handikap bremser og køreprøve
Fra : boaboa

Dato : 16-09-03 22:13

Hej allesammen !
Efter mange år og km på mc var der for tre år siden en bilist, som for alvor
fik ram på mig ved at køre ud foran mig uden at holde tilbage for fuldt
stop.
Ud over meget lang tid på hospitalet, kom det blandt andet til at koste mig
højre ben fra knæet og ned. Jeg er nu ved at være nået dér til ,at jeg gerne
vil have mulighed for igen at komme ud på to hjul, men for at det kan lade
sig gøre legalt skal jeg til en vejledende køreprøve for at vise, at jeg kan
"føre køretøjet på betryggende måde".
I den sammenhæng er der et par problemer som jeg gerne vil efterlyse hjælp
til :
A:
Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den normale
bremsepedal i højre side. Er der nogen som har kendskab til, eller erfaring
med, bremser hvor for- og bagbremse er koblet sammen med en
bremsekraftfordeler. Jeg mener at Guzzi har haft noget sådant en gang ?
Tanken er, at det med et sådant arrangement må være unødvendigt at benytte
en bremsepedal. En anden, og mere besværlig løsning, vil være at flytte
bremsepedalen over til venstre side, men det er lidt vanskeligt at finede
pladst til den på mange cykler.
B:
Er der nogen som har en mc med et sådant ( eller lignende system), som jeg
kan låne eller leje til at aflægge prøven på ?? Det er jo så genialt, at
jeg selv skal stille med "et til prøveaflæggelsen egnet køretøj", og der er
ikke nogen af kørelærerne her i området (syd for Århus), som kan hjælpe. Jeg
er ikke bleg for at skulle ombygge en mc til eget "handikap"-brug, men det
vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.

På forhånd tak
fra
Bo Albrechtsen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 16-09-03 22:35

> [...]
> vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
> ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.

Honda har et dual-brake system på deres cbr1100 og vfr800, så hvis du kan
finde en af dem, så burde dine nedbremsninger ikke være noget problem.

Fra : Per Emborg

Dato : 16-09-03 22:51

Ja min Honda X-Eleven har dual brake

DVS at når du trækker håndbremsen bruger den 2 stempler foran og 1 stempel
bag , og hvis man bruger fodbremsen er det modsat
men jeg tror nu at de vil have 2 af hinanden uafhændige bremser ?
Prøv at undersøge det og jeg vil jeg da gerne hjælpe med med MCen i
Skanderborg
--
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-03 22:36

> [...]
> en bremsepedal. En anden, og mere besværlig løsning, vil være at flytte
> bremsepedalen over til venstre side, men det er lidt vanskeligt at finede

Er der ikke noget med, at nyere honda´er har et system der selv aktivere
bagbremsen ved aktivering af forbremsen, og omvendt!?!

Desværre, ville ellers gerne hjælpe.

Dannie

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-09-03 22:52

"boaboa" <boalbrecht@image.dk> wrote in message
> [...]
> vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
> ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.

Hej Bo
godt at høre du har mod på at køre efter den omgang - det lyder ikke særligt
rart.

Honda har flere modeller med deres DCS-system som nævnt i andet indlæg -
problemet er bare at det vist kun er de helt store modeller, der har
systemet.
Wingen har det f.eks.

Derimod kommer jeg til at tænke på Quick-Mik Doohan - efter hans første
grimme udeld hvor han også fik problemer med højre fod + bremsen fik han sat
et tommelfinger-bremse-greb på venstre side af styret. Og jeg mener at have
hørt om brug af den idee herhjemme også.
Desværre kan jeg ikke huske i hvilken forbindelse jeg har læst om brugen af
det herhjemme - nogen, der kan hjælpe ?

Svjh er der tale om et ret simpelt kort greb under styret og så en
hydraulik-cylinder - altså må det eneste krav til mc'en være at den har
skivebremse bagpå.
Hvis ikke det findes som færdigt produkt må det være ret enkelt for en
fornuftig mekaniker at lave.
Og ikke mindst noget billigere at få monteret end en Honda Goldwing eller
Blackbird....

Lad os høre hvordan det går.

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Hekto

Dato : 17-09-03 01:15

In article <3f678608$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jesper
Hedegaard says...
> [...]
> fornuftig mekaniker at lave.
> Og ikke mindst noget billigere at få monteret end en Honda Goldwing eller

Det foresvæver mig at jeg har set et eller andet på en super motard MC?
Et lille bremsegreb, sikkert i venstre side, til at betjene bagbremsen.

Online shops med udstyr til den slags var måske en idé?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-09-03 08:17

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> writes:

> [...]
> >
> Det foresvæver mig at jeg har set et eller andet på en super motard MC?
> Et lille bremsegreb, sikkert i venstre side, til at betjene bagbremsen.

Det kan også ha' været en manuel ventilløfter?

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Jens Arnfast

Dato : 17-09-03 08:19

Hekto wrote:
> Det foresvæver mig at jeg har set et eller andet på en super motard MC?
> Et lille bremsegreb, sikkert i venstre side, til at betjene bagbremsen.

Nok noget i den her stil (tak til google
http://www.dynobike.com/brakes.htm
http://www.cyclebrakes.com/thumb-brakes.htm

> Online shops med udstyr til den slags var måske en idé?

Så meget gad jeg ikke lige søge

--
-jens
RSV1000 '99

Fra : Hekto

Dato : 17-09-03 09:41

In article <3F680AF7.1000008@fabel.dk>, Jens Arnfast says...

> Nok noget i den her stil (tak til google
> http://www.dynobike.com/brakes.htm
> http://www.cyclebrakes.com/thumb-brakes.htm

> Så meget gad jeg ikke lige søge

Yep!!!

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-09-03 08:16

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.sundbynet.dk> writes:

> [...]
> sat et tommelfinger-bremse-greb på venstre side af styret. Og jeg mener
> at have hørt om brug af den idee herhjemme også.

Just præcis Mr. Doohan kom jeg også til at tænke på. Sådan et system må kunne
replikeres på stort set alle cykler med hydraliske bremser.

> Hvis ikke det findes som færdigt produkt må det være ret enkelt for en
> fornuftig mekaniker at lave.

Enig.

Og kan man køre MC med kun en arm, kan dette også sagtens lade sig gøre

Fra : Sjong

Dato : 17-09-03 04:52

boaboa wrote:

Nyere BMW har vakuumforstærket integralbremse, for bremsen aktiverer bag
bremsen.
Hos BMW kan man leje Bimmere, dyrt men det kan lade sig gøre.
Mvh.

Sjong

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-09-03 06:18

boaboa wrote:
> Hej allesammen !
<Råb om hjælp>

Hejsa

Jeg kom til at tænke på om du ikke kan tage kørekort på en stor scooter,,
dx. Suzuki Burgman 400 ell. lign.
Alle de stor scooter-modeller har så vidt jeg ved bagbremsen i venstre side,
og forbremsen i højre (ved styret altså), fordi de jo ikke har noget
koblings-greb. Derved har du også løst problemet om at have 2 uafhængige
bremsesystemer.

--
MVH/ Best Regards
Anders Thorup

Fra : Bjørn S

Dato : 17-09-03 07:45

Anders Thorup wrote:

> [...]
> og forbremsen i højre (ved styret altså), fordi de jo ikke har noget
> koblings-greb. Derved har du også løst problemet om at have 2 uafhængige

Med mindre de hænger sig op i at det SKAL være en stor mc, som til alm.
køreprøve : over 34 kw ~ ca.44 hk, Burgmann 400 har jo kun 32 hk
Ellers er jo ideen udmærket, og de kan ikke hænge fingrene op på noget
der, den er jo klasificeret som mc
Men det må vel gå an at forhøre sig om hos rigtige vedkommende, vil nu tro
du fint kan håndtere en Honda med dualbrake tilfredstillende for dem, også
når det gælder nedbremsing.
- og i urætferdighedens tegn kan det jo nævnes at der er mange garvede
motorcyklister som ALDRIG rører sin bagbremse :-/

--
/Bjørn

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 09:37

> Med mindre de hænger sig op i at det SKAL være en stor mc, som til
> alm. køreprøve : over 34 kw ~ ca.44 hk, Burgmann 400 har jo kun 32 hk

Så må du jo bare låne en "big burger" ...
http://www.suzuki-mc.dk/Suzuki_MC/Scooter/2003_an650.htm

Men jeg vil formode at hvis prøven aflægges på en en "automatgear" at
der så vil komme en lille kode i kørekortet der begrænser kørslen til
kun at gælde for sådanne...

Men det må da bestemt være den hurtigste måde at generhverve kørekortet
på.

/A

Fra : Jan Petersen

Dato : 17-09-03 19:58

> - og i urætferdighedens tegn kan det jo nævnes at der er mange garvede
> motorcyklister som ALDRIG rører sin bagbremse :-/

Det kommer da an på om man bruger bagsædet - for hvis det er tilfældet, skal
man bruge bagbremsen, hvilket også er mere humant mod passageren.

Og til emnet Hondas Dual Brake, så er det rigtigt at den kun tager den ene
cylinder med på den anden bremse (afhængig af hvilken bremse der bruges) men
trykker du til, kommer der fuld effekt på begge bremser!

Mvh Jan Petersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-03 20:10

> Det kommer da an på om man bruger bagsædet - for hvis det er
> tilfældet, skal man bruge bagbremsen, hvilket også er mere humant mod
> passageren.

Nej, lige meget om der sidder en person bagpå eller ej, så skal man bruge
bagbremsen hver gang man bremser. Ellers kan man i en nødopbremsning nemt
risikere enten at glemme at bruge den, eller blokere baghjulet fordi man
ikke er vant til at bruge den.

Men at bagbremsen bliver meget mere virkningsfuld når der er passager på,
det kan vi godt blive enige om.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-09-03 22:06

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> risikere enten at glemme at bruge den, eller blokere baghjulet fordi man

Under nødopbremsninger kræver det altså meget træning, ikke at blokere
baghjulet. Måske er det ikke så galt på Seca'en (no offence), men med
moderne bremser der gladeligt løfter bagenden ved mindste berøring, er
bagbremsens værdi altså minimal, ligesom den tilmed bliver endnu sværere at
dosere, når baghjulet kun har yderst begrænset kontakt med asfalten.

Det eneste jeg bruger bagbremsen til, er at sænke cyklen lidt, så den ikke
dykker helt så meget foran - som decideret bremse er den ikke videre
bevendt (ikke at den er underdimensioneret).
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jonas Holt

Dato : 18-09-03 06:59

> [...]
> bagbremsens værdi altså minimal, ligesom den tilmed bliver endnu sværere at
> dosere, når baghjulet kun har yderst begrænset kontakt med asfalten.

Bliver bremselængden ikke markant længere hvis man stoppier?

Hej Jes - har du modtaget min mail?
Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-09-03 17:04

Jonas Holt wrote:

> Bliver bremselængden ikke markant længere hvis man stoppier?

Jo, men hvis man presser røven bagud er risikoen for en stoppie væsentligt
mindre, end hvis man bare lader sig glide frem.

> Hej Jes - har du modtaget min mail?

Oops, min server har været temmeligt meget nede og pt. bliver den flooded
med spam pga. en eller anden windows-virus... 30 mails i timen :-/

Prøv med jesvj snabela stud auc dk.

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-09-03 07:41

> [...]
> bagbremsens værdi altså minimal, ligesom den tilmed bliver endnu
> sværere at dosere, når baghjulet kun har yderst begrænset kontakt med

Det er rigtigt, men med lidt øvelse, så vil bagbremsen give en smule ekstra.
Den gør at der kan bremses en smule mere med forbremsen uden at bagenden
løfter sig.

Da jeg var på bronzekursus og skulle lave nødopbremsninger, lavede jeg de
første par gange også en tyk røg pga. blokeret baghjul.
Jeg har jo tromlebremser bagpå, og de har lidt sværere ved at slippe når de
først blokerer i forhold til skivebremser.

Men ellers er jeg enig, 95% eller mere af bremsekraften kommer fra
forbremsen, medmindre man har en passager på.

> Det eneste jeg bruger bagbremsen til, er at sænke cyklen lidt, så den
> ikke dykker helt så meget foran - som decideret bremse er den ikke
> videre bevendt (ikke at den er underdimensioneret).

Når du gør dette, så opnår du også at du kan bremse en smule hårdere før
baghjulet løfter sig.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-09-03 08:45

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> writes:

> [...]
> forbremsen, medmindre man har en passager på.

> Når du gør dette, så opnår du også at du kan bremse en smule hårdere før

Lige præcis min oplevelse - også på Bronzekursus.
Bagbremsen i sig selv er mere eller mindre virkningsløs, og bruger jeg
udelukkende forbremsen letter bagenden unden untagelse hver gang når der
bremses (tæt på) max. Hvis jeg derimod lige gav bagbremsen et kort tryk
splitsekundet inden forbremsen aktiveres blev baghjulet på jorden under
stort set hele indbremsningen. Samtidig blev løfet ikke så højt, dermed
noget lettere at kontrollere og en eventuel efterfølgende undvigemanøvre
noget nemmere.

Sådan en rullende stoppie er da meget festlig, men skal der katastrofebremses
foretrækker jeg begge hjul på jorden

Fra : Per Emborg

Dato : 17-09-03 20:43

--
"Jan Petersen" <jan_j_p@undermaaten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> trykker du til, kommer der fuld effekt på begge bremser!

Det er jeg nu ikke sikker på fordi det er den ventil/stempelstang der
sidder på venstre side af forhjulet der bestemmer hvor meget tryk der kommer
til baghjulet og en sådan en er der ikke bagpå , men jo hårrer du trækker
håndbremsen jo mindre friktion kommer der på baghjulet og deraf blokade , og
tro mig det er svært at lave en baghjuls blokade entet du bruger hånd eller
bagbremse

Jeg har pillet systemet af min X-Eleven Drag Bike , men bruger det
selfølgelig på min X-Eleven gade mc og det virker virkelig godt , mener jeg
har læst at Max B. vandt GP med det for nogen år siden og så blev det
forbudt ?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-09-03 08:03

> A:
> Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den
> normale bremsepedal i højre side.

Hej Bo

Her i gruppen er der en der kører 600 bandit, med kun en arm, så det kan
lade sig gøre.

www.sayjes.dk under http://www.sayjes.dk/servicep.html sælger
tommelfingeraktiveret bagbremse. Så har du løst dit problem. Kom snart på to
hjul igen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : lange

Dato : 17-09-03 09:32

> [...]
> vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
> ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.

Uden at vide det med sikkerhed kan jeg ikke forestille mig at du kan få lov
til at køre hvis du ikke kan betjene begge bemsesystemer, uanset om mc'en
har kombinationsbremser eller ej.

Derfor vil jeg mene at du skal have flyttet bremsen til venstre side, og så
få monteret skifteautomatik til gearet. Tidligre på året var jeg på
Knutstorp hvor der var en gut med på en R1. Han var benamputeret fra knæet
og ned på venstre ben. Han havde 2 knapper på venstre styrhalvdel: 1 til at
geare op og 1 til at geare ned. Der sad så en stor cylinder med et stempel
der havde fat i gearpedalen.

Et andet alternativ er at få monteret en tommelfinger aktiveret bagbremse
til venstre tommelfinger ligesom MotoGP kørerne. De kan købes om færdige
sæt.

Held og lykke med projektet

Lange

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 17-09-03 16:40

Prøv at kontakte Jan Abildtrup på
jab@ats.dk.

Han har i lighed med dig mistet et ben, og kører på en MUZ Scorpion. Jeg
kontaktede ham tidligere i dag, og han skrev en lang mail med gode råd, men
de kommer ikke igennem på din mail adresse.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998

Fra : Knud Dam

Dato : 17-09-03 20:38

"boaboa" <boalbrecht@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hej allesammen !

> Bo Albrechtsen

Hej Bo.

Jeg mangler højre arm over albuen og kører Bandit 600.

Kører nu på 3. sæson med kørekort, og har fået lavet nogle rigtigt gode
løsninger, som virker perfekt.

Det er naturligvis ikke det samme problem, som du har; men principperne i at
erhverve et kørekort er nok nogenlunde ens.

Jeg har fået synet Banditten specielt til mig, og brugte den som skolecykel.
Den skulle registreres som skolecykel, bruges til at erhverve kørekortet, og
så registreres om igen )))

Jeg er overbevist om, at du skal have specialbygget et system, som er
optimalt for dig.

Dual-brake fra f.eks Honda er konstrueret , så bagbremsen "hjælper lidt
til", når man bruger forbremsen. Det tror jeg ikke, du kan nøjes med.

En god løsning for dig kunne måske være at få elektrisk eller luftdrevet
gearskifte, og så bagbremsen over i venstre side ?

Du kan måske få inspiration her. De har lavet mange efterhånden:
http://www.koeltgen.de/

Mht. ombygningen, så skal du have lavet en aftale om, at du kan få kortet,
hvis du bliver i stand til at føre mc på betryggende vis, inden du kaster
kroner i projektet.

Kort kan jeg nævne, at min Bandit er ombygget som følger:

Bremsen er en hjemmelavet integral-bremse til foden, der virker ved at jeg
påvirker to hovedcylindre, istedet for en. Den ene bremser direkte på
forbremsen, den anden går over en hjemmelavet reduktionsventil og derfra til
den bagerste skive.

Gassen er flyttet over i herresiden (venste side)

Blinklys, tudehorn og nærlys/fjernlys er ligeledes flyttet over i venstre
side.

Derudover har jeg en slags kuglelås til en protese på højre styrende.

Hvis du vil vide mere mht. ansøgning mv. vil jeg meget gerne vise dig min
fremgangsmåde. Jeg har iøvrigt ikke selv fundet ud af det; men jeg var så
heldig at møde en kørelærer, Martin Olsen, der dels manglede en arm, og som
gerne ville køre motorcykel.

Han fik banet vejen, og så gjorde jeg blot nogenlunde det samme som ham.

Held og lykke med projektet.

; - )

KD Bandit 600 S (Kørt 23.000 km indtil nu i denne sæson)

..

Fra : Per Emborg

Dato : 17-09-03 20:47

--
"Knud Dam" <danteknik@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Held og lykke med projektet.
>
> ; - )
>
> KD Bandit 600 S (Kørt 23.000 km indtil nu i denne sæson)

Hvor der er vilje ..........................

Godt gået

Per Emborg

Fra : Jonas Holt

Dato : 18-09-03 07:03

> Jeg mangler højre arm over albuen og kører Bandit 600.

Har du din underarm tilbage og så protese fra over albuen og op til skulderen???!??!?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Knud Dam

Dato : 18-09-03 21:54

"Jonas Holt" <jholt@nordenBINDESTREGfjords.dk> skrev i en meddelelse

> Har du din underarm tilbage og så protese fra over albuen og op til
skulderen???!??!?

> --
> Mvh
> Jonas Holt & CBR600F2

*GGG*

Det var vist ikke så godt formuleret ...

; - )

KD Bandit 600 S