sovende fingre
Fra : Jeanett Kallestrup

Dato : 20-09-03 13:29

Hejsa

Er der nogen, der kan fortælle, hvorfor mine fingre falder i søvn, når jeg
kører mc, og hvad jeg kan gøre for at afhjælpe det?

Sez der....

Fra : Ole Fisker

Dato : 20-09-03 13:40

Hej

Så lang tid resten af kroppen ikke falder i søvn er det vel ikke så galt.
:))))

Men det er nok styret der vibrerer lidt.
Hvis man borer med en boremaskine en hel dag får man også 'sovende fingre'

MVH
Ole Fisker

Fra : Jeanett Kallestrup

Dato : 20-09-03 13:49

hehe....så skulle jeg nok ha' sovet til middag alligevel...

Nej, spøg til side.... efter 20 - 30 min. kørsel sover pege- og langefingre
på begge hænder...og fortsætter jeg ret meget længere, sover min tommeltot
også....Er ik' smadder smart, når man skal blinke ...

Og min bedre halvdel har ikke problemet...

Fra : John Jensen

Dato : 20-09-03 14:18

"Jeanett Kallestrup" <glem@spammail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også....Er ik' smadder smart, når man skal blinke ...
>
> Og min bedre halvdel har ikke problemet...

handsker med bedre
dæmpning i end du har, - forudsat at det er på den samme maskine du
har problemet, og
han/hun ikke har..

Løsningsforslag kan være evt. at skifte grebsgummiet ud med et par
med bedre dæmpning i,
evt. montere et andet styr eller andre svingningsdæmpere (Dem der er
skruet ind i endet af styret)

Og endeligt, da de fleste vibrationer på en mc ligger ved bestemte
motoromdrejninger & derved
også ved en bestemt hastighed, kan du/i jo prøve at ændre gearingen 1
ell. 2 tænder, så "din"
hastighed nu ligger ved andre motoromdrejninger, - dette kan jo
afprøves ved at du prøver at
køre nogle ture med en lavere / højere hastighed end den du normalt
kører med..

Go' arbejdslyst..

/ John

Fra : Jeanett Kallestrup

Dato : 20-09-03 14:55

> handsker med bedre
> dæmpning i end du har, - forudsat at det er på den samme maskine
du
> har problemet, og
> han/hun ikke har..

Han kører med sommerhandsker, og jeg har vinterhandsker...så der er ikke
meget dæmpning i dem

> [...]
> med bedre dæmpning i,
> evt. montere et andet styr eller andre svingningsdæmpere (Dem der

Den løsning prøvede vi på den forrige cykel uden større held...

> [...]
> afprøves ved at du prøver at
> køre nogle ture med en lavere / højere hastighed end den du normalt

Det vil jeg prøve næste gang jeg skal ud og køre

Fra : RacerNiels

Dato : 20-09-03 14:03

"Jeanett Kallestrup" <glem@spammail.dk> wrote in message
> Er der nogen, der kan fortælle, hvorfor mine fingre falder i søvn, når jeg
> kører mc, og hvad jeg kan gøre for at afhjælpe det?

Slap auf! Du kører formegentlig og spænder. Er det kun højre hånd eller også
venstre? Husk at hold blidt om håndtaget.
Hvor længe har du kørt/haft MC??

> Sez der....

*kaster håndtegn*

Niels
S FAU
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Jeanett Kallestrup

Dato : 20-09-03 14:56

Det starter i venstre og kommer så lidt efter lidt også i højre...

Jeg forsøger da at slappe helt af, men spænder nok alligevel en del
endnu.... Har kørt mc siden sidste efterår...

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 20-09-03 14:54

Jeanett Kallestrup wrote:
> Hejsa
>
> Er der nogen, der kan fortælle, hvorfor mine fingre falder i søvn,
> når jeg kører mc, og hvad jeg kan gøre for at afhjælpe det?
>
> Sez der....

Hej.

Du kan pille styret af , og så få det fyldt med bly, så det bliver
"dødt", det vil tage mange af vibrationerne.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Anet

Dato : 20-09-03 15:22

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

(klip)

Hejsa i gruppen

Jeg har også problemer med at mine fingre sover når jeg har kørt et stykke
tid og det på trods af, at det er ligemeget hvilken mc jeg kører på. Nu har
jeg den fjerde mc og jeg har stadig problemer med det. Jeg har kørt på
chopper og der har mine fingre sovet, når jeg kører på min bedre halvdels
Thunderace sover fingrene og der ligger man mere ned. Den cykel som jeg selv
har er en touringfætter og da gør fingrene det også. Jeg laver lidt
gymnastik når jeg kører afsted på længere ture. Jeg holder ikke desideret
fast på styret i skiftevis højre og venstre side men har bare lagt hånden
oven på styret. Det at jeg får rettet fingrene ud og også tommelfingren gør
at jeg ikke får sovende fingre. Jeg tror at nogen bare er mere disponeret
for sovende fingre end andre.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Bjørn S

Dato : 20-09-03 16:19

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> oven på styret. Det at jeg får rettet fingrene ud og også tommelfingren
gør
> at jeg ikke får sovende fingre. Jeg tror at nogen bare er mere disponeret
> for sovende fingre end andre.

Jeg tror du har ræt i at nogen er mere disponert for det end andre, der var
en tråd om det for et par måneder siden, der var noget om en lille simpel
operation som kurerte det....
Men inden man kommer så langt kan man jo afprøve de tips som er kommet i
tråden allerede.
Nybegynder - , så holder man mere fast i styret, og det har såvel med
usiikerhed at gøre som at man mangler at få optrænet nogle muskler i
korsryg/bækkenbenparti, mavemuskler, som normalt "falder på plads" af sig
selv efter nogle måneders tid (alt efter hvor meget en kører, og den
kørestilling man nu har på pågældende cykel), men det er for mange kun i
indersiden af hånden man mærker det mest.Er man lidt bevidst forsøger man at
legge mindre vegt på styret, og holde kroppen oppe med maven.

Det er vigtig at handskerne ikke strammer for meget når man knytter hånden,
hvis de sperrer for blodomløbet får man hurtig sovende fingre.
Mine gør... I sommers da jeg kørte til TPT-Skagen var jeg "ved at dø" på
motorvejen fordi mine handsker er lidt for trange i syningerne, mest
udpreget i vænstre hånd, da mit gasgreb har lidt hårde fjedre. Jeg
investerede i en Trothle Rocker til kr. 90,- . På vej hjem om søndagen var
der kun motorvej, men jeg havde overhovede ikke gener i vænstre hånd, så for
mig, en rigtig god investering.

Til sidst, kører man meget, og har man tit problemer med sovende fingre skal
man tage det alvorligt ! Det er regnet som en yrkesskade i erhvervslivet,
det kan medføre følelsesløshed i fingrene.

--
/Bjørn

Fra : Jonas Holt

Dato : 20-09-03 20:08

> Er der nogen, der kan fortælle, hvorfor mine fingre falder i søvn, når jeg
> kører mc, og hvad jeg kan gøre for at afhjælpe det?

Mine fingre begynder at sove hvis jeg kører meget omkring 50-85 km/t.
Jeg døjer ikke med det når jeg kører alene
Jeg opdagede det første gang jeg var på en fællestur.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Per Odense

Dato : 21-09-03 15:57

"Jonas Holt" <jholt@nordenBINDESTREGfjords.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg har kørt MC i snart 20 år, og er først de seneste år blevet plaget af
samme problem
- Jeg har prøvet med diverse styrvægte, mm. uden held.
Det der virkelig hjalp var varme i håndtagene - både sommer og vinter.
Varme øger blodcirkulationen og mindsker så "hvide fingre".
Har en god kammerat der arbejder flere timer dagligt med motorsav... Af
samme grund er der faktisk varme i håndtagene på disse

Håber forslaget du'r

Vh. Per

Fra : Orla Pedersen

Dato : 21-09-03 17:46

Jeanett Kallestrup skrev i meddelelsen
<3f6c47ec$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Hejsa
>
>Er der nogen, der kan fortælle, hvorfor mine fingre falder i søvn, når jeg
>kører mc, og hvad jeg kan gøre for at afhjælpe det?

Hvis det er på begge hænder, så er det jo nok næppe begyndende "museskade".
Det er ellers hvad jeg har fået oplyst om mit højre håndled og fingre. Jeg
mærker problemet både på MC og trædecykel, hvis ikke jeg hele tiden holder
hånd og fingre i bevægelse.

mvh
Orla

Fra : Anne Green

Dato : 23-09-03 09:36

> Jeanett Kallestrup skrev i meddelelsen
> <3f6c47ec$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Jeg har samme problem. Kørte lige mc'en hjem fra Fakse til Aalborg i går og min
fingre er total smadret i dag (hvilket især skyldes at jeg er nybegynder og
dermed spænder mere end normalt og at der var en modbydelig blæst nogen stedder
på turen, så det bare var om at holde fast hvis man ikke ville ufrivillig over
i den anden vejbane).

Jeg syntes det hjalp at læne nig frem på cyklen, så vægten kom væk fra arme og
hænder, og så vippe lidt med fingrene så der kom blod tilbage i dem. Så kunne
jeg køre lidt videre.

Mvh
Anne Green
- der hen over Fyn var oppe at køre 160 der kunne kæresten ikke følge med
(men han kørte jo også i en ford escort

Fra : rugholmhus@vip.cyber~

Dato : 09-10-03 21:07

Har selv samme problem, men kun i højre hånd...Den venstre er jeg
nemlig blevet opereret i. Det hedder noget i stil med "Karpal tunnel
syndrom" og skyldes en nerve i håndleddet der er i klemme -
symptomerne er at hånden falder i søvn ved belastning samt hvis den
holdes over hjertehøjde i længere tid. Prøv at tale med din læge om
det. Det er en mindre operation og ventetiden er ikke ret lang. Det
tager dog nogle måneder inden hånden bliver ok igen.

Du kan dog undgå at fingrene falder i søvn ved at skifte håndstilling
en gang imellem.

hej
hans

Fra : Uth

Dato : 10-10-03 06:53

En operation...uha! Jeg har selv problemet, og stort set alle jeg kører med
melder, at de også sommetider har problemer med, at hånden sover. Jeg har
dog altid tilskrevet det, at vibrationerne fra cyklen gjorde, at det blev
svært for blodet at komme ud i fingrene, hvilket jo villel fremkalde præcis
den samme fornemmelse. Da jeg ikke kan lide sygehuse, kiruger m.m. (når de
er på jobs) tror jeg nok jeg vil holde fast i denne teori. Jeg skifter
håndstilling en gang i mellem, og så går det over Det er iøvrigt ikke
noget der sker hver gang jeg kører, og det kommer også an på hvilke af mine
handsker jeg anvender

--
uth
FJ1100, '88 - i sne og slud skal uth'en ud.

Fra : Svein Olav Leithe

Dato : 10-10-03 23:17

"Uth" <gertj@uth.dk> wrote in message
> [...]
> håndstilling en gang i mellem, og så går det over Det er iøvrigt ikke
> noget der sker hver gang jeg kører, og det kommer også an på hvilke af

Hei NG!

Håper dere kan forså min norsk, da min dansk er "ret slem".

Har bare sporadisk lest innleggene i denne diskusjonen, men har likevel et
par kommentarer.

Min erfaring med dette problemet er en kombinasjon av vibrasjoner i styret,
en foroverbøyd kjørestilling og for svake muskler i rygg og mage.

Ved å knipe knærne lett sammen om bensintanken og bruke mage- og ryggmuskler
for og avlaste armene mest mulig, vil man kunne redusere problemet med med
dovne/sovende fingre.

Det som skjer i mitt tilfelle er at for mye av vekten av en stor overkropp
hviler på mine hender og hindrer/begrenser blodgjennomstrøming i mine
hender.

Hansker og håndtak med mer polstring vil også være et bidrag til bedre
blodsirkulasjon i hendene.

--
Svein Olav 1977 BMW R75/7
BMW - sjelfulle sykler for åndfulle mennesker.