/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Så for f...... da, Kæde igen.
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 22-09-03 23:01

Så røg min kædetræk også ;>(

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=366

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





 
 
Martin Sørensen (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-09-03 23:18

> Så røg min kædetræk også ;>(
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=366

Ok, det er ret slemt.. Kunne hurtigt have udviklet sig til noget farligt, så
det var da godt du kiggede den efter.

--
signing off.. Martin Sørensen



Bjørn S (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 22-09-03 23:23


"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f6f7130$0$83067$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Så røg min kædetræk også ;>(
>
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=366

Ja, den ser godt nok ferdig ud...
Godt du opdaget det i tide ! Smøring pr. 500 km, er ikke det lidt i
underkanten ?
Selv kører jeg med Scottoiler, men det er nu også af dovenskab (og mangel,
samt plads til en bagløfter).

--
/Bjørn



Anders Thorup (23-09-2003)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 23-09-03 06:19



"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote in message
newsKbb.89691$Kb2.3715003@news010.worldonline.dk...
>
> "D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f6f7130$0$83067$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Så røg min kædetræk også ;>(
> >
> > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=366
>
> Ja, den ser godt nok ferdig ud...
> Godt du opdaget det i tide ! Smøring pr. 500 km, er ikke det lidt i
> underkanten ?
> Selv kører jeg med Scottoiler, men det er nu også af dovenskab (og mangel,
> samt plads til en bagløfter).
>
> --
> /Bjørn
>

Ja, det ser godt nok færdig ud. Jeg vil give Bjørn ret i at 500km er lige
sjældent nok. Personligt for den en ordentlig tur med kædesprayen, minimum
hver gang jeg tanker, dvs for hver 150-180km, og tit oftere.

--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup



TheHobbit (23-09-2003)
Kommentar
Fra : TheHobbit


Dato : 23-09-03 08:15

Anders Thorup wrote:
> Ja, det ser godt nok færdig ud. Jeg vil give Bjørn ret i at 500km er
> lige sjældent nok. Personligt for den en ordentlig tur med
> kædesprayen, minimum hver gang jeg tanker, dvs for hver 150-180km, og
> tit oftere.

Ja, jeg har samme princip - mht tankning og kædesmøring, men der går som
regel lidt over 200 km imellem. Måske ville kæden have bedre af at jeg ikke
kører så langt på literen....

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -



Keld (23-09-2003)
Kommentar
Fra : Keld


Dato : 23-09-03 15:21

Efter min mening, så må en kæde bare ikke blive tør for smøring. Jeg smører
min ca. for hver 500 km. og mens kæden stadig er varm efter en køretur. Så
får den lov til at stå natten over så olien kan få lov til at trække ind i
ledene. Min kæde har nu kørt 25.000 km. og den er da ikke slidt helt op
endnu.

--
Keld R1


TheHobbit wrote:
> Anders Thorup wrote:
>> Ja, det ser godt nok færdig ud. Jeg vil give Bjørn ret i at 500km er
>> lige sjældent nok. Personligt for den en ordentlig tur med
>> kædesprayen, minimum hver gang jeg tanker, dvs for hver 150-180km, og
>> tit oftere.
>
> Ja, jeg har samme princip - mht tankning og kædesmøring, men der går
> som regel lidt over 200 km imellem. Måske ville kæden have bedre af
> at jeg ikke kører så langt på literen....
>
> Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
> www.StephanNet.dk
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
> + Honda CBR600 F3V - 1996
>
> - We who are about to die salute you -



Bjørn S (23-09-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 23-09-03 18:22


"Keld" <ihjelkeld@xget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3f7056c1$0$32536$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Efter min mening, så må en kæde bare ikke blive tør for smøring. Jeg
smører
> min ca. for hver 500 km. og mens kæden stadig er varm efter en køretur. Så
> får den lov til at stå natten over så olien kan få lov til at trække ind i
> ledene. Min kæde har nu kørt 25.000 km. og den er da ikke slidt helt op
> endnu.

Det kan vi sikkert være enig om. Du smører på "den rigtige måde", og bruger
en kædespraj som er godt egnet, men hvad med slidet mellem kæde og drev, som
jo også er en vigtig del af det ?
Drevene er jo også udsat for slitage, senest dokumentert på Dan's billeder

Men alt efter kørsel vil jeg også tro en V2 er hårdere imod dæk og kæde end
en rekke-firer, grundet motorgang, eller den måde den trækker på, (og for
den sags skyld motorbremser ) om man vil.

Gennem mit arbejde er jeg daglig i kontakt med kæder på gaffeltrucker, som
arbejder lidt på en anden måde. Manglende smøring (eller for sjældent) her
giver sig udslag i stræk, fastrustede/fastgroede ledd, men sidst og ikke
mindst i parrallell til mc'ens kædedreve, fladslidte keder, der hvor de
løber over kederuller.
Med andre ord, olien er også med til at lave en slidehinde mellem kede og
drev, eller i mit arbejdstilfælde, kæde og rulle.
At sige hvor tit man skal smøre kan være farligt at angive, det komme jo an
på hvad man smører med, hvordan, og hvilke forhold man kører under.
Moralen må være ; heller for tit, og lidt mere rengøring af fælg og diverse
end for sjældent.

--
/Bjørn



D@n Dethlefsen (23-09-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 23-09-03 19:09

Keld wrote:
> Efter min mening, så må en kæde bare ikke blive tør for smøring. Jeg
> smører min ca. for hver 500 km. og mens kæden stadig er varm efter en
> køretur. Så får den lov til at stå natten over så olien kan få lov
> til at trække ind i ledene. Min kæde har nu kørt 25.000 km. og den er
> da ikke slidt helt op endnu.
>
>

Jeg smører på samme måde som dig, og jeg syntes ikke at kæden var tør efter
500 km, så derfor dette interval, men når jeg kører i regnvejr bliver
interval`et selvfølgelig mindre.
Når jeg smører kæden chekker jeg samtidigt at alt er iorden, og mens jeg har
haft Ducati`en har det ikke været nødvendigt at stramme kæden. Kædekittet er
det orginale og har kørt ca. 14.000 - 15.000, og kæden virker ikke ret slidt
så måske jeg har fået en sten eller andre fremmelegmer gennem kædetrækket.
Det forreste kædehjul er rimelig ok endnu, med det er selvfølgelig også at
stål hvorimod bagkædehjulet er lavet af alu.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





Armand (23-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-09-03 23:19


D@n Dethlefsen <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f708c23$0$83057$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Når jeg smører kæden chekker jeg samtidigt at alt er iorden, og mens jeg
har
> haft Ducati`en har det ikke været nødvendigt at stramme kæden. Kædekittet
er
> det orginale og har kørt ca. 14.000 - 15.000, og kæden virker ikke ret
slidt
> så måske jeg har fået en sten eller andre fremmelegmer gennem kædetrækket.
> Det forreste kædehjul er rimelig ok endnu, med det er selvfølgelig også at
> stål hvorimod bagkædehjulet er lavet af alu.

Det ligner ellers umiskendeligt at tænderne et trukket af at en kæde der er
for lang, og derfor ikke matcher tandafstanden.
Når det forekommer er det kun de første par tænder på indløbne side der skal
bære hele belastningen, og når enkelt-tænder ligefrem ser ud til at mangle
er det med stor sandsynlighed dét der er årsagen !

--
Armand.






D@n Dethlefsen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 24-09-03 06:03

Armand wrote:
> D@n Dethlefsen <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en
> news:3f708c23$0$83057$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Når jeg smører kæden chekker jeg samtidigt at alt er iorden, og mens
>> jeg har haft Ducati`en har det ikke været nødvendigt at stramme
>> kæden. Kædekittet er det orginale og har kørt ca. 14.000 - 15.000,
>> og kæden virker ikke ret slidt så måske jeg har fået en sten eller
>> andre fremmelegmer gennem kædetrækket. Det forreste kædehjul er
>> rimelig ok endnu, med det er selvfølgelig også at stål hvorimod
>> bagkædehjulet er lavet af alu.
>
> Det ligner ellers umiskendeligt at tænderne et trukket af at en kæde
> der er for lang, og derfor ikke matcher tandafstanden.
> Når det forekommer er det kun de første par tænder på indløbne side
> der skal bære hele belastningen, og når enkelt-tænder ligefrem ser ud
> til at mangle er det med stor sandsynlighed dét der er årsagen !

Du kender sikkert også trikket med at prøve at "løfte" kæden af det bagerste
tandhjul, og når dette prøves kan kæden ikke løftes ret meget, det er udfra
denne betragtning at jeg mener at kæden ikke er volsomt slidt. Men jeg har
fundet mindst et led som er stift så det gjorde jo nok ikke tingene bedre.
Har forresten anvendt dit Ducati "svendestykke" til at afmontere kædehjulet,
det fungerede perfekt ;>)

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





Armand (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-09-03 17:23


D@n Dethlefsen <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f712570$0$83042$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Armand wrote:
> > D@n Dethlefsen <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en
> > news:3f708c23$0$83057$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>
> >> Når jeg smører kæden chekker jeg samtidigt at alt er iorden, og mens
> >
> > Det ligner ellers umiskendeligt at tænderne et trukket af at en kæde
> > der er for lang, og derfor ikke matcher tandafstanden.
> > Når det forekommer er det kun de første par tænder på indløbne side
> > der skal bære hele belastningen,
>
> Du kender sikkert også trikket med at prøve at "løfte" kæden af det
bagerste
> tandhjul, og når dette prøves kan kæden ikke løftes ret meget, det er
udfra
> denne betragtning at jeg mener at kæden ikke er volsomt slidt.

Ok!
Men så lige endnu et indignerende spørgsmål: Har du haft checket kæden på
denne måde over hele længden?
En kort række slidte/forstrukne led vil kunne gøre samme skade på
tandhjulet!

> Har forresten anvendt dit Ducati "svendestykke" til at afmontere
> kædehjulet, det fungerede perfekt ;>)

Armand-pro tools rykker!

--
Armand.






D@n Dethlefsen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 24-09-03 22:09

Armand wrote:
>>
>> Du kender sikkert også trikket med at prøve at "løfte" kæden af det
>> bagerste tandhjul, og når dette prøves kan kæden ikke løftes ret
>> meget, det er udfra denne betragtning at jeg mener at kæden ikke er
>> volsomt slidt.
>
> Ok!
> Men så lige endnu et indignerende spørgsmål: Har du haft checket
> kæden på denne måde over hele længden?
> En kort række slidte/forstrukne led vil kunne gøre samme skade på
> tandhjulet!

Jeg har prøvet et par steder, men nej bestemst ikke hele vejen rundt så du
kan nemt have ret.

> Armand-pro tools rykker!

Nemlig ;>)

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





D@n Dethlefsen (23-09-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 23-09-03 19:10

Bjørn S wrote:

> Selv kører jeg med Scottoiler, men det er nu også af dovenskab (og
> mangel, samt plads til en bagløfter).

Jeg har også planer om at montere en auto-kædesmører her til vinter, men det
bliver en elektrisk reguleret en.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





Armand (23-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-09-03 23:20


Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en
newsKbb.89691$Kb2.3715003@news010.worldonline.dk...
>
> Ja, den ser godt nok ferdig ud...
> Godt du opdaget det i tide ! Smøring pr. 500 km, er ikke det lidt i
> underkanten ?
> Selv kører jeg med Scottoiler, men det er nu også af dovenskab (og mangel,
> samt plads til en bagløfter).

Hæ!
Jeg har netop her til aften haft en telefonkonsultation med en vis SV-ejer,
hvis kæde opførte sig mærkeligt - Efter symptomerne at dømme måtte det være
en række slidte led; men kæden har kun kørt 17.000 og jeg ved at der er
scott-oiler monteret.

Nu er det jo bare sådan med Scott-oiler, at man skal huske at fylde
beholderen med olie

--
Armand.





Bjørn S (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 24-09-03 08:06

Armand wrote:

> Nu er det jo bare sådan med Scott-oiler, at man skal huske at fylde
> beholderen med olie

Já, og justere smøremengden efter temperatur og vejrforhold!
- med mindre man vil svine sin bagfælg til hele tiden :-/
Den er godt nok smart, men ikke intelligent.......

--
/Bjørn


Psycho Cowboy (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 24-09-03 13:36

Bjørn S wrote:
> Armand wrote:
>
>> Nu er det jo bare sådan med Scott-oiler, at man skal huske at fylde
>> beholderen med olie
>
> Já, og justere smøremengden efter temperatur og vejrforhold!
> - med mindre man vil svine sin bagfælg til hele tiden :-/
> Den er godt nok smart, men ikke intelligent.......
__________________________________________

Nu virker det godt nok som om, mange er glade for deres Scott-oliere, men
helt ærligt... Er det ikke bare et instrument, der tilgodesér dovenskaben og
så oven i købet giver en slags falsk tryghed? ( den kan jo sætte ud... eller
hvad?)
Jeg mener, når man nu alligevel skal rense sin kæde for snavs og gammelt
fedtelse, hvorfor så ikke bare smøre den dér? Forstår selvfølgelig godt
anvendeligheden ved længere køreture / rejser, men med et almindelig
"mc-forbrug" er en scott-oiler vel næsten bare et stykke legetøj, eller
hvad?

Ikke for at spille trold, men jeg har længe haft lyst til at høre lidt
meninger om det.

--
Psycho Cowboy
Babygixxer
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Kåre Nejmann (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 24-09-03 18:44

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote:

>Nu virker det godt nok som om, mange er glade for deres Scott-oliere, men
>helt ærligt... Er det ikke bare et instrument, der tilgodesér dovenskaben og
>så oven i købet giver en slags falsk tryghed? ( den kan jo sætte ud...
At man har en Scottoiler betyder jo ikke, at man ikke regelmæssigt
skal kigge efter om kæden er velsmurt, eller om der stadig er olie nok
i beholderen.
Men dét er nu også noget nemmere end at skulle smøre kæden 'hele
tiden'.

>Jeg mener, når man nu alligevel skal rense sin kæde for snavs og gammelt
>fedtelse
Netop dét behøver man kun gøre ganske sjældent med Scottoiler. Siden
kæden hele tiden bliver smurt, skal olien jo ikke være så klæbrig som
kædespray, og derfor bliver olie og snavs ikke siddende på kæden.
Kæden bliver nærmest 'skyllet' ganske langsomt med olie.

--
Kåre - en tilfreds Scottoiler-bruger.

Martin Sørensen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 24-09-03 19:25

> At man har en Scottoiler betyder jo ikke, at man ikke regelmæssigt
> skal kigge efter om kæden er velsmurt, eller om der stadig er olie nok
> i beholderen.
> Men dét er nu også noget nemmere end at skulle smøre kæden 'hele
> tiden'.

Specielt hvis man ikke har en centerfod man kan stille cyklen op på.

--
signing off.. Martin Sørensen



Allan Jørgensen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 24-09-03 20:58


"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> wrote in message
news:3f71e18d$0$20865$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> Specielt hvis man ikke har en centerfod man kan stille cyklen op på.

ej en 1 1/2liters flaske er den perfekte baghjuls løfter til at smøre kæden
med når man ikke har en centerfod..

jeg har både bag og forhjuls løfter men når jeg bare skal smøre kæden tager
jeg en halvanden liters sodavandsflaske med ned og sætter under bag gaflen i
modsatte side af støttebenet og så kan baghjulet rulle rundt uden problemer


prøv det, dog er coca cola flasker er ikke så god som de helt glatte flasker
pga de godt kan knække sammen....

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209


Armand (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-09-03 17:11


Allan Jørgensen <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> skrev i en
news:KGmcb.92700$Kb2.3785530@news010.worldonline.dk...
>
> "Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> wrote in message
> news:3f71e18d$0$20865$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> >
> > Specielt hvis man ikke har en centerfod man kan stille cyklen op på.
>
> ej en 1 1/2liters flaske er den perfekte baghjuls løfter til at smøre
kæden
> med når man ikke har en centerfod...............
> prøv det, dog er coca cola flasker er ikke så god som de helt glatte
flasker
> pga de godt kan knække sammen....

Fyld den op med vand inden brug, så knækker selv de tyndeste polske
2-litersflaske ikke!

--
Armand.




Allan Jørgensen (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 25-09-03 21:06

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:bkveb6$1u9v$1@news.cybercity.dk...
> Fyld den op med vand inden brug, så knækker selv de tyndeste polske
> 2-litersflaske ikke!

jamen så blir den jo tung at slæbe på

på et tidspunkt overvejede jeg at lave en kombination af nogle
sammenklappelige stykker træ eller jern/aluminium der passede i højden som
en 1 1/2 liters flaske så den kunne ligge under sadlen, men en ting er at få
ideen en anden er at lave den så den også fungere =:-/
--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209


Henrik Steen Larsen (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 25-09-03 21:23

> på et tidspunkt overvejede jeg at lave en kombination af nogle
> sammenklappelige stykker træ eller jern/aluminium der passede i højden som
> en 1 1/2 liters flaske så den kunne ligge under sadlen, men en ting er at

> ideen en anden er at lave den så den også fungere =:-/

www.louis.de

bestellnr.: 10003338

Sådan en måske? Den virker fint nok.



Allan Jørgensen (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 26-09-03 06:44

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> wrote in message
news:bkvirs$23bv$1@news.cybercity.dk...
> www.louis.de
>
> bestellnr.: 10003338
>
> Sådan en måske? Den virker fint nok.

ja næsten, men den skal kunne klappes mere sammen ala 2 eller 3 gange så den
kan ligge i mit bette rum under sadlen

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209


Jens Jacob Bager Jen~ (27-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 27-09-03 08:53

> Nu virker det godt nok som om, mange er glade for deres Scott-oliere,
> men helt ærligt... Er det ikke bare et instrument, der tilgodesér
> dovenskaben og så oven i købet giver en slags falsk tryghed? ( den
> kan jo sætte ud... eller hvad?)
> Jeg mener, når man nu alligevel skal rense sin kæde for snavs og
> gammelt fedtelse, hvorfor så ikke bare smøre den dér? Forstår
> selvfølgelig godt anvendeligheden ved længere køreture / rejser, men
> med et almindelig "mc-forbrug" er en scott-oiler vel næsten bare et
> stykke legetøj, eller hvad?

Hej Jacob

En kæde smurt med en scottoiler bliver ikke beskidt på same måde som en kæde
smurt med kædespray. Den er altid ren glinsende og olieret.

En Scottoiler er ikke en "monter og glem" ting. Den skal justeres efter
vejr, temperatur og hvilken type olie man har hældt i den. Derfor skal man
kigge på sin kæde næsten lige så tit som når man smører manulet. Derfor
giver den ikke falsk trykhed. Der hvor scottolieren kommer til sin ret er i
vådt vejr. Der bliver almindelig kædefedt hurtigt skyllet af, det gør
scottolier olien også, men da scottolieren olierer kæden kontinuert bliver
kæden aldrig helt tør. Jeg har kørt 2 kædekits op på min XJ 600, og de holdt
altid omkring 18.000km, selv om jeg er gos til at rense kæde, og smører
kæden meget tit. Mit sidste kæde kit på min CBR havde kørt 27.000km da det
blev skiftet. Det var ikke slidt op i ordets egentlige forstand, men det var
begyndt at blive uens i længden, så så blev det skiftet.

Hvis man kun skifter kædekit hver 3-6 sæson, og man kun kører i tørt vejr,
og på ikke salt påvirkede veje, så er scottoileren ikke udgiften værd. Kører
man mange kilometer i alt slags vejr, og uden for sæsonen, så er
scottoileren rigtig dejlig, og kan tjene sig hjem på kort tid.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste