/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
For mager blanding, og løsning... er jeg h~
Fra : Moller


Dato : 19-09-03 13:38

Heysa,

Jeg kan mærke forskel på min kære MZ, alt efter om det er koldt eller
varmt vejr... den køre bedre når det er koldt, og så er det jeg mindes om at
når luften er kold, så blir ens blanding mere mager... så hvis den virkelig
blir bedre når det blir koldere, så må jeg vel køre med for fed blanding
??? eller hva ???


Det jeg så tænker på, er at hvis den kan komme til at køre bedre, ved
koldere luft, så burde jeg vel kunne løse problemet (og få lidt ekstra) hvis
nu jeg fikser luft filteret, så den for mere luft ind, og så dyser til igen
(hvis den blir for mager)... ??? eller vil jeg ikke kunne vinde noget der,
og så i stedet bare dyse den til, og lade lufttilgangen være ???


VH
Lars Molnit



 
 
Rune Larsen (19-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 19-09-03 13:50

Moller wrote:

> Jeg kan mærke forskel på min kære MZ, alt efter om det er koldt eller
> varmt vejr... den køre bedre når det er koldt, og så er det jeg mindes om
> at når luften er kold, så blir ens blanding mere mager... så hvis den
> virkelig blir bedre når det blir koldere, så må jeg vel køre med for fed
> blanding ??? eller hva ???

Jah, det gør du nok. Men husk på at dysningen skal jo gerne virke i al slags
vejr, med mindre du gider skifte efter årstiderne.

> Det jeg så tænker på, er at hvis den kan komme til at køre bedre, ved
> koldere luft, så burde jeg vel kunne løse problemet (og få lidt ekstra)
> hvis nu jeg fikser luft filteret, så den for mere luft ind, og så dyser
> til igen (hvis den blir for mager)... ??? eller vil jeg ikke kunne vinde
> noget der, og så i stedet bare dyse den til, og lade lufttilgangen være

Optimalt er ingen modstand i luftfilteret, og så passende inddysning. Jeg
kører med standard luftfilter og har bare dysset ind så det hele passer
mig.

Husk, at med mindre du har foretaget testen med fuld skrue, skal du ikke
nødvendigvis ændre særligt meget på hoveddysen, men snarere på nogen af de
andre komponenter!


--
/Rune

Moller (19-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-09-03 15:17

> Jah, det gør du nok. Men husk på at dysningen skal jo gerne virke i al
slags
> vejr, med mindre du gider skifte efter årstiderne.

Selvfølgelig :) så godt så muligt + 1 gang mere fed, det er jo en 2
takter, så heller for fed end for mager... tænkte mest herpå at hvis den kan
mere, med mere luft, så må den jo kunne få ekstra ved at give den mulighed
for at ånde bedre :) ... sådan set en sjov test for at tjekke om det hjælper
at give den mere luft... for som sagt, så gir resten af systemet jo en
begrænser for hvor meget luft man kan smide ind(med dertilhørende mere
benzin), og stadig vinde lidt kræfter på det :)

> Optimalt er ingen modstand i luftfilteret, og så passende inddysning. Jeg
> kører med standard luftfilter og har bare dysset ind så det hele passer
> mig.

Okay :) så ryger der sgi det Clip-On filter på som ligger i skuffen
*GGG* og så skal der dyses til :)

> Husk, at med mindre du har foretaget testen med fuld skrue, skal du ikke
> nødvendigvis ændre særligt meget på hoveddysen, men snarere på nogen af de
> andre komponenter!

Fuld skrue på motorvejen, og den gik nu 125-130 , mode de 110-120 som
jeg har kunnet sommeren igennem :) så jo jo, det er skam testet med
hoveddysen i tankerne :) ... nå, men toppen ryger sku snart af den igen,
skal lige tjekke om stemplet stadig har den flotte farve oven på :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 Cdi ... snart med racerstyr *whiiiiiii* hmmm, hva man ikke
bruger penge på af underlige projecter :)
Suzuki GSF 1200 S ... Ja, jo flere kubik, jo bedre igennem svingende :)
hæhæ



Rune Larsen (19-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 19-09-03 15:27

Moller wrote:

> Okay :) så ryger der sgi det Clip-On filter på som ligger i skuffen
> *GGG* og så skal der dyses til :)

Er der ingen luftfilter-kasse på sådan en m-spjætter? På TZRen gav det
ihvertfald et mega hul i mellemområdet at droppe luftfilterkasse, så den
røg på igen.

> Fuld skrue på motorvejen, og den gik nu 125-130 , mode de 110-120 som
> jeg har kunnet sommeren igennem :) så jo jo, det er skam testet med
> hoveddysen i tankerne :) ... nå, men toppen ryger sku snart af den igen,
> skal lige tjekke om stemplet stadig har den flotte farve oven på :)

Og checke for death-ash på undersiden af stemplet

--
/Rune

Moller (19-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-09-03 15:30

> Er der ingen luftfilter-kasse på sådan en m-spjætter? På TZRen gav det
> ihvertfald et mega hul i mellemområdet at droppe luftfilterkasse, så den
> røg på igen.

jo, men hva bruger du mellemområdet til ???? on-off-on-off ... der er
ik så mange andre indstillinger
>
> > Fuld skrue på motorvejen, og den gik nu 125-130 , mode de 110-120
som
> > jeg har kunnet sommeren igennem :) så jo jo, det er skam testet med
> > hoveddysen i tankerne :) ... nå, men toppen ryger sku snart af den igen,
> > skal lige tjekke om stemplet stadig har den flotte farve oven på :)
>
> Og checke for death-ash på undersiden af stemplet

ups, det kender jeg ikke til :) hva skyldes det, og hvordan skal det se
ud derunder ???

VH
Lars Molnit



Rune Larsen (19-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 19-09-03 15:55

Moller wrote:

> jo, men hva bruger du mellemområdet til ???? on-off-on-off ... der er
> ik så mange andre indstillinger

Det er foul MZ-snak det der
ved let gasgivning (bag biler i byen) ramte den et område ved ca 6k, hvor
den ikke kunne trække videre uden en ordentligt håndfuld gas. Ret
irriterende i længden.

>> Og checke for death-ash på undersiden af stemplet
>
> ups, det kender jeg ikke til :) hva skyldes det, og hvordan skal det
> se
> ud derunder ???

Kig efter indtørret/bagte olierester på undersiden af stemplet. Der må godt
være en smule sorte kul-rester. Er de grå eller hvide, ser det ræddi' skidt
ud. Så skal den en del numre op i dysse-størrelse, men det _burde_ man ha
opdaget tidligere.

--
/Rune

Armand (19-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-09-03 23:13


Rune Larsen <rune(DOT)larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:eNEab.82805$Kb2.3573225@news010.worldonline.dk...
> Moller wrote:
>
> >> Og checke for death-ash på undersiden af stemplet
> >
> > ups, det kender jeg ikke til :) hva skyldes det, og hvordan skal det
> > se
> > ud derunder ???
>
> Kig efter indtørret/bagte olierester på undersiden af stemplet. ....... Er
> de grå eller hvide, ser det ræddi' skidt ud. Så skal den en del numre op i
> dysse-størrelse

Selvom jeg ikke havde hørt udtrykket før, så er det da så beskrivende at jeg
kunne regne ud at det måtte dreje sig om noget med forbrændt olie på
undersiden af
stemplet => for høj stempel-temperatur => for mager dysning! :-|

En for mager dysning, kan ende i en nedsmeltning af stempelkronen, og "death
ash" må derfor være et trin på grænsen deraf !!

--
Armand.





Gert Bo thorgersen (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 22-09-03 11:38


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:3f6af8a9$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Heysa,
>
> Jeg kan mærke forskel på min kære MZ, alt efter om det er koldt eller
> varmt vejr... den køre bedre når det er koldt, og så er det jeg mindes om
at
> når luften er kold, så blir ens blanding mere mager... så hvis den
virkelig
> blir bedre når det blir koldere, så må jeg vel køre med for fed blanding
> ??? eller hva ???
>
Grunden til at blandingen bliver magrere når luften er kold er jo alt
motoren får
mere luft ind dermed mere ilt til forbrændingen. Altså større fyldning af
cylinderen
og flere kræfter (når man f.eks. bruger vandinsprøjtning (og vandkøling) er
det jo
netop for at køle og få større fyldning). Så det med at lave blandingen
magrere vil
jo kun resulterer i mindre ydelse og måske brændt stempel, ellerstempel
dersætter
sig. Man går jo mod lidt for fed blanding for at være sikker på optimal
ydelse.

Da det er så lille forskel der er på luftens fylde med de små
temperaturerudsving vi har,
vi skal jo regne i Kelvin grader, kan vi sige at benzin/luft blandingen er
så godt som
ens hele tiden og at der blot suges mere luft ind - og dermed mere benzin -
når det
er koldt, så hvis den dyses til magrere vil det blive magrere/dårligere for
alle
temperature og alle forskellige spjældåbninger.

Gert Thorgersen


>
> Det jeg så tænker på, er at hvis den kan komme til at køre bedre, ved
> koldere luft, så burde jeg vel kunne løse problemet (og få lidt ekstra)
hvis
> nu jeg fikser luft filteret, så den for mere luft ind, og så dyser til
igen
> (hvis den blir for mager)... ??? eller vil jeg ikke kunne vinde noget der,
> og så i stedet bare dyse den til, og lade lufttilgangen være ???
>
>
> VH
> Lars Molnit
>
>



Moller (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-09-03 11:59

> netop for at køle og få større fyldning). Så det med at lave blandingen
> magrere vil
> jo kun resulterer i mindre ydelse og måske brændt stempel, ellerstempel
> dersætter
> sig. Man går jo mod lidt for fed blanding for at være sikker på optimal
> ydelse.

Nej nej :) vi taler forbi hinanden her :) det jeg mener er at, hvis den
kan yde bedre når det er køligt (magre blanding pga. kullen) så må det jo
betyde at den kan bruge meget mere luft end den kan få i forvejen... så hvis
jeg montere et mere åbent filter på, og så dyser op (federe blanding, til
vejret vi har nu) så vil jeg måske kunne flere kræfter end med det luft
system der er på den som standard...

> er koldt, så hvis den dyses til magrere vil det blive magrere/dårligere
for
> alle
> temperature og alle forskellige spjældåbninger.

Den skal dyses til federe :) som sagt, men først lige modificeres så den
kan suge mere luft :) samtidig med :)

VH
Lars Molnit



Hans Joergensen (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 22-09-03 16:08

Moller wrote:
> jeg montere et mere åbent filter på, og så dyser op (federe blanding, til
> vejret vi har nu) så vil jeg måske kunne flere kræfter end med det luft
> system der er på den som standard...

Var vi ikke blevet enige om at det var en kompressor der skulle på
den? ;)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Moller (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-09-03 21:33


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnbmu41q.l32.haj@enterprise-server.dk...
> Moller wrote:
> > jeg montere et mere åbent filter på, og så dyser op (federe blanding,
til
> > vejret vi har nu) så vil jeg måske kunne flere kræfter end med det luft
> > system der er på den som standard...
>
> Var vi ikke blevet enige om at det var en kompressor der skulle på
> den? ;)

Nej nej :) det blir den næste MZ jeg snart køber... hmmmm, og den motor
der står på bordet den for sgi enten TS250 stempel, eller 300cc stemplet i
sig :)

VH
Lars Molnit
Som lige har fået renoveret sine bagdæmpere på MZ'en :) det var sgu de
ialt 2*85ml olie værd :) især når der ingen olie var i den ene, og der
kravlede små mider og orme rundt i den ???? hva fanden laver de der ????



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste