> Jeg har ingen MC-kørekort. Kun et alm. kørekort til bil.
> Som jeg har forstået så kan såkaldte "EU-scootere" køre 45 kilometer i
> timen.
Så er det en knallert, ikke en motorcykel. Knallerter har vi ikke så meget
forstand på herinde, så det hører sig bedre til i news:dk.fritid.knallert.
> Da jeg hovedsageligt skal rundt i Aalborg på den, hvor
> hastighedsgrænsen alligevel er 50 km/t, så det virker mest indlysende
> at købe en EU-scooter, fordi jeg kan sparer et MC-kørekort. Men hvad
> koster et MC kørekort?
Regn med omkring 8000,-.
> Og hvilke fordele/ulemper har en "rigtig" motorcykel
> kontra en scooter - udover farten.
Du kan f.eks. køre på veje med 60 og 70km/t grænse uden at genere
billisterne. Hvad der er endnu vigtigere, er at du har lært at køre på
motorcykel når du har taget mc-kortet. På en 45-knallert skal man også køre
som på en motorcykel, men det kan folk jo ikke finde ud af, når de ikke har
motorcykelkort. Det skaber let mange farlige situationer med hasarderede
overhalinger af biler osv.
45km/t er jo også lige i underkanten i bykørsel. Hvis det nu går op af
bakke, så er det ikke sikkert at den kan holde de 45km/t, og så vil biler
prøve at overhale med 50km/t når du måske kører 40km/t. Det skaber også en
farlig situation.
> Jeg vil også sige at jeg er en regulær idiot mht. motorer, så bed mig
> ikke kontrollere min karburator eller justerer tændingen, så får jeg
> fnat. Jeg vil have et køretøj som bare virker - findes de?
Næh, men køber du en fabriksny, så er du ret godt kørende, da du derved også
har noget garanti på cyklen i det første stykke tid. Bliver den så
serviceret efter foreskrifterne, så er stabiliteten ret høj.
> Nogen der har nogen mening om kinesiske Geely? Er det kram eller
> katten i sækken?
Det er ikke kram, og jeg vil mene at man skal kunne skrue lidt selv, hvis
man ikke vil rende med cyklen hen til forhandleren hele tiden.
> På
www.honda.dk ser jeg umiddelbart kun information om biler.
Hondas scootere finder du på
http://powersports.honda.com/scooters/, men det
ser ikke ud til at de gør specielt meget i dette.
> Det vigtigste for mig er at scooteren bare virker og ikke skal
> serviceres - så går jeg ned.
Så må du vist hellere lade være med at købe noget køretøj. Alt skal
serviceres med passende mellemrum, men du kan jo bare lade din forhandler
ordne det for dig, hvis du ikke selv vil gøre det. Det er der mange der gør.
Det koster selvfølgeligt lidt, men det må man tage med.
> Er jeg en vanskelig mand som forlanger en million men ikke vil betale
> for det?
Ja, man kan ikke få alt for ingenting, og hvis de 20.000,- også skal gå til
tøj og kørekort, så er der ikke ret meget tilbage.
Hvis du beslutter dig for at gå efter en knallert 45 pga. økonomien, så husk
på at der er mange brugte derude der er ret smadrede, fordi de ofte bliver
mishandlet og ikke serviceret som de burde. Mange folk tror at sådan en ikke
behøver ret meget vedligehold og bare kører, men så går det galt på et
tidspunkt. Størstedelen af de 45-knallerter jeg ser i trafikken, lyder meget
dårligt i motoren i forhold til, hvordan de skal lyde.
> Igen, tak for de svar der er kommet indtil videre, jeg er åben for
> flere. :)
Håber du kunne bruge noget af dette.
--
signing off.. Martin Sørensen