SV650 støj knastkæde
Fra : Leif & Susanne Peder~

Dato : 21-09-03 14:49

Hej
Erfaringer med knastkædestrammer efterlyses.
Har forsøgt at justere; men synes ikke at det er helt perfekt.
Et link til rep. bog er velkommen.
Venlig Hilsen Jesper
SV650S

Fra : Freddy Lang

Dato : 21-09-03 16:34

"Leif & Susanne Pedersen" <Leif@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej
> Erfaringer med knastkædestrammer efterlyses.
> Har forsøgt at justere; men synes ikke at det er helt perfekt.
> Et link til rep. bog er velkommen.

Jeg har en Clymer værkstedshåndbog, men ikke lige nogen scanner... Bor du i
nærheden af Vejle - Billund området?

--
Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Leif & Susanne Peder~

Dato : 21-09-03 17:30

"Freddy Lang" skrev
i nærheden af Vejle - Billund området?

Ja bor i 7000 Fredericia
har mobil 60633188 for sms
skrevet for Jesper
Hilsen Leif

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 21-09-03 20:38

"Leif & Susanne Pedersen" <Leif@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Erfaringer med knastkædestrammer efterlyses.
Mine knastkæder larmede også en del da jeg købte maskinen (ca .12.000 km),
mest i tomgang.
Jeg læste på forskellige hjemmesider (www.svrider.com, www.sv650.org .... )
om larmende knastkæder, og den generelle erfaring er at de larmer, men at
det ikke skader maskinen. På www.sv650.org var der dog en gut der havde
oplevet at hans knastkædestrammere satte sig fast så de holdt om med at
spænde, så for en sikkerheds skyld tog jeg mine af for at checke.
De så ud til at bevæge sig fint.
Da jeg havde sat dem i igen, larmede kæderne dog noget mindre, og sådan har
det været siden (nu 24.000 km). Jeg tror det er fordi de strammer et ekstra
stykke når man sætter dem i pga. det "smæk" det giver når man slipper skruen
som man holder dem tilbage imens de monteres.

Der er også nogen der vælger at skifte til manuelle knastkædestrammere (
f.eks. http://www.sudco.com/apeCamchain.html ), især til race.
Så gælder det om at vide hvad man gør - evt. garanti dækker nok ikke.

> Har forsøgt at justere; men synes ikke at det er helt perfekt.
Hvad har du justeret ?

> Et link til rep. bog er velkommen.
Har engang set Suzukis værkstedsmanual som pdf, men billederne var ikke ret
gode.
Tip: Lav et 1mm tykt, 9mm bredt stykke plade til at holde skruen så
strammeren er sammenpresset imens du monterer den.

--
VH Flemming Nyboe
'00 SV650S

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-09-03 23:02

> Har engang set Suzukis værkstedsmanual som pdf, men billederne var
> ikke ret gode.

Jeg smider lige den side der omhandler knastkædestrammeren i
dk.binaer.motor, så han kan se den. Som du siger, så er billederne ikke så
gode, men det er måske bedre end ingenting.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Freddy Lang

Dato : 24-09-03 00:27

Leif & Susanne Pedersen wrote:
> Hej
> Erfaringer med knastkædestrammer efterlyses.
> Har forsøgt at justere; men synes ikke at det er helt perfekt.
> [...]

I følge værkstedsmanualen (som jeg læser den) kan man slet ikke justere
knastkæderne på en SV... det skulle de gerne gøre helt af sig selv.

Har selve huset til knastkædestrammerne været løsnet, har man lidt af et
problem... de er nemlig ikke blot fjederbelastede, der er også en indbygget
låseanordning, som gør at strammerne ikke kan "give sig"... det betyder, at
hvis huset til knastkædestrammerne har været løsnet, skal hele dynen pilles
helt af og derefter resettes.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 24-09-03 07:57

> [...]
at
> hvis huset til knastkædestrammerne har været løsnet, skal hele dynen

Fuldstændigt korrekt.
Man kan dog trække strammeren tilbage uden at pille huset af, ved at fjerne
bolten i enden af strammer-huset, og dreje skruen nede i hullet (kan ikke
huske hvilken vej, men man kan mærke modstanden fra fjederen).

--
VH Flemming Nyboe
"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote in message

Fra : Leif & Susanne Peder~

Dato : 24-09-03 08:56

Tak for svarene; har nu klaret problemet.
Monterede en lille skive for at få perfekt resultat; nu virker den
automatiske strammer igen.
Hilsen Jesper

Fra : Armand

Dato : 24-09-03 17:21

Leif & Susanne Pedersen <Leif@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en
> Tak for svarene; har nu klaret problemet.
> Monterede en lille skive for at få perfekt resultat; nu virker den
> automatiske strammer igen.

Øh?
Det er vist et trick der fortjener en mere detaljeret beskrivelse

Please!

--
Armand.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 25-09-03 20:50

> Øh?
> Det er vist et trick der fortjener en mere detaljeret beskrivelse
>
> Please!

JA!
Osse please her !

Jeg forstod hverken hvad du havde forsøgt at justere på (første post), eller
hvor du har en skive.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Leif & Susanne Peder~

Dato : 26-09-03 16:03

> Jeg forstod hverken hvad du havde forsøgt at justere på (første post),
eller hvor du har en skive.
> VH Flemming Nyboe

Hej igen
Knastkæde strammer afmonteret, og forsøgte at resætte den; efter montering
erfarede at der var en lille smule slør inde i "huset" ved justerskruen, som
bevirkede at den løsnede sig selv igen.

Afmonterede strammeren igen, adskildte den og monterede en lille fiberskive
(med hul i til justering) i bunden af "huset" således at den trykker let på
justerskruen.
Fiberskiven var ca. 1 milimeter tyk.
Nu virker det perfekt uden støj.
Hilsen Jesper

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-09-03 08:38

Leif & Susanne Pedersen skrev i meddelelsen
<3f7455d9$0$24627$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
>(med hul i til justering) i bunden af "huset" således at den trykker let

Men strammeren er ikke længere automatisk :-| Du er helt sikker på at
knastkæden ikke er strukket langt ud over hvad sundt er, og at strammeren
derfor ikke kan stramme kæden længere ?

mvh
Orla

Fra : Ptheo

Dato : 24-09-03 11:00

En orgial Suzuki SV værkstedsmanual hentes her ... der er både til ny
og gl. model , samt til den nye SV1000ner ...

http://www.sv650.org/sv_manuals.htm
http://www.socalsvriders.com/download.php?op=viewdownload&cid=2"
http://www.edubs.net/bikestuff/sv650/
http://www.edubs.net/bikestuff/sv1000/sv1000_2003ServiceManual/