Lednings diagram
Fra : Brian Lænø

Dato : 18-09-03 20:53

Hej
Jeg vil til at forbedre mit el-system.
På sådan en 15 år gammel mc er alle ledningerne ikke helt gode mere.
Jeg er ved at sætte mig ind i alle ledningernes funktioner, og der er et par
ting der undre mig.
På lade relæet er der 6 forbindelser + stel (G,G,R,+B,L,C).
G, G og R går til generatoren, +B er lade strømmen, L er til ladelampen og C
går til horn.
Hvorfor går C til horn?, er det vekselstrøm?. På hornet har ledningen
forbindelse til en anden + ledning.
Under sædet er der en cylinderformet komponent (ca.Ø1x5-6cm lang), den kan
jeg ikke finde i lednings diagrammet, hvilken funktion har den?

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-09-03 10:18

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> wrote in message

> Under sædet er der en cylinderformet komponent (ca.Ø1x5-6cm lang), den kan
> jeg ikke finde i lednings diagrammet, hvilken funktion har den?

En sikringsholder? Kviksølvskontakt til alarm? En bombe? (pas på hvis du er
i Bad Standing

Torben

Fra : Brian Lænø

Dato : 19-09-03 16:10

"Torben Scheel" skrev

> En sikringsholder? Kviksølvskontakt til alarm? En bombe? (pas på hvis du
er
> i Bad Standing

Det kan måske godt være en kviksølvskontakt.
Der har tidligere været monteret en alarm, men den forrige ejer afmonterede
den.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 19-09-03 23:15

Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en

> Det kan måske godt være en kviksølvskontakt.
> Der har tidligere været monteret en alarm, men den forrige ejer
> afmonterede den.

Forudsat at du har god samittighed og derfor tør rode med en formodet
kontakt [ ], kan det lade sig gøre at fornemme kviksølvet skvulpe
når/hvis man ryster en kviksølv-kontakt!

Forøvrigt atter et argument imod brug af kviksølv-indeholdende apparater
(jeg har her på gruppen tidligere harseret imod "Carbtune"
kviksølvs-vacuummetre): Når det (som tilsyneladende) hænder at ting bliver
monteret for senere at blive glemt og elektrisk afmonteret, befinder der sig
en potentiel forureningsfare i forbindelse med senere skrot (á:
totalskade!?) :-|

--
Armand.

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-09-03 12:28

"Armand" skrev i

> [...]
sig
> en potentiel forureningsfare i forbindelse med senere skrot (á:

Nu har jeg fundet ud af hvad det er, det er et Schnabel ladelamperelæ.
det orginaæe laderelæet er blevet udskiftet med Schnabel laderelæ.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Hekto

Dato : 21-09-03 20:21

In article <3f6a0d07$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Brian Lænø
says...
> [...]
> går til horn.
> Hvorfor går C til horn?, er det vekselstrøm?. På hornet har ledningen

Hornet er jæøvnstrøæm.

> Under sædet er der en cylinderformet komponent (ca.Ø1x5-6cm lang), den kan
> jeg ikke finde i lednings diagrammet, hvilken funktion har den?

Sikringsholder??? Sådan ser den ud på min GS.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-09-03 20:34

"Hekto" skrev

> Hornet er jæøvnstrøæm.

> Sikringsholder??? Sådan ser den ud på min GS.

Jeg fandt ud af det i eftermiddag, det er et Schnabel ladelamperelæ.
Laderelæet er blevet udskiftet med et Schnabel på et tidspunkt.
På det Schnabel laderelæ er der ikke en udgang til lade-advarselslampen, så
der er brugt et ladelamperelæ i stedet for.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Hekto

Dato : 21-09-03 20:44

In article <3f6dfd3d$0$48895$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Brian Lænø
says...

> [...]
> På det Schnabel laderelæ er der ikke en udgang til lade-advarselslampen, så
> der er brugt et ladelamperelæ i stedet for.

OK!

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-09-03 21:50

Brian Lænø wrote:

> der er brugt et ladelamperelæ i stedet for.

....hvordan er dét bygget op?
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Brian Lænø

Dato : 22-09-03 00:06

"Hans Paulin" skrev

> ...hvordan er dét bygget op?

Hvordan det er lavet inden i ved jeg ikke.
Der er 3 ledninger, 1 til stel, en til + og en til ladelampen.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 22-09-03 16:36

> "Hans Paulin" skrev

Mon ikke det blot er et alm. relæ der blot har gennemgang i hvilestilling =>
ladelampen slukker(!) først når der kommer ladespænding til relæet :-/

--
Armand.

Fra : Brian Lænø

Dato : 22-09-03 19:32

"Armand" skrev

> Mon ikke det blot er et alm. relæ der blot har gennemgang i hvilestilling
=>
> ladelampen slukker(!) først når der kommer ladespænding til relæet :-/

Det tror jeg ikke, relæet er monteret over batteriet (direkte til
batteriet), så der er spænding på hele tiden.
Jeg tror at det måler spændingen, det slukker når spændingen stiger.
Relæet sender stel (-) til ladelampen.

--
Brian
Cagiva Elefant 750