Yamaha XJ 750 1984 SECA låst i 1. gear !
Fra : Holten

Dato : 20-09-03 16:45

Efter at have kørt fint gennem alle gear, og kørt ca. 10 km vender jeg næsen
hjemad.

Pludselig kan jeg ikke få lortet i 2. gear, ej heller i frigear ??

Hvad kan være hændt i gearkassen, det var sgu træls, at køre de 10 km hjem i
1. gear )

Koblingen virker fint, og gear skifteren kan bevæges nedad, men IKKE opad

Lyder det dyrt og besværligt ??

MVH

Holten

Fra : Holten

Dato : 20-09-03 21:41

"Holten" <dddd@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1. gear )
>
> Koblingen virker fint, og gear skifteren kan bevæges nedad, men IKKE opad

Efter den nu har stået i nogle timer, og er blevet kold, fik jeg den i
frigear.

Kan det have noget med olien på gearkassen at gøre ??

Er der forskellige olier på gear og motor eller er det samme sump de bruger
??

MVH

Holten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-09-03 22:08

> Efter den nu har stået i nogle timer, og er blevet kold, fik jeg den i
> frigear.

Er du 100% sikker på at koblingskablet er justeret korrekt? Hvis den ikke
trækker koblingen helt, så kan det være meget svært at skifte gear.

Du har vel en centerfod? Hvis du sætter cyklen på centerfod, og lader
motoren køre i 1. gear med koblingen trukket, skal baghjulet enten stå
stille eller være til at bremse med en enkelt finger. Hvis den trækker
kraftigere i baghjulet, så skal koblingen justeres.

Hvis koblingen er helt i orden, kunne det være en bukket gearskifterarm der
gør det svært at skifte gear. Har du prøvet om den har lige så svært ved at
skifte ned i gear, som op?
Olien påvirker også gearskiftet, men burde ikke kunne blokere på denne måde,
lige gyldigt hvad det er for en.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Holten

Dato : 21-09-03 08:39

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stille eller være til at bremse med en enkelt finger. Hvis den trækker
> kraftigere i baghjulet, så skal koblingen justeres.

Dette havde jeg prøvet, uden held.
Når maskinen er slukket, burde jeg vel også uden for mange kræfter kunne
skifte gear uden brug af kobling.

> [...]
der
> gør det svært at skifte gear. Har du prøvet om den har lige så svært ved

Ikke endnu, men det vil jeg prøve i dag.

> Olien påvirker også gearskiftet, men burde ikke kunne blokere på denne
måde,
> lige gyldigt hvad det er for en.

Øv, håbede på, at jeg kunne afhjælpe med skift af olie. )

MVH

Holten

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 11:45

> Efter den nu har stået i nogle timer, og er blevet kold, fik jeg den i
> frigear.
> Kan det have noget med olien på gearkassen at gøre ??

Det er ikke olien eftersom at du har problemet ved stillestående motor også!
Det ér noget mekanisk, enten en skæv skiftegaffel (har du haft et meget
uheldig gearskifte for nyligt), eller slet og ret noget løst/slidt i
gearskifte-mekanismen :-/
Førstnævnte er en noget dyr affære at komme over derved a skiftegaflerne
befinder sig dybest inde i motoren, og alt efter XJ'erens konstruktion kan
sidstnævnte både være ligeså dybtliggende, som til at komme til udefra (evt.
"semi-udefra" á: bag koblingen)

Hvor langt har du kørt på modellen??

--
Armand.

Fra : Holten

Dato : 21-09-03 12:05

> [...]
også!
> Det ér noget mekanisk, enten en skæv skiftegaffel (har du haft et meget

Forklar mig lige hvad du mener med ovenstående, da jeg i dag har kørt en tur
på den, uden nogen problemer overhovedet.
Så kan det være en enlig svale ?

> Hvor langt har du kørt på modellen??

Den har kun kørt 96.500 km )

MVH

Holten

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 12:41

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Forklar mig lige hvad du mener med ovenstående, da jeg i dag har kørt en
> tur på den, uden nogen problemer overhovedet.
> Så kan det være en enlig svale ?

I så fald ville jeg straks skifte olien og dissekere den aftappede olie for
spåner og andre forekomster - Evt. afmontere bundkarret og se hvad der måtte
ligge af sager dér!
Hvis balladen skyldtes at du har løse ting og sager i olien kan det næste
gang ende med en væmmelig lyd hvis sagerne ender imellem gearkassens
tandhjul =

Endvidere vil det være en klar fordel at være oplyst om hvilke sager der
måtte befinde sig i olien, og derved om hvad der måtte være begyndt at gå i
opløsning - En kammerat gav sin CBX1000 en sådan dissektion i 100.000
km's-gave og fandt nogle ikke magnetiske kurvede stykker metal hvis radius
pegede imod stemplerne: Det skulle vise sig at være den mest belejlige måde
at erfare at et par af stemplerne havde slået stykker at skørterne (CBX har
ry for at stikke en plejlstang ud igennem motorblokken ved lejlighed)

--
Armand.

Fra : Holten

Dato : 21-09-03 16:41

> [...]
> Hvis balladen skyldtes at du har løse ting og sager i olien kan det næste
> gang ende med en væmmelig lyd hvis sagerne ender imellem gearkassens

Hvilken olie smører gearkassen; motorolien eller den olie, som også er i
kadanboxen, eller en helt anden ??

MVH

Holten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-09-03 16:51

> Hvilken olie smører gearkassen; motorolien eller den olie, som også
> er i kadanboxen, eller en helt anden ??

Da kardan'en kun indeholder 2dl olie vil jeg helt klart gætte på at det er
motorolien der smører gearene.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 21-09-03 20:03

Martin Sørensen wrote:

> Da kardan'en kun indeholder 2dl olie vil jeg helt klart gætte på at
> det er motorolien der smører gearene.

Motorolie`en smører både motor & gearkasse, hvilket er tilfældet på 95% af
alle japanske motorcykler.
Kardanolie er kun til kardan`en, her anvendes en tyk olie a.la SAE-80.

Har selv haft en XJ650/750 som jeg kørte 100.000 km på uden problemer, er
blevet fortalt at modellen idag har rundt de 140.000 km uden andre problemer
end et defekt "udrykkerleje" .

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Olie

Dato : 23-09-03 21:20

Hej Holten
Det der er sket, er at den kædeskinne, der styrer primærkæden, er knækket.
Så falder der en tand eller to ned mellen skiftegafflerne, og man kan ikke
skifte gear. Det er en typisk fejl på xjérne. Har selv prøvet det to gange.
Du skal have motoren ud, men det kan laves gennnem hullet til bundkarret. Så
du behøver ikke skille hele motoren ad.

Hilsen Olie

Fra : Lone og Hans Pederse~

Dato : 21-09-03 13:46

Hej Holten
Har netop haft samme problem på min kawa GPz900r blot omvendt, jeg kørte og
kunne ikke gear ned, da jeg fik listet hjem, viste det sig at møtrekken der
holder det foreste kæde hjul var faldet af, pga af dårlig fastgørelse på
værkstedet, den var faldet ned og blokerede skifte mekanimsen, det var
faktisk heldigt at det skete eller kunne jeg have tabt tandhjulet med
uhyggelige konsekvenser
mvh. Hans

Fra : Holten

Dato : 21-09-03 16:39

"Lone og Hans Pedersen" <hans_hp@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> værkstedet, den var faldet ned og blokerede skifte mekanimsen, det var
> faktisk heldigt at det skete eller kunne jeg have tabt tandhjulet med

Det problem får jeg næppe, da maskinen har kadantræk )

MVH

Holten

Fra : Olie

Dato : 23-09-03 21:15

Fra : Orla Pedersen

Dato : 21-09-03 17:39

Lone og Hans Pedersen skrev i meddelelsen ...

>viste det sig at møtrekken der
>holder det foreste kæde hjul var faldet af, pga af dårlig fastgørelse på
>værkstedet,

Ja det er det så i hvert fald ikke på XJ'en

Det lyder til gengæld lidt i retningen af en "obduktion" inden skidtet
finder på at gå i to gear samtidigt.

mvh
Orla