Martin Sørensen wrote:
>> Så er den gal igen
>
> Er du glad for det?
>
>> Jeg stillede GS500 torsdag eftermiddag og ville så i skole mandag
>> morgen...MEN den ville ikke starte. Når nøglen bliver drejet om på
>> "on" kommer der ingen lys i instrumentpanelet. Jeg målte batteriet
>> til at være levere 4,2V hvilket jo er for lidt! Men er det nok at
>> lade batteriet op eller kan der være en defekt et sted på
>> ledningsnettet som æder strømmen?
>
> Der må være en grund til at batteriet er så fladt.
> Har du målt spændingen uden belastning (=afmontering af stel-ledning)?
> Er det væske på batteriet (mellem maks. og min. i alle celler)?
Væsken er fin, men jeg vil prøve at afmontere stellet imorgen og prøve igen.
> Jeg ville først prøve at oplade batteriet til normal spænding, hvis
> det kan lade sig gøre. Hvis det ikke kan lade sig gøre, må der være
> en kollapset celle, og så er det et nyt batteri. Derefter ville jeg
> sætte den på, starte cyklen, og måle spændingen i tomgang og med lidt
> gas (>2500rpm). Ved sidstnævnte skulle spændingen gerne ligge omkring
> 14.5V. Hvis den gør det, så ville jeg måle strømforbruget i slukket
> tilstand ved at skyde amperemetret ind i serie med stelledningen på
> batteriet.
> Måler den 0mA, er det også i orden.
>
> Så ville jeg også prøve at tænke over, om cyklen ved et uheld kan
> have stået med parkeringslys gennem længere tid. På min egen XS400
> tænder parkeringslyset, hvis jeg drejer nøglen et hak for meget, når
> jeg låser styrlåsen på den.
Det er samme princip på min og jeg har overvejet muligheden, men det er jo
ikke til at vide.
>> Og hvis der batteriet kun levere 4,2Volt vil instrumenterne så ikke
>> lyse svagt, selvom der kun er 4,2 volt på systemet?
>
> Det tror jeg faktisk ikke vil kunne ses. Det kan jo også tænkes at
> spændingen falder yderligere, når du sætter tænding på.
--
Mvh. Tue -
http://www.DFMC.dk/?id=389