Fastrustet bolte
Fra : Bo Thede

Dato : 15-09-03 18:30

Nogen der kan hjælpe.
Problem:
Jeg har 2 bolte i motorblokken der sidder fast. Har efter meget møje og
besvære fået boret hovederne af.
Jeg syntes jeg tidligere en gang har læst noget om hvordan man fik sådan en
løs UDEN at bore blokken i stykker (hvilket jeg jo selvfølgeig helst vil
undgå). Det er selvfølgelig dem der sidder ved udstødningen.
Jeg syntes at kunne erindre noget med folk kom en masse rustopløser på og
også noget med at de varmede dem.
Er det nok med en masse rustopløser??
Har i evt et bestemt produkt i har gode erfaringer med?? Jeg syntes det
meste man kan købe virker som noget bras...
Jeg har i morgen tænkt mig at købe en rørtang og volde dem lidt. knækker de
er det jo bare noget lo....
var der noget med det hjalp at lade rustopløseren sidde natten over??

Mvh Bo

Fra : Hekto

Dato : 15-09-03 19:34

In article <3f65f746$0$261$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Bo Thede
says...
> [...]
> er det jo bare noget lo....
> var der noget med det hjalp at lade rustopløseren sidde natten over??

Rustopløæser/WD40/petroleum, samt varme skulle være godt; men på et
tidspunkt var der nogen der havde et fif med stearin???
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : M. Høy

Dato : 15-09-03 19:40

"Bo Thede" <umba@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> er det jo bare noget lo....
> var der noget med det hjalp at lade rustopløseren sidde natten over??

Hej Bo

GLEM alt om rustopløser, få istedet fat i et stearinlys, gaspistol, varm
området godt op, og smelt stearinen omkring bolten der sidder fast, og varm
så det trænger ind i gevindet, brug dernæst den rørtang du snakker om, så er
den ged barberet! dette tip har virket på alle mine problemer med bolte og
andet der har siddet fast som bare pokker, fik tippet af een fra min klub!
Selv alle pinboltene i min blok var ude på 30 min, og de sidder sq. fast
Det er den bedste måde at få rustne dele løstnet på

Mvh.

M. Hoey
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

Fra : Bo Thede

Dato : 15-09-03 20:55

> [...]
> Selv alle pinboltene i min blok var ude på 30 min, og de sidder sq. fast
> Det er den bedste måde at få rustne dele løstnet på

OK, lyder egentlig som en ganske udemærket ide. Har du evt. nogen erfaring
for hvor lang tid du ca. skal varme??
Jeg vil jo nødig varme unødig lang tid.
Kan man evt. se hvornår den har fået nok??

Hilsen Bo

Fra : M. Høy

Dato : 15-09-03 21:21

--
M. Hoey

> [...]

> for hvor lang tid du ca. skal varme??
> Jeg vil jo nødig varme unødig lang tid.
> Kan man evt. se hvornår den har fået nok??

Hej Bo

Ang. hvor lang tid man skal varme, det er gefühle, aluminium bliver hurtigt
varmet op, og du ødelægger ikke noget ved at varme materialet op! Hvor er du
fra, kbh-området? Ellers vil jeg gerne tilbyde min hjælp, har gaspistol,
rørtænger, er det til at komme til, i det område hvor boltene sidder fast,
du skriver bare hvis du, mistet pusten, og ikke selv tør gå videre med
problemet....!

Fra : Jake

Dato : 15-09-03 22:16

> så det trænger ind i gevindet, brug dernæst den rørtang du snakker om

En 'svejsetang' hvis kæber låser er din ven

/Jake

PS de kan erhverves i harald nyborg til ingen penge

Fra : M. Høy

Dato : 15-09-03 22:59

En svejsetang, er det ikke lig med en Dangrip-tang, eller hur?

Mvh.

M. Hoey

--
http://dfmc.dk/default.asp?id=355

Fra : Richard

Dato : 15-09-03 20:37

Bo Thede wrote:
> Jeg har i morgen tænkt mig at købe en rørtang og volde dem lidt. knækker de
> er det jo bare noget lo....

Kan du ikke prøve at skaffe en tapsætter i stedet for rørtangen? - hvis
der ellers er plads nok uden om boltene, får tapsætteren meget bedre fat
i boltstumperne. Og det ville da være ærgerligt at knække dem lige ved
foden af blokken, så du skal have mere avanceret aftrækkerværktøj for at
få vredet boltstumperne ud

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : tnf

Dato : 15-09-03 20:43

Hvis blokken er af alu, så bare fat hammeren og giv nogen ordenlige slag på
hovedet af bolten...
Nok ikke en forhammer...du skal jo ik smadre noget!!
Det hjælper...Eller som sagt varme... :)

--
tnf

www.fusk.tk

tnf@buffernetNOSPAM.dk (Fjern NOSPAM)

Fra : Per Odense

Dato : 16-09-03 07:58

"tnf" <tnf@buffernetNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis blokken er af alu, så bare fat hammeren og giv nogen ordenlige slag

> hovedet af bolten...
> Nok ikke en forhammer...du skal jo ik smadre noget!!
> Det hjælper...Eller som sagt varme... :)

Den afgjort bedste/letteste løsning er, på den knækkedebolt, at påsvejse en
møtrik i en god størrelse med en CO2-svejser (kræver naturligvis adgang til
en så'n
For det første varmer du materialet op, og for det andet får du noget at
skrue på efterfølgende. (det er i den forbindelse ikke opvarmningen, men
nærmere afkølingen af emnet der får den til at løsne sig)

Vh. Per