/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dødt batteri
Fra : Tue


Dato : 15-09-03 20:06

Så er den gal igen



Jeg stillede GS500 torsdag eftermiddag og ville så i skole mandag
morgen...MEN den ville ikke starte. Når nøglen bliver drejet om på "on"
kommer der ingen lys i instrumentpanelet. Jeg målte batteriet til at være
levere 4,2V hvilket jo er for lidt! Men er det nok at lade batteriet op
eller kan der være en defekt et sted på ledningsnettet som æder strømmen?



Og hvis der batteriet kun levere 4,2Volt vil instrumenterne så ikke lyse
svagt, selvom der kun er 4,2 volt på systemet?


--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389



 
 
Martin Sørensen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 15-09-03 20:19

> Så er den gal igen

Er du glad for det?

> Jeg stillede GS500 torsdag eftermiddag og ville så i skole mandag
> morgen...MEN den ville ikke starte. Når nøglen bliver drejet om på
> "on" kommer der ingen lys i instrumentpanelet. Jeg målte batteriet
> til at være levere 4,2V hvilket jo er for lidt! Men er det nok at
> lade batteriet op eller kan der være en defekt et sted på
> ledningsnettet som æder strømmen?

Der må være en grund til at batteriet er så fladt.
Har du målt spændingen uden belastning (=afmontering af stel-ledning)?
Er det væske på batteriet (mellem maks. og min. i alle celler)?

Jeg ville først prøve at oplade batteriet til normal spænding, hvis det kan
lade sig gøre. Hvis det ikke kan lade sig gøre, må der være en kollapset
celle, og så er det et nyt batteri. Derefter ville jeg sætte den på, starte
cyklen, og måle spændingen i tomgang og med lidt gas (>2500rpm). Ved
sidstnævnte skulle spændingen gerne ligge omkring 14.5V. Hvis den gør det,
så ville jeg måle strømforbruget i slukket tilstand ved at skyde
amperemetret ind i serie med stelledningen på batteriet.
Måler den 0mA, er det også i orden.

Så ville jeg også prøve at tænke over, om cyklen ved et uheld kan have stået
med parkeringslys gennem længere tid. På min egen XS400 tænder
parkeringslyset, hvis jeg drejer nøglen et hak for meget, når jeg låser
styrlåsen på den.

> Og hvis der batteriet kun levere 4,2Volt vil instrumenterne så ikke
> lyse svagt, selvom der kun er 4,2 volt på systemet?

Det tror jeg faktisk ikke vil kunne ses. Det kan jo også tænkes at
spændingen falder yderligere, når du sætter tænding på.

--
signing off.. Martin Sørensen



Tue (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 15-09-03 20:57

Martin Sørensen wrote:
>> Så er den gal igen
>
> Er du glad for det?
>
>> Jeg stillede GS500 torsdag eftermiddag og ville så i skole mandag
>> morgen...MEN den ville ikke starte. Når nøglen bliver drejet om på
>> "on" kommer der ingen lys i instrumentpanelet. Jeg målte batteriet
>> til at være levere 4,2V hvilket jo er for lidt! Men er det nok at
>> lade batteriet op eller kan der være en defekt et sted på
>> ledningsnettet som æder strømmen?
>
> Der må være en grund til at batteriet er så fladt.
> Har du målt spændingen uden belastning (=afmontering af stel-ledning)?
> Er det væske på batteriet (mellem maks. og min. i alle celler)?

Væsken er fin, men jeg vil prøve at afmontere stellet imorgen og prøve igen.

> Jeg ville først prøve at oplade batteriet til normal spænding, hvis
> det kan lade sig gøre. Hvis det ikke kan lade sig gøre, må der være
> en kollapset celle, og så er det et nyt batteri. Derefter ville jeg
> sætte den på, starte cyklen, og måle spændingen i tomgang og med lidt
> gas (>2500rpm). Ved sidstnævnte skulle spændingen gerne ligge omkring
> 14.5V. Hvis den gør det, så ville jeg måle strømforbruget i slukket
> tilstand ved at skyde amperemetret ind i serie med stelledningen på
> batteriet.
> Måler den 0mA, er det også i orden.
>
> Så ville jeg også prøve at tænke over, om cyklen ved et uheld kan
> have stået med parkeringslys gennem længere tid. På min egen XS400
> tænder parkeringslyset, hvis jeg drejer nøglen et hak for meget, når
> jeg låser styrlåsen på den.

Det er samme princip på min og jeg har overvejet muligheden, men det er jo
ikke til at vide.

>> Og hvis der batteriet kun levere 4,2Volt vil instrumenterne så ikke
>> lyse svagt, selvom der kun er 4,2 volt på systemet?
>
> Det tror jeg faktisk ikke vil kunne ses. Det kan jo også tænkes at
> spændingen falder yderligere, når du sætter tænding på.

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389



Hekto (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-09-03 20:35

In article <3f660dc6$0$7232$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Tue says...
>
>
> Jeg stillede GS500 torsdag eftermiddag og ville så i skole mandag
> morgen...MEN den ville ikke starte. Når nøglen bliver drejet om på "on"
> kommer der ingen lys i instrumentpanelet. Jeg målte batteriet til at være
> levere 4,2V hvilket jo er for lidt! Men er det nok at lade batteriet op
> eller kan der være en defekt et sted på ledningsnettet som æder strømmen?
>
>
>
> Og hvis der batteriet kun levere 4,2Volt vil instrumenterne så ikke lyse
> svagt, selvom der kun er 4,2 volt på systemet?
>
Det kan væøre blevet afladet, som Martin siger, med parkeringslyset.
Det kan også bare væøre faldet sammen. Under alle omstændigheder, kan
batterier ikke tåle at blive afladet, så det har taget mere eler mindre
skade.

Prøv at lade det op, og se om spæødingen kan holdes på ca. 12,8 Volt.


--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Henrik Nielsen - Rap~ (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 16-09-03 08:17

Det kunne godt lyde som om det er "klappet sammen". Hvis du måler det uden
belastning skal det gerne viser over 12V.

Når nu du får liv i MC'en igen, så prøv lige at måle ladespæningen, det kan
være det er den som giver problemer. Den skal ligge på omkring 14,5V når du
giver lidt gas

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Tue (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 17-09-03 14:31

Så er den i vinkel. Jeg lod batteriet lade op en 12 timer, og lod det så stå
i en 8 timer for at se om det tabte spænding, men det så fint ud. Nu
mangler jeg bare at tjekke om mc'en lader som den skal og ellers gi den
noget gas så jeg kan få batteriet helt op på max...

Så tak for hjælpen...

--

Mvh. Tue - http://www.DFMC.dk/?id=389



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste