Bremseskive
Fra : Jens

Dato : 14-09-03 22:29

Hej Gruppe!

Bremseskiven på min CB400F ser ud til at have slået sig en smule. Man kan
lige se det ved at holde en genstand mod caliperen og så lade hjulet dreje
rundt. Man kan også høre, at klodserne skurer imod et bestemt sted på
skiven. Jeg har lige skiftet klodser i et forsøg på at slippe af med en
hylende bremse, og det har også klart hjulpet, men den hyler stadig især
lige, nar jeg trækker bremsen - når jeg klemmer til, så fortager lyden sig.
Skiven er hele 7mm tyk så jeg undrer mig lidt over, at den kan slå sig skæv.
Der er vistnok tilladt et lille "udslag" på en brøkdel millimeter.
Jeg synes ikke specielt, at jeg kan mærke noget, når jeg kører. -Og bremser.
Hvad er erfaringerne med skiver på de ældre modeller? Er det et større
problem?

Håber alle har nydt weekendens gode vejr!
Jens, CB400F

Fra : Armand

Dato : 15-09-03 15:48

Jens <joplh@wanadoo.dk> skrev i en news:bk2mm7$hn2$1@sunsite.dk...
> [...]
> skiven.
> Skiven er hele 7mm tyk så jeg undrer mig lidt over, at den kan slå sig

Jup!
Minimum er så fjernt som 6mm !
Men en hængende bremse medfører stor varmepåvirkning af skiven hvorved den i
mild brad vrider sig p.g.a. forskellen på mer-længden af den
(varme-)udvidede yderkant og inderkanten/navet

> Der er vistnok tilladt et lille "udslag" på en brøkdel millimeter.

3/10 mm, står der at læse i min Haynes!

> Jeg synes ikke specielt, at jeg kan mærke noget, når jeg kører. -Og
> bremser. Hvad er erfaringerne med skiver på de ældre modeller? Er
> det et større problem?

Moderne skiver er stooore og tyyynde og med kæææmpe bremseklodser i forhold
til 400'eren, og derfor er der større risiko for at der bygges varme op i
den/dem således at de slår sig -Sagt på en anden måde: Ældre modellers
skivebremser er ikke så tilbøjelige til at slå sig!
Af samme årsag er moderne skiver ofte "løse" så de frit kan udvide sig om
navet istedet for at "varme-vride" => Tilbøjeligheden er alligevel nærmest
fraværende for nye motorcykler også!

> [...]
> hylende bremse, og det har også klart hjulpet, men den hyler stadig især
> lige, nar jeg trækker bremsen - når jeg klemmer til, så fortager lyden

Når bremsen er sluppet er klodserne fri fra skiven og når man bremser hårdt
er klodserne i den grad holdt ind imod skiven - Kun når man bruger bremsen
forsigtigt (= også lige idet øjeblk at klodserne rører skiven ved en hård
opbremsning!) berøres skiven imens at klodserne kan vibrere!

En klat kobberfedt på bagsiden af klodserne, hvor de ligger an imod stempel
og caliber kan fange disse vibrationer i vid omfang!

> Håber alle har nydt weekendens gode vejr!

Jeg har både lørdag og søndag stået udendørs fra 10-17 og set på motorcykler
der kørte forbi (afviklet vores lokale RR-projekts årsafslutnings-løb) !

--
Armand.