Kæde på Bandit 600
Fra : Erik BH

Dato : 21-09-03 23:19

Hej alle,

I manualen til min Bandit 600 ('98) står der at kæden skal kunne bevæge
sig 25-35 - er det med eller uden fører på?

mvh, Erik.

Fra : Armand

Dato : 22-09-03 00:53

Erik BH <dfm@boersting.dk> skrev i en news:bkl84q$bm7$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej alle,
>
> I manualen til min Bandit 600 ('98) står der at kæden skal kunne bevæge
> sig 25-35 - er det med eller uden fører på?

Det er uden fører på - Dels fordi at man ellers ikke ville kunne kontrollere
målet, og dels fordi at slasket netop skal være der fordi at kæden strammes
op når
fjederen belastes af en person i sadlen!

Men tallet er en meget almen opgivelse - På DMC's hjemmeside er der derimod
en fin beskrivelse af hvorledes man under kørsel kan vurdere sin egen
kædeopspænding og derudfra optimere den til det perfekte.
Check it out!

Link:
www.dmc-org.dk
Beskrivelsen befinder sig under FAQ'en, som er én af "knapperne" i venstre
side!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 23-09-03 00:43

> [...]
>
> I manualen til min Bandit 600 ('98) står der at kæden skal kunne bevæge
> sig 25-35 - er det med eller uden fører på?

Der hvor en kæde STADIG skal kunne bevæge sig/have slup/ikke være spændt
helt
ud er mindst slup og det vil sige der hvor akslerne for for- og bagtandhjul
samt
svinggaflens ophængsaksel alle ligger på en ret linie. For da er kæden jo
spændt mest.
Så derfor er det mest korrekt at kædens slup måles med fører på, men som
skrevet
endnu mere nøjagtigt at kigge efter/lave kædestramning med de 3 aksler på
linie.

Og egentlig er et meget lille slup jo tilstrækkeligt når kæden iagttages i
den nævnte
position. For at undgår det med store forskelle på den nødvendige kædelængde
stræber man jo efter at få svinggaffel ophænget så tæt på fortandhjulet, og
der findes
da også motorcykler som har svinggaffel ophænget præcist ud for
fortandhjulet aksel,
hvorved kæden jo hele tiden - altså med eller uden fører på - vil have samme
slup.

Og egentlig er det med svinggaflens ophæng præcist ud for fortandhjulets
aksel også
hjælpende til mindre synkning i bagdæmper/fjedre under acceleration (og lidt
under
kørsel med konstant fart) for trækkraften i kæden har jo en brækarm (opad)
når baghjulsakslen/bagkæakslen ligger over linien gennem fortandhjulet og
svinggaffelophænget.

Gert Thorgersen