Bremseskiver og klodser
Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 16-09-03 14:44

Hejsa i NG'en

Jeg står og skal skifte breseskiver her til vinter.
Kan dem der har kørt med støbejerns-skiver ikke lige skrive om deres
erfaringer med disse skiver.

Jeg har jo hørt at der kan være problemer med fastrustede bremser om
foråret, men er der så ikke brugt sintermetal-klodser.. dette kunne jo løses
med kevlar-klodser

--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen

Fra : lange

Dato : 16-09-03 14:51

> Kan dem der har kørt med støbejerns-skiver ikke lige skrive om deres
> erfaringer med disse skiver.

Jeg har kørt med støbejernsskiver før i tiden (10-15 år siden). Dengang var
det et must hvis man skulle have en skive med ordentligt bid i i alt slags
vejr. Derfor levede man med de ulemper der var forbundet med dem (bla rust
over hele mc'en).

I dag er det ikke nødvendigt at bruge støbejernsskiver for at få en god
bremseeffekt så jeg ville ikke drømme om at bruge dem længere.

Lange

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 16-09-03 15:30

> I dag er det ikke nødvendigt at bruge støbejernsskiver for at få en god
> bremseeffekt så jeg ville ikke drømme om at bruge dem længere.

Jeg vil heller ikke anbefale dem. Ikke fordi de ikke bremser fint nok, men
rusten sviner og selve bremseskiverne derfor også ret grimme.

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 16-09-03 21:34

Det såmænd heller ikke bremseeffekten jeg bekymre mig om.. det er prisen for
et par originale skiver.

Den bagerste skive kan fås uoriginal, men der er ingen der laver uoriginale
skiver til foran. Prisen for den bagerste skive er til at overkomme, også
den af rustfri stål.

Støbejernsskiven bagunder koster 809 ,- og den anden type koster 1004,- som
det billigste ( PFM )

De forreste i støbejern koster 1040,- pr. stk, mens den originale i stål
koster 1600-1700 ,- + moms. pr. stk.

Men sviner rusten over hele cyklen eller er det ret lokalt omkring fælg,
forgaffel og skiver/kaliber ????

De skiver jeg har på nu ruster jo også, og bliver grimme, men efter et par
tråd/klem på bremserne er det slidt af, og så vidt jeg kan forstå på Tasso
ruster støbejern jo også kun overfladisk, og forværres det ikke af sintret
metal-klodser ??

MVH.
Jon Larsen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 16-09-03 21:47

> Det såmænd heller ikke bremseeffekten jeg bekymre mig om.. det er prisen
for
> et par originale skiver.

snip

> [...]
> ruster støbejern jo også kun overfladisk, og forværres det ikke af sintret

Hos mig er det kun selve bremseskiven og fælgen, som bliver svinet af
rusten. Sålænge det er tørvejr, sker der naturligvis ikke noget.

Jeg kører med sintermetal klodser foran, men jeg ved ikke om det har nogen
negativ effekt på skiverne.

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 16-09-03 15:34

> I dag er det ikke nødvendigt at bruge støbejernsskiver for at få en god
> bremseeffekt så jeg ville ikke drømme om at bruge dem længere.
>
> Lange
>xxxxxxxxxxxx

Ok.. jeg skylder også at fortælle, at jeg gerne vil have dem så billigt som
muligt... Støbejernsskiver er generelt billigere end stålskiver..

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 16-09-03 15:31

Det var smuk og solrig dag da Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen skrev
news:3f6713b9$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Jeg har jo hørt at der kan være problemer med fastrustede bremser om
> foråret, men er der så ikke brugt sintermetal-klodser.. dette kunne jo
> løses med kevlar-klodser

Jeg har ingen erfaringer, andet end at det ikke tager mange minutter at af
montere bremseklodserne. Hvis de ikke sidder på cyklen, ruster de ikke
fast. Hurtig, nem og billig løsning.

--
Rune D. Jørgensen
gsx-r250

Fra : Armand

Dato : 18-09-03 15:27

Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen <jons@NOSPAMlarsen.mail.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg har jo hørt at der kan være problemer med fastrustede bremser om
> foråret, men er der så ikke brugt sintermetal-klodser.. dette kunne jo

Sinter-metal klodser er ikke sinter-JERN klodser, så giv ikke dem skylden
for fastrustning!

Hvis bremsen er fastrustet efter vinteropstaldning har man opstaldet i
forkerte (fugtige!) miljø! :-|

bremsen kan godt bide når man kommer ud til den om morgenen; men i grunden
er det et spørgsmål om at lade motorcyklen rulle ubremset den sidste meters
penge, således at der ikke er tvungen kontakt imellem klodser og skive lige
til det sidste før natten!!
Mine Støbejerns-skive erfaring stammer fra Sei'en, og den havde en simpel
tromlebremse bagpå, der gjorde "aftenparkering" enklere, på en model med
skiver både for og bag kan det jo blive et problem at stoppe planmæssigt
uden at benytte bremserne - Man kunne dog benytte sig af at trække koblingen
og slukke motoren 10 meter før endestationen og slutteligt bruge koblingen
som (motor-)bremse!!

Omkring støbejerns-skiver, og især sat op imod moderne bremsskiver, er det
tillige en betragtelig vægtforskel, som den vævre babyGix'er måske ikke
forjener :-/

Er det forøvrigt ikke længe siden at vi fandt ud af hvilken Suzuki at
Baby'en matchede skiver med (= mulig alternativ)??

--
Armand.

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 18-09-03 20:43

> Er det forøvrigt ikke længe siden at vi fandt ud af hvilken Suzuki at
> Baby'en matchede skiver med (= mulig alternativ)??
>
> --
> Armand.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Snip en masse fornuftigt

Den tråd tror jeg ikke jeg har fulgt...

Jeg har gennetrevlet MC-nøglens lister over forskellige mærker skiver, og
forskellige modeller og sammenlignet dimensioner, og intet passer eksakt
til. Den der kommer tættest på er fra en kawa ZZR400 ( vist nok ) men
dimensionerne er 270/130 hvor de burde være 275/135 ( udvendig diameter/
indvendig diameter ) der er det samme antal monteringshuller, men problemet
opstår vel deri at monteringshullerne ikke passer over på mine fælge.
Derudover er tykkelsen 5mm hvor den burde være 4,5 mm.
Dette gælder for de forreste 2 skiver, bagunder er der ingen problemer med
at finde matches...

Mener du ikke at den lille gixxer kan "slæve" et par skiver af støbejern
???? he he

Men vil lige søge lidt på tråden..

Fra : Armand

Dato : 18-09-03 22:01

> Den tråd tror jeg ikke jeg har fulgt...

De var noget med en svensk site hvorpå der omend ikke kunne købes til
baby'en; men man kunne af aplikationslisterne se hvilke andre den delte
skiver med - og derfor forfølge dé modeller i andre tilbehørs-lister!

> [...]
problemet
> opstår vel deri at monteringshullerne ikke passer over på mine fælge.

Er der ikke så meget som én Suzuki der deler nav med den???
Yderdiameteren er da en nem sag for en maskinarbejder at klare, ligesom at
man kunne konstruere et sæt adaptere der flyttede caliberen ud til den nye
dimension :-|

> Mener du ikke at den lille gixxer kan "slæve" et par skiver af støbejern
> ???? he he

Jeg mener at vægt på hjulene trækker styreviligheden og fin-affjedringen ned

--
Armand.

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 19-09-03 09:21

[...]

Måske gør GSX-F 250 det, men den er ikke listet i MC-nøglen. Jeg må lige
prøve det der svenske site...
Jeg har gennemgået samtlige lister i MC-nøglen, uden held, men det er jo kun
de uoriginale skiver, så jeg skal have fat i en liste emd originale mål for
andre Suzukier.

Problemet er heller ikke at den anden skive er for stor, den er for lille i
forhold til originalen.
Hvis den indvendige diameter ikke passer, passer moteringshullerne med stor
sandsynlighed heller ikke da der jo er 5 mm forskel. den udvendig diameter
er nok til at overleve da klodserne ikke når helt ud til kanten på de
originale skiver.

Er vægt forskellen virkelig så stor mellem støbejerns vs stål-skiver ??
Jeg kan jo desværre ikke sige om det har nogen effekt på min, har jo aldrig
prøvet ?!?!?
Skulle det være tilfældet, må jeg hvis jeg vælger støbejern, lære at køre
med ændrede køreegenskaber, og så har jeg gjordt mig den erfaring jeg kan
dele ud af ... :-0

--
MVH.
Procesteknolog Jon Larsen