Garmin GPS 128.
Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 17:44

Jeg har arvet en Garmin GPS 128 Navigator.

Denne vil jeg gerne have opdateret til nyeste SW-version som er hentet
på Garmins website.

Jeg har naturligvis det originale kabel, men med løse ender.

Power er intet problem, der bruges rød og sort.

Nu vil jeg gerne have den tilsluttet min PC og mangler derfor lidt
anvisning i at bygge et DB9-stik.

Hvilke ledninger skal jeg bruge og hvor skal de loddes på i
DB9-stikket..?

Håber en kan hjælpe evt. med en lille skitse.

Hr. Bjørn

Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 18-09-03 19:45

Hej
Fra garmin 128 kommer der et 4 leder kabel med følgende farver: Stel, data
in og data uot skal forbindes til PCens com port med et 9 polet D-SUB stik:

Rød = +12V
Sort = stel = PC stel = pin 5
Blå = data out fra GPS = PC data in pin 2
Brun = data in i GPS = PC data out pin 5

Frank

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 22:05

"Frank Mikkelsen" <frank@phys.au.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Hejsa.

> [...]
> Sort = stel = PC stel = pin 5
> Blå = data out fra GPS = PC data in pin 2
> Brun = data in i GPS = PC data out pin 5

Tusind tak til dig også.

Nu må jeg se at få gang i loddekolben.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-09-03 00:20

> [...]

Trykfejl..

Det er pin tre, der er data transmit. Pin fem er stel....

http://www.p9systems.co.uk/pub/cables.html#9-Pin%20Serial%20Port

Her er lidt at gemme i "foretrukne", der står skisme alt, hvad der er værd at
vide om computere og stik forbindelser.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 00:24

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er pin tre, der er data transmit. Pin fem er stel....

O.k.

> http://www.p9systems.co.uk/pub/cables.html#9-Pin%20Serial%20Port
>
> Her er lidt at gemme i "foretrukne", der står skisme alt, hvad der er
værd at
> vide om computere og stik forbindelser.

Mange tak skal du have.

Linket er røget lige lukt over i Foretrukne uden både.

Jeg har også downloadet manualen fra Garmins website.

På side 59 står hvilke farver der benyttes til hvad.

Nu kan det næsten ikke gå galt mere..

Et tillægsspørgsmål:

Viser GPS 128 kort også som min Magellan 330M gør det, det er ikke
beskrevet i manualen..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 00:55

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern_AT_post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

En præsicering:

> Et tillægsspørgsmål:
>
> Viser GPS 128 kort også som min Magellan 330M gør det, det er ikke
> beskrevet i manualen..?

Kort er måske et for stærkt ord i sammenhæng med en GPS 128.

Viser den kystlinier således man kan se (nogenlunde), hvor man er henne
eller viser den blot en linie og en stak waypoints/Nawads..?

Jeg har læst manualen flere gange og kan ikke blive klog på
zoom-funktionen.

Hr. Bjørn

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-09-03 05:00

> [...]
> eller viser den blot en linie og en stak waypoints/Nawads..?
>
> Jeg har læst manualen flere gange og kan ikke blive klog på

Hvis zoom niveau eks. er sat til 0,5 nm(sm), betyder det at der er 0,5 sm
imellem top og bund af skærmen.

Den grafiske skærm viser kun dit evt. loggede track, samt de waypoints som
måtte være inden for skærmen zoom område.
Der er IKKE kort eller kystkonturer i GPS128.

Evt. kan man manuelt lægge track punkter ind (via andet software som eks.
OziExplorer) som viser eks. 2 meter kurve, men det er stort arbejde.

Vedr SW opdatering, så er eneste ændring, iflg Garmins hjemmeside, fra vers.
2.06 > 2.10 en rettelse i den franske menu, så det er spørgsmålet om det er
ulejligheden værd.

Ole Pagh

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 09:14

"Ole Pagh" <ole.pagh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Tak for svaret.

> Den grafiske skærm viser kun dit evt. loggede track, samt de waypoints
som
> måtte være inden for skærmen zoom område.
> Der er IKKE kort eller kystkonturer i GPS128.

Trist ... så kan det ende med en salgssituation.

> Evt. kan man manuelt lægge track punkter ind (via andet software som
eks.
> OziExplorer) som viser eks. 2 meter kurve, men det er stort arbejde.

O.k ... så vil jeg foretrække min Magellan 330M foreløbig.

Jeg har kigget på Garmin 162 som en mulig afløser af 330M (samt GPS
128), da skærmen er meget større.

O.k ... det har du ret i.

Endnu engang tak for hjælpen.

Hr. Bjørn

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-09-03 10:30

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern_AT_post.tele.dk> wrote in message

> som
>
> Trist ... så kan det ende med en salgssituation.

En mulighed , som jeg har anvendt i flere år og som jeg har været glad for,
er en gammel lab top PC med et kortprogram i og som så står nede i kahytten
og virker som kortplotter.

Fordele:
stor skærm, masser af lagerplads til loggede tracks og ruter og waypoints,
rimelige kortpriser. Kan evt anvende DLSK eller de tyske søsportskort som
også er rimelige i pris. Der følger en CD med kortene med.
Jeg bruger dog et decideret navigationsprogram der kan en masse:
OziExplorer.

Ulemper:
Kan ikke ses fra cockpittet, PC er ikke glad for saltvand eller bare
vand/fugt, relativt større strømforbrug end en kortplotter (tror jeg). PC
skal (bør) fjernes når båden er forladt pga. indbrudsrisiko.

Ole Pagh

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 20:33

"Ole Pagh" <olp@novonordisk.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
for,
> er en gammel lab top PC med et kortprogram i og som så står nede i

Jeg er ved at overveje det samme.

Et alm. 14" fjernsyn fylder jo en del og skal være specielt for at køre
på 12V.

Jeg tænker nu på en TFT-skærm i løs vægt samt en tuner monteret "et lunt
sted" i båden.

Jeg kan så bygge en micro-PC og anvende den til navigationsprogrammet.

1) Jeg har et let og ultra tyndt fjernsyn til kahytten.
2) Det samme gælder for cockpittet. Fjernsyn til de lune sommeraftener
(hvis man ikke kan finde på andet).
3) Kortplotter mv. til planlægning i kahytten.
4) Kortplotter i cockpittet når der sejles.

Et alm. trådløst tastatur men enten trackball eller trådløs mus må kunne
bruges til betjeningen.

Det må næsten kunne gøres til samme pris som en rimelig marineplotter
koster.

Jeg kan så overveje enten at benytte min 330M eller 128 som GPS enhed.

PS: Skal det rigtig koste penge, mener jeg Danbit A/S har nogle gode
vand-/stænktætte TFT-skærme til brug i cockpittet alene.

Hr. Bjørn

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-09-03 21:57

> [...]
> 4) Kortplotter i cockpittet når der sejles.
>
> Et alm. trådløst tastatur men enten trackball eller trådløs mus må kunne

Det kunne være ret interessant om du ville offentliggøre dit endelige
resultat her eller andetsteds til inspiration.
Gerne med enkle tegninger, billeder, komponentliste, priser etc.

Ole Pagh

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 22:24

"Ole Pagh" <ole.pagh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kunne være ret interessant om du ville offentliggøre dit endelige
> resultat her eller andetsteds til inspiration.

Det vi jeg gerne gøre.

Nu skal båden alligevel snart på land og så kandet være et passende
projekt.

> Gerne med enkle tegninger, billeder, komponentliste, priser etc.

O.k.

Jeg er begyndt lidt i smug, da jeg gerne ville have et nyt TV til
køkkenet/alrummet.

Jeg valgte en LCD-skærm fra BenQ.:
http://www.benq.nl/Products/LCD/index.cfm?product=281

Skærmen har indbygget kortlæser til 3 typer kort (hvoraf ét naturligvis
passer til mit kameras), så jeg kan lave en simpel præsentation *uden*
brug af PC. Dertil hørte også en TV-tuner med alle ønskelige indgange
samt en super tynd fjernbetjening.

Skærmen laver noget rigtig pæne billeder og har da også en
opdateringshastighed på 16ms.

Til bådprojektet kan jeg godt undvære indbyggede højtalere, da jeg kan
anvende båden stereosystem og højtalere.

Jeg fik også fra en leverandør tilsendt en brochure på en micro-PC, der
ikke var større en end pæn kasse cigarer. Den må jeg se at finde frem
fra gemmerne.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-09-03 01:35

> [...]
> bruges til betjeningen.
> Det må næsten kunne gøres til samme pris som en rimelig marineplotter

Mon ikke, det bliver billigere at købe en billig bærbar og en USB tuner?

Inden du får købt kabinet, motherboard, strømadapter osv, så er det nok løbet
op. Samtidig står du med et motherboard, der kun har plads til et, måske to
slot, fordi det bruger risercard...

I en bærbar har du det hele og så kan du tage den med dig.

Claus
--
OBS - OBS - OBS!
Pga. af den åndsvage chikaneorm, har jeg ikke længere en gyldig e-mailadresse,

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 12:31

"Claus Tersgov" <chikane@chikane.chikane> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mon ikke, det bliver billigere at købe en billig bærbar og en USB
tuner?

Det kunne også være en glimrende mulighed.

> [...]
nok løbet
> op. Samtidig står du med et motherboard, der kun har plads til et,

Det vil naturligvis løbe op i et vist beløb og jeg vil tage din tanke
med i mine overvejelser.

> I en bærbar har du det hele og så kan du tage den med dig.

Når "ånden" kommer over mig, vil jeg prøve at stille et budget op micro
kontra bærbar og så poste det i gruppen.

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-09-03 19:16

Nu talte du jo også om at bruge det til TV. I Bilka kan man købe en 14/15"
TFT skærm med indbygget TV tuner. Så kan man se TV uden PC'eren er tændt ...
Prisen er 3.000 kr (på tilbud, ellers 4)

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 22:12

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bkkpt1$2hmv$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> TFT skærm med indbygget TV tuner. Så kan man se TV uden PC'eren er
tændt ...
> Prisen er 3.000 kr (på tilbud, ellers 4)

Du skal være opmærksom på opdateringshastigheden.

Der er ikke noget ved at se tennis og se bolden komme flyvende i hakker.

Min BenQ er sat til uden nogen PC.

Hr. Bjørn

Fra : Per J

Dato : 19-09-03 18:00

I meddelse: 3f6abaae$0$48887$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk.
Skriver Bjørn Jørvad via sin e-mail <hrbjoern_AT_post.tele.dk>:

> Jeg har kigget på Garmin 162 som en mulig afløser af 330M (samt GPS
> 128), da skærmen er meget større.

Jeg har også set på en 162'er, en lækker sag, men det irriterer mig, at man
skal skifte protokol til Garmin/Garmin når man skal oploade WP og router, og
tilbage til NMEA/NMEA, når der skal kommunikeres med f.eks Oziexplorer under
sejlads.

Er der en workaround på dette lille problem, som jeg ikke har med en
EagelView GPS ?

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 20:34

"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
router, og
> tilbage til NMEA/NMEA, når der skal kommunikeres med f.eks Oziexplorer

O.k., så meget har jeg endnu ikke kigget på 162´eren, men tak for info.

> Er der en workaround på dette lille problem, som jeg ikke har med en
> EagelView GPS ?

Jeg kan desværre ikke hjælpe.

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-09-03 23:14

Det skal man på rigtigt mange GPS'er. Det er ikke kun GPSMAP162, der har det
irritationmoment ... Eagl er undtagelsen, ikke reglen.... Desværre ....

Bjarke

Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 19-09-03 10:33

Hej igen

en lille rettelse:

Rød = +12V
Sort = stel = PC stel = pin 5
Blå = data out fra GPS = PC data in pin 2
Brun = data in i GPS = PC data out pin 3

Hvis du skal up loade data til GPS skal både data in og data out bruges.
Hvis du kun skal bruge data fra GPS, feks det levende søkort skal du kun
bruge data out altså pin 2 og stel pin 5

Frank

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 20:46

"Frank Mikkelsen" <frank@phys.au.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> en lille rettelse:

O.k.

> [...]
> Hvis du kun skal bruge data fra GPS, feks det levende søkort skal du
kun
> bruge data out altså pin 2 og stel pin 5

Jeg skal kunne begge dele af hensyn til min 330M også, så mange tak for
info.

Hr. Bjørn

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 18-09-03 19:44

Du kan måske bruge dette link:
http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/Connections.htm
Mvh
H Mikkelsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 22:04

"Henning Mikkelsen" <henningmikkelsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan måske bruge dette link:

Tusind tak ... det er meget fint.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-03 17:17

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern_AT_post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Først mange tak til samtlige hjælpere.

> Nu vil jeg gerne have den tilsluttet min PC og mangler derfor lidt
> anvisning i at bygge et DB9-stik.

Jeg har bygget en lille kasse, der indeholder alle
ledningsforbindelserne, DB-9 hunstik, powerstik, sikringselement samt
selve kabelindgangen til 128´eren.

Det virker sgú ...og ser pænt ud...

Fordelen ved kassen er, jeg kan placere den i selve rummet med bådens
styrepanelledninger og herfra blot trække et forlængerkabel eller
montere DB-9 indbygningsstik, hvor der nu måtte være behov for det.

Nu mangler jeg blot at modtage DLSK 2 og få dette testet af i denne
forbindelse.

Hr. Bjørn

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-09-03 19:02

> Jeg har bygget en lille kasse, der indeholder alle
> ledningsforbindelserne, DB-9 hunstik, powerstik, sikringselement samt
> selve kabelindgangen til 128´eren.

Hvis du har en selvstyrer med NMEA indgang, så kan du få GPS'en til at styre
båden lige prik hen til et aktivt WayPoint på GPS 128, enten via en aktiv
rute, eller med GOTO (waypoint).
GPS'ens serielle udgang skal så tilsluttes _både_ PC indgang og selvstyrens
data indgang, men det går også OK.

Jeg har en Simrad TP20, en GPS128 og en gammel IBM 133 MHz bærbar nede i
kahytten og det virker fint.
I sommers testede jeg over 20 sm fra Stevns til en bøje ved Søndre Røse.
Vinden var gunstig til rumskødssejlads. 3-5 m/s
Uden at røre ror, selvstyrer eller andet, endte jeg mindre end 20 meter fra
bøjen og track fejlen (XTE) under sejladsen oversteg på intet tidspunkt
0,02 sm.
Det sværeste er faktisk, når det hele kan sejle af sig selv over så lange
stræk, at bibeholde opmærksomhed og regelmæssig udkig.

mvh Ole Pagh

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-03 19:59

"Ole Pagh" <ole.pagh[fjern_dette]@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
aktiv
> rute, eller med GOTO (waypoint).
> GPS'ens serielle udgang skal så tilsluttes _både_ PC indgang og

Tak for hintet.

> Jeg har en Simrad TP20, en GPS128 og en gammel IBM 133 MHz bærbar
nede i
> kahytten og det virker fint.

Til min nye båd er en selvstyrer en for dyr ting.

Den dag lillemor overgover sig (jeg håber) og båden skiftes til en 33
til 35 fods motorbåd, skal sådan en tingest naturligvis være
installeret.

Det vildeste ekstraudstyr er elektrisk trådløst styret ankerspil samt
fuldautomatiske trimflaps.

Begge dele en rare når vi kun er to ombord og vil ankre op for kaffe.

De automatiske flaps er gode når vi er mange ombord og disse "myldre"
rundt samt ved højere sø.

> [...]
lange
> stræk, at bibeholde opmærksomhed og regelmæssig udkig.

Min legekammerat er rigtig glad for sit system i hans Faurby 424.

Han kender også til problematikken med manglende udkig.

Hr. Bjørn