Dårligt batteri?
Fra : Michal

Dato : 19-09-03 19:11

Hej NG.

Jeg kører på en Yamaha DT175, men desværre virker batteriet ikke særligt
godt. Det har svært ved at blinke på samme tid som bremselyset er tændt, og
i værste tilfælde dør det komplet.

Jeg fik ladet batteriet op, og det virkede skønt... indtil at det døde igen.

Jeg ved dog ikke om det er batteriet som er dødt, eller generatoren. Og jeg
vil helst ikke købe et nyt batteri hvis det er noget andet som er galt.

Igår fik jeg dog at vide at det også kan skyldes enten en dårlig
stelforbindelse, eller at pluspolen rammer stel.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvordan jeg i første omgang
kontrollerer om generatoren fungerer...

Og hvis denne fungerer, om jeg så skal gå hvert eneste kabel igennem for at
checke isolation, eller om det bedre kan betale sig at købe et nyt batteri?

--
På forhånd tak,
Michal

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-09-03 20:03

Michal wrote:

> Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvordan jeg i første omgang
> kontrollerer om generatoren fungerer...

....du skal kunne måle godt 14V over batteriets poler, når motoren kører
i hurtig tomgang (med lyset tændt)...

....når motoren er slukket, skal du kunne måle godt 12V over polerne...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Michal

Dato : 19-09-03 21:21

In news:bkfjsr$1f7$1@sunsite.dk,
Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> wrote:

> ...du skal kunne måle godt 14V over batteriets poler, når motoren
> kører i hurtig tomgang (med lyset tændt)...
>
> ...når motoren er slukket, skal du kunne måle godt 12V over polerne...

Men hvis batteriet så er dødt skal der være f.eks. 7V med slukket motor, og
9V med tændt? Og hvis generatoren er død viser den ens ved tændt og slukket
motor vel...

Så mangler jeg bare et 9V batteri til multimeteret...

--
På forhånd tak,
Michal

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-09-03 21:32

Michal wrote:

> Men hvis batteriet så er dødt skal der være f.eks. 7V med slukket
> motor, og 9V med tændt?

....nej - godt 14V med motoren startet - hvis generator og ensretter
virker...

> Og hvis generatoren er død viser den ens ved
> tændt og slukket motor vel...

....ja, det må man formode - hvis den ikke er halvdød...

> Så mangler jeg bare et 9V batteri til multimeteret...

....go for it!

Fra : Michal

Dato : 19-09-03 22:03

In news:bkfp46$php$1@sunsite.dk,
Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> wrote:

> ...nej - godt 14V med motoren startet - hvis generator og ensretter
> virker...

Enormt mange tak til Tue og Hans.

> ...go for it!

Det kan du tro.

--
Venlig Hilsen,
Michal

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-09-03 23:11

Michal wrote:

> Enormt mange tak til Tue og Hans.

....ber!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-09-03 22:14

> ...nej - godt 14V med motoren startet - hvis generator og ensretter
> virker...

Jeg tvivler på at selv en rask generator kan tvinge 14V på et fladt batteri.
Den interne modstand er ret lille i en akkumulator, så det kræver en ret
stor strøm for at holde de 14V.

Jeg har selv målt på en cykel med fladt batteri, og spændingen kunne ikke
komme op på over 12V, selv når der blev givet gas. Da batteriet blev fuldt
opladet, kørte det fint igen, og generatoren kunne igen give de godt 14V.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tue

Dato : 19-09-03 21:32

Michal wrote:

> Men hvis batteriet så er dødt skal der være f.eks. 7V med slukket
> motor, og 9V med tændt? Og hvis generatoren er død viser den ens ved
> tændt og slukket motor vel...
hvis generatoren virker skulle du gerne kunne se en stigning i antallet af
Volt når du giver gas...Og den skal lade med 14 Volt(med gas) uanset om
batteriet er dødt...

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-09-03 11:00

> hvis generatoren virker skulle du gerne kunne se en stigning i antallet af
> Volt når du giver gas...Og den skal lade med 14 Volt(med gas) uanset om
> batteriet er dødt...

Nej og nej!
Det er rigtigt, at spændingen skal stige, når der gives gas, men det
forklarer ikke 100% om generatoren er i helt i orden, medmindre at man måler
á step fra generatorens tilledninger og bevæger sig frem til ensretteren og
regulatoren. I 3. fasede anlæg kan man sandsynligvis godt have en defekt
fase eller fase-ensretning, som ikke afsløres, hvis man f.eks. "blot" måler
på udgangen af regulatoren.
Desuden skal spændingsstigningen flade ud omkring de 14V, hvormed det kan
bekræftes, at laderegulatoren virker korrekt.

Hvis flere at batteriets celler er døde så den fulde polspænding ikke kan
opnås, så kræver det umådelige høj ladestrøm til at presse ladespændingen op
til 14V. Hvis det alligevel er muligt for generator, ensretter og
laderegulator, at levere denne høje strøm (eller omend gøre et ihærdigt
forsøg), så vil batteriet sandsynligvis koge over pga. den store og
konstante ladestrøm.

Hilsen
Lars

Fra : Michal

Dato : 20-09-03 12:52

In news:bkh8ei$6oj$1@sunsite.dk,
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

> [...]
> (eller omend gøre et ihærdigt forsøg), så vil batteriet sandsynligvis
> koge over pga. den store og konstante ladestrøm.

Dvs. det ville være bedst hvis jeg målte just efter generator, lige før
ensretter, lige efter ensretter, lige før regulatoren, og lige efter
regulatoren.

Det ville så give mig et overblik over hvor det gik galt?

Følgende målinger viste følgende spændinger:

Slukket: 11.8V
Tændt (dog uden tændt motor): 10.6V, og tæller hurtigt ned. Ca. 0.1V - 0.2V
i sekundet! =/
Tændt motor v. 3k omdrejninger: 12.2V
Tændt motor v. 5k omdrejninger: 13V
Herefter slukket: 12.1V

Til Armand og Martin Sørensen:

For ikke så lang tid siden (tirsdags) fyldte jeg ekstra væske på og ladede
100% op. Herefter virkede det også enormt godt (alt virkede samtidigt), men
kort tid efter var problemerne der igen (kan ikke blinke ordentligt med
bremselys samtidigt, og vil kun give små kvæk med hornet).

--
Michal

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-09-03 13:54

Michal wrote:

> Tændt motor v. 5k omdrejninger: 13V

....den burde gi over 14V - i hvert fald ved et totalt-i-orden-batteri...

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-09-03 13:58

> Dvs. det ville være bedst hvis jeg målte just efter generator, lige før
> ensretter, lige efter ensretter, lige før regulatoren, og lige efter
> regulatoren.

Jeps, men nu ved jeg ikke om DT175'eren har en flerfaset generator, så dette
var kun myntet på generel fejlfinding i ladesystemet: Nemlig, at måle/test
de enkelte blokke.
Men ingen kæde er jo stærkere end det svageste led, så det kan altså
afhjælpe fejlfindingen, at man tager fast om sagens kerne: Er det ladningen
eller batteriet?

> Det ville så give mig et overblik over hvor det gik galt?
>

> Følgende målinger viste følgende spændinger:
>
> Slukket: 11.8V

ok...

> Tændt (dog uden tændt motor): 10.6V, og tæller hurtigt ned. Ca. 0.1V -
0.2V
> i sekundet! =/

Den er gal! - Hvis batteriet lynhurtigt kan oplades, men samtidig lynhurtigt
drænes, så ville jeg gætte på, at batteriets kapacitet er nedafgående og
derfor er defekt!

> Tændt motor v. 3k omdrejninger: 12.2V
> Tændt motor v. 5k omdrejninger: 13V
> Herefter slukket: 12.1V

Umiddelbart så må der jo lades på batteriet.

> [...]
> kort tid efter var problemerne der igen (kan ikke blinke ordentligt med
> bremselys samtidigt, og vil kun give små kvæk med hornet).

Igen ville jeg gætte på et træt batteri. Jeg tror ikke, at din ladning
fejler noget, men dette kan nok lettest konstateres, hvis et andet batteri
blev isat og ladespændingen herefter blev målt.

Hilsen
Lars

Fra : Michal

Dato : 20-09-03 14:11

In news:bkhisu$2k3$1@sunsite.dk,
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

[snip]

> Jeps, men nu ved jeg ikke om DT175'eren har en flerfaset generator,

Det må google om nødvendigt have svar på :)

> så dette var kun myntet på generel fejlfinding i ladesystemet:
> Nemlig, at måle/test de enkelte blokke.

Generelt er det smartere at fejlfinde enkelte elementer frem for hele
systemet... ellers ville man jo tro at pærerne var dårlige, og hornet skulle
skiftes ;)

Tror man kan henføre den type fejlfinding på alt modulopbygget.

> [...]
>
> Den er gal! - Hvis batteriet lynhurtigt kan oplades, men samtidig
> lynhurtigt drænes, så ville jeg gætte på, at batteriets kapacitet er

Ja, hastigheden overraskede også mig... Med den hastighed kom jeg til at
tænke på at hvis man blot lod den stå i ganske få minutter uden at slukke
helt, ville batteriet jo være helt dødt.

> Umiddelbart så må der jo lades på batteriet.

Ja, det var også min konklusion... Men en ladespænding på 12-13V kan altså
godt betyde at generatoren er god nok, men fordi batteriet er klappet kan
den ikke levere de fornødne 14+V?

> Igen ville jeg gætte på et træt batteri. Jeg tror ikke, at din ladning
> fejler noget, men dette kan nok lettest konstateres, hvis et andet
> batteri blev isat og ladespændingen herefter blev målt.

Ja, og dette burde så give 12V slukket, og 14+V med tændt motor.

--
Michal

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-09-03 15:42

Hej Michal,

> [...]
>
> Generelt er det smartere at fejlfinde enkelte elementer frem for hele
> systemet... ellers ville man jo tro at pærerne var dårlige, og hornet

Tjoooh! - Jeg antager allerede nu, at det hverken er dine pærer eller horn,
der er skyld i den hurtige batteriafladning... For hvis dit batteri nu var
ok og alligevel kunne aflades på ganske få minutter pga. en "sølle"
forlygte, så ville jeg godt gætte på, at du stærkt ville fornemme
energiomsættelsen andre steder i elsystemet... Phaaupufff!

Herefter er der to veje: Batteri og/eller ladning.
Lad os være glade over, at der i det mindste lades (om ladespændingen er
helt præcis, kan nok ikke konstateres, men der kommer der *noget* frem til
batteriet.
At batteriet så ikke kan holde på den opnåede polspænding må jo stå for dets
egen regning...
Ellers kunne du jo forsøge, at afmontere batteriet og lade det op på en
accu-lader. Hvorefter at du belaster batteriet (f.eks. med en gammel
kasseret fjernlys pære) imens, at polspændingen iagtages på voltmeteret. Så
holdes MC'en jo helt udenfor og du kan teste dit batteri ordenligt igennem.

> Ja, hastigheden overraskede også mig... Med den hastighed kom jeg til at
> tænke på at hvis man blot lod den stå i ganske få minutter uden at slukke
> helt, ville batteriet jo være helt dødt.

Ja og det virker en anelse usandsynlig, hvis dette skulle være meningen...

> Ja, det var også min konklusion... Men en ladespænding på 12-13V kan altså
> godt betyde at generatoren er god nok, men fordi batteriet er klappet kan
> den ikke levere de fornødne 14+V?

Ja, det vil jeg tro! - Jeg ville ihvertfald smække et nyt batteri på og
herefter forsøge, at måle om ladespændingen ikke skulle nærme sig de 14V.

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-09-03 22:57

On Sat, 20 Sep 2003 16:41:55 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

Hej Lars.

>Ja, det vil jeg tro! - Jeg ville ihvertfald smække et nyt batteri på og
>herefter forsøge, at måle om ladespændingen ikke skulle nærme sig de 14V.

nemli'

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Michal

Dato : 21-09-03 01:21

In news:87jpmvkassckb3hjfompdns2nj06nnoiqf@4ax.com,
Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote:

> nemli'

Tak til jer alle... nyt batteri hentes hjem til test :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 11:42

Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en
> On Sat, 20 Sep 2003 16:41:55 +0200, "Lars T. Thomsen"
> <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:
>
> Hej Lars.

Kan man i den forbindelse udlede noget v.h.a. et starthjælps-batteri
tilkoblet??

Alternativt kan man jo afmontere forbindelserne på mc'ens batteri og
tilkoble disse den nærmest tilgængelige bils batteri v.h.a. et par
startkabler!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 21-09-03 12:58

> Kan man i den forbindelse udlede noget v.h.a. et starthjælps-batteri
> tilkoblet??

Nææh... Det tror jeg ikke!? - Hvad ville du i så fald udlede?

> Alternativt kan man jo afmontere forbindelserne på mc'ens batteri og
> tilkoble disse den nærmest tilgængelige bils batteri v.h.a. et par
> startkabler!

Jow og evt. se, om der lades ved 14V og om polspændingen ikke længere dykker
voldsomt under belastning... Og dermed konstatere, at ladesystemet virker og
MC-batteriet er defekt... god idé, Armand!

Men lad vær' med, at fjerne batteriet, hvis motoren er startet!

Hilsen
Lars

Fra : Michal

Dato : 21-09-03 23:40

In news:bkk3nr$gie$1@sunsite.dk,

> Jow og evt. se, om der lades ved 14V og om polspændingen ikke længere
> dykker voldsomt under belastning... Og dermed konstatere, at
> ladesystemet virker og MC-batteriet er defekt... god idé, Armand!

Lyder som en god måde at teste på...

Men hvad med f.eks. strømstyrke i batteriet? Så vidt jeg kan se findes der
mange forskellige 12V batterier... Og der må da være en grund?

--
Michal

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-09-03 00:27

> Men hvad med f.eks. strømstyrke i batteriet? Så vidt jeg kan se
> findes der mange forskellige 12V batterier... Og der må da være en
> grund?

Ja, det er forskelligt hvor meget plads der er afsat til batteriet. Det
kommer også an på, hvor meget starter-motoren skal trække rundt under start.
Ved høje start-strømme skal der lidt større batterier til, men hvis han
kører med et batteri i original størrelse, burde de kunne levere den
nødvendige strøm, medmindre det selvfølgeligt er defekt.

Mht. lygter, horn osv., så betyder batteriets størrelse ingenting, så længe
den kan levere den nødvendige strøm uden problemer. Et overdimensioneret
batteri skader derfor ikke i den retning.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michal

Dato : 23-09-03 21:40

In news:3f6e33a5$0$6688$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> wrote:

> Ja, det er forskelligt hvor meget plads der er afsat til batteriet.

Ja, talte med en om det.. Også noget med hvor slangen skal sættes fast, og
meget andet...

> [...]
> til, men hvis han kører med et batteri i original størrelse, burde de
> kunne levere den nødvendige strøm, medmindre det selvfølgeligt er

Det er en DT175... nul starter ;)

> Mht. lygter, horn osv., så betyder batteriets størrelse ingenting, så
> længe den kan levere den nødvendige strøm uden problemer. Et
> overdimensioneret batteri skader derfor ikke i den retning.

Nej har du ret i... det gælder simpelthen mere om der fysiskt er plads til
batteriet...

--
Michal

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-09-03 16:52

> Lyder som en god måde at teste på...
>
> Men hvad med f.eks. strømstyrke i batteriet? Så vidt jeg kan se findes der
> mange forskellige 12V batterier... Og der må da være en grund?

Jeps, de store batterier er til dém, som normalt er mest hungende. Men dette
gælder ikke nødvendigvis den modsatte vej, for hér er det nærmest kun et
spørgsmål om evt. vægt og/eller pladsmangel... Din MC skal nok finde ud af,
hvad den vil ha', så er det bare op til batteriet, at kunne levere dét, som
der skal til.

Men ang. strømstyrker... vil jeg *ikke råde* dig til at give dit (måske
defekte) MC-batteri direkte "starthjælp" vha. et bilbatteri... Jeg vil mene,
at det kan være usundt... men jeg er vistnok alene om at mene dette?

Hilsen
Lars

Fra : Michal

Dato : 23-09-03 21:42

In news:bkn5rr$otl$1@sunsite.dk,

[snip]

> [...]
> (måske defekte) MC-batteri direkte "starthjælp" vha. et bilbatteri...
> Jeg vil mene, at det kan være usundt... men jeg er vistnok alene om

Jeg tror det snarere var ment at man pillede MC-batteriet fra, og herefter
prøvede med et andet batteri, f.eks. et bilbatteri.

--
Michal

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 24-09-03 07:07

> Jeg tror det snarere var ment at man pillede MC-batteriet fra, og herefter
> prøvede med et andet batteri, f.eks. et bilbatteri.

Jeps, og det er fint nok, men det er før i tråden blevet forslået, at
tilkoble et starthjælps-batteri.

Hilsen
Lars

Fra : Michal

Dato : 05-10-03 17:44

Jeg takker alle for hjælpen.

Jeg fik skiftet batteriet til et nyt, og nu fungerer alt upåklageligt (med
hensyn til strøm i hvert fald).

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 05-10-03 18:34

> Jeg takker alle for hjælpen.
>
> Jeg fik skiftet batteriet til et nyt, og nu fungerer alt upåklageligt (med
> hensyn til strøm i hvert fald).

Lyder godt! - Tillykke!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 11:58

Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
> [...]
> kort tid efter var problemerne der igen (kan ikke blinke ordentligt med
> bremselys samtidigt, og vil kun give små kvæk med hornet).

Derfor kan den da sagtens mangle vædske igen!

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 21-09-03 23:41

In news:bkk1q1$1hbg$2@news.cybercity.dk,
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en

> Derfor kan den da sagtens mangle vædske igen!

Efter så kort tid? Så må der jo være hul eller noget i den stil. Og havde
der været det havde der nok ikke været så meget væske den dag jeg fyldt lidt
på.

--
Michal

Fra : Armand

Dato : 22-09-03 00:48

> Efter så kort tid? Så må der jo være hul eller noget i den stil. Og havde
> der været det havde der nok ikke været så meget væske den dag jeg fyldt
lidt
> på.

Vædsken forsvinder på enkleste vis igennem fordampning, som igen forekommer
i voldsom grad hvis der overlades på batteriet => lade-fejl = afkogning af
syren - Og det er dér at jeg ville hen!!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-09-03 23:22

> [...]
jeg
> vil helst ikke købe et nyt batteri hvis det er noget andet som er galt.

Før du begynder med noget måleri, så sørg lige for at der er vædske på i
tilstrækkelig omfang!!

--
Armand.