Mystisk gearkasse på en MTX125
Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-09-03 16:35

Hej DFM!

Som nogle af jer nok ved, så har jeg lidt problemer med gearkassen på min
Honda MTX125R offroad-dims. Det startede med at den pludselig ikke længere
ville være i gear, ligesom gearskifteren ikke rigtigt 'fik fat i noget'.

Oprindeligt troede jeg, at det var fordi jeg (måske) fik en låsering i
overskud, da jeg sidst havde motoren adskilt i forb. med nye krumtapslejer
etc. Da jeg skilte den ad, viste det sig at gearskifterakslen kunne blafre
1 cm sideværts, hvilket fik en fjederbelastet dims, der holder
skiftetromlen låst fast i gearene, til at hoppe af. Dvs. at gearkassen har
kunnet glide ud af gearene (vil jeg tro).

Inde i gearkassen åndede alt desværre ikke fred og idyl - en skiftegaffel
var bøjet og så ret revet ud og blå ud. Jeg fik den rettet og slebet
rimeligt glat igen, men hærdningen er vist ret fraværende, da skiftegaflen
virkede ret blød. Jeg håber dog på at den holder alligevel.

Som det er nu, virker alle gearene, når motoren er flækket - jeg bliver bare
nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de skal roteres lidt, for
at passe sammen.

Når krumtaphuset er samlet er problemet det samme, bortset fra at det jo er
umuligt at hjælpe gearskiftet manuelt, og det nytter ikke at rotere
akslerne.

Det leder til mit store spørgsmål: Har jeg samlet noget forkert, eller skal
der bare nogle motorvibrationer og -rotationer til, for at få det til at
fungere?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-09-03 18:06

Jes Vestervang wrote:

> Som det er nu, virker alle gearene, når motoren er flækket - jeg bliver
> bare nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de skal roteres
> lidt, for at passe sammen.

....altså i forbindelse med gearskift. Når den først er i gear, fungerer det
upåklageligt.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-03 19:00

> ...altså i forbindelse med gearskift. Når den først er i gear,
> fungerer det upåklageligt.

Hmm.. Mit gear fungerer da heller ikke, hvis jeg prøver at skifte når cyklen
er slukket og holder stille. Hvis man triller cyklen lidt frem og tilbage
eller starter motoren, så kan der skiftes gear. Den ene af siderne skal bare
rotere.

Det siger jo også lidt sig selv, at tandhjulene ikke nødvendigvis passer
100% ud for hinanden når der skiftes og de skal falde i indhak.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-09-03 21:59

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> tilbage eller starter motoren, så kan der skiftes gear. Den ene af siderne

Jep, det der bekymrer mig er bare, at det ikke er nok at rotere akslerne :-/

> Det siger jo også lidt sig selv, at tandhjulene ikke nødvendigvis passer
> 100% ud for hinanden når der skiftes og de skal falde i indhak.

Selvfølgelig, det virker bare som om der er mere, der spiller ind. Lidt som
om at tandhjulene eller skiftegaflerne kiler sig fast på akslerne pga. en
skæv belastning eller noget i den retning.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 18-09-03 17:27

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev i en

> ...altså i forbindelse med gearskift. Når den først er i gear, fungerer
det
> upåklageligt.

Lyder som (stadigvæk) bukkede skiftegafler!!

Er det ikke også en RD-alike rep. du har lavet dér??

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-09-03 20:51

Armand wrote:

> Lyder som (stadigvæk) bukkede skiftegafler!!

Hmmmh :-/ Jeg tror kun at det var den ene, der var noget i vejen med.
Det er lidt af en speget affære

Jeg tror at jeg vil bruge lørdagen på at rumstere lidt mere med det, så kan
det være at jeg bliver lidt klogere. Den er pt. udenfor rækkevidde, da den
står hos mine forældre :-/

> Er det ikke også en RD-alike rep. du har lavet dér??

Jo, det kommer jeg ikke udenom, men jeg har på fornemmelsen at en
skiftegaffel er temmeligt pebret :-/ MTX'en er jo også en ret billig cykel,
så jeg synes at det er dumt at kaste særligt mange kroner efter den, hvis
man kan lave noget holdbart fusk. Men nu skal jeg lige have det til at
virke :-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 18-09-03 21:41

> Hmmmh :-/ Jeg tror kun at det var den ene, der var noget i vejen med.
> Det er lidt af en speget affære

Jup!
Den var slidt på den ene side, hvorfor du pudsede den pæn og ren - Men
hvorfor var den slidt? Måske fordi den var blevet bukket ved lejlighed, og
derfor bliver trykket hårdt imod siden af gearhjulets spor :-/
Hvis du ikke har rettet den også, så slæber den stadig hårdt på og hæmmer
alle gearkassens funktioner!!

> [...]
cykel,
> så jeg synes at det er dumt at kaste særligt mange kroner efter den, hvis

= Akkurat terminologien bag RD-voldskruning! :-|

--
Armand.
(nu med anden gearkasse til Lillefrøen)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-09-03 14:14

Armand wrote:

> [...]
> hvorfor var den slidt? Måske fordi den var blevet bukket ved lejlighed, og
> derfor bliver trykket hårdt imod siden af gearhjulets spor :-/

Jaja, det var skam også hvad jeg konkluderede, og jeg rettede den skam også
ud. Først lidt rigeligt, da den 'børstede tænder', når den stod i frigear,
men det fik jeg ordnet.

> Hvis du ikke har rettet den også, så slæber den stadig hårdt på og hæmmer
> alle gearkassens funktioner!!

Gearkassen virker fint i alle gear, det eneste der er galt er at tandhjulene
eller skiftegaflerne ikke er vilde mig at bevæge sig sideværts - selv under
rotation.

> = Akkurat terminologien bag RD-voldskruning! :-|

Måske RD-ejerne slet ikke er så dumme

> Armand.
> (nu med anden gearkasse til Lillefrøen)

Sig lige til, hvis du falder over en billig mtx-gearkasse
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-09-03 22:11

Jes Vestervang wrote:
> Måske RD-ejerne slet ikke er så dumme

Hør hov, kan vi lige få kammertonen!

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-09-03 18:18

Hans Joergensen wrote:

> Hør hov, kan vi lige få kammertonen!

Næ!
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-09-03 18:18

Hej Jes!

> [...]
> skiftetromlen låst fast i gearene, til at hoppe af. Dvs. at gearkassen har
> kunnet glide ud af gearene (vil jeg tro).

Ja, det lyder (efter min mening) korrekt...
Men fra gearpedalakslen til geartromlen, sidder der vel også noget
fjedermekanik, som kan gribe fat og dreje tromlen?

> [...]

bare
> nødt til at hjælpe tandhjulene sideværts, ligesom de skal roteres lidt,

Mmmm! - Leger lige lidt intuition (håber, at det er i orden!)
Under gearskift (f.eks. med stoppet motor), så kan det nemt ske, at tænderne
kommer til at "stå for tand", så det er normalt, at det tager lidt drejning
inden, at tandhjulene går ordenligt i hak.
Men hvis du samtidig er nød til at hjælpe tandhjulene sideværts, så er der
sgu da noget i vejen! - For så vil skiftegaflerne jo ikke kunne levere et
ordenligt tryk på tandhjulene.

Hvis du ikke kan få gearakslen til at dreje tromlen og træderi i gearpedalen
ikke altid får fat i noget, så ligger problemet måske i en griber eller
fjeder i mekanikken mellem gearskifteraksel eller tromle?
Hvis det havde været gaflerne eller tromlen, der havde været problemet, så
ville pedalen måske sidde fast?

> Det leder til mit store spørgsmål: Har jeg samlet noget forkert, eller
skal
> der bare nogle motorvibrationer og -rotationer til, for at få det til at
> fungere?

Du har samlet noget forkert! ))

Nå, det er altsammen rent gætværk... Men ku' ik' la' vær!

Hilsen
Lars