/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp til udluft af hydraulik kobling
Fra : Lars Rasmussen


Dato : 21-09-03 08:45

Hej !

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig, for nu er jeg kørt lidt sur i
det.

Efter at jeg har haft motor af på min CBR1000F (renoveret starterkoblingen)
er jeg ved at samle cyklen igen. Jeg har jo haft koblingshuset af, men ikke
ikke pillet ved det. Hydraulik olien har jeg selvfølgelig været nødt til at
tappe af da jeg har haft motoren af.

Jeg gør følgende, men der kommer ikke en snus tryk på systemet, altså ingen
modstand i koblingsgrebet :

Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og låget
igen. Så sætter jeg et lille (10 - 15cm) slange på udluftnings studsen neden
på koblingshuset. "Ventilskruen" er lukket og jeg pumper løst på grebet,
holder så derefter grebet, løsner ventilskruen, og jo, der kommer luft ud,
strammer skruen igen, slipper koblingsgrebet og pumper løs igen. Når jeg så
har gentaget denne operation et stykke tid er der ikke mere luft i slangen,
men der er stadig ingen tryk på systemet.

Jeg har kontrolleret at de 2 øjebolte (en ved beholderen og en ved
koblingshuset), sidder korrekt så der er fri passage. Jeg har også tjekket
at olien synke i beholderen, men den går ikke tom under proceesen og derved
trækker luft ind i systemet.

Jeg har også forsøgt at stikke slangen (fra ventilskruen) ned i en dunk med
DOT4 for ikke at trække luft ind ad den vej når jeg udlufter.

Hvad gør jeg forkert ?

Hilsen Lars, som ellers er mægtig glad for sin CBR1000F !



 
 
Brian Lænø (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 21-09-03 11:27


"Lars Rasmussen" skrev
> Hej !
>
> Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig, for nu er jeg kørt lidt sur
i
> det.
>
> Efter at jeg har haft motor af på min CBR1000F (renoveret
starterkoblingen)
> er jeg ved at samle cyklen igen. Jeg har jo haft koblingshuset af, men
ikke
> ikke pillet ved det. Hydraulik olien har jeg selvfølgelig været nødt til
at
> tappe af da jeg har haft motoren af.
>
> Jeg gør følgende, men der kommer ikke en snus tryk på systemet, altså
ingen
> modstand i koblingsgrebet :
>
> Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og låget
> igen. Så sætter jeg et lille (10 - 15cm) slange på udluftnings studsen
neden
> på koblingshuset. "Ventilskruen" er lukket og jeg pumper løst på grebet,
> holder så derefter grebet, løsner ventilskruen, og jo, der kommer luft ud,
> strammer skruen igen, slipper koblingsgrebet og pumper løs igen. Når jeg

> har gentaget denne operation et stykke tid er der ikke mere luft i
slangen,
> men der er stadig ingen tryk på systemet.
>
> Jeg har kontrolleret at de 2 øjebolte (en ved beholderen og en ved
> koblingshuset), sidder korrekt så der er fri passage. Jeg har også tjekket
> at olien synke i beholderen, men den går ikke tom under proceesen og
derved
> trækker luft ind i systemet.
>
> Jeg har også forsøgt at stikke slangen (fra ventilskruen) ned i en dunk
med
> DOT4 for ikke at trække luft ind ad den vej når jeg udlufter.
>
> Hvad gør jeg forkert ?
>
> Hilsen Lars, som ellers er mægtig glad for sin CBR1000F !
>
Et dumt spørgsmål, men du har vel husket at genopfylde beholderen undervejs?
Ellers pumper du jo bare luft ned igen.
Vent med at montere låget indtil du er færdig med at udlufte, så er det
lettere at holde øje med væskestanden.
Ellers skal systemet jo også kæmpe i mod undertrykket i beholderen.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Carsten (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 21-09-03 11:41

Lars Rasmussen wrote:

> Jeg gør følgende, men der kommer ikke en snus tryk på systemet, altså ingen
> modstand i koblingsgrebet :

Gå ind på
<http://groups.google.dk/groups?q=dk.fritid.motorcykel&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da>

Skriv "koblingsudluftning" og vælg "søg kun i DFM", tryk på søg og læs mit
gamle indlæg om samme problem. Nøgleordet i denne sag hedder tålmodighed !

Carsten


Lars Rasmussen (23-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Rasmussen


Dato : 23-09-03 07:24

Hej Carsten !

Jeg skylder dig en stor stor fadøl.............

Lars_406@mail.tele.dk

Venligst,
Lars


"Carsten" <zzr1100@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:bkjv7t$mj2$1@abbeden.bunk.cc...
> Lars Rasmussen wrote:
>
> > Jeg gør følgende, men der kommer ikke en snus tryk på systemet, altså
ingen
> > modstand i koblingsgrebet :
>
> Gå ind på
>
<http://groups.google.dk/groups?q=dk.fritid.motorcykel&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=
da>
>
> Skriv "koblingsudluftning" og vælg "søg kun i DFM", tryk på søg og læs mit
> gamle indlæg om samme problem. Nøgleordet i denne sag hedder tålmodighed !
>
> Carsten
>



Richard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-09-03 13:10

Lars Rasmussen wrote:

> Hvad gør jeg forkert ?

Måske ikke andet end at opgive for hurtigt
Prøv evt. at trykke væsken igennem bagfra - tøm reservoiret først med
køkkenrulle el. lign. Måske er du heldig at få den luftboble, der må
sidde i et hjørne, ud den vej.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Ronni Kristensen (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Ronni Kristensen


Dato : 21-09-03 14:28


> Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og låget
> igen.

Er det bremsevæske du bruger siden du skriver DOT4. Det skal bruges en
mineralsk olie. Det er ikke sikkert pakningerne i din kobing kan holde til
bremsevæske. På min Husaberg skal det være SAE 2-7W.

--
Mvh Ronni
www.team-sneglefart.dk



Richard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-09-03 14:40

Ronni Kristensen wrote:

>>Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og låget
>>igen.
>
> Er det bremsevæske du bruger siden du skriver DOT4. Det skal bruges en
> mineralsk olie. Det er ikke sikkert pakningerne i din kobing kan holde til
> bremsevæske. På min Husaberg skal det være SAE 2-7W.

Imponerende, troede kun den slags oliebaserede hydraulik fandtes på
biler. VFS, der vel er nogenlunde samtidig med CBR'en, bruger alm.
bremsevæske i både koblings- og forbremsesystemerne, så det studsee jeg
ikke over


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Allan Bojesen (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 21-09-03 15:28

Ronni Kristensen wrote:
>> Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og
>> låget igen.
>
> Er det bremsevæske du bruger siden du skriver DOT4. Det skal bruges en
> mineralsk olie. Det er ikke sikkert pakningerne i din kobing kan
> holde til bremsevæske. På min Husaberg skal det være SAE 2-7W.

STOP!!! Det skal være DOT4 bremsevædske i koblingssystemet i en CBR1000.

Allan Bojesen
CBR1000F



Lars Rasmussen (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Rasmussen


Dato : 21-09-03 19:17

Hej igen

I dag fik MC'en lov til at hvile sig indtil jeg har fået mod på det igen.
Jeg tog en tur i "madkassen" til blokhus istedet for.

Tak for jeres gode råd. Jeg kommentere lige kort :

Brian, jeg har tjekket at beholderen ikke løb tør.
og ang. "væsken", så er det DOT4 bremsevæske man skal fylde på sådan en
svend i følge manualen.

Richard, det kunne være en ide at trykke væsken igennem bagfra, men et
stykke af vejen er der faste rør på modellen.

Carsten, du er en meget meget tålmodig mand, jeg synes selv at jeg har gjort
alt, men jeg kan godt se ifølge dit indlæg at det ikke har været nemt. Et
eller andet sted synes jeg det virker håbløst at pumpe baglæs, men i morgen
drøner jeg ned på apoteket og køber en ordentlig engangs bollesprøjte, og så
skal den sørme få !

Jeg har også pumpet temmelige meget, men jeg tror at jeg har gjort den fejl
at jeg har luftet ud hvert minut, og jeg kan godt se ideen i at pumpe i
laaaang tid, så trækker den kun luft ind få gange hvis det kan komme den vej
ind.

Tak for jeres indlæg og hjælp endnu en gang.

Venligst,
Lars



"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message
news:3f6db531$0$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ronni Kristensen wrote:
> >> Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og
> >> låget igen.
> >
> > Er det bremsevæske du bruger siden du skriver DOT4. Det skal bruges en
> > mineralsk olie. Det er ikke sikkert pakningerne i din kobing kan
> > holde til bremsevæske. På min Husaberg skal det være SAE 2-7W.
>
> STOP!!! Det skal være DOT4 bremsevædske i koblingssystemet i en CBR1000.
>
> Allan Bojesen
> CBR1000F
>
>



Richard (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-09-03 23:07

Lars Rasmussen wrote:

> Richard, det kunne være en ide at trykke væsken igennem bagfra, men et
> stykke af vejen er der faste rør på modellen.

Ja, og hvad så? - det er forhåbentlig da hul igennem begge veje
(VFS'en har iøvrigt det samme, dvs, stålrør over motoren, indtil man
skifter til stålflexslange hele vejen

> Carsten, du er en meget meget tålmodig mand, jeg synes selv at jeg har gjort
> alt, men jeg kan godt se ifølge dit indlæg at det ikke har været nemt. Et
> eller andet sted synes jeg det virker håbløst at pumpe baglæs, men i morgen
> drøner jeg ned på apoteket og køber en ordentlig engangs bollesprøjte, og så
> skal den sørme få !

50 ml er helt fin til formålet - du kan med god ret sige, at din krikke
er blevet syg, hvis de spørger

> Jeg har også pumpet temmelige meget, men jeg tror at jeg har gjort den fejl
> at jeg har luftet ud hvert minut, og jeg kan godt se ideen i at pumpe i
> laaaang tid, så trækker den kun luft ind få gange hvis det kan komme den vej
> ind.

Ja, du skal blive ved, og ved, og ved i en uendelighed; hver gang du
holder pause med pumperiet, kryber luftboblerne sig tilbage ind i det
hjørne, de gemmer sig i. Du skal forestille dig, at der inde i systemer
er nogle lommer/kroge, hvorfra luften er forhindret i at stige op, fordi
der er en kant, der forhindre deres naturlige opstigen mod reservoiret.
Den strøm, du skaber i væsken, når du pumper trækker/hvirvler lidt af
luftboblerne med sig og hen ad vejen ud gennem udluftningsskruen. Holder
du pause, "svupper" de ind i lommerne igen.

Du kan i nogle tilfælde have held med at få nogle af boblerne ud, hvis
du stiller cyklen, så den hælder i den retning, hvor hydraulikslangen i
størst udstrækning leder opad mod reservoiret. Træk grebet ca 75 pct /
til 1-2 cm fra at ramme styret, lås det der med et spændebånd og lad det
stå natten over - eller et par dage. Så kan du være heldig, at en del af
luften er løbet opad i slangen og undslipper i reservoiret, når du
slipper grebet igen. Hjælper på mange maskiner, måske også din.


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Steen Gruby (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-09-03 23:10

On Sun, 21 Sep 2003 20:16:52 +0200, "Lars Rasmussen"
<Lars_406@mail.tele.dk> wrote:

Hej Lars.
>
>I dag fik MC'en lov til at hvile sig indtil jeg har fået mod på det igen.
>Jeg tog en tur i "madkassen" til blokhus istedet for.
>
Fire hjul er to for meget, specielt i den sensommer vi har nu

>Tak for jeres gode råd. Jeg kommentere lige kort :
>
Jeg har haft meget "sjov" med koblingen på min Paso.
Det er en hydraulisk drevet tørkobling.
Udluftningen er ikke ret sjov, idet der ikke er megen modstand, og
luftboblerne fint gemmer sig i slavecylinderen.
Efter at have kæmpet med den nogle gange kastede jeg håndklædet i
ringen og tog den svære vej til målet.
Jeg pillede sidedækslet af koblingshuset og satte en skruetvinge på
stemplet således at stemplet var i bund og ikke kunne bevæge sig mere
end skruetvingen kunne gi' sig.
Så er det bare at udlufte som du normalt udlufter bremser.
Når du så mener at systemet er luftfrit vikler du en bagagestrop let
omkring håndtaget og koblingsgrebet, således at systemet står med et
moderat tryk natten over.
Det bevirker at de resterende luftbobler er under tryk, og derfor
langsomt vandrer op til mastercylinderen eller forsvinder ud gennem
pakningerne.
Når du næste morgen forsigtigt tager stroppen af forsvinder de sidste
luftbobler ud af systemet gennem hovedcylinderens hul til
væskebeholderen.
Når du efterfølgende fatter koblingsgrebet er det hårdt som en sten,
minus den fjedervirkning der er i skruetvingen.
Skruetvingen kan nu fjernes og dækslet monteres igen.
Og så virker koblingen igen som den skal.
"Keine hexerei - nur behändichkeit"
Første gang jeg så den med bagagestroppen var jeg også meget skeptisk
- men det virker.

Resten har jeg ingen kommentarer til.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jens Blaabjerg \(rep~ (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 21-09-03 20:41

Lars Rasmussen wrote:
> Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig, for nu er jeg kørt lidt
> sur i det.


Det kan jeg godt forstå. Der er ikke noget mere sygt end at sidde og mokke
med det skidt.
Hvis du har adgang til trykluft så er der kun én vej frem:
http://www.harald-nyborg.dk/?=4432

Så tager det kun 10 sek...

Held og lykke.
Jens
RD



Claus (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 21-09-03 21:06

Hej.

Har du prøvet at udluftet på banjo bolten ved bremsegrebet, der kan sagtens
sidde lidt luft der.


Claus



Lars Rasmussen (23-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Rasmussen


Dato : 23-09-03 07:22

Hej !

I aftes lykkes det !!!!

Jeg havde købt en bolle sprøjte på apoteket, hun spurgte selvfølgelig hvad
den skulle bruges til Hun havde mange MC'ister som havde købt sådan en
fætter viste det sig.

Jeg sugede nogle gange med en slange ind over udluftningsventilen med
bremsegrebet aktiveret, og ja, der kom en del luft ud. Så trykkede jeg olien
baglæns i systemet, og de viste sig at der var ganske små mængder af luft
oppe ved beholderen.

Så fik jeg i gang med at pumpe, og 5 min efter med endnu et par
udluftninger var sagen klaret !

I er dygtige, tak !!!!

Venligst,
Lars



"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message
news:3f6e058f$0$13195$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Har du prøvet at udluftet på banjo bolten ved bremsegrebet, der kan
sagtens
> sidde lidt luft der.
>
>
> Claus
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste