Fuskerværksteder!!!
Fra : Pcman

Dato : 25-09-03 07:25

Hej allesammen.
Jeg har en motorcykelværksteds historie.
Min gamle Honda CB 550 fra 1979 og jeg var i København i sommers. På vej
hjem begynder Hondaen at tikke i motoren. Da jeg kommer hjem bestiller jeg
tid til en ventiljustering på Vordingborg MC. De ligger tæt på, hvor jeg
bor. Jeg smider Hondaen i kassevognen og kører til Vordingborg. Den unge
mekaniker begynder at justere ventilerne da han pludselig siger "Ups"!! Det
lyder dyrt tænkte jeg.

Han fortalte mig at den ene indsugningsventil var slidt på hærdningen, altså
der hvor stilleskruen trykker på ventilen. Han fortæller mig at den ventil
skal skiftes og at den kunne de godt gøre for mig. Jeg skulle regne med et
par tusinde eller tre.

Da jeg er den nysgerrige type, ringer jeg til Brdr Stevns, Hårlev MC
værksted. De beder mig skrue motoren ud af stellet og komme ned med den.
Efter megen besværlighed får min gode ven og jeg motoren ud af stellet. Det
skal siges at det har vi ikke prøvet før nogen af os. Jeg kører motoren til
Hårlev og efter et stykke tid fortæller Jørgen Stevns mig, at den motor IKKE
fejler noget som helst. Den skal da bare stilles i ventilerne og det der
lille problem med ventilen, skal jeg blot justere mig ud af.

Jeg kan nu glæde mig over at jeg i min nysgerrighed vælgte at høre to
værksteder, inden jeg sagde ja til en dyr reparation. Jeg kan også ærgre mig
over, at jeg ikke tog direkte til Jørgen Stevns, men valgte at støtte min
lokale mc pusher. De får ikke min støtte mere. Jeg har efter denne
fejlinformation fra Vordingborg MC, valgt at dele historien med Jer. Jeg
synes faktisk at det var skide frækt. Jeg er ærlig og siger at jeg ikke
kender så meget til 4 taktere og så får jeg sådan en ussel behandling.

Mvh Jarl - der fik undervisning i justering af ventiler og nu klarer det
selv

--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn + 1 Dnepr 650 til reservedele

Fra : Holger Danske

Dato : 25-09-03 07:44

Pcman wrote:
> [...]
> jeg sådan en ussel behandling.
>
> Mvh Jarl - der fik undervisning i justering af ventiler og nu klarer

Uhyggelig historie, godt du deler

Skal den så ikke snart i rammen igen, jeg kan da godt komme forbi, så du kan
give mig en hånd
H.D.

--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : Pcman

Dato : 25-09-03 08:25

"Holger Danske" <Holger_Danske@jegstyrer.dk> wrote in message

> Uhyggelig historie, godt du deler

Synes jeg var nødt til det.

> Skal den så ikke snart i rammen igen, jeg kan da godt komme forbi, så du
kan
> give mig en hånd

LOL, ja med at smide min motor i rammen. Jeps, jo hurtigere jo bedre, så kan
jeg vise dig, hvordan man stiller ventiler. Måske den kan nå en tur inden
vinter???

BTW, den postbil der kørte i den modsatte side af vejen igår og som du var
ved at torpedere på Yamahaen. Der var ny chauffør på idag. Skældte du så
meget ud??? Godt det ikke var mig på den gamle Maico, jeg havde ikke haft en
chance for at nå at bremse, eller styre. Godt man er kaskoforsikret :-/
Mvh
Jarl - der snart er lokal underviser i ventiljustering
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn + en slagtegris Dnepr 650

Fra : Holger Danske

Dato : 25-09-03 09:14

Pcman wrote:
> [...]
>
> LOL, ja med at smide min motor i rammen. Jeps, jo hurtigere jo bedre,
> så kan jeg vise dig, hvordan man stiller ventiler. Måske den kan nå

Du kontakter mig bare

> [...]
> man er kaskoforsikret :-/
> Mvh
> Jarl - der snart er lokal underviser i ventiljustering

He he he ROTFL , så kan de bare lære det, kan de
H.D.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-09-03 07:49

Pcman wrote:

> De beder mig skrue motoren ud af stellet og komme ned med
> den.

....hvorfor kunne du ikke komme med hele cyklen - kan man ikke justere
ventiler uden at pille motoren ud af rammen?
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Pcman

Dato : 25-09-03 08:16

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message

> ...hvorfor kunne du ikke komme med hele cyklen - kan man ikke justere
> ventiler uden at pille motoren ud af rammen?

Jo da. Der var jo fra Vordingborg MC dømt ventiludskiftning. Som Jørgen
Stevns derefter sagde: "Pil motoren ud, så skifter jeg lige den ventil, det
klarer jeg hurtigt" Vordingborg skulle jo justere ventilerne, men de
stoppede ved den "defekte" ventil! Derfor afmonterede vi motoren
Mvh
Jarl - der trænger til at lufte en 4 takter
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-09-03 08:21

Pcman wrote:
> [...]
>
> Jo da. Der var jo fra Vordingborg MC dømt ventiludskiftning. Som
> Jørgen Stevns derefter sagde: "Pil motoren ud, så skifter jeg lige

....nå, okay...

Fra : Hekto

Dato : 25-09-03 07:54

In article <CTvcb.12$Fe6.8@news.get2net.dk>, Pcman says...
> [...]
> kender så meget til 4 taktere og så får jeg sådan en ussel behandling.
>
> Mvh Jarl - der fik undervisning i justering af ventiler og nu klarer det

Flinke fyre, og et nydeligt værksted!

Lidt OT, kan det tilføjes at man bør have samme nysgerrighed, når man
går til lægen!!!!
--
/Hekto

Ducati Pantah 600 SL + Suzuki LS650 + GS450E Til Salg!
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Pcman

Dato : 25-09-03 08:18

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
Klips
> Flinke fyre, og et nydeligt værksted!

Meget enig!

> Lidt OT, kan det tilføjes at man bør have samme nysgerrighed, når man
> går til lægen!!!!

ROFTL
Mvh
Jarl - der fame synes sådan en Hondamotor er tung!
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : p.jarnbak

Dato : 25-09-03 09:15

".

> [...]
> skal skiftes og at den kunne de godt gøre for mig. Jeg skulle regne med et
Han har sådan set ret men! normalt sliber man 1/10 mm af toppen på ventilen
og så er den ok.Det giver jo nogle problemer at stille ventiler når der er
et
hul i toppen,der er ikke mange der har et søgerblad der kan gå der ned så
der må stilles på gehør fra nu af.Motoren skal da ikke ud af stellet for at
tage toppen af
så det burde være en nem sag og kun koste et slibeset med pakninger og et
par øl
hos den lokale cylinderservice.
Hej Palle.

Fra : Pcman

Dato : 25-09-03 11:06

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> tage toppen af
> så det burde være en nem sag og kun koste et slibeset med pakninger og et

Ifølge Brdr. Stevns fejler ventilen ikke noget og denskal bare stilles. Jeg
har aldrig selv afmonteret et topstykke, så det er ikke nogen nem sag for
mig. Den lokale cylinderservice skal have 350+moms i timen. Nu stiller jeg
skidtet som aftalt med Brødrene og sparer alle disse mange penge.
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 25-09-03 09:27

Ærgerlig historie. Godt du var nysgerrig....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Pcman

Dato : 25-09-03 11:07

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Ærgerlig historie. Godt du var nysgerrig....
Nu er jeg så nysgerrig så jeg laver endnu flere ting på mcén selv. Den gamle
Maico jeg har, laver jeg også selv, men det er også en 2tagger.
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 25-09-03 11:29

Pcman <se@min.hjemmeside.dk> skrev i en
> [...]
>
> --
> Maico 250 B 1960
> Dnepr K-750 med sidevogn + 1 Dnepr 650 til reservedele

Som Palle skriver så sliber man nogen gange LIDT af toppen på ventilen i det
aktuelle
tilfælde, eller hvis det er så lidt blot stiller på stramt med det aktuelle
søgerblad - så det
buler ned - eller stiller på føling til den ikke larmer mere, eller på
drejning i forhold til
gevindstigningen.

Da jeg i 1970 købte en brugt BMW politimotorcykel viste det sig at
ventiltoppene var banket mange 1/10 dele mm dybe/hule, så jeg måtte stille
ud fra vidende dette indtil jeg
om vinteren fik den hovedrepareret.

Da jeg så i 1974 købte en Honda CB 750 og tunede den med bl.a. knastaksler
fraRuss Colins (daværende vendensmester i kvart mile) reulterede det i
kraftige nedbankninger i ventiltoppene efter ikke mange 1000 km kørseler.
Jeg købte da hos et firma i USA hætter til at komme på toppene af
ventilerne. Dette firma som også producerede ventiler lavede specielt disse
hætter til Triumph motorcykler idet de havde problemet med at banke toppene
på ventilerne. Da jeg senere satte mig ind i hvordan knaster skal
konstrueres og dynamisk udregnes fandt jeg forklaringen på hvorfor en knast
(eller for stor/større end foreskrevne ventilslup) kan resultere i
nedbankningen i ventilhovedet, hastigheden (kurven) for ventilløftet skal
være meget lille indtil tolerancen er væk, og først derefter startende med
acceleration i ventilåbningen. Så dårligt designede knaster kan måske give
HK men samtidig resultere i kort liv for ventilerne. Den gang for 30 år
siden kørte mange jo Triumpher og dem der tunede dem, og efterfølgende
hovedreparerede hver vinter, sagde at tingene blev slidt mere fordi de var
tunede, men dette var jo altså ikke rigt, skaden skyldtes misforståede
knastaksel konstruktioner.

Jørgen Stevns havde for øvrigt for 2 eller 3 år fået en rekonstrueret knast
fra England til en af sine veterancykler, med den knast støjede ventilerne
selv med ventiltolerance på 0 mm! Det skyldtes også reparatørens
misforståelse vedr.knaster. Jørgen lavede selv senere en knast til samme
cykel og den virkede perfekt.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Pcman

Dato : 25-09-03 16:29

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message

> [...]
aktuelle
> søgerblad - så det
> buler ned - eller stiller på føling til den ikke larmer mere, eller på

Eller som Jørgen Stevns siger, man stiller bare ventilerne! Han mente ikke
engang en slibning var nødvendigt.

> Da jeg i 1970 købte en brugt BMW politimotorcykel viste det sig at
> ventiltoppene var banket mange 1/10 dele mm dybe/hule, så jeg måtte stille
> ud fra vidende dette indtil jeg
> om vinteren fik den hovedrepareret.

Så får jeg også stillet Hondaens ventiler. Skal bare lige have fundet
tolerancerne (ventilspillerummet). Motoren er kold, den har ikke kørt længe.

> [...]
> hovedreparerede hver vinter, sagde at tingene blev slidt mere fordi de var
> tunede, men dette var jo altså ikke rigt, skaden skyldtes misforståede

Hmm, måske derfor jeg har kørt 2tagger i mange år??? Men jeg kan godt lide 4
takts motoren og så må man jo lære det, hvis man ikke vil betale i dyre
domme.

> [...]
> selv med ventiltolerance på 0 mm! Det skyldtes også reparatørens
> misforståelse vedr.knaster. Jørgen lavede selv senere en knast til samme

Ja, den mand er simpelthen utrolig. Har du set hans maskine til at lave
knaster med. Godt nok ellers et sindrigt apparat.

Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : JSM

Dato : 25-09-03 19:31

Den Thu, 25 Sep 2003 08:25:20 +0200, skrev Pcman:

> Hej allesammen.
> Jeg har en motorcykelværksteds historie.
> <snip en historie om et godt og et midre godt værksted>

Hvad med også at lave en anmeldelse af de to værksteder på www.dmcn.dk

mvh
Jesper

Fra : Pcman

Dato : 25-09-03 19:47

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> kom med dette herlige forslag

> Hvad med også at lave en anmeldelse af de to værksteder på www.dmcn.dk

Det vil jeg så snarest gøre. Jeg kan absolut ikke lide at blive snydt af
værkstederne.
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn