Et rigtigt møguheld!
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-09-03 08:21

Davs alle

Her i onsdags skulle jeg køre en lille stille og rolig aftentur på min
ged, og bedst som jeg var lidt under 1 km fra mit hjem på tilbagevejen,
røg kæden af og bragede ind i koblingsskjoldet, som derved splintrede ud
over det hele! Heldigvis blokkerede lortet ikke mit baghjul, så jeg slap
for et styrt, men er du gal et brag, det gav!
Det mærkelige er, at kæden var spændt efter foreskrifterne, og som jeg
altid spænder den, og dessuden var den nysmurt og -renset, så årsagen til
uheldet er jeg endnu ikke klar over. :o/
Jeg har nu pillet resterne af skjoldet af og skiftet kædekit, men jeg har
stadig det problem, at koblingstrykpinden er knækket af ca. 4-5 mm inde i
hullet, og den er ikke lige sådan at få ud, skulle jeg hilse og sige!
Har nogen et godt forslag til løsning på problemet?
Ellers er det vel formegentlig bare af få smækket en ny trykpind i og det
nye skjold på, og så ellers få gang i maskinen igen?

Sådan et koblingsskjold er iøvrigt ikke helt nemt at få fat i... Jeg har
ringet rundt til en del forhandere på Sjælland og skrevet til et par i
Jylland, og den eneste, der umiddelbart havde et brugt liggende, var
Suzuki i Slagelse. Jeg måtte slippe 500,- for et eksemplar i
næsten-ny-stand, og et originalt nyt koster 1.200,- så jeg sparede da lidt
dér.

Jeg har godt nok fået respekt oven på den episode her, og jeg vil gerne
lige bede folk om for guds skyld at efterse deres kæde og tandhjul
regelmæssigt, for der er altså knald på, når den stopper en motor, eller
et baghjul for den sags skyld!

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-03 08:43

> Her i onsdags skulle jeg køre en lille stille og rolig aftentur på min
> ged, og bedst som jeg var lidt under 1 km fra mit hjem på
> tilbagevejen, røg kæden af og bragede ind i koblingsskjoldet

Hej Jacob

Jeg har lige et par spørgsmål:

Hvilken type kæde havde du montert? Hvilken type samleled havde du montert,
clips eller nitteled? Var din kæde slidt? Var den slidt uens i længden?
Skulle den strammes tit? Røg kæden af, eller knækkede den? Knækkede den i
samleleddet?

Nu skal jeg ikke male fanden på væggen, men jeg har prøvet at at kæden
knækkede i nitteleddet på en MEGET slidt kæde med 90km/t på min tiligere XJ
600. Kæden blokerede motoren. Dette gjorde at udgangslejet på motoren røg.
Hold øje med om der kommer motorolie ud fra pakdåsen bag kædehjulet. Det er
en større omgang hvis det sker, der kræver adskillelse af motoren og koster
en 3-5000kr hos en forhandler. Når du skal købe en ny 520 o-rings kæde er
Arne Nielsen i Roskilde en god forbindelse at kende. Han sælger o-ringskæder
til 320kr stk. plus nitteled. Arne Nielsen, Roskilde, tlf. 4636-1692.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-09-03 10:17

Jens Jacob Bager Jensen skrev...

> [...]
>clips eller nitteled? Var din kæde slidt? Var den slidt uens i længden?
>Skulle den strammes tit? Røg kæden af, eller knækkede den? Knækkede den i
____________________________________

Kæden var en O-ringskæde, og den sad på da jeg købte kværnen her for 1½ år
siden. Dengang var kæden splinterny. Den var med nitteled. Kæden var
slidt, men ikke overdrevet slidt, synes jeg. Havde egentlig planlagt at
skifte kædekit engang under opstaldningen her til vinter - bare for en
sikkerheds skyld.
Tror ikke den skulle strammes oftere, end en kæde normalt skal, men det er
jo klart, at når den er slidt, vil den automatisk skulle efterses oftere.
Den røg "kun" af, og knækkede atså ikke.
Når jeg lige sidder her og tænker, var fortandhjulet vist ret slidt, så
måske har den tidligere ejer kun nøjedes med at skifte kæden og måske
bagtandhjulet... Det så nemlig heller ikke syndeligt hærget ud.
Under alle omstændigheder har jeg købt den bedste O-ringskæde, de havde på
Suzuki i Slagelse, og tilhørende originale tandhjul, som jeg nu har
monteret.
____________________________________

> [...]
>600. Kæden blokerede motoren. Dette gjorde at udgangslejet på motoren røg.

____________________________________

Uha da... Jeg har selv gået og haft tankerne i baghovedet, men jeg håber
sq godt nok, jeg slipper for det problem! Jeg kørte så heldigvis kun 30-40
stykker da det skete, så jeg håber det vejer til min fordel! :o/

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 22-09-03 10:55

> Den røg "kun" af, og knækkede atså ikke.

Hvis kæden ryger af uden at knække, skulle den nok have været lidt
strammere.

Ærgeligt omend heldigt at du slap billigt.

*RK-kæder kan i øvrigt ikke anbefales. Jeg har slidt en op på ca. 15K km -
selvom den har været smurt meget regelmæssigt. DID kæden jeg havde før,
holdt mindst 35K km - endda med dårligere smøring...*

Fra : m.grewy

Dato : 22-09-03 11:43

Henrik Steen Larsen wrote:

> *RK-kæder kan i øvrigt ikke anbefales. Jeg har slidt en op på ca. 15K
> km - selvom den har været smurt meget regelmæssigt. DID kæden jeg
> havde før, holdt mindst 35K km - endda med dårligere smøring...*

Ja jeg har også kun dårlige erfaring med RK, har prøvet den en gang og det
gør jeg ikke mere.
Så nu holder jeg mig også til DID.

Michael

Fra : RacerNiels

Dato : 22-09-03 23:40

"m.grewy" <grewy@mcchaufforerne.dk> wrote in message

> Ja jeg har også kun dårlige erfaring med RK, har prøvet den en gang og det
> gør jeg ikke mere.
> Så nu holder jeg mig også til DID.

Fordømt.... Jeg er heller ikke skide imponeret over min RK kæde Den har vel
kørt omkring 10kkm nu og jeg synes man kan hive den længere ud bagpå end jeg
synes er fedt efter 10000km. Jeg har brugt SnåtÅjler fra dag ét, men det har
åbenbart ikke hjulper synderligt...

:-/ Niels
S FAU himmelblau...

Fra : Armand

Dato : 23-09-03 23:21

RacerNiels <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en

> [...]
jeg
> synes er fedt efter 10000km. Jeg har brugt SnåtÅjler fra dag ét, men det

Jeg skal ikke udtale mig om RK; men idag hvor stort set alle motorcykler
kører med samme kædedimension, er det absolut vigtigt at man anskaffer sig
den kvalitet (opgives i "trækstyrke", og/eller en given kodning af
fabrikanten) som ens model fordrer!
Det er dér at bl.a. de billigste Regina-kæder halter såvel som at Iris'
forstærkede kæder har en trækstyrke der kun marginalt trumfer DID's ordinære
produkt

Det kunne tyde på at din kæde har været for svag og derfor er blevet
strukket tidligt :-/

--
Armand.

Fra : RacerNiels

Dato : 22-09-03 08:54

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message
> Har nogen et godt forslag til løsning på problemet?

Er det koblingsskjoldet der er flækket?? Den der pind er vel netop forbi at
koblingen sidder i modsatte side af kæde og koblingssnegl.(?)
Sådan var det i hvert fald på min Yamaha da den smed kæden. Jeg pillede
koblingsskjoldet af (altså, i modsatte side) og pillede aktiveringspinden ud
den vej. Du skal bare være opmærksom på at der er en lille kugle og andre
småting derovre der kan falde ud.

Held og lykke med det.

Niels
S FAU

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-09-03 10:26

RacerNiels skrev...

> Er det koblingsskjoldet der er flækket??

Det kalder man det vist... Altså det skjold, hvor sneglen er monteret. Og
så er det nok nærmere totalt smadret, eller knust!

> Den der pind er vel netop forbi at
> koblingen sidder i modsatte side af kæde og koblingssnegl.(?)

Netop.

> [...]
> den vej. Du skal bare være opmærksom på at der er en lille kugle og andre

Jamen det er jo netop den side, hvor pinden er knækket og sidder så langt
inde, at man netop ikke kan få fat om den med en tang el. lign. og hive
den ud.
Jeg ville jo helst undgå at skulle skille hele koblingen ad i den anden
side, for at trykke pinden ud den vej fra.

> Held og lykke med det.
>
> Niels
> S FAU

Takker!

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Armand

Dato : 22-09-03 16:28

Psycho Cowboy <chrijac@hotmail.com> skrev i en
> [...]
anden
> side, for at trykke pinden ud den vej fra.

La' nu væ'r!

En reperation kræver den adskillese som den kræver :-|
Oftest er det kun fordi at man (endnu) ikke har prøvet at adskille den
detalje at man føler det omstændigt - Ligesåsnart man har haft sagen adskilt
en gang eller to er man ikke i tvivl om at dét er den nemmeste måde!
Forøvrigt akkurat som det gælder omkring afmontering af kåbestykker for at
komme til at skrue på motoren :-|

--
Armand.
(der fuldt ud støtter Niels' operations-forslag, omend at man i praksis nok

Fra : RacerNiels

Dato : 22-09-03 21:19

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message
> Det kalder man det vist... Altså det skjold, hvor sneglen er monteret. Og
> så er det nok nærmere totalt smadret, eller knust!

Hvad kalder du så det dæksel der dækker for selve koblingen?? Altså pladerne
og skiver osv.???

Niels
S FAU

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-09-03 21:37

RacerNiels wrote:

> Hvad kalder du så det dæksel der dækker for selve koblingen?? Altså
> pladerne og skiver osv.???
>
> Niels
> S FAU
_____________________________________

"Motorskjoldet ved koblingen / i koblingssiden"!
Jeg er nok miljøskadet efter tiden med Yamaha 4 gear knallerter, og der hed
det altså et koblingsskjold, der hvor sneglen sad! he he
Men skidt pyt, bare vi ved, hvad vi snakker om...

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Armand

Dato : 22-09-03 16:37

> [...]
lille
> kugle og andre småting derovre der kan falde ud.

Tryk-pinden er todelt med omtalte kugle imellem, og sådan skal det fortsat
vedblive at være:-|
Grunden til konstruktionen er at koblingen kører rundt, hvilket
sneglen/aktiveringen ikke gør, og med en hærdet stålkugle imellem de to ½'e
pindes glatte og hærdede ender optages denne rotation (under udkobling)
nærmest uden slid!
En for hårdt opspændt kobling unden slup kan imidlertid få kuglen til at
smelte sammen med den roterende pinds ende

For konstruktioner hvor kablet går ned på selve koblingsdækslet er sagen
klaret med et decideret udrykkerleje, som også forekommer i voldsommere form
på en auto-kobling!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 22-09-03 09:12

In article <bkm7tm$dtc$1@abbeden.bunk.cc>, chrijac@hotmail.com says...
> [...]
> hullet, og den er ikke lige sådan at få ud, skulle jeg hilse og sige!
> Har nogen et godt forslag til løsning på problemet?

1)
Bore et lille hul og skrue en selvskærende skrue i, og trække den ud?

2)
Magnet. Magneten fra en nyere crashet PC-harddisk er uhyre kraftig!
Jeg har selv stor glæde af såan en til alle opgaver hvor man skal
finde noget på gulvet, fiske noget ud af et hul o.s.v.
Alternativt kan man vikle en elektromagnet op på en skruetrækker, og
anvende batteriet til at generere en kraftig strøm.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-09-03 10:18

Hekto skrev...

>1)
>Bore et lille hul og skrue en selvskærende skrue i, og trække den ud?
_________________________

Har jeg overvejet, men da pinden bare sider løst ind i et hul omgivet af
motorolie, vil den nok bare køre rundt og derfor være svær at bore i...
Desuden er den fremstillet i monsterhærdet stål... :o/
_________________________

> [...]
>Alternativt kan man vikle en elektromagnet op på en skruetrækker, og
>anvende batteriet til at generere en kraftig strøm.

_________________________

Jeg har prøvet med en stærk køleskabsmagnet, men god idé med et eksemplar
fra en HD... Den havde jeg ikke tænkt på! Har endda en del gamle diske og
ligge...

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Hekto

Dato : 22-09-03 11:12

In article <bkmeoh$s0e$1@abbeden.bunk.cc>, chrijac@hotmail.com says...
> Jeg har prøvet med en stærk køleskabsmagnet, men god idé med et eksemplar
> fra en HD... Den havde jeg ikke tænkt på! Har endda en del gamle diske og
> ligge...

Køleskabsmagneter er for intet at regne mod de andre. De er afsindigt
kraftige! Jeg plejer at 'klaske' den på en lang tynd skruetrækker, og
så bruge den som fiskestang (eller fejekost hvis jeg har tabt noget).

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-09-03 12:40

Hekto wrote:

> Køleskabsmagneter er for intet at regne mod de andre. De er afsindigt
> kraftige! Jeg plejer at 'klaske' den på en lang tynd skruetrækker, og
> så bruge den som fiskestang (eller fejekost hvis jeg har tabt noget).

Hvor fa'en sidder de magneter henne i harddiske?
Det lyder ret spændende

--
/Rune

Fra : Hekto

Dato : 22-09-03 12:50

In article <tcBbb.84967$Kb2.3679848@news010.worldonline.dk>, Rune
Larsen <rune(DOT)larsen@tiscali.dk> says...
> Hvor fa'en sidder de magneter henne i harddiske?
> Det lyder ret spændende

Det er den lille halvmåneformede magnet der sammen med spolen på
armen, bestemmer armens position.
Den jeg bruger er fra en af de 'moderne' små og flade HD'er. (Nej,
ikke damecyklen!)

Den er ikke 5mm tyk og nærmest halvmåneformet og ca. 3-4cm lang.
Jeg var totalt overrasket over hvor kraftig den er!

Fra : Jens Arnfast

Dato : 22-09-03 13:12

Hekto wrote:
> Den er ikke 5mm tyk og nærmest halvmåneformet og ca. 3-4cm lang.
> Jeg var totalt overrasket over hvor kraftig den er!

Ja, de er gode som køleskabsmagneter når man skal have brochurer fra 4
pizzapushere hængende :)

--
-jens
RSV1000 '99

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-09-03 20:25

> Køleskabsmagneter er for intet at regne mod de andre. De er afsindigt
> kraftige! Jeg plejer at 'klaske' den på en lang tynd skruetrækker, og
> så bruge den som fiskestang (eller fejekost hvis jeg har tabt noget).

Jeps! - Jeg har et par rotorere fra nogle direct-drive 5.24"-diskettedrev...
De er også praktiske til indsamling af ragelse fra skrivebordet (disketter
mv.)
Køleskabsmagnet eller ej! - Men jeg vil bestemt tro, at dét at man har hængt
op på køleskabslågen; i dén grad vil blive hængende...

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-09-03 20:49

> Køleskabsmagnet eller ej! - Men jeg vil bestemt tro, at dét at man
> har hængt op på køleskabslågen; i dén grad vil blive hængende...

Jeps, min mor er også glad for den harddisk-magnet jeg har foræret hende
fordi hun var lidt træt af de svage køleskabsmagneter man køber rundt
omkring. Den ser måske lidt anderledes ud, men holde et stykke papir, det
kan den.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-09-03 22:09

Hej Martin!

> [...]
> fordi hun var lidt træt af de svage køleskabsmagneter man køber rundt
> omkring. Den ser måske lidt anderledes ud, men holde et stykke papir, det

Jeps, og mere til: Jeg lagde magneten på indersiden af: Erwin, Kreyszig:
"Advanced Engineering Mathematics" (en temmelig stor bog på vel omkring 1300
sider, dog i paperbackudgave): KLANK! - Så sad den fast og jeg måtte skuppe
bogen og magneten hen til eet af hjørnerne af jernpladen, for at få den
fravristet...
Jeg var helt sikker på, at den kunne klare mere:
Lod derfor også bogen: Simon Haykin: "Adaptive Filter Theory" (920 sider i
hardback) indgå i forsøget, men desværre var det *lige* på grænsen af, hvad
magneten kunne klare...

..... Nå?! - Det var et eksperiment, der hermed viste, at jeg nok snart burde
gå i seng!
Om ikke andet, så kunne den da blive en udemærket køleskabsmagnet, hvis man
har i sinde, at ophænge tykke telefonbøger på køleskabslågen.... Men sættet
bør nok inkludere et ko-ben af rustfrit stål, hvis man gik med den naive
teori om, at det blot var indkøbssedlen, der skulle hænge dér og *senere*
nedtages!

Hilsen
Lars

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-09-03 14:08

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote in article
<bknodc$7mu$1@sunsite.dk>...
> .... Nå?! - Det var et eksperiment, der hermed viste, at jeg nok snart
burde
> gå i seng!

Jeg har også en siddende på køleskabet, og mit metal værktøjsskab. JEg
plejer at sige til besøgende at de må få den hvis de kan få den fri.
Og så har jeg lavet et lille værktøjsbrædt med en magnet på, det kan sættes
på stellet når man arbejder med maskinen, og holde skruetrækkere osv.

øren

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-09-03 22:44

Soren Lindholt wrote:

> Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote in article
> <bknodc$7mu$1@sunsite.dk>...
> burde
>
> Jeg har også en siddende på køleskabet, og mit metal værktøjsskab.

Det var også en fin værktøjsholder, du havde til at putte i lommen sidst jeg
skruede i mtx'er i dit værksted Ret smart når værktøjet selv hænger
fast i en

Desuden er de ganske effektive til at magnetisere skrutrækkere etc.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 22-09-03 14:29

Psycho Cowboy wrote:

> [...]
> hilse og sige!
> Har nogen et godt forslag til løsning på problemet?

Da jeg havde et tilsvarende problem på RD'en kunne det klares med lidt fedt
på en skruetrækker. Hvis den ikke ligger løst nok til det så kunne du prøve
med noget klister af en art, tape eller måske tyggegummi...

Jens
RD

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 23-09-03 18:14

Så fik jeg sq lortet ud!
Jeg brugte Hekto's trick med HD-magneten, men jeg blev nødt til at brække
pakdåsen ud, før magneten kunne nå ind og få fat på trykpinden, og smut så
var den der!
Mange tak for de mange gode råd, og til Armand:
Ved godt, at det tit kan betale sig at skille dét, der nu engang skal
skilles ad, for at komme ind og løse problemet en gang for alle, men det er
nu også fedt, når man er heldig og kan klare den uden! ...og det var jeg
så denne gang, så jeg er glad for ikke at skulle hælde min spritnye
motorolie af igen og skifte pakning og måske endda finde aluspåner på
boltene, når de skal skrues ud, pga. manglende smøring fra tidligere ejer...
Puha, det er nu lækkert når det lykkes på den nemme måde!

Nå, men i morgen vil jeg købe ny trykpind, kugle og en ny pakdåse... Så
skulle lortet spille igen, og gerne uden ødelagt leje! :o/

Tak for tippene!

--
Psycho Cowboy
Babygixxer - Kører forhåbentlig i morgen igen!

Fra : Armand

Dato : 23-09-03 23:21

> [...]
> .....i morgen vil jeg købe ny trykpind, kugle og en ny pakdåse... Så
> skulle lortet spille igen, og gerne uden ødelagt leje! :o/

Godt nok - Pakdåsen var nu også under risiko for at være slået utæt da
pinden bøjede/knækkede!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 23-09-03 23:56

In article <3f707eaf$0$14352$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Psycho
Cowboy says...
> [...]
> pakdåsen ud, før magneten kunne nå ind og få fat på trykpinden, og smut så

Ja, der er sq synk i sådan en magnet! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk