Portning/pris??
Fra : Knorsfis

Dato : 19-09-03 18:26

Hejsa NG

Nogen der ved hvad pris for at få lavet en portning er?
Ved godt at der skal lægges arbejdstimer oveni, men det er prisen for
selve arbejdet jer er interesseret i.

Mvh
Jesper

Fra : Tjinca

Dato : 19-09-03 19:31

"Knorsfis" <vfr@cool.dk> wrote in message
> Hejsa NG
>
> Nogen der ved hvad pris for at få lavet en portning er?
> Ved godt at der skal lægges arbejdstimer oveni, men det er prisen for
> selve arbejdet jer er interesseret i.

Øh, portning er ene og alene arbejdstimer, så længe du ik også vil ha
nye ventiler, vippearme, osv...

Og så er det lige at de afhænger enormt af hva Maskine vi snakker om, en
R4 16v motor er der en del mere arbejde i, end hvis det er en 1cyll. 2v
motor, osv...

VH
Lars Molnit

Fra : Holger Danske

Dato : 19-09-03 19:36

Knorsfis wrote:
> Hejsa NG
>
> Nogen der ved hvad pris for at få lavet en portning er?
> Ved godt at der skal lægges arbejdstimer oveni, men det er prisen for
> selve arbejdet jer er interesseret i.

Undskyld at jeg "blander" mig, men er der nogen der har et link til
formlerne til at udregne max. portning, min gamle 50cc kunne godt klare lidt
mere *ummpphhh*
Allan

--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : M. Høy

Dato : 19-09-03 21:14

Hej

Se eventuelt priser for portning på Ebos' hjemmeside, det er godt nok for
2-takt, men vær lige forberedt på at det hurtigt koster mange tusinde, hvis
den skal have den helt store tur, prisen er selvfølgelig afhængig af antal
cyllindre! Hvis du skal have den helt store tur, bearbejder de også top,
motorblok, samt at du måske skal have en såkaldt highflow fuelcock, altså
selve brændstofhanen (hedder det vel!) Det er heller ikke sikkert at du kan
køre med det originale udstødningssystem, samt dysning, når den er blevet
portet! Så det er den store tegnebog der skal op, hvis man ikke selv tør gå
igang med Dremlen hvilket jeg ikke selv turde! Men de siger da at der
kan hentes en effekt der kan mærkes!
Hvorfor kan de ikke bare lave det ordentligt fra fabrikken, og polere alle
de støbemærker væk fra bla. indsugnings- og udstødningsportene, men Ebos
fjerner selvfølgelig også alt det gamle koks der er bygget op gennem tiden.
Jeg kunne da godt overveje at få lavet den lille portning af dem, for at få
renset og poleret mine kanaler i cyllinderen, men syntes stadig at det er en
vild pris, så går der bare yderligere x antal måneder før den kommer på
vejen

Vil gerne høre om der er nogen i NG, der har fået lavet portning, og hvad de
har at sige om det, samt hvor de har fået det lavet, og hvad det har haft af
indflydelser på andre systemer på mc'en, har I været nødt til at få den
omdysset, andre udstødninger, for så langt har jeg ikke lyst til at gå, har
lige lavet overhaul på karbunaderne, og har ikke tænkt mig at dysse dem om
igen! I må gerne give et prisleje, på operationen?

Hvad siger Richard til portning, han er da altid frisk på en god og lærerig
diskution??

Ebos: http://www.ebos.se/pris/index.htm
Link til Ebos (Portning): http://www.ebos.se/pris/ebospris.pdf

Mvh.

M. Hoey
GT750A
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

--
http://dfmc.dk/default.asp?id=355

Fra : Richard

Dato : 19-09-03 21:55

M. Høy wrote:

> Hvad siger Richard til portning, han er da altid frisk på en god og lærerig
> diskution??

Så tak, har jeg nu fået det ry - kan selv komme i tanke om en stribe
andre, der normalt har mere mod på det

Jamen du har da ret i, at de efterladte støbegrater er noget snavs, men
den helt store gevinst kommer vel først når man samtidig retter uheldigt
krumme kanaler op og udvider dem til at passe til større ventiler og
-sæder IMHO. Graterne gør nok mere ondt i ejerens sind end på motorens
vejrtrækning.

Jeg tvivler på, at der er meget at hente på en standardcykel i blot at
polere kanalerne; luftflowet gennem dem er i højere grad afhængig af fx
trykforholdene på udstødningssiden, afstemning af indsugningskanalens
længde og motorens ventiltider/åndedræt i det hele taget. På højt
trimmede motorer, hvor disse ting er bragt i orden - "optimeret" med en
nutidig floskel - er poleringen af kanelerne derimod på sin plads for at
få det sidste med.

På totaktere husker jeg en stribe artikler i Cycle tilbage i Cook
Nielson og Gordon Jennings storhedstid i 60-70erne, hvor de diskuterede
krumning på skyllekanalerne, hvor de munder ud i cyl. Svjh var
konklusionen, at en "flad" afrunding af kanterne passede bedre til
hastighederne, end de sylespidse der var på mode dengang (De forudsatte
supersoniske hastigheder, som ikke forekommer på det sted).

Og når det er sagt, bør disse arbejder kun overlades firmaer, der har
styr på kvalitet - så de kan udføre arbejdet nøjagtig ens i de
forskellige cyl. - og den fornøden erfaring i fx skift af ventilsæder.
Der skal ikke meget motor-overarbejde til, før motoren taber et sæde,
der er krympet ned i et hul, der er blot nogle få tusindedele for stort

Men der må da være firmaer herhjemme, der laver den slags? Findes Danish
Racing Motors endnu - boede syd for Randers i gamle dage (medio 70). Har
ikke fulgt dem siden, men synes dog at have hørt navnet nævnt.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : M. Høy

Dato : 19-09-03 22:22

Snip

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Har lige søgt efter Danish Racing Motors på Google, men uden held, jeg ville
selv gerne have lavet en portning, men ikke til flere tusinde kroner,
faktisk ville jeg være tilfreds med at få fjernet alt det koks der sidder i
udstødningskanalerne, var der ikke een her i NG der snakkede om kausisk
soda, måske man kunne bruger det både til topstykket og cyllindenderen
(udstødningskanalerne) inde den bores op eller er jeg helt galt på den?

Mvh.

M. Hoey

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

Fra : Per Emborg

Dato : 19-09-03 23:15

Her på denne lidt roede side kan du få nogen ider og se lidt priser og efekt
vedr. portning og tuning
De er meget kendte i Tyskerland for det de laver , og jeg er næsten sikker
på jeg sender min Drag X-Eleven derned her i vinter
Bemærk at de har 2 priser en hvor de får motoren alene og en hvor de laver
det hele
http://www.lkm.de/
--
Per Emborg
www.kvikteam.dk

x112kvik4u@dotcomprik.dk
Denne mail er testet af Norton Antivirus
"

Fra : Richard

Dato : 19-09-03 23:18

M. Høy wrote:

> Har lige søgt efter Danish Racing Motors på Google, men uden held, jeg ville
> selv gerne have lavet en portning, men ikke til flere tusinde kroner,

Hm, der må da være nogle et sted derude? - er det virkelig noget, folk
laver selv eller får lavet i udlandet?

> [...]
> soda, måske man kunne bruger det både til topstykket og cyllindenderen
> (udstødningskanalerne) inde den bores op eller er jeg helt galt på den?

Nej der er vist ingen tvivl om at kaustisk soda fjerner koksen; men hvor
meget af aluen følger med ud i afløbet? - brugte med succes ks til
lydpotter, som jo var af stål. Hvis ingen andre melder sig med et bud,
kan du jo prøve at lægge en del af tilsvarende alu-materiale i blød og
se, hvad der sker?

Kan man evt. komme til med en lille blæsebrænder og skrabe den
gennemvarmede/afbrændte koks ud?

Fra : Per Emborg

Dato : 19-09-03 23:27

Finn Villadsen i Borum ved Tilst laver også lidt af den slags det var ham
der lavede Billes R1 der vandt 1000ccm ved Powermeet for en mdr siden se
http://www.powermeet.dk/

--
Per Emborg

Fra : Benz...

Dato : 22-09-03 09:51

Per Emborg wrote:
> Finn Villadsen i Borum ved Tilst laver også lidt af den slags det var
> ham der lavede Billes R1 der vandt 1000ccm ved Powermeet for en mdr
> siden se http://www.powermeet.dk/

Hov hov. jeg havede da regnet med at ham Micke med Fazer 1000 havede rykket
lidt.
Men det blev det åbenbart ikke helt til.
BIKE havede jo ellers lovet det helt store. ;)

--
mvh Benz... R6 millennium (ganske standard ;) )
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 11:41

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> Hm, der må da være nogle et sted derude? - er det virkelig noget, folk
> laver selv eller får lavet i udlandet?

Jamen - Hár jeg da ikke allerede nævnt Karsten "Midtfyn" (á: Midtfyns auto
og
mc-rep. i Årslev mellem Odense og Ringe) i strengen "erfaring med
portning"!?
Dertil kommer Finn Villadsen (FV-Motor) i Borum mellem Århus og Silkeborg,
og jeg er sikker på at bl.a. Rydberg, der jo excellerer meget i tuning, også
er med på arbejdet!
Dette er blot et udpluk af de for mig "lokale", som jeg har hørt om gode
resultater fra!

> Kan man evt. komme til med en lille blæsebrænder og skrabe den
> gennemvarmede/afbrændte koks ud?

Som også skrevet andetsteds har vi alle en "bensin-blæsebrænder" med
højrehånds-regulering, som klarer dén sag fremragende!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 11:39

M. Høy <mhoeyNOSPAM@mail.dk> skrev i en

> [...]
> i udstødningskanalerne, var der ikke een her i NG der snakkede om kausisk
> soda, måske man kunne bruger det både til topstykket og cyllindenderen

Vær skker på at en portning nok koster mere end et par tusinde kr. om du så
selv kommer med topstykket i hånden :-|
I starten af 80'erne gav jeg 3.500,- kun for selve jobbet på min Benellis
topstykke (= kun(?) 12 porte!) - Dét job var forøvrigt ikke noget at prale
af: Karbureringen blev efterfølgende umulig at dyse ordentlig ind (for at
komme indignerende spørgsmål i forkøbet, så blev jobbet udført af en vis
Mads fra Holstebro, som dengang gjorde sig lidt på RR-scenen - Senere
pumpede han forøvrigt med samme amatør-agtige resultat en makkers
GPZ1100(i)!)!!

Koks i udstødningen/udstødningsporten på en firetakter, forekommer ikke i
to-taks lignende proportioner og vil sandsynligvis højest dreje sig om et
tyndt pudret sodlag, og ifald at det skulle være voldsommere end som så, er
den enkleste måde at komme dét til livs på at komme udenfor bygrænsen og få
kørt motoren varm - Engang hoppede trækforbindelsen til min 1100'er Peugeot
af en sen aftentime hvorfor jeg
gjorde det at jeg "parkerede" gearkassen i 3. gear (som den til nød kunne
sætte igang i) og kørte dagen efter de 40 km (incl. 20 km motorvej) til
arbejde, hvor jeg kunne reparere sagerne efter fyraften - Holddakæft hvor
gik den godt i tiden derefter!

Hvis der forekommer decideret tilkoksning i topstykkets porte vil det være
omkring indsugningsventilens skaft: Hvis venstyrs-pakningen ikke er helt i
topform vil vacuumet i indsugnings-porten trække olie dén vej, og p.g.a.
indsugningens relative koldere miljø vil sådant sivende olie ikke blive
brændt af, som hvis det var på udstødnings-siden, men derimod kun "kogt ind"
til en koks-agitg konsistens!

Efter sigende skulle bedste middel til fjernelse af koks forøvrigt være vand

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-09-03 23:15

> [...]
>
> Nogen der ved hvad pris for at få lavet en portning er?
> Ved godt at der skal lægges arbejdstimer oveni, men det er prisen for

Er "arbejdet" ikke = "arbejdstimer"??

Men forudsat at man selv kan stå for af/på -montering af topstykke, er det
enkelt at forespørge direkte hos den mekaniker der kan udføre jobbet!

--
Armand.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 20-09-03 00:01

Armand wrote:
> [...]
>
> Men forudsat at man selv kan stå for af/på -montering af topstykke,
> er det enkelt at forespørge direkte hos den mekaniker der kan udføre

Hvor meget får man ud af anstrengelserne (effektforøgelse i forhold til
arbejdstimer / udgifter) ??

Jeg har da selv engang tilbragt *mange* timer med at polere
indsugningskanalerne i en Honda 750K7
men tynget af erfaring ville jeg i dag hellere bytte cyklen ud med en nyere
/ større / vildere i stedet for at kæmpe med at vride nogle
få ekstra (tvivlsomme?) heste ud ved dyr tuning.

Men det er da sjovt at rode med

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : Moller

Dato : 20-09-03 08:02

> Hvor meget får man ud af anstrengelserne (effektforøgelse i forhold til
> arbejdstimer / udgifter) ??

Afhænger meget af hva du ellers har lavet ved maskinen, og hva det er
for en...

En portning i den rigtige retning på en MZ (Med dertilhørende
modifesering af udstødning + TS250 japaner stempel, og opboret kaburator til
33mm) gir ca. 6-7hk, og derved smider den op i 30hk området... det er så en
voldsom forøgelse..

En portning på en Bandit 1200 S, som har fået alle de andre
modificationer osv... (som er langt billigere end portningen) for 4-5hk mere
og derved ender ved 120-130hk området, en meget meget lille forøgelse, når
man tænker på at portningen er MEGA dyr i sammenligning med MZ'ens
portning.. og derved vinder du mere på at gøre alt det andet arbejde, og så
kigge mere på afjedring osv... som er vigtigere at få fikset, end et par
heste man ikke mærker :)

Men som sagt, er det for at man kan smide enormt fede resultater i
bænken, til diverse ancemanger :) så er et vejen frem, men at bruge de få
ekstra heste er noget helt andet :) Portning er en dyr ting, som i 99% af
tilfældene er mere blær, end hva man ellers kan bruges sine penge til på
cyklen :) men hvis alt afjedring osv... er fikset 100%, og man virkelig
brænder for at smide flere penge i dyret, så bare gå i gang, men så spørg
man ikke om prisen :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... Helt standard igen, da efectpotten sprang i luften
:( men en ny er undervejs på tegnebordet...
Suzuki GSF 1200 S ... jo jo :)

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 11:58

Moller <news@molnit.com> skrev i en news:bkgu1g$g9s$1@sunsite.dk...

> [...]
> portning.. og derved vinder du mere på at gøre alt det andet arbejde, og

> kigge mere på afjedring osv... som er vigtigere at få fikset, end et par

Jeg er jo ellers den der plejer at harsere imod tuning; og derfor er jeg som
sådan ikke uenig i at pengene kan/bør bruges fornuftigere, men alligevel er
jeg ganske uenig i værdien af en portning i forhold til anden tuning!
Eftersom det er set at man alene ved at skifte udstødning vinder omkring 1Hk
pr. 100(!) kr, ligesom at det hér på gruppen tidligere harværet omtalt hvor
meget man får ud af en enkel(?) topstykke-ombytning (á: GSXR-) på Banditten,
så er den store Bandit i denne sammenhæng en atypisk model at sammenligne
med :-|

> ............................Portning er en dyr ting, som i 99% af
> tilfældene er mere blær,

I forhold til de penge der smides ud til nytteløse Db-heste når folk med
vold og magt skál have sig en "tun-udstødning", er placeringen af penge i en
portning væsentligt mere relevant!
I modsætning til Db-tuningen er der vel heller ikke særligt meget blær i en
diskret portning :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 11:41

Bent Erik Thomsen <use_address_in_signature@poet.dk> skrev i en

> Hvor meget får man ud af anstrengelserne (effektforøgelse i forhold til
> arbejdstimer / udgifter) ??

Læs lige med i strengen "erfaring med portning", der er så frisk som fra d.
13/9!

--
Armand.

Fra : Megas

Dato : 20-09-03 08:35

Knorsfis wrote:
> [...]
>
> Nogen der ved hvad pris for at få lavet en portning er?
> Ved godt at der skal lægges arbejdstimer oveni, men det er prisen for

Hvis du bor i Kbh-området (Eller gider køre derind med dit topstykke..) kan
du prøve at kontakte Ingana på Østerbro http://www.ingana.dk/

Hvad er det for en mc du har.? Hvis det er til at pille luftfilterret af
rimelig nemt, kan du bruge flg. "trick" til at få fjernet koksen:

1. Kør motoren godt varm (Fin undskyldning for lidt søndags-ræs *G*)
2. Lad motoren køre i tomgang imens du tager luftfilteret ud.
3. Knap kapslen af en danskvand (MED KULSYRE -UDEN SUKKER)
4. Ryst danskvanden mens du holder for toppen med tommelfingeren.
5. Giv motorcyklen gas (Ikke "fuld gas - bare "nåwed gas" & sprøjt så
danskvand direkte ind i kaburatorene.
Bliv ikke forskrækket over at motoren slår "En ordentlig skid" når du gi´r
den denne her kur.. Den kan godt tåle det & du kan være sikker på at evt.
koks nu ligger & rasler rundt i dit udstødnings-system

Bon fornøjelse,

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=404

Fra : Michal

Dato : 20-09-03 12:59

> [...]
> den denne her kur.. Den kan godt tåle det & du kan være sikker på at evt.
> koks nu ligger & rasler rundt i dit udstødnings-system

Hehe, lyder som noget for mig... men tror at med min nuværende udstødning
bliver der banket hul på denne af koksen... eller den springer af... den er
lidt rusten nemlig :)

--
Michal

Fra : Nomme

Dato : 20-09-03 15:20

Jeg ved Randers Cylinder Service kan det der bliver efterspurgt.Ring til ham
og få en pris.
http://www.dragbiker.com/randers_cylinder_service.htm

Mvh
Nomme