de i andre kan være rettet samme vej. Og hvis de er
> rettet samme vej hjælper de selv med bremsningen hvis de er "modsat" rettet
> omdrejningen af hjulet. Desuden kommer bremsebelægningens kvalitet og type
> samt "bremseblokken/tromlens" kvalitet indi billedet.

Jeg checkede lige kablet efter som det første og det ser bestemt ikke for
godt ud ved nærmere inspektion. Det er vist det orginale og der er faktisk
adskillige steder hvor der er slidt hul indtil noget der ligner en
metalspiral. Se det kunne tyde på at friktionen i dette kabel efterhånden
er en del større end tiltænkt, og sådan nogle kabler er givetvis også
blevet en del bedre siden '70.

Jeg tror planen må være at gi' den et nyt kabel, få åbnet bremsen og
inspiceret den og evt. gi' den en omgang også, hvis den ser skidt ud.

Dette er også delvist affødt af at jeg har svært ved at forestille mig at
en tromle forbremse i fin form, virkelig skulle kunne være så lousy...

Lidt at bestille til vinter er jo heller ikke at foragte. Keep you postet
og flere ideer/erfaringer modtages med glæde.

Med løftet venstre (selvom jeg kører harley)

--
Kasper Mejlgaard

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste